Glamping.nl: contentmarketing in een nichemarkt

Glamperen in een safaritent in Nederland, overnachten in een Skylodge in Peru of toch naar de sterren kunnen kijken vanuit je airlodge in Toscane? Het is allemaal mogelijk, want Glamping (wat staat voor Glamorous Kamperen) is een trend die in 2017 definitief is doorgebroken. Niet gek dus dat de website Glamping.nl inmiddels meer dan 250 bestemmingen en accommodaties heeft opgevoerd. “Glamping is inmiddels een eigen vorm van vakantie vieren en het aanbod groeit nog steeds.” Zegt Richard Otten, eigenaar van Blogs4Travel, de organisatie achter Glamping.nl. Op TravelNext een kijkje in de keuken bij een bedrijf dat op een slimme manier aanbod en content met elkaar verenigd in een groeiende nichemarkt.

Lees verder Glamping.nl: contentmarketing in een nichemarkt

Het Vakantiepark van de Toekomst: Trends, ontwikkelingen én 5 learnings voor travel marketeers

De Vakdag “Het Vakantiepark van de Toekomst” vond 8 juni plaats in De Efteling. Tijdens deze eerste editie van dit evenement kwamen de trends en ontwikkelingen in de vakantieparken en leisure branche uitgebreid voorbij.

Het bleek een inspirerende dag vorige week donderdag. In het Efteling Theater lieten bijna 400 ondernemers en marketeers zich bijpraten over de laatste vakantiepark ontwikkelingen. Op het podium stonden diverse sprekers om een case, nieuwe insights of succesverhaal te delen. Daarnaast was er een beursplein en was er voor alle bezoekers de gelegenheid om een rondleiding te volgen door het compleet nieuwe vakantiepark Efteling Loonsche Land.

Namens TravelNext was ik aanwezig en aangezien ik zowel actief ben in travel (Rondreis.nl) als in leisure (Parkvakanties) deel ik graag de key insights van deze vakdag voor marketeers in beide sectoren.

Vakantieparken: blijf investeren

Trendwatcher en organisator van de vakdag Hans van Leeuwen kondigde vooraf al aan: “Het gevecht om de consument is keihard. Enkel wie in staat is zijn aanbod dusdanig te vernieuwen, kan op voldoende klandizie rekenen”.

Dat het bij de bungalowparken al lang niet meer alleen om een bed en een zwembad draait bleek ook uit de verschillende presentaties. Parkgasten willen meer en meer verrast worden en zoeken avontuur of juist veel luxe. Geen standaard vakantie dus, maar een bijzondere ervaring om mee naar huis te nemen.

De Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst in het Efteling Theater (foto: Parkvakanties)

De presentatie en rondleiding door het nieuwe Efteling Loonsche Land vakantiepark was tekenend. Bij dit park draait alles om de belevenis “één met de natuur”. Slapen doe je boven, op of onder de grond in vakantiewoningen gemaakt van natuurlijke materialen. Er zijn aparte themakamers en er is een bijpassend restaurant met streekproducten en een eigen moestuin.

Het nieuwe Safari Resort Beekse Bergen van Libéma doet er nog een schepje bovenop door mensen tussen de wilde dieren te laten slapen in luxe lodges, safari-tent of boomhut. Vakantiepark Beerze Bulten (de latere winnaar van de “Het Vakantiepark van de Toekomst 2017” trofee) zet juist meer in op familyfun met een spectaculaire uitbreiding van hun “Giga Konijnenhol” indoor speelparadijs. En ook bij Center Parcs kwam vorige maand naar buiten dat er flink geïnvesteerd wordt in verblijfsaccommodaties en nieuwe attracties.

Zorg dat je wat unieks te bieden hebt om de consument mee te verleiden en creëer herinneringen on the spot.

De tendens is duidelijk: investeren is noodzakelijk voor een toekomstbestendig vakantie- of bungalowpark. Zorg dat je wat te unieks bieden hebt om de consument mee te verleiden en creëer herinneringen on the spot.

De prognose van het aantal overnachtingen in Nederlandse vakantieparken ziet er overigens rooskleurig uit, echter is dit wel met name te danken aan de toename van het buitenlandse bezoek.

5 learnings voor travel marketeers

Hoe vertaalt bovenstaande ontwikkeling zich naar het dagelijkse werk van de online (travel) marketeer? De vakdag gaf de volgende insights die ook voor de hoteliers, OTA’s en destinatie-marketeers direct toepasbaar zijn.

