Startup interview: Stairway to Travel, onafhankelijk reisadvies voor bestemmingen

Stairway to Travel won de grande finale van de Startup Challenge aan de Universiteit van Amsterdam. De travel startup biedt reizigers onafhankelijk advies voor unieke reisbestemmingen, gebaseerd op hun reisvoorkeuren waaraan een slim algoritme ten grondslag ligt. Door het winnen van de challenge, hebben de bedenkers 5.000 euro gewonnen. Wat gaan zij met dit geld doen? Wat zijn hun toekomstplannen en wat maakt hen uniek ten op zichte van alle aanbieders die we al hebben in travel? We spraken met Bram van den Akker, mede-bedenker van dit platform.

Stairway to Travel is ontwikkeld op de faculteit Natuurkunde, Wiskunde & Informatica. De startup is gebaseerd op een tool voor zogenaamd reisadvies op maat. Het unieke is volgens Bram het slimme algoritme wat daardoor ongeveer 20.000 bestemmingen ter wereld als aanbeveling kan geven voor reizigers. Er worden geen pakketreizen aangeboden, de startup biedt  –zoals ze het zelf noemen- ‘unbiased’ advies.

Hoe werkt Stairway to Travel precies?

”Stairway to Travel is een website waarmee een toekomstig reiziger via 3 simpele stappen zijn of haar ideale vakantiebestemming kan vinden. De eerste stap bestaat uit het aangeven van je reiswensen. Welke activiteiten wil je doen? Hoe warm moet het zijn? En wat is je budget? Op basis van jouw voorkeuren biedt ons algoritme je een aantal opties, waar je vervolgens zelf doorheen kunt bladeren. Je kunt klikken op een bestemming die je inspireert om er meer over te lezen. Favoriete bestemmingen kunnen tot slot opgeslagen worden in een ‘wish list’, zodat je je droomplekken blijft onthouden.”

Hoe is het idee voor Stairway to Travel ontstaan?

”Het idee voor data gedreven reissuggesties komt voort uit onze eigen frustratie dat je op het internet niet makkelijk nieuwe reisinspiratie kan opdoen zonder daarvoor vele website te bezoeken. Wij lossen dit op door niet te vragen ‘waar je heen wil’, maar ‘wat je wilt doen’. Vervolgens matchen we jouw voorkeuren met een database van 20.000 bestemmingen die we hebben opgebouwd met informatie zoals temperatuur, prijs, locaties en activiteiten.”

Welke visie heeft Stairway to Travel op de reisindustrie?

”Wij zijn van mening dat de huidige reisindustrie zich voornamelijk focust op reizigers die al een bestemming in gedachten hebben en dat huidige reissuggesties voornamelijk vanuit een commercieel aanbod gedreven worden. In onze ogen kan hier een slag gemaakt worden. Het zou goed zijn als organisaties meer gepersonaliseerd advies bieden in plaats van standaard pakketten of aanbiedingen.”

Wat zijn de succesfactoren?

”Wat onze samenwerking tot een succes maakt zijn de verschillende disciplines die we in ons team hebben. We vullen elkaar aan en hebben alle technische vaardigheden in huis om zelf onze eigen applicatie te ontwikkelen. We hebben Gert Jan Oostenrijk als User Experience Designer, Steven Nooijen als Data Scientist en Bram van den Akker met een achtergrond in Computer Science & Artificial Intelligence. We bepalen dus volledig ons eigen tempo en zijn niet afhankelijk van anderen. Daarbij hebben we een uniek algoritme ontwikkeld die op grote schaal informatie vergaard over een snel groeiende database van vakantiebestemmingen, die direct gebruikt kan worden voor gepersonaliseerd, verrassend en inspirerend reisadvies.”

Wat is het businessmodel van Stairway to Travel?

”Voorlopig willen we nog geen geld verdienen; in elk geval niet via onze gebruikers. We willen een tool aanbieden waar mensen blij van worden en waar ze vaker gebruik van willen maken. Wel staan we ervoor open om onze data en het algoritme te delen met derden. Commerciële platformen zouden op deze manier een kant-en-klare recommendation engine kunnen overnemen zodat ze hun klanten makkelijker gepersonaliseerd reisadvies kunnen bieden.”

