Leid consumenten door de 5 fasen van reizen op Pinterest

Consumenten nemen meer en meer de leiding in hun eigen koopproces en de traditionele boekingsfunnel in de reisbranche is achterhaald. De onderzoeks- en boekingsfase zijn tegenwoordig maar een fractie van de volledige ‘customer journey’. Dit geeft ons echter wel de kans toekomstige klanten in elke stap van hun aankoop digitaal te begroeten. En via het visuele platform Pinterest kun je op belangrijke momenten in deze koopcyclus strategisch inspringen.

Na de online Pinterest cursus voor travel die we exclusief voor TravelNext met veel plezier maakten, starten we met Dream.Pin.Go. en lanceren we dit jaar de eerste website met Pinterest tips specifiek gericht op de reisbranche. In wekelijkse artikelen, nieuwsbrieven en een online video cursus die in juni dit jaar zal lanceren, delen we onze jarenlange ervaring met het inzetten van Pinterest voor de toeristische sector. In dit blog koppelen we een goede Pinterest strategie aan actiepunten voor travelprofessionals:

Geen sociaal netwerk, maar een visuele bladwijzer

Hoewel Pinterest vaak gecategoriseerd wordt als een sociaal netwerk, moet het eigenlijk meer als een visuele zoekmachine of -bladwijzer worden beschouwd. Georganiseerd in zelf-gecategoriseerde ‘borden’ worden beelden van over het hele internet ‘gepind’. Deze inhoud is vervolgens zichtbaar voor andere gebruikers en kan worden gedeeld of weer als bladwijzer worden bewaard met slechts een klik.

Destinatiemarketing is altijd al sterk visueel geweest en bij het gebruik van platforms als Pinterest bewijst dat nuttig te zijn. Visuele inhoud maakt dromen tastbaar: je kunt jezelf al bijna voorstellen op een bepaalde bestemming, waarbij je de bezienswaardigheden van een stad opneemt en geniet van de lokale keuken en attracties – allemaal zaken die eindigen op de reisplanning van consumenten.”

Een kijkje in de toekomst

Buiten het feit dat Pinterest verkeer naar een website kan leiden, geeft het daarnaast een unieke kijk in de reisaspiraties van consumenten. Pins op Pinterest geven namelijk niet het huidige moment weer, maar de toekomst; een aspiratie. Hier ligt een grote mogelijkheid om een verbinding aan te gaan met aankomende reizigers op belangrijke momenten in hun koopcyclus.”

pinterest-toerisme-1

Fase 1 – Dromen

Het ultieme moment van invloed op potentiële reizigers ligt in dat korte, kritieke moment als een bestemming in overweging wordt genomen. Ideeën kunnen overal vandaan komen: tv-reclames, films, reisblogs of een vriend die met enthousiaste verhalen thuiskomt. Maar deze ‘droom’ is waar de potentiële klant zich door de koopcirkel begint te bewegen.

Deze fase was voor de komst van sociale media vaak uit ons zicht, maar met name op Pinterest kunnen we tegenwoordig letterlijk zien als een consument een bestemming of activiteit (via een pin) aan hun lijstje met mogelijkheden toevoegt.

Actiepunt: Welke visuele, inspirerende en wellicht opvallende content deel je op dit moment via sociale media? Is dit te bewerken tot aantrekkelijke pins (verticaal formaat)? Welke borden zou je kunnen opzetten die aansluiten bij deze fase? (‘bucket list’, ‘mooiste natuur in…’, etc.). Speel in op emotie.

Fase 2 – Plannen

De reiziger wordt iets bewuster en kiest een bestemming. Nu wordt gezocht naar aanbevelingen en krijgt de reisplanning meer vorm. Er zijn veel vragen waarop antwoorden gezocht worden.

Actiepunt: Naast algemene reisborden, biedt je Pinterest account ook specifieke informatie aan? (‘roadtrip door…’, ‘een weekend in…’, etc.) Laat je ook zien voor welk type reiziger een bepaalde bestemming geschikt is? (familie, soloreizigers, etc.). Speel in op zowel emotie als het rationele.

Fase 3 – Boeken

”De reiziger staat op het punt te gaan boeken. Eerst zullen vluchten, dan verblijf en vervolgens de activiteiten geregeld worden. Daarnaast zijn reizigers actief op zoek naar iemand die de ervaringen die ze willen hebben aanbiedt en boeken ze sneller als ze zich veilig voelen.

pinterest-toerisme-3

Actiepunt: Heb je een Pinterest bord met je meest recente aanbiedingen/speciale acties? Reageer je snel op eventuele vragen? Zijn pins gelinkt naar pagina’s op je website die duidelijk antwoord op vragen geven en makkelijk te navigeren zijn?”