1. Vertel jouw verhaal

Als een rode draad liep dit door de presentaties en gesprekken tijdens de vakdag: zorg voor een unieke belevenis en verpak dit in een goed verhaal. Oftewel: storytelling. Niet nieuw, maar nog té weinig toegepast daar waar het wel steeds belangrijker wordt.

Je verkoopt geen slaapplek, maar een beleving. Neem de bezoeker mee in de historie, een origineel interieur of thematisch concept. Voer jouw verhaal integraal door in de organisatie: zowel in de online als offline communicatie. Let hierbij ook op de details. Social media leent zich ook uitstekend om jouw “story” te delen. De gast zal zich verbonden voelen en de kans op een boeking wordt hierdoor vergroot. De bijzondere beleving leidt bovendien eerder tot een herhaalbezoek én levert meer mond-tot-mondreclame op.

2. Verkoop de omgeving

Voortbordurend op bovenstaande: betrek de regio in jouw verhaal. Mooie natuur, plaatselijke cultuur, bijzondere bezienswaardigheden of gave activiteiten: laat bezoekers zien wat er in de buurt te doen is. Voor vakantiegangers vormt de regio an sich steeds meer dé trekpleister.

Maak de omgeving dus onderdeel van jouw aanbod. Gebruik hiervoor woord en beeld en doe dit goed zichtbaar. De eigen website is dé aangewezen plek, maar ook hier geldt: gebruik alle kanalen. Het draagt bij aan de authenticiteit van jouw verhaal en die onvergetelijke ervaring voor de bezoeker. Het biedt bovendien kansen voor nieuwe partnerships.

Het duurzame vakantiepark Landal De Reeuwijkse Plassen, mét unieke ligging. (foto: Parkvakanties)

3. Contact met de klant: persoonlijker + vriendelijker

Allicht voor de hand liggend, maar een punt waarop bij veel reisorganisaties nog veel te halen valt: klantvriendelijkheid. Want: oprechte betrokkenheid heeft de meeste impact op de klanttevredenheid. Met name persoonlijk contact is cruciaal voor de ervaring van de consument. In veel gevallen moet dit vriendelijker of zelfs “menselijker” zoals Hans van Leeuwen tijdens het welkomstwoord van de vakdag verklaarde. Ook Gerrit-Jan Hagedoorn, eigenaar van Vakantiepark Beerze Bulten, benadrukte dit tijdens zijn presentatie treffend: “Het begint met een glimlach”. Lees ook: Het glimlach denken voor de reisbranche.

Vakantie moet voor de gasten een aaneenschakeling van geluksmomentjes zijn en de medewerkers spelen hierbij een belangrijke rol. Het centraal stellen van de klant dient echter tijdens alle contactmomenten met de klant een hoofddoel te zijn. Van website tot customer support. Stel jezelf constant de vraag: Hoe ervaart de bezoeker dit? En: Wat kan ik doen om deze ervaring te verbeteren? Zorg niet alleen voor een optimale gebruikerservaring op je website, maar reageer ook vlot en adequaat bij vragen of opmerkingen op social media.

Kijk ook om je heen: zijn er nieuwe ontwikkelingen of tools die de communicatie met de klant kunnen verbeteren? Zo vertelde Iwan Groothuis, directeur van Vakantiepark De Krim op Texel, dat ze goede reacties krijgen op het gebruik van berichtenservice WhatsApp.

4. De conversie: overtuig de bezoeker

Dus: Een gebruiksvriendelijke (uiteraard cross-device) website waarop je jouw verhaal vertelt op een aantrekkelijke (visuele) manier is essentieel. Maar: Hoe zorg ervoor dat er ook daadwerkelijk geboekt wordt? Deze vraag stond centraal tijdens de workshop “Het effect van neuromarketing” van Martin van Kranenburg.

Met behulp van heldere voorbeelden zette Martin 6 principes van Robert Cialdini (oud-hoogleraar psychologie en marketing) uiteen. Het doel van de principes is het overtuigen van de bezoeker om zo de conversiekans te verhogen. Erg fascinerend en voor iedere travel marketeer zinvol om (weer) te bestuderen / toe te passen.

De 6 principes zijn door Martin in aparte blogs op TravelNext al mooi toegelicht dus ik volsta hier met de links naar deze artikelen.

  1. Sociale bewijskracht
  2. Autoriteit
  3. Schaarste
  4. Commitment en consistentie
  5. Sympathie
  6. Wederkerigheid
Presentatie van Vakantiepark Beerze Bulten. (foto: Parkvakanties)

5. Trends? Duurzaamheid en luxe

Twee zaken die meer dan eens ter sprake kwamen tijdens de vakdag: duurzaamheid en de toenemende behoefte van gasten aan luxe en comfort.