Bestaan er al soortgelijke concepten? (waarom is dit een ander concept?)

”Toen we begonnen twee jaar geleden richtte bijna niemand zich in de reisindustrie op de inspiratiefase. Tegenwoordig is dat anders en zien we steeds meer partijen deze kant op bewegen. Veel grote reisorganisaties zoals KLM en Booking.com hebben bijvoorbeeld hun eigen ‘inspireer me’ sectie. Wij onderscheiden ons door betrouwbaar en vooral onafhankelijk advies te bieden. Onze suggesties worden dus niet beïnvloed door commerciële belangen. Tot slot proberen we je – meer dan andere platformen – te verrassen met unieke bestemmingen waar je nog nooit van hebt gehoord, maar die precies zijn wat je wilt.”

Wat willen jullie met Stairway to Travel over een jaar bereikt hebben?

”Het zou fantastisch zijn als we over een jaar een trouwe groep gebruikers hebben die met veel plezier Stairway to Travel bezoeken. Nog mooier zou het zijn als het ons daarbij gelukt is om actief feedback van deze gebruikers te verzamelen zodat we het product echt voor hun hebben kunnen verbeteren. Reizigers moeten met vol vertrouwen en groot plezier voor elke reis terug willen komen bij Stairway to Travel.”

Waar gaan jullie je op richten de komende maanden?

”Onze grootste uitdaging op dit moment is het aantrekken en werven van een actieve gebruikersgroep. Tot nu toe hebben we ons vooral gefocust om van een kleine groep feedback te verzamelen om te gebruikerservaring te verbeteren. We naderen nu het einde van deze periode, waarna we ons volledig gaan focussen om het bereiken van zo veel mogelijk reizigers.”

TravelNieuws: Hotelchamp lanceert direct boekingsplatform voor hotels

Het gebrek aan data bij individuele hotelwebsites om de klant te overtuigen bij het hotel zelf te boeken bleek een uitdaging te zijn voor de snelgroeiende startup Hotelchamp om dat op te lossen. Vandaag lanceert Hotelchamp een nieuw platform voor hoteliers waarbij zij inzichten en data kunnen verkrijgen om directe boekingen te stimuleren.

Website strategie

Het platform levert realtime data en performance inzichten waardoor hotels hun website strategie kunnen verbeteren. Daarnaast heeft de startup geïnvesteerd in nieuwe technologie zoals een uitgebreid aanbod aan website templates, personalisatie features en meer. De features leggen als het ware een laag bovenop de eigen hotelwebsite en zijn ontworpen door de conversiespecialisten van Hotelchamp. De direct te gebruiken oplossingen voor hoteliers bestaan uit een groot aantal guest-engaging tools.

Tool library

De tools zijn beschikbaar in vier talen en via het platform kunnen gebruikers van Hotelchamp de tools customizen naar hun eigen branding en website strategie. Daarnaast kunnen hoteliers bezoekers van hun website specifiek targeten voor bepaalde boodschappen of aanbiedingen. De data die gebruikt wordt op het platform zijn data inzichten van de eigen hotel website, de boekingsengine en de gegevens van de tool performances. Op deze manier kunnen hoteliers relevante informatie verzamelen over de bezoekers van de website, zoals het device wat zij gebruiken en of zij nieuwe of terugkerende website bezoekers zijn.  

Voor hotels wordt het hiermee gemakkelijker om via een laagdrempelig technisch platform hun performances te monitoren en hun marketing strategie erop aan te passen. Hotelchamp heeft als missie om de macht weer terug te geven aan de hotelier; distributie via de eigen kanalen en directe boekingen realiseren.

De visie van de Nederlandse startup Hotelchamp is niet onopgemerkt gebleven, in het Hotel Yearbook 2017: Technology vertelt CEO Kristian Valk over het boosten van directe boekingen door personalisatie toe te passen.

