De reiswereld kijkt deze week weer uit naar dit moment: de Internationale Toerisme Beurs (ITB) in Berlijn, de grootste (online) toerismebeurs ter wereld, opent aanstaande woensdag haar deuren en viert dit jaar de 50e verjaardag!

Er worden boven 10.000 exposanten verwacht die 180 landen vertegenwoordigen op de beurs. Gedurende 9 tot en met 13 maart 2016 komt de globale reiswereld bijeen om het (nieuwe) reisaanbod te presenteren. Gedurende de 50e editie zijn de Malediven het gastland op de ITB.

Het ITB congres en de thema’s

Naast het presenteren van de landen vindt ook het ITB congres plaats, waarbij meer dan 400 sprekers in 200 lezingen de in’s en out’s uit hun vakgebied presenteren. Dit zijn een aantal specifieke thema’s uit een aantal lezingen:

  • Het gebruik van Whatsapp voor een toeristisch bedrijf
  • De inzet van robots in hotels
  • Virtual Reality – een marketing powertool of een bedreiging voor de reisindustrie
  • SEO insights voor de reisindustrie
  • Succesvolle reisvideo’s in het internet
  • Digital Storytelling
  • Blogging
  • De nieuwe mobiele trends

Een aantal sessies van het ITB congres zijn ook hier via live-stream te volgen.

Social centraal gedurende 50e editie ITB

De beursorganisatie lijkt deze editie in zijn geheel het thema social media voor het promoten van de destinatie centraal te stellen. David Reutz presenteert in deze video de eerste ITB Massive Open Online Course om de reisvakwereld voornamelijk van zowel kennis alsook inspiratie rondom de inzet van social media te presenteren. Hier is de directe link naar de gratis MOOC cursus.

Volg TravelNext tijdens de ITB

Natuurlijk is TravelNext ook weer op de ITB te vinden. Houd op twitter de hashtag #travelnext in de gaten. Zoals in eerdere edities zal Alexander Lamprecht @ALectury weer op de beursvloer te vinden zijn. Daarnaast zijn ook Arjan Schuiten @arjenschuiten en Wesley Put @wesleyput vanuit het TravelNext team vertegenwoordigd op de beurs. Zo kun je eenvoudig laten weten over welk topic je meer wilt gaan horen. Ga mee discussiëren en gebruik ook #travelnext!

Tot ITB 2016!

Credits headerafbeelding: ITB Berlijn