Duurzaamheid speelt internationaal en ook bij bij de Nederlandse reisorganisaties een steeds belangrijkere rol en doet nu ook definitief zijn intrede bij de bungalowparken. Het is veelzeggend dat veel parken (waaronder bijna alle Landal GreenParks) inmiddels beschikken over een Green Key: het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche. Vakantieparken zien, naast het commerciële gewin, steeds meer het voordeel in van duurzame oplossingen.

Respect voor mens en omgeving staat wellicht niet bovenaan het wensenlijstje van de consument, het geeft ze wel degelijk een goed gevoel. Daarnaast: de gevolgen, zoals bijvoorbeeld het eten van lokale streekproducten, worden als zeer positief ervaren. Hier kun je als marketeer uiteraard prima op inspelen (storytelling!).

Dat vakantiepark-gangers anno 2017 op zoek zijn naar meer luxe en comfort is een feit. Er ligt voor veel vakantieparken een uitdaging om hun aanbod hierop aan te passen. Verouderde onderkomens een restyle geven en/of nieuwe accommodaties toevoegen is aan de orde van de dag. Voor marketeers liggen hier ook weer kansen, want de likeability van die nieuwe boomhut of luxe safaritent is aanzienlijk.

Vakantieparken over 10 jaar

“Het Vakantiepark van de Toekomst” was een boeiende vakdag. Het gaf een inkijkje in de wereld van vakantieparken en zette een aantal nuttige zaken (weer) op scherp.

Ik ben benieuwd hoe deze markt er over 10 jaar uitziet. Wat denk jij?

De tweede editie van de Vakdag “Het Vakantiepark van de Toekomst” wordt gehouden op 12 juni 2018 in Recreatiepark TerSpegelt, Eersel.

Direct hotelkamers reserveren met Google: OTA’s worden in theorie buitenspel geplaatst

In de OTA Update van juli 2015 op TravelNext gaf ik aan dat Google experimenteert met mogelijkheden om hotelgasten via Google te laten boeken. Met het Hotel Ads programma zet Google nu vol in op de hotelbranche. Binnen de zoekmachine zelf toont Google hotelinformatie inclusief afbeeldingen, reviews, een overzicht van de faciliteiten én prijsvermeldingen van diverse aanbieders. Daarnaast kunnen hotels nu ook eigen tarieven weergeven en de mogelijkheid bieden om Googlers deze hotels direct te laten reserveren. Online Travel Agencies (OTA’s) zoals Booking en Expedia profiteren al enkele jaren van deze functionaliteit, nu biedt Google hotels dezelfde advertentiemogelijkheden.

Hoe werkt het voor de boeker?

Wanneer een reiziger via Google zoekt naar een hotel op een bepaalde bestemming, bijvoorbeeld ‘Hotel Parijs’ dan wordt er een kaart, datumvelden en een overzicht van hotels geboden:

google-hotels-1

Bron: Google (voorbeeld hoteloverzicht op resultaatpagina)

Men krijgt een grotere kaart met meer hotels door op ‘Meer hotels’ te klikken en daar kan er ook gezocht worden voor een specifieke periode. Verder kan men door middel van filters een hotelselectie maken. Bij de hotels wordt alvast een ‘vanaf prijs’ gegeven en eventueel een aanbieding getoond. Klikt men op een hotel dan verschijnt de ‘Hotel Details Card’.

De hotel details card verschijnt ook als men in Google direct op de naam van een hotel zoekt of wanneer men Google Maps gebruikt voor het vinden van hotels. Daarbij maakt het niet uit of er gezocht wordt op een desktopcomputer, laptop, tablet of smartphone. Alle devices geven hetzelfde weer.

google-hotels-2

Bron: Google (voorbeeld Hotel Details Card met een Hotel Ad van het hotel zelf in het gemarkeerde gebied)

Zoals te zien is wordt er op deze pagina een vergelijking geboden tussen de tarieven van Booking.com en de officiële website van het hotel. Door op ‘Meer prijzen weergeven’ te klikken verschijnen er tarieven van verschillende aanbieders.

Als het hotel zijn prijsbeleid op orde heeft dan zal de gast op de eigen website van het hotel het voordeligst uit zijn. Klikt men op het tarief dan wordt het reserveringssysteem van het hotel geopend. Klikt men op de tarieven van bijvoorbeeld Booking.com, dan wordt het reserveringsproces van Booking.com getoond. Men voert de daadwerkelijke reservering dus (nog) niet via Google uit, maar de boeker wordt wel naar de pagina geleid waar de reservering eenvoudig af te ronden is.