Dragons Den, disruptieve technologie en blockchain tijdens Emerce eTravel 20 juni

Op het jaarcongres eTravel, gehouden op dinsdag 20 juni aanstaande bij Pakhuis de Zwijger, wordt er een Dragons Den gehouden. Wie is de beste startup in de reisbranche? Tijdens eTravel komen drie aanstormende ondernemers pitchen voor een Dragons jury. Als oprichter van Corendon weet Atilay Uslu als geen ander hoe de online wereld van de reisbranche eruit ziet. Raymond Vrijenhoek (ex-Cheaptickets.nl) is CEO van Otravo en is het moederbedrijf van diverse online reismerken. Tijdens de Dragons Den worden zij vergezeld door Peak Capital en Endeit Capital. Daarnaast geven een hoop keynotes je binnen 1 dag inzichten in chatbots, AI en andere actuele topics in travel. Daar wil je bij zijn.

Transavia Ines Verburgh: Lead Innovation

Ines Verburgh van Transavia deelt haar kennis vanuit haar functie als Innovation Lead bij Transavia. Zij houdt zich in die rol bezig met prototypen van nieuwe producten en diensten op basis van disruptieve technologie. Daarbij kijkt ze expliciet naar de middellange en lange termijn.

Zij gaat in haar keynote uitgebreid in op wat er volgens haar is veranderd door de komst van chatbots en artificial intelligence en hoe je als reisorganisatie nieuwe technologieën kunt onderzoeken. Tevens geeft zij inzicht in wat conversational commerce reisorganisaties en reizigers kan bieden.

Vince Meens Techruption: Blockchain

Een andere keynote van eTravel is dit jaar Vince Meens, ondernemer en expert in disruptieve businessmodellen. Hij gaat in op de impact van blockchain, de technologie met zowel de meeste belofte als vele vraagtekens. Hoe kan een reisorganisatie blockchain omarmen en de kansen die het biedt voor alle systemen, optimaal benutten? Vince laat in zijn presentatie zien wat de kansen en valkuilen zijn voor de reisindustrie.

Vince werkt onder andere aan search engines en boekingssystemen die door vele ondernemingen gebruikt worden. Ook was hij betrokken bij airport ground transportation company Taxi Tender en private jet airline Jetwise.

Veel experts delen hun kennis

Naast de Dragons Den en deze twee sprekers biedt eTravel een uitgebreid programma met online experts, panels, reisorganisaties, startups en daarnaast kennis van buiten de branche; allen met een blik voorbij de horizon. Onder andere Vacanselect, Travix, Thomas Cook, Bookerzz, Barqo, Bohemian Birds, maar ook Sander Duivestein van Sogeti zullen aanwezig zijn. Leer van de besten en discussieer meer over de toekomst.

Mocht het je niet lukken om te komen dan zijn wij er in ieder geval voor je bij om op TravelNext uitgebreid uit de doeken te doen wat deze voorlopers ons allemaal hebben bijgebracht op deze dag.

100 euro korting voor TravelNext lezers

Als je je in hebt geschreven voor onze newsletter, heb je inmiddels bericht gehad dat je via TravelNext kunt profiteren van €100 euro korting. Gemist, lees dan hieronder hoe jij je tickets met korting kunt bestellen. Zien we je op 20 juni?

Meer informatie en aanmelding

Emerce eTravel is bedoeld voor iedereen die wil weten wat er op dit moment speelt in de reiswereld. Voor meer informatie over het programma klik hier. Voor aanmelding met profijt van het partnership voordeel klik hier, je gebruikt de code ETRA100TRAVELNEXT voor 100 euro korting. Deze staat automatisch voor je ingevuld via de link. Je hoeft enkel nog op ‘toepassen’ te klikken.

Volg @Emerce voor de laatste programma updates of volg #eTravel17.

Startup to watch: TRVL, een peer-to-peer boekingsplatform over de toekomst van de TRVL agent

Jochem Wijnands, CEO and founder van TRVL, verkocht zijn vorige bedrijf Prss aan Apple in 2014, dat werd Apple News. De ondernemer die een periode in Silicon Valley woonde, is terug en lanceert nu het peer-to-peer boekingsplatform TRVL waar reizigers tot 10% commissie verdienen op elke boeking die ze maken, voor zichzelf of voor anderen. Na een bèta-testperiode van 9 maanden gaat TRVL nu live voor het grote publiek. Ik ging in gesprek met Jochem Wijnands, net na de eerste rush van de persaandacht. Ik vroeg hem naar de volgende stappen waar ik het meest benieuwd naar ben. We kunnen nog een hoop moois verwachten!