Fase 4 – Ervaren

De reiziger gaat op pad en checkt regelmatig sociale updates op meegenomen telefoon of tablet. Ervaringen die deze reiziger opdoet kunnen later ook weer inspiratie voor de volgende reizigers zijn!

Actiepunt: Denk erover na hoe je ervaringen van reizigers kunt verzamelen, bijvoorbeeld door middel van een wedstrijd waarbij foto’s van reizigers op Pinterest geplaatst worden. Je kunt ook samenwerken met influencers: laat ze bijvoorbeeld een gastbord aanmaken, zodat consumenten digitaal kunnen ‘meereizen’ met deze persoon en ze vragen kunnen stellen terwijl ze onderweg zijn.

Fase 5 – Delen

Reizigers beleven graag hun ervaringen opnieuw met vrienden en familie, maar delen ook graag hun kennis met onbekenden door middel van reviews en tips.

Actiepunt: Maak ex-reizigers ‘storytellers’ en help ze hun reizen te documenteren op Pinterest, door hen te laten gast-pinnen of door een foto album met user-generated content aan te leggen. Een eventuele wedstrijd in deze fase kan wat meer werk van de reiziger verlangen dan alleen het insturen van een foto (omdat ze weer thuis zijn en meer tijd hebben): laat ze bijvoorbeeld borden samenstellen over andere reizen die ze nog willen maken of over activiteiten die ze zouden doen als ze op dezelfde plek nog eens zouden terugkeren.

pinterest-toerisme-2

Zet jij zelf Pinterest al in bij destinatiemarketing? Op welke manier?

Wie gaat de eerste reisretailer zijn op Pinterest?

‘Prikkel de koopnop’. Pinterest doet het gewoon en heeft het bestellen van ‘pinbare’ producten eenvoudig gemaakt. De ‘buyable pins’ waren eerst alleen beschikbaar voor iPhone en iPads, nu ook voor Android systemen. Kan de reiswereld zich verheugen op een nieuw verkoopkanaal?

Sinds de lancering zijn er 60 miljoen artikelen op Pinterest te koop. Daarnaast heeft Pinterest aansluiting gezocht bij e-commerce platforms IBM Commerce, Magento, en Bigcommerce zegt Emerce. Het idee is dat als klanten iets leuks ontdekken zij dat meteen kunnen bestellen.

En dat zou weleens heel interessant kunnen worden voor de travel industrie.

De toegevoegde waarde van Pins en Boards

In een eerdere Pinterest serie die wij op TravelNext gepubliceerd hebben, is al gekeken naar hoe je als reisretailer Pinterest kunt inzetten. Daarin werden de vragen beantwoord hoe je nu gemakkelijk een effectief pinboard creëert met groot bereik. Vervolgens werd er gekeken naar het opbouwen van volgers en verkeer op je Pinterest pagina. Want, wil je als reisretailer nu eenmaal succes hebben, dan moet je inzicht hebben in wat wel en niet werkt, voor Pinterest specifiek, net als dat je dat voor elk ander social medium zou willen weten. Selectief, persoonlijk, consistent en deelbaar zijn, waren een aantal genoemde speerpunten die de basis vormen van een vliegende start op dit visuele contentkanaal. Tenslotte werd er aandacht geschonken aan het bepalen van een strategie op Pinterest. Hoe bedenk je bijvoorbeeld een strategie van een bord, van een pin, maar ook wie gaat het beheren?

Case: reizen en mode = retail?

Als je deze eerste stappen als reisretailer hebt doorlopen, kun je nadenken over wat de volgende stappen zouden moeten zijn. Met dergelijke ontwikkelingen (koppeling van pins aan webshops) zou het snel kunnen zijn dat ook reisproducten direct te bestellen worden. Wel, wellicht niet reisproducten (als in reizen), maar waarom geen online reisgadgets via Pinterest gaan aanbieden? De eerste vereisten zijn een koppeling aan e-commerce websites, waarbij ik me al eens heb afgevraagd of de traditionele reisretail niet een mooie etalage zou kunnen zijn voor alles wat online te vinden is, inclusief producten. Pinterest als verkoopkanaal moet dus niet te letterlijk worden genomen, maar kan gezien worden als de ultieme Cross Over Innovation.

Er is al eerder gekeken naar de mogelijke cross-over tussen mode en reizen. En wat de slimmigheden uit de modewereld voor de reiswereld zouden kunnen betekenen.

