Vrijdag 20 juni vond de tweede editie van de TravelNext business borrel plaats op de NHTV in Breda. Zo’n 50 bloggers, studenten, professionals en een line-up van 3 sprekers buiten de branche maakten de middag compleet. Wat kan de reisbranche leren van een vooraanstaand foodmerk dat experimenteert met de doelgroep jongeren en Snapchat? Wat kunnen we leren van een 17-jarige die Instagram en YouTube followers verkoopt? En welke kansen zijn er weggelegd voor drones en de toekomst van travel; wat kan de luchtvaart, de hotellerie en wat kunnen recreatiegebieden ermee doen? We geven je in deze blog graag de inzichten, trends en ontwikkelingen!

Spreker: Daan de Waal over Snapchat en Van Persie – Pepsi

Daan de Waal (Conversation Manager van PepsiCo) kwam vertellen over een tweetal recente campagnes van Pepsi en Doritos (ook onderdeel van Pepsi). Hoewel we in eerste instantie vooral de link zagen in een overeenkomstige cola-naam; Pepsi lanceerde een aantal maanden geleden Pepsi Next (passend bij TravelNext), bleek later dat Pepsi nog veel meer interessants in huis had om met TravelNext te delen. Naast de flessen Pepsi Next cola en blikjes Van Persie Pepsi, nam Daan een boeiend verhaal met zich mee over augmentend reality en Snapchat.

Augmented reality  & engagement

Augmented reality is een techniek waarbij de fysieke en virtuele wereld samenkomen door beelden te projecteren op een scherm. Blippar is een van de grootste augmented reality apps met meer dan 4,7 miljoen gebruikers wereldwijd. Met gebruik van deze app komt, via smartphone of tablet, content tot leven. Pepsi heeft van deze app gebruik gemaakt om engagement bij fans te creëren; op deze manier kunnen genieten van een aantal voetbaltrucs (gescand vanaf het Pepsi blikje) die door Van Persie uitgevoerd worden, muziek downloaden, video’s bekijken van de ‘Now Is WhatYou Make It’-campagne en zoveel mogelijk blikjes in een doel proberen te krijgen met een interactief spel:

Het Van Persie blikje is afkomstig van Pepsi UK en is ook in de Nederlandse markt gezet, met succes. In totaal zijn er ruim 27.000 users van de blippar app in combinatie met Van Persie. Hoewel lang niet iedereen de blippar functie op het blikje ook daadwerkelijk heeft gebruikt, zet Pepsi het met deze actie ook voor een groot deel in op de branding: ‘mensen horen wel dat Pepsi weer met wat nieuws komt’. Een mooi voorbeeld van social fame.

Snapchat en Instagram & engagement bij campagnes

Voor de tweede campagne, dit keer voor Doritos, heeft Pepsi als eerste Nederlandse foodmerk gebruik gemaakt van het medium snapchat in combinatie met Instagram. De campagne, die inhoudelijk eigenlijk zeer nauwelijks linkt naar Doritos, speelt vooral in op de doelgroep jongeren (15-22 jaar) met een ‘waggie straatrace’. Jongeren konden op de waggie bieden waarvan zij dachten dat die als eerste over de finish zou gaan. De campagne leverde een nummer drie positie op als most viewed campagne op YouTube in april, een positie op nummer 3 van Twitter voor most earned PR value en een positie op nummer 5 van Twitter voor most buzz generating brand.

doritos instagram

Engagement foto-apps

De foto-app Snapchat is door Doritos (Doritos_nl) ingezet als engagement tool. Snapchat is razend populair onder jongeren in die leeftijdsgroep. Met de app maak je foto’s, die zijn te bewerken, die je kunt versturen aan zelf te selecteren ontvangers. De foto is maximaal tien seconden te zien. Daarna verdwijnt hij voor altijd. Tijdelijk, kort en privé zijn de kenmerken die het onderscheid maken met andere, meer gangbare sociale media. Wanneer er naar de cijfers van Snapchat en Instagram gebruikers naar aanleiding van de campagne wordt gekeken, heeft het Doritos Nederland in 3 maanden 126 followers en 294 likes opgeleverd. De rappers die zijn ingezet (bekend onder de doelgroep), waren het meest belangrijk voor de engagement, zij vergrootten het bereik naar 35.000.

De belangrijkste conclusie die je aan de hand van deze twee campagnes kunt trekken, is dat engagement een grotere waarde heeft dan het aantal followers/likes die het oplevert. Media als Instagram en Snapchat zijn daar dus ultieme middelen voor, maar de aantallen stijgen minder hard dan op bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Het contact is wel intenser.