Reistips

‘Er gaat niets boven een persoonlijke aanbeveling van mens tot mens in een betrouwbaar netwerk’, staat in het eerste persbericht over TRVL dat vorige week uit kwam.

TRVL stimuleert het delen van reistips en onderschrijft dat met haar peer to peer boekingsplatform.

Vrienden en familie zijn een zeer belangrijke informatiebron, volgens onderzoek van Ipsos, de meest belangrijkste bron na het internet. Er zijn diverse onderzoeken (naast TRVL’s eigen onderzoek) die dit bevestigen. Millennials noemen vrienden, familie en collega’s hun meest betrouwbare informatiebron met tips over waar zij moeten verblijven als ze op reis zwillen. TRVL heeft daarnaast zelf onderzocht en ondervonden dat hun huidige community van reizigers veel waarde hecht aan persoonlijke tips van vrienden.

Reismagazine & boekingsplatform: content + inspiratie + informatie

”TRVL begon namelijk als moderne app publisher in 2010. Het is een gratis magazine met reis content (in de Appstore voor iPhone en Tablet). In de loop der jaren bouwde TRVL internationale communities van reizigers, op platforms zoals Facebook en Instagram. Reizigers die door TRVL magazine geïnspireerd, moeten vervolgens zelf de stap van inspiratie naar reis zoeken en boeken ondernemen. En daar lag de kans voor TRVL als boekingsplatform.

Elke keer als je als reiziger ergens naartoe gaat, wil je toch even direct checken of het wel zo mooi is als dat het online lijkt, zegt Jochem. “Reizigers doen dat nu al als zij weten dat familie of vrienden ergens zijn geweest, ook al is het jaren geleden. De drempel is nu eenmaal laag om aan mensen die de bestemming kennen, advies te vragen. Met TRVL kun je (later) realtime en on demand contact maken met iemand die jouw bestemming goed kent en je graag wilt helpen bij het maken van een keuze.”

”Op dit moment worden er nog steeds 4 tot 5 reisverhalen per dag gepubliceerd in de app van het gratis TRVL magazine.”

Ik vroeg Jochem of het niet een logische stap was om al die content van TRVL magazine, te integreren op de boekingsengine van TRVL en dat gaat dus ook gebeuren, vertelt Jochem. “Uiteindelijk werkt TRVL er naartoe dat op bestemmingspagina’s van de TRVL boekingsengine, inspirerende content verschijnt over de bestemming.”

Research via amateur reisagenten

Een van de beginselen van TRVL is de traditie van het (vaak tijdrovende) zoeken en boeken te doorbreken. Het moment waarop de reiziger de definitieve keuze voor een hotel maakt, gaat vaak gepaard met een lange periode van research. “Reizigers willen genoeg kennis vergaren over een onbekende bestemming om zelfverzekerd een boeking te kunnen maken, maar dat zoeken kan lang duren.”

Onder de slogan ‘together we’ve been everywhere’ valt het volledige concept van TRVL als peer-to-peer boekingsplatform waarbij reizigers zichzelf kunnen aanmelden als TRVL Agent en 10% commissie ontvangen over iedere boeking die zij voor zichzelf of voor anderen doen bij een accommodatie.

De benodigdheden die een moderne reisagent nodig heeft, zijn ondergebracht in het platform. Het businessmodel van de website is revenue share. TRVL krijgt commissie van de partners Booking.com & Hotels.com voor elke boeking die via TRVL wordt gedaan en het grootste gedeelte van die commissie gaat naar de TRVL Agents toe. Het gebruik van TRVL is gratis.

De boekingen lopen via Booking.com (Priceline Group), of via Hotels.com (onderdeel van Expedia), zegt Jochem. ”Het zijn de grootste beddenbanken, dus we hebben door deze partners aan te sluiten toegang tot 1,4 miljoen hotels, homestays en vakantiehuizen.”

