Vorige maand verscheen o.a. op Marketingfacts het bericht dat Facebook via het developers platform had laten weten de advertentievormen vanaf 9 april 2014 zullen gaan veranderen. De twee grootste veranderingen zullen gaan plaatsvinden rondom de targeting opties voor advertenties en de gesponsorde verslagen. Wat houden deze veranderingen precies in en wat voor effect heeft dit op de reisbranche?

Gesponsorde verslagen verdwijnen

De zowel meest geliefde als meest gehate advertentievorm van Facebook, de gesponsorde verslagen, inclusief de page post en page like ads, zullen vanaf april dit jaar gaan verdwijnen. De gesponsorde verslagen zijn bij de marketeers uit de reisbranche zeer geliefd, doordat de verslagen een sociale context bevatten. De sociale context is het deel van de advertentie waarin staat dat iemand uit een gebruikers vriendenlijst een pagina, bericht of spel hebben geliked of een reactie hebben geplaatst. De gesponsorde verslagen zullen verdwijnen vanwege juridische claims die hebben plaatsgevonden in de VS.

Facebook geeft echter aan dat vanaf april er één nieuwe advertentievorm zal komen, die standaard de sociale context zal bevatten. Door deze ontwikkeling zullen de verschillende vormen van gesponsorde verslagen veranderen in één advertentievorm. Voor de reisbranche betekent dit dat er efficiënter en overzichtelijker gewerkt kan worden met de advertenties op Facebook. Er hoeven in april geen drie verschillende advertenties te worden ontwikkeld, beheerd en onderhouden, maar nog maar één.  Neem als voorbeeld Sundio, die nu drie advertentievormen moeten beheren en onderhouden, zoals ‘Vriend X vindt de pagina van Sunweb leuk’, ‘Vriend X heeft gereageerd op een bericht van Sunweb’ en ‘250 mensen vinden Sunweb leuk’. Dit zijn drie aparte advertenties, maar in april wordt dit samengevoegd tot één advertentie.

facebook ads april

Targeting opties worden uitgebreid

In het developers platform laat Facebook weten veranderingen aan te brengen in de interesse targeting, geografische targeting en demografische targeting. De targeting zal vanaf april onder verdeeld worden in vier hoofdgroepen: locatie, demografische kenmerken, interesse en gedrag.

Interesse targeting; gerichter adverteren

Voor de targeting van advertenties op interesses veranderen er vanaf april twee dingen;

Wanneer er nu getarget wordt voor advertenties op Facebook op ‘zonvakantie’, ‘kindvriendelijk’ en ‘Spanje’, worden de advertenties afgestemd op gebruikers die als interesse zonvakanties, of kindvriendelijk of Spanje hebben. Vanaf april wordt het mogelijk ook op gebruikers te targeten die zonvakanties, en kindvriendelijk en Spanje als interesse hebben. Hierdoor kan er veel gerichter worden getarget en ook de gebruikers die al verder in hun oriëntatie voor een vakantie zijn, te benaderen.  De tweede verandering is op het gebied van precieze interessegroepen en de bredere categorieën. Vanaf april is er nog maar één mogelijkheid binnen de interessegroepen. Nu kunnen we targeten op de naam KLM, dit zijn gebruikers die een interactie hebben (gehad) op de Facebook pagina van KLM, en #KLM, gebruikers die iets over KLM posten, maar dit buiten de Facebook pagina van KLM hebben gedaan. Vanaf april kan er getarget worden op KLM waarbij op beide elementen getarget wordt. Hierdoor kan vanaf april ook de gehele doelgroep worden aangesproken en wordt hiermee het bereik groter.

Demografische targeting;

Facebook zal in april de demografische targeting opties verder uitbreiden. Zo zal er ook op werkplek, opleiding of functie getarget kunnen worden. Tevens kan een touroperator die bijvoorbeeld single reizen aanbiedt op relatiestatus kunnen targetten. Ook zal kunnen worden getarget op ‘life events’. Hiermee kunnen touroperators bijvoorbeeld targetten op mensen die een half jaar geleden voor het laatst op vakantie zijn geweest.

Wat denk jij dat de nieuwe aanpassingen voor de advertenties op Facebook voor de reisbranche zullen betekenen, zal dit juist positief uitpakken of negatief?

Dit gastblog is geschreven door Sanne van der Laan, trainee/ blogger online marketing bij Klik & Steen.

Bronnen: Developers FacebookInsideFacebookMarketingfacts

Credits afbeelding: InsideFacebook