Er is inmiddels ook meer bekend over het ‘Book on Google’ programma, hierbij wordt het daadwerkelijke reserveringsproces geheel in de omgeving van Google afgerond. Dit wordt een optie binnen het Hotel Ads programma. Dit is nu nog niet voor Nederlandse gebruikers en hotels beschikbaar. Op de Engelstalige supportwebsite wordt hier al wel uitleg over gegeven.

Hoe kan een hotel hierop inspelen?

Voor hotels is het prettig om directe reserveringen te krijgen. Dit scheelt commissie en geeft de mogelijkheid om zelf de relatie met de gast op te bouwen in plaats van een relatie die via een tussenpersoon loopt. Google biedt deze mogelijkheid en noemt zelf de volgende voordelen bij het Hotel Ads programma:

  1. Increase direct traffic: aangezien bezoekers op de juiste plek in het reserveringssysteem van het hotel zelf uitkomen is dit waardevol.
  2. Own the relationship: Google wordt als zoekmachine gebruikt en levert potentiële gasten direct af bij het hotel en niet bij een tussenpersoon (lees OTA).
  3. Grow revenue efficiently: door via een advertentiemodel potentiële gasten op het juiste moment de juiste prijs te kunnen tonen, zal de conversie en dus het percentage van reserveringen uit het aangeleverde verkeer, hoog zijn. This means business!

Om als hotel mee te kunnen doen aan het Hotel Ads programma moeten er tarieven en beschikbaarheid aan Google doorgegeven worden. Er is een lijst van booking engines die dit voor hotels kunnen verzorgen.

Aangezien Hotel Ads (de naam zegt het al) een advertentieprogramma is en in Nederland (nog) niet werkt met commissieregelingen, is het wel aan te raden om de campagnes goed in te richten. De kosten van de kliks worden tenslotte bepaald door een biedingssysteem waardoor je als hotel tegen machtige OTA’s opbokst. Er zijn verschillende programma’s in de markt die het mogelijk maken om vermeldingen op verschillende prijsvergelijkingswebsites (TripAdvisor, Trivago, Kayak en dus ook Google) professioneel te beheren.

Kortingen en acties

Google geeft binnen het Hotel Ads programma de mogelijkheid voor het plaatsen van aanbiedingen. Deze kunnen bestaan uit a. hotels die een lagere prijs bieden dan normaal of een lager tarief dan vergelijkbare hotels.

google-hotels-3

Of b. hotels waar een korting wordt geboden door een (externe) partner. Hierbij wordt het verschil in prijs getoond.

google-hotels-4

Uit een recent verschenen artikel op Tnooz blijkt dat Google ook experimenteert met zogenaamde ‘Nearby Deals’. Bij het prijsoverzicht van een specifiek hotel toont de zoekmachine dan een verwijzing naar een ander hotel in dezelfde prijscategorie. Over deze advertentiemogelijkheid is momenteel nog niks te vinden in de Google documentatie.

En Booking en Expedia dan?

De afgelopen tien jaar zijn er meerdere prijsvergelijkingssites (ook wel meta-search websites) ontstaan. Deze vergelijkers werken veelal samen met OTA’ s en leveren tegen betaling van een commissie- of CPC (cost per click)-/CPM (cost per mille)-model, potentiële boekers aan OTA’ s. Google biedt OTA’ s dezelfde mogelijkheden en in deze advertentievorm gaan vele miljarden per jaar om. TripAdvisor biedt hotels al de mogelijkheid om via dit platform reserveringen te ontvangen, Google maakt nu dezelfde ontwikkeling door. Het grote verschil is dat Google voor veel gebruikers het geijkte startpunt is op internet. Hierdoor worden OTA’ s in theorie buitenspel geplaatst.

Google Trips

Een ander initiatief van Google in de reisbranche is Google Trips. Hiermee biedt het een app (iOS en Android) waarmee complete vakanties of uitjes gepland kunnen worden. Google combineert hiermee haar vele diensten zoals de zoekmachine, maps met reisinformatie, Google Foto’s, Gmail, etc.

Tot slot

Dat Google serieus inzet op de reisbranche is inmiddels wel duidelijk. Google kan door het faciliteren van het gehele oriëntatie- en reserveringsproces in haar eigen omgeving, het machtige duopolie van Priceline (moederbedrijf van Booking.com) en Expedia doorbreken. Dit lijkt ook de inzet van Google te zijn als je de drie voordelen van het Hotel Ads programma voor hoteliers leest. Het is wel nodig dat hotels een aansluiting krijgen op het Hotel Ads programma van Google. TripAdvisor heeft recentelijk aangegeven dat dit nog geen eenvoudige aangelegenheid is. Lukt het Google wel, dan zal dit de huidige balans in het OTA speelveld wel eens stevig kunnen doen opschudden.