Online boeken met service

TRVL is naar eigen zeggen de belichaming van die bekende reizigersconversatie ‘where have you been? Any tips?’. Het peer-to-peer boekingsplatform staat amateur reizigers toe om als TRVL Agent (leeftijdsgrens is 18+) zelf geld te verdienen door gratis een eigen reiswebsite te beginnen of een reisshop te ontwikkelen op het platform. Zowel vanuit privé (helpen van vrienden en familie) als vanuit zakelijk (business) oogpunt, kun je je als reisagent bij TRVL melden.

Daarnaast hoef je de website van TRVL niet te verlaten om een boeking te doen of om beoordelingen te bekijken.

”MENSEN WILLEN TOCH WETEN HOE HOTELS BEOORDEELD WORDEN, DUS WE HEBBEN BOOKING.COM RATINGS EN REVIEWS & TRIPADVISOR geïntegreerd, ZODAT de gebruiker DE TRVL WEBSITE niet HOEFT TE VERLATEN OM OP ZOEK TE GAAN NAAR DEZE RATINGS”

Disruptie in de wereld van ZRA’s

Het connecten van reizigers en hen de middelen te geven om hun reiservaringen te delen moet van iedere reiziger een potentiële reisagent maken.

Op de vraag of TRVL de wereld van de traditionele reisagent gaat disrupten antwoordt Jochem: ”voordat YouTube en iMovie er waren, waren er professionele filmers en videomakers die dure materialen hadden en daarmee ingewikkelde video’s produceerden.” Een decennium geleden zijn er door open platforms ook amateurs begonnen met het maken van video content. “Mensen die getalenteerd zijn en interesse hadden in video, begonnen te snuffelen en te neuzen in de wereld van video, bezochten diverse fora en startten met het creëren van content vanuit hun passie. Ook de ontwikkelingen in de kwaliteit van mobiele devices zoals we zien bij de iPhone, maken het laagdrempelig om goede content te maken en te delen over allerlei kanalen zoals Instagram, Snapchat en andere platforms. Mensen kunnen eenvoudig vanuit passie hun talent ontdekken en etaleren.”

”Uit de wereldwijde grote groep van reizigers en reisgeïnteresseerden komen ook gepassioneerde mensen. Mensen die het leuk vinden om zonder hindernissen, opleidingen en diploma’s vanuit hun passie goed te luisteren naar wensen van andere reizigers en hen op basis daarvan te adviseren. We willen Met TRVL de reisagent democratiseren door dat talent aan te gaan boren. We willen online reisagenten, on demand. En dat gaan we crowdsourcen.”

DOOR ZELF ONLINE RESEARCH TE DOEN EN TE BOEKEN, HEBBEN REIZIGERS FEITELIJK DE ROL VAN REISAGENTEN OVERGENOMEN. WIJ VINDEN DAT ZE DAARVOOR OOK EEN COMMISSIE VERDIENEN.

Jochem gaat er vanuit dat er twee soorten TRVL Agents zullen ontstaan:

  • De TRVL Agent als personal shopper
  • De TRVL Agent die de bestemming goed kent

Personal shopper

De personal shopper is iemand die in de privé omgeving van de reiziger zit. Het is de Agent die de reiziger als persoon goed kent en daardoor opnieuw steeds goede reizen samenstelt op basis van eerlijke feedback door de relatie. Dit kan ook de persoon zijn die binnen een vriendengroep van zes mensen graag het voortouw neemt en het leuk vindt om alles uit te zoeken en te boeken. De personal shopper is de TRVL Agent die gebruik maakt van de huidige optie op TRVL.com voor vrienden of bekenden te boeken, of om de aanbevelingen te delen via Messenger, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest of -nog in ontwikkeling- Whatsapp.

