De laatste jaren neemt affiliate marketing een steeds grotere positie in als het gaat om internet marketing. Vooral de reisbranche maakt veel gebruik van affiliate programma’s. Deze zijn uitermate geschikt om zowel het volledige productassortiment als korte en langlopende acties extra aandacht te geven. De websitebeheerder (affiliate) plaatst de producten of de actie op zijn site. Door alleen beloningen bij een verkoop te geven ontstaat een aantrekkelijk, performance based, verkoop kanaal.

Van Merchant naar Affiliate
Reisbedrijven (merchants) verkopen hun eigen producten, via affiliates maar ook rechtstreeks of bijvoorbeeld via Google Adwords. Door naast het eigen productassortiment ook gerelateerde artikelen aan te bieden kan er meer omzet gegenereerd worden. Als deze artikelen via affiliate marketing worden aangeboden zijn er geen orderkosten omdat de order niet zelf hoeft te worden afgehandeld. Een boeking levert hierdoor een hogere marge; de ROI van de website bezoekers stijgt!
Zo kan het zijn dat GoGo tours via cross-sale zonnebrillen, handdoeken en zwembroeken verkoopt aan jongeren op haar website nadat die een vliegvakantie naar Spanje hebben geboekt. GoGo tours ontvangt van de zwembroekverkoper een percentage van deze verkoop.

Steeds meer toegepast
Afgelopen week liet Tickets.nl, een grote online ticketverkoper, weten zelf geen producten meer in te kopen maar deze rechtstreeks aan te bieden via affiliate marketing. Inmiddels zijn KLM, Cheaptickets.nl en NS Hispeed toegevoegd als aanbieder op Tickets.nl.
Tickets.nl is hiermee een van de eerste bedrijven die met de verkoop van hun eigen ticketproduct een hogere marge realiseert door affiliate marketing te gebruiken.

Conversie & Gebruiksvriendelijkheid eerst
Conversie staat voorop. Een bezoeker moet eerst de eigen producten kopen, ofwel converteren. Daarom is het aan te raden de cross-sale pas aan te bieden nadat de eigen conversie is gerealiseerd. Daarna is er een mogelijkheid gerelateerde producten aan te bieden en extra marge te verdienen aan klanten.