Spreker Thomas over Followers kopen – Followerskopen.net

Dat followers wel eenvoudig te kopen zijn, bewees de 17 jarige eigenaar van de websites Followerskopen.net en Youtubeviewskopen.nl. Hij staat in Google wisselend eerste of tweede op de juiste zoektermen. We wilden nu eens graag weten hoe die fakers markt in elkaar steekt en voor welke bedrijven in de reisbranche het nu interessant is, of juist niet.

Wat kost het?

De  klanten die followers kopen zijn op dit moment grotendeels modebedrijven, jongeren en bloggers. Het populairste is het aanbod van 500 likes, die hij in een pakketje voor 4 euro aanbiedt. 500 likes is het ‘instap aantal’ en heeft gretige aftrek omdat een relatief klein aantal fake followers minder opvalt dan grotere aantallen, zo denken de kopers zelf.

Voor- en nadelen fake followers

Followers kopen heeft natuurlijk zowel voordelen als nadelen.

  • Veel mensen gaan uit van het principe; goed voorbeeld doet volgen. Dit houdt in dat als iemand een grote hoeveelheid followers heeft, mensen ook eerder geneigd zijn om deze persoon ook te volgen. Door het kopen van nep-followers, kan de hoeveelheid echte followers ook toenemen.
  • De tweede reden, status, is vooral van toepassing op jongeren en niet zozeer bij bedrijven. Onder jongeren heerst het idee dat personen met grote hoeveelheden followers populair zijn.
  • In vergelijking met andere promotie methoden zoals tv-reclames, is het erg goedkoop om followers te kopen. Voor 35 euro heb je al 10.000 followers op Instagram. Probeer voor dat geld maar een fatsoenlijk tv-spotje te maken.
  • Daarentegen is het DE nachtmerrie voor elk bedrijf dat likes of followers koopt, er openbaar wordt gemaakt dat je followers nep zijn. Het kopen van followers heeft namelijk nog steeds een negatief imago; de berichten van het bedrijf zijn kennelijk niet interessant genoeg dus moeten er maar followers gekocht worden.
  • Als uiteindelijk elk bedrijf followers koopt dan is het hebben van veel followers niet meer speciaal aangezien iedereen veel followers heeft. Zelf denkt Thomas dat het ook uiteindelijk deze kant opgaat.
Hoe herken je fake -followers?

Het herkennen van fake followers wordt steeds lastiger. Het enige wat opvalt, is dat er als profielfoto soms een persoon te zien is en de rest van de foto’s uit voorwerpen bestaat. Dit is een klein verschil met ‘echte’ profielen, wat uiteindelijk ook nog opgelost zal worden en echt niet meer van nep valt te onderscheiden.

Maar hoe weet je dat de followers fake zijn? In sommige gevallen is het erg simpel en hoef je alleen maar naar de eerste foto te kijken. Bijvoorbeeld: een foto heeft maar 11 likes terwijl deze persoon 1100 followers heeft. Dit betekent dat minder dan 1% van al zijn followers deze foto liket. Dat is wel erg onwaarschijnlijk en daarom moet een groot deel van zijn followers wel nep zijn. Zie foto hieronder.

fake followers

Conclusie: fake followers zijn te herkennen en het is vooral voor startende bedrijven op de markt een goede manier om meer followers te creëren. Meer gekochte followers, leveren uiteindelijk ook meer echte followers op, waarmee je dus echte engagement kunt creëren voor je merk. Hoe groter je bedrijf, hoe meer risico vanwege de reputatie. Is het voor de reisbranche interessant? Waarschijnlijk wel voor Instagram aangezien de reisbranche er druk mee experimenteert (zie ook dit artikel) voor Twitter een stuk minder.

Spreker: Niels Voorn over drones en de toekomst – Dronevlieger

We hebben het al veel gehoord, privacy en drones. Maar is het nu echt zo erg of valt het allemaal wel mee en kan de reisbranche er rustig verder in ontwikkelen? Niels Voorn van Dronevlieger nam ons mee op reis met een drone. Wat kan er, wat niet? Wat mag, wat niet? En waar kunnen we in de travelindustrie misschien weleens aan gaan denken als het gaat over drones en marketing?

Reizen met een drone

”Eenvoudig is het nog niet. Op luchthavens wordt je er altijd uitgepikt door de security. Dan kun je dus gaan uitleggen dat je geen spion bent, maar voor promotie doeleinden een drone meeneemt om tijdens je verblijf prachtige beelden te kunnen schieten.” Zelf is Niels er mee naar Australië en Frankrijk gegaan, met twee uitkomsten. In Frankrijk bleek er een helikopterbrevet nodig te zijn voor het werken met drones. In Australië is het beter geregeld en ook in Amerika zijn ze bezig met het opzetten van een helder drone beleid. Wil je in Nederland blijven, dan mag je een drone besturen maar moet deze wel in het zicht zijn/blijven van de persoon die de drone bestuurt ( je kunt hem dus niet op 3 km afstand laten vliegen).