Andere profilering

De TRVL Agent die vanuit kennis over bijvoorbeeld de bestemming TRVL gebruikt, kent de reiziger niet direct persoonlijk of vanuit een privé situatie, maar is wel online beschikbaar als de reiziger advies nodig heeft. Deze gebruiker profileert zich net als de personal shopper ook als TRVL Agent en creëert een eigen webpagina (nu al mogelijk) op het platform. Voor deze Agent is het interessant om op basis van de persoonlijke behoeften, accommodatie voorkeuren en andere eigenschappen zoals leeftijd en gezinssamenstelling, een passend advies te creëren voor de reiziger. Als de TRVL Agent dan ook nog eens gebruik maakt van de optie om via het platform een paar extra vragen te stellen aan de reiziger, is deze alleen maar meer in staat om de reiziger goed te kunnen inschatten. Op den duur wordt het voor bezoekers van TRVL.com mogelijk gemaakt om TRVL Agents op te zoeken en om advies te vragen. ”Maar, alles stap voor stap. Bij deze volgende stap gaat het om het creëren van vertrouwen, door onder andere ratings en reviews. We willen graag stimuleren dat in deze volgende fase TRVL Agents ook elkaar om advies vragen. Op dat moment gaan we aan de slag met het bouwen van de community. We verwachten dat reviews van TRVL Agents dan net zo belangrijk gaan worden als dat bij verhuurders van  Airbnb en chauffeurs van Uber het geval is.”

Campagne voeren: eerst TRVL agents ontsluiten

”Er zijn drie manieren om nu te groeien; door nieuwe TRVL Agents aan te trekken, bestaande TRVL Agents bij ons te houden en te activeren & TRVL Agents nieuwe Agents aan te laten trekken. Deze drie strategieën passen we nu tegelijkertijd toe.”

TRVL heeft inmiddels veel (inter)nationale persaandacht en vooral van het Amerikaanse publiek –de markt die Jochem goed kent-, zijn de verwachtingen hoog. ”Publiciteit werkt voor een startup op een goede manier. Maar tegelijkertijd is het ook de taak om iedere gebruiker die op het platform zit te helpen door eventuele fricties weg te halen zodat het platform sticky wordt en gebruikers er ook echt wat mee gaan doen. We willen bijvoorbeeld faciliteren dat zodra een TRVL Agent een eigen website heeft gemaakt, ook visitekaartjes gaat uitdelen van de website gemaakt via TRVL.”

“Ten slotte is iedere TRVL Agent, weer iemand die TRVL als platform promoot. Of dat nu de personal shopper is die 2 mensen een tip geeft en voor 10 mensen een reis boekt of een blogger die misschien wel 10.000 mensen aanspreekt.’’

”Toch blijft de basis dat we van reizen houden en dat reizen vooral heel erg gaaf is en dat we daarom doen wat we doen.”

(Tekst gaat verder na video)

Producthunt is belangrijk

Op dit moment staat het product van TRVL op Producthunt met een aantal veelbelovende comments. Op Producthunt wordt het concept gepitcht als het nieuwe platform wat reizigers omtovert tot reisagenten, zoals Airbnb huiseigenaren omtovert tot huisaanbieders voor shortstays.

Producthunt wordt vaak gezien als de ”approval community”, als het daar werkt of positief wordt ontvangen, ben je goed bezig maar ook de feedback die er gegeven wordt is zeer van belang. De integriteit van Producthunt gebruikers (early adaptors) is hoog en dat levert ontwikkelaars zoals TRVL direct bruikbare feedback op, met de producten die zij lanceren. Op ProductHunt vindt TRVL de users die kritisch zijn op de features en naar het product kijken zoals zij er zelf wellicht nog niet eerder naar keken.

Een paar miljoen gebruikers

Op de vraag waar Jochem qua aantallen tegen het einde van 2017 hoopt te staan antwoordt hij ‘tienduizenden’ gebruikers en uiteindelijk gaat hij natuurlijk voor miljoenen gebruikers.

Voor livegang had TRVL al een groep van Angel Investors als investeerders. Het is dezelfde groep investeerders die Prss hebben gefund, voordat het overgekocht werd door Apple. In totaal is er 2,5 miljoen euro beschikbaar gesteld om het product te ontwikkelen, het team te bouwen en een proof of concept neer te zetten.