Voorbeeld Meshu

Bij Meshu wordt mode met reizen met elkaar verbonden in 1 concreet product. Meshu maakt van alle fysieke plaatsen die jij als consument ter wereld bezocht hebt, een grafisch kunststuk die je kunt laten ‘3dprinten’ in de vorm van een ketting.

retail travel

Dit soort producten zou simpel via Pinterest aangeboden kunnen en vormt een eerste kanaal richting de reiswereld. Waarom zouden reisretailers niet kunnen gaan samen werken met andere experts in retail, om ook fysiek optimale inspiratie te kunnen bieden. Retailers moeten jagen!

Case Four Seasons

Four Seasons hotels heeft al eerder laten zien met Pin.Pack.Go dat Pinterest een toegevoegde waarde voor hen heeft opgeleverd. Door de conciërge te laten pinnen en borden te laten maken, in samenwerking met reizigers is het hotel al met de consument in de planningsfase in contact gekomen.

Het aanbieden van kekke (reis)retail producten zou dat soort vroege contactmomenten alleen maar meer kunnen versterken.

Toekomst gegarandeerd: winkelconcept 3.0

Jezelf in de kijker spelen mag. Correctie: moet. In de discussie hoe de ideale reiswinkel er nu uit moet zien (denk aan implementatie van technologie, specialisatie in een bepaalde bestemming), komt eigenlijk nooit terug hoe, op basis van aanbod in de fysieke winkel, een reisretailer zich zou kunnen onderscheiden. Ja, de Oculus, en ja de tablets. Maar wat is nu echt voor de reiziger leuk? Is er werkelijk nooit gedacht aan travelgadgets en echte retail producten? Een gemiste kans, als je bedenkt dat mensen die reeds in je winkel komen, al in de ‘reissfeer’ komen. Denk aan een ANWB winkel 3.0. Een reiswinkel klaar voor de toekomst, met producten van nu. Leuke producten, die je ook nog eens op Pinterest ook zou kunnen aanbieden.

En dan nog iets: met Pinterest Places kun je vervolgens ook nog eens de locatie toevoegen aan je Pins. Van al je inspiratieboards kun je een hele travelmap maken, zodat je je als marketeer ook nog in de kijker kunt spelen van je potentiële klant. Zijn er weer voldoende redenen om je weer eens even op Pinterest te begeven? En vanuit dit kanaal de mogelijkheden opnieuw te herzien?

Morgen beginnen? Check hier de Pinterest voor Travel mini cursus die we samen met TravelNext blogger Nienke Krook ontwikkelden:

  1. Pinterest voor travel – de introductie
  2. Pinterest voor travel – volgens en verkeer opbouwen
  3. Pinterest voor travel – een strategie bepalen

Credits header afbeelding: MKHMarketing (CC)

Pinterest Mini Cursus: Een Strategie Bepalen

In deze driedelige mini cursus bekijken we effectieve manieren om Pinterest in te zetten ter promotie van je bedrijf/merknaam in een online wereld die steeds meer visueel wordt. Na deze serie zullen we binnen de reisbranche kijken naar succesvolle praktijkvoorbeelden.

In de vorige afleveringen gaven we een introductie op Pinterest, met daarin tips voor het opzetten van een account en de belangrijkste redenen om Pinterest te gebruiken. Daarna keken we naar manieren om volgers en verkeer op te bouwen en te vergroten. Nu is het bepalen van een Pinterest strategie aan bod. Lees verder Pinterest Mini Cursus: Een Strategie Bepalen

Pinterest Mini Cursus: Volgers en Verkeer Opbouwen

In deze vierdelige Pinterest mini cursus bekijken we effectieve manieren om Pinterest in te zetten ter promotie van je bedrijf/merknaam in een online wereld die steeds meer visueel wordt. Na deze serie zullen we binnen de reisbranche kijken naar succesvolle praktijkvoorbeelden.

In de vorige aflevering gaven we een introductie op Pinterest, met daarin tips voor het opzetten van een account en de belangrijkste redenen om Pinterest te gebruiken. Deze keer kijken we naar manieren om volgers en verkeer op te bouwen en te vergroten. Lees verder Pinterest Mini Cursus: Volgers en Verkeer Opbouwen

Pinterest Mini Cursus: Een Introductie

Dagelijks zijn miljoenen gebruikers actief op Pinterest. Ze verkennen hun interesses, verbinden zich met personen en merken, raken geïnspireerd en georganiseerd en kopen zelfs producten direct vanaf de site. Hoewel inmiddels bekend is dat Pinterest voor een grote waarde kan zorgen, zien velen nog niet hoe ze voor hun bedrijf praktisch gebruik kunnen maken van dit platform. Daarom een TravelNext Pinterest online cursus. Let’s start Pinning!

Lees verder Pinterest Mini Cursus: Een Introductie