Google Search introduceert professional reviews

Google heeft in de VS een handige nieuwe feature geïntroduceerd: bij Google Search zie je nu ook beoordelingen en reviews van gerenommeerde recensenten en publishers. Handig als je wilt weten wat een Michelin-sterren-beoordelaar van het restaurant vindt dat je in gedachten hebt voor dat huwelijksaanzoek. Maar Google gaat net een stapje verder.

Google Search zoekt de grenzen op

Waar de toevoeging van een professionele mening een mooie toevoeging is, zeker voor de foodies onder ons, zoekt Google de grenzen op. Beoordelingen van gebruikers gaven een eerlijk, objectief beeld van gelegenheden op Google Search. Dat is wel een beetje anders met de introductie van deze feature:

  • Professionele beoordelingen worden boven die van de ‘gewone’ gebruiker geplaatst. Niet vergeten dat veel van die professionals uit de Zagat franchise van Google komen.
  • Gebruikersbeoordelingen staan onder de Google Streetview foto’s en de Google Map locatie, met de reviews van Google-gebruikers helemaal bovenaan – inclusief foto’s.
  • Reviews van gewone gebruikers en sites die hiervoor gemaakt zijn, zoals Yelp en TripAdvisor, komen hierdoor ver onderaan de pagina te staan en vragen nogal wat scrollvermogen.

Google Search

Must-visit lijstjes

In Europa lag Google al onder vuur doordat ze met de resultaten van de Shopping-pagina eigen producten (of producten van dochterondernemingen) bovenaan zette. Deze feature doet daar nog een schepje bovenop. Er is behoorlijk wat verontwaardiging geuit door organisaties als Yelp en TripAdvisor. Daarop reageert Google met de claim dat dit de snelste manier is om de beste antwoorden te tonen aan gebruikers.

Je kunt je afvragen of door deze toevoeging mensen niet en-masse must-visit lijstjes gaan publiceren. Online influencers en publishers zullen hier bovenop duiken en er is een redelijke kans dat reviews in de toekomst alleen nog maar voor dit soort partijen zijn weggelegd.

Google user campagnes

Kortom, een ontwikkeling om in de gaten te houden. Gaan professionele recensenten reviews schrijven over de hotdog-stand in Central Park? Moet je straks als restaurant of travel merk een speciale campagne gaan inrichten op Google-gebruikers zodat je zeker weet dat je reviews krijgt die mensen daadwerkelijk zien? Of – dat kan natuurlijk ook – zijn Google-gebruikers de inspiratiebron van de toekomst?

5 bruikbare video’s met marketingstrategie en tips door experts in travel & hospitality

Travel en hospitality overlappen elkaar wanneer het op marketingstrategie aankomt. In een serie voor hotelmarketeers die Leonardo heeft ontwikkeld (ieder duurt 5-10 minuten), zijn er diverse inzichten belicht die een succesvolle (hotel) marketing strategie stimuleren.

Wie de experts zijn loopt sterk uiteen, van Kayak, tot aan TripAdvisor en van onderzoekers tot trendwatchers. Dat zorgt in onderstaande video’s voor een zeer interessante mix van opinies, trends en visies. Welke ontwikkelingen beïnvloeden de travel industrie vandaag de dag en hoe kunnen hoteliers en andere bedrijven in deze industrie (ook leerzaam voor touroperators, startups en andere travelbedrijven) het beste opereren in dit competitieve landschap.

In iedere video vind je bruikbare, praktische inzichten in relatie tot dagdagelijkse werkzaamheden van travel marketeers die de diverse topics van bijvoorbeeld engagement, storytelling, social media, branding, destinatiemarketing, reviews en touchpoints (customer journey) aanraken.

The travel shopping journey

Topics: customer journey, social media, branding, destinatiemarketing

Reviews gebruiken om een brandverhaal te ontwikkelen

Topics: reviews, visuele content, storytelling, engagement, conversie

Conversie met verhalen en goede SEO

Topics: storytelling, seo, blogs, content, context, visuele content, conversie

De user experience in het boekingsproces

Topics: mobile, website, storytelling, usability, user experience, directe boekingen

Shifting to a visual approach

Topic: visuele content, video, consumenten trends