View op de reiswereld #2: Innovatie in de reisindustrie met marktplaatsplatformen 

Veel bedrijven gebruiken al decennia lang het dominante en weinig innovatieve model dat nog steeds het meest toegepast wordt; het stroommodel. De inkoop van goederen of diensten, deze voortduwen en ze verkopen aan klanten. We zien deze stromen in veel bedrijfstakken. Ons onderwijs is bijvoorbeeld nog steeds een stroom waar leerkrachten hun kennis duwen naar de  kinderen. Ook in de reisindustrie gaat het nog steeds vaak op deze wijze met de inkoop en verkoop reisproducten.

Stroommodellen op het internet

Was het internet niet gekomen, zouden we nooit zo snel de opkomst gezien hebben van marktplaatsplatformen. In tegenstelling tot de stromen doen de marktplaatsplatformen meer dan enkel wat spullen voortduwen.

Voorbeelden van marktplaatsen met platformen zijn Wikipedia en YouTube. Traditionele TV-kanalen werken volgens het stroommodel en duwen content richting de consument. Maar YouTube werkt als een marktplaats model, waar vraag en aanbod en communicatie daarover bepalend zijn. Ook een instituut als de Encyclopaedia Britannica werkt als een stroom model, maar Wikipedia heeft omgedraaid en bouwde waarde op basis van een vraag en aanbod model met het platform

Wat houdt een marktplaatsplatform in?

Marktplaatsplatform-denken is een mindset van samenwerking voor vooruitstrevende organisaties. Samenwerken aan iets beters. Een beter product, een betere service. Net zoals we het er allen over eens zijn dat teamwork een waardevoller resultaat oplevert dan solo, levert ook marktplaatsplatform-denken datzelfde potentieel.

Marktplaatsplatformen bieden de kans voor organisaties om samen te werken (co-creatie) met consumenten, ambassadeurs en experts aan datgene waar die consument een behoefte aan heeft, dus geen behoefte die we hem trachten te doen geloven met reclame. Platform-denken dwingt je organisatie de consument centraal te stellen. Een duurzame gedachte van waarde creëren voor die consument in plaats van korte termijnopbrengsten en winsten voor het bedrijf zelf.

Marktplaatsplatformen maken veel gebruik van de eigen media van een organisatie als: websites, apps, social media kanalen en online magazines.

Er zijn verschillende soorten marktplaatsplatformen:

1. Eén organisatie en 1 marktplaatsplatform

Een voorbeeld is Airbnb. Het bedrijf biedt als enige een marktplaatsplatform. Een netwerk van aanbieders en gebruikers (reizigers) zorgen voor de invulling en de meerwaarde. Het is dus niet de organisatie – Airbnb – zelf die de invulling regelt. Al waken zij uiteraard wel over kwaliteit, techniek en communicatie.

2. Eén organisatie en meerdere marktplaatsplatformen

Een voorbeeld is Nike. Nike speelt in op een behoefte van een specifieke groep: fit door het leven gaan. In de eerste plaats is er de website als motor van een stevige content marketing machine. Daarnaast zijn er onder andere een running app en een Nike training club app.

3. Meerdere organisaties en 1 marktplaatsplatform

Voorbeeld is online retailer Bol.com. Meerdere retailers kunnen hun krachten bundelen en hun producten verkopen. De combinatie van al die retailers op 1 relevante plaats maakt dat het platform een meerwaarde heeft.

4. Meerdere organisaties en meerdere marktplaatsplatformen

Het partnership tussen Redbull en Adidas rond extreme wintersporten is een voorbeeld. Beide organisaties versterken hun markplaatsplatformen door voor elkaar co-branded content te maken en die te verspreiden op eigen websites en social media.

Eisen aan marktplaatsplatformen

Marktplaatsenplatformen zijn fundamenteel andere business modellen dan stroommodellen, die andere bouwstenen vereisen. Marktplaatsplatformen hebben vaak geen waarde wanneer de eerste paar gebruikers komen. Ze hebben last van een kip en ei-probleem.

Een ander struikelblok van marktplaatsen met platform is dat ze falen omdat ze vaak teveel gebruik maken van het stroom denken. Het grote verschil is dat stroom denken gaat om het optimaliseren van de conversie. De marktplaatsen met platform filosofie gaat uit van het bouwen van netwerken, voordat je de conversies gaat optimaliseren. Een online reisbureau als Kayak.com is een stroom die gebruikers in staat stelt om vliegtickets, maar ook hotels en pakketreizen te vinden. Dit in contrast tot een marktplaats waarbij de ontwikkeling van de techniek vanuit zowel producenten als consumenten is gedacht.