Drones en wetgeving

Op dit moment is er in Nederland nog geen wet met betrekking tot het gebruik van drones voor bedrijven/particulieren. Als gekeken wordt naar Australië is er een wet voor drones van boven de 1.8 KG, hiervoor heb je dan een theorie brevet nodig. Voor drones boven de 1.8KG is daarnaast ook een praktijk brevet nodig en wordt de drone echt gekeurd.  Als professioneel dronevlieger hoopt Niels natuurlijk dat deze wet zijn intrede liefst nog gisteren heeft gedaan, echter is dat nog niet het geval. De grootste angst van de professionals op dit moment is dat mensen een drone aanschaffen en er lukraak mee gaan vliegen hier en daar. Dat er niet nagedacht wordt over de gevaren, wat het imago van dronegebruik schaadt. Drones kunnen namelijk veel meer dan in kantoren vliegen en er kunnen echt prachtige marketingcampagnes mee geschoten worden. Onderstaand filmpje is opgenomen met de dronevlieger en zou een prachtige video zijn voor destinatiemarketing.

https://vimeo.com/84463817

Drones met virtual reality

Uniek is de combinatie van drones met virtual reality. Door de bril zie je wat de drone vastlegt in live-stream beelden vanaf de camera in de lucht. Ook daar gaan de ontwikkelingen nog verder, binnenkort komt er een HD versie van dit systeem, waardoor je alles scherp en gedetailleerd terug kunt zien, tot 2KM ver.

De kansen voor drones in travel

Drones bieden natuurlijk nieuwe kansen voor de reisindustrie in verschillende toepassingen. Niels zette er een aantal op een rijtje:

  • Vakantieganger: de toepassingen voor het filmen/fotograferen van je vakantie. Veel mensen nemen een camera mee om de leukste dingen te fotograferen maar wat is er nou leuker dan dit te doen vanuit de lucht? Iedereen heeft tegenwoordig al een GoPro dus die hang je simpel onder een kleine drone en je hebt meteen een heel ander perspectief
  • Hospitality: het exclusieve wat jij toevoegt aan je hotel, kun je aan je gasten laten zien. Een extra stukje gastvrijheid door de foto’s vast te laten leggen in een video, waarbij je direct kunt laten zien ‘hoeveel zeezicht’ de kamers daadwerkelijk hebben. Hiermee gaan we de kant op van een perfecte online/offline beleving; maak je daadwerkelijk waar wat je online belooft aan je gast? Zijn de plekjes in het echt ook zo mooi als op de plaatjes?
  • Luchtvaart: zie je de nieuwe KLM vliegtuigen al gefilmd worden vanuit de lucht? Je kunt je voorstellen dat er naast vliegtuigspotters die vanaf de grond foto’s maken ook een nieuwe groep mensen ontstaat die met een drone willen experimenteren om zo het opstijgen en landen te kunnen filmen. Daarnaast liggen er voor airlines zelf kansen in het gebruik van drones als warmte inspectie; controles en check-ups kunnen zo eenvoudig gedaan worden. Ontsnapt er warmte, dan moet daar gerepareerd worden.
Werken met 360 views in de reisbranche

De 360 streetview techniek kan nog voor een extra dimensie in reizen zorgen, maar is nog vrij onbekend. Iedereen kent streeview maar weinig mensen weten dat een 360 panorama is geschoten met 6 camera’s. Dronevlieger is bezig om dat nog bekender te maken in Nederland.  De belangrijkste reden hiervoor is het gebruiksgemak voor de viewer: 360 views zijn fijner om te bekijken dan filmpjes van bijvoorbeeld festival locaties of vakantiebestemmingen. Gasten kunnen met 360 zelf  ‘de buurt verkennen’, zonder te hoeven pauzeren, goed te kijken en dan weer op play te drukken zoals dat wel bij filmpjes het geval is.

De vragen die naar aanleiding van deze TravelNext borrel naar voren kwamen zijn dan ook gericht op de vraag; zijn we eigenlijk (juist in de reisbranche waar visuals zo belangrijk zijn) niet toe aan marketing ‘3D’ in plaats van marketing 3.0?

  • Met interactieve content die online ontstaat en offline tot leven komt, we kunnen meeten met onze fans.
  • Met fake followers die uiteindelijk zorgen voor het aantrekken van de echte engagers; echte personen.
  • Met video’s die waarmaken wat je in werkelijkheid ziet; offline wordt een experience van wat je online hebt gezien.

A special thank you: Wij danken de gedreven sprekers voor deze waardevolle inzichten in hun ervaringen met video, virtual reality, augmented reality, Snapchat en Instagram die zij voor TravelNext hebben vertaald naar de reisbranche. Speciale dank  gaat uit naar alle deelnemers die tijdens de tweede TravelNext business borrel TNB02 aanwezig waren!