Jiba springt in op crisis met nieuwe positionering

De crisis maakt de consumenten kritisch. Vooral de vakantie ondergaat een kritische evaluatie, en men stelt zich de vraag of het op vakantie gaan wel echt nodig is en een verrijking van het leven betekent. Jiba neemt deze overweging mee en speelt hier op in door unieke vakantie-adressen aan te bieden tegen een betaalbaar tarief. Om deze nieuwe strategie kracht bij te zetten introduceren ze vandaag een nieuw logo en een nieuwe website.

Net even iets anders

Maaike Brouwer, brand manager van Jiba legt uit wat die nieuwe positionering precies in houdt:

Jiba staat voor uniciteit en wil waarde toevoegen aan de vakantie door nét even iets anders aan te bieden aan de klant, en dit voor een betaalbare prijs. Normaal gesproken heeft een consument tijdens een unieke vakantie bijvoorbeeld een huurauto nodig om de plek te bereiken of zich vanuit de accommodatie te verplaatsen. dat maakt de vakantie weer duurder. Wij kiezen voor de rand van het massatoerisme, die een unieke ervaring met zich mee brengen, maar die het wel betaalbaar houden doordat je die extra’s niet per se nodig hebt.

De doelgroep

Jiba richt zich op levensgenieters die op zoek zijn naar een eigen invulling van hun vakantie. Vakantieverblijven die net even anders zijn dan anders, op plekjes die aan de rand van toeristische gebieden liggen. Niet het vertier voor de massa, maar persoonlijke aandacht staat centraal.

Vakanties ingedeeld in thema’s

Op de nieuwe website introduceert Jiba een nieuwe manier van zoeken naar geschikte locaties door middel van de vier thema’s Romance, Like Home, Go Outside en Beachlife. Op deze manier kan de potentiële klant het aanbod eenvoudig filteren, onder andere op omgevingskenmerken.

De weg naar een nieuwe website

Een aantal jaar geleden heeft Jiba een groot consumenten onderzoek gedaan. Daaruit kwamen voor hen twee duidelijke types:

  1. Een groep die ontzettend veel bezig zijn met betrouwbaarheid, en die alles goed geregeld willen hebben.
  2. Daarnaast was er een grote groep klanten die op zoek zijn naar pakketreizen, maar die wel hun eigen invulling hieraan willen geven.

“We willen ons met Jiba alleen richten op het tweede type. Daarna hebben we in ons aanbod naar invulling van die behoeften gezocht. Zo hebben we een aantal toeristische plekken in ons aanbod en ook een paar unieke plekken waar veel sfeer in zit. Wij gaan er van uit dat iedereen zich wel in één van de vier thema’s kan vinden en daardoor al ontzettend veel plezier beleefd aan het uitzoeken van de vakantie. We hebben geen testen gedaan, dat maakt het nu wel extra spannend of de nieuwe look goed ontvangen wordt”, geeft Maaike aan.

Voorpret

Want die voorpret tijdens de inspiratiefase is ontzettend belangrijk. Jiba krijgt vaak te horen van klanten dat ze het zoeken en het krijgen van inspiratie zo belangrijk vinden.

“Op die voorpret is de website nu beter ingericht met de thema’s en de focus op foto’s en aantrekkelijke teksten”, aldus Maaike.

 

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Laat wat van je horen

*