YouTube, Wikipedia en  Airbnb gebruiken instrumenten om consumenten en producenten daadwerkelijk te laten communiceren en te verbinden.

Samengevat: het principe van marktplaatsplatformen

De klantbehoefte kan informatief zijn (bijvoorbeeld vragen beantwoord zien) of emotioneel (bijvoorbeeld het verlangen om op vakantie te ontspannen). Bij marktplaatslatform-denken creëer je waarde rond een specifiek onderwerp door een netwerk van gebruikers en bijdragers op te bouwen en de input van meerdere mensen te verzamelen. Het brengt je organisatie als marktplaatsplatform dichter bij de consument. Het concept en de architectuur van een platform is van groot belang. Een lage drempel, gebruiksvriendelijkheid en een goede start zijn essentieel in de beginfase.

Marktplaatsen en platformen ontwikkelen in de toekomst

De Amerikaanse denktank The center for Global Enterprise raamde de marktwaarde van grote marktplaatsbedrijven ter wereld onlangs op meer dan 3 biljoen. De bijzondere snelle groei van marktplaatsen komt door netwerk-effecten: hoe groter het netwerk van vraag en aanbod, hoe aantrekkelijker het platform is voor gebruikers, dus hoe sneller het groeit. Dit effect werkt tweezijdig. Als reiziger boek je eerder een kamer op Booking.com als er veel kamers te huur staan, omgekeerd verhuurt een aanbieder eerder een kamer als op het platform veel reizigers actief zijn.

Het gaat erom snel je allocatie van vraag en aanbod te vergroten, teneinde de markt ooit te domineren. Maak het je klanten zo goedkoop en makkelijk mogelijk en besteed flink aandacht marketing. Megaplatforms als Amazon en YouTube leden jarenlang verlies. Pas toen ze groot waren voerden ze tarieven op (productleveranciers) of in (adverteerders). Het is alles of niets.

Als platforms zoals Monster.com al een klein deel van deze inefficiëntie op de arbeidsmarkt oplossen, dan levert dat in 2025 jaar volgens McKinsey wereldwijd  2700 miljard dollar extra bruto binnenlands product op. En dan hebben we het alleen nog maar over platforms voor de arbeidsmarkt.

Je kunt van alles wat je maar een klein deel van de dag gebruikt een platform maken.  Marktplaatsen duiken straks op in elke sector: van kappers tot fysiotherapeuten. En waar nodig zullen ze de gevestigde orde omverwerpen.

Uit een rapport van adviesbureau McKinsey uit 2015, waarin marktplaatsplatformen langs de meetlat gelegd worden, blijkt dat de kracht zit in de transparantie die marktplaatsplatformen bieden en de inefficiënties die ze oplossen. Want waarom zitten wereldwijd miljoenen mensen zonder werk, terwijl er in de technologie- en gezondheidssector volop vacatures zijn?

Marktplaatsen in de reisbranche in Nederland

Uit onderzoek van Peakcapital (december 2016, zie tabel) blijkt dat Nederland het goed doet wereldwijd in het aantal marktplaatsen dat hier ontwikkeld is. Echter zien we in de reisindustrie dat slechts twee a drie spelers (Travelbird, Booking.com, With Locals) vertegenwoordigd zijn. Dat is een magere score als we de reisindustrie afzetten tegen de omvang van de sector in de Nederlandse economie.

We zien zelfs maar 1 touroperator (Travelbird) die fungeert als marktplaatsplatform. Dit biedt ruime kansen voor de reisindustrie om hun business model op een disruptieve manier te veranderen. In het rapport Online Travel 2020 Evolve, Expand or Expire, valt niet voor niets te lezen dat de opkomst van markplaatsplatformen in twee van de vier grote trends de basis vormen van toekomstige bussiness modellen. Tot 2020 zien zij de opkomst van Mega Online Travel Retailers, Digitale Touroperators, Mobile Travel Retailers en nieuwe vormen van Travel Marktplaatsen.