Unitiator: Een app voor venue eigenaren & toeristen, samen werken aan een volle zaak

Ik leerde de app Unitiator kennen, een concept waarbij gebruikers toegang krijgen tot aanbiedingen in ruil voor aanwezigheid in een bepaalde venue. Het idee is dat de aanwezigheid van mensen, aanstekelijk werkt voor voorbijgangers en dus de uitbater. Onder andere het bekende concept ‘De taart van m’n tante’ in Amsterdam doet al mee. Daar wordt je dan nu ook voor beloond als initiator. In  dit blog ga ik in gesprek met de oprichter van Unitiator, Marcio Leite (van oorsprong Portugees) wonend in Nederland.

Waarom heb je Unitiator bedacht en hoe kwam je op dit idee?

“In 2010 woonde ik in Lissabon en ik kwam regelmatig bij de restaurantjes bij de Ponte 25 de Abril brug. Hier kwamen veel cruisetoeristen aan wal en ik aanschouwde hoe ze hun keuze voor een restaurant maken. Bijna iedereen koos voor het restaurant waar al mensen zaten. Dat fascineerde me en ik speelde lange tijd met het idee wat ik daar nu mee zou kunnen. Twee jaar geleden waren we in Madrid, op aanraden van ons hotel gingen we eten bij een restaurant en waren hier als eerste. Nadat wij hier ons settelde liep het restaurant vol. Mijn oude idee kwam weer naar boven en de hele terugreis konden we niet anders dan brainstormen…”

Om te beginnen moest ik twee dingen weten. 1: waar mensen waren en 2: welke plekken er leeg stonden.

Lissabon foto's

Hoe werkt Unitiator?

“Unitiator is een samentrekking van “U are Initiator”. Als app verbinden we restaurants en gebruikers. Restaurants maken een gratis offer/aanbiedung aan en als gebruiker kun je daar in een specifiek tijdframe op af gaan. Jij krijgt als gebruiker een snack of kleine maaltijd aangeboden. Het restaurant plaatst je op een prominente plek zodat je in het zicht zit van passanten en je moet minimaal 30 minuten blijven. Voor restaurants brengt dit dus ook voordelen zoals meer omzet, gebruikers die vrienden mee brengen en terugkomen in de toekomst. Je bent dus de initiator van een volle zaak.”

Hoe is het ontwikkelproces verlopen en wat zijn uitdagingen?

“Ik heb een economische achtergrond dus ik ben begonnen met een ‘return on investment check’. Daarna vond ik het belangrijk om te testen of het idee zoals ik het bedacht had, echt werkte en of het verwachtte resultaat ook behaald werd. Het schrijven van een business plan vond ik niet de prioriteit hebben. Ik ben gelijk op zoek gegaan naar een businesspartner, in die zoektocht ben ik de juiste partner nog niet gevonden, maar wel veel nieuwe mensen aan mijn netwerk kunnen toevoegen. Daarna heb ik een crowdfundingsactie opgezet en met hulp van zo’n 150 vrienden kreeg ik het bedrag bij elkaar. Ik zou dit in de toekomst wel afraden, want het kostte me naast mijn fulltime baan, nog enorm veel tijd. Ik geneerde me op een gegeven moment om mensen voor een derde keer te vragen.”

 

Wat biedt Unitiator voor reizigers?

“Het is een unieke manier om toffe plekken in een stad te ontdekken. Bovendien ontmoet je gauw andere mensen: locals en reizigers. In een restaurant kun je ook aan tafel met wildvreemden worden geplaatst. Je eet uiteraard local food. Bovendien krijg je het gevoel dat je ook iets kan bijdragen met jouw feedback. Het restaurant zal je daar namelijk ook actief om vragen. Vaak gebeurt het ook dat je nieuwe gerechten moet proeven.”

“Misschien ontwikkelen we Den Haag als volgende. Onze focus ligt op grote steden. We denken nu aan België, Frankrijk en Duitsland, maar de volgorde ligt nog niet vast. Iedere 1-2 maanden zouden we het concept in een nieuwe stad willen ontwikkelen want de app is schaalbaar.”

Wat is je droom voor de toekomst?

“Dat ik de power heb om met een app het gedrag van mensen te veranderen. Deze macht wil ik graag op een positieve manier gebruiken om interessante dingen te kunnen doen. Zoals minder lege plekken, mensen samenbrengen en connecten, terwijl ze ook nog een goede experience hebben. Dat we het nu op de restaurants testen zie ik als een pilot. Een echt voorbeeld voor de deeleconomie waarbij we de productiviteit nog beter kunnen benutten.

”Uiteindelijk kan dit concept uitgerold worden voor co-workspaces, sportscholen en meer”

Download de Unitiator app

Unitiator is verkrijgbaar in iPhone en Android versie. In drie stappen maak je gebruik van offers bij jou in de buurt. Meld je aan en trek in drie stappen klanten aan naar de zaak.

GESPOT! Vernieuwing op de reviewmarkt: reviewen met emoji’s, ‘Tagdat’

Concurreren met review apps zoals Yelp en TripAdvisor is niet makkelijk, maar volgens oprichtster Buffy wel noodzakelijk. Het is haar doel een einde te maken aan de advertentiestructuur. Advertenties zijn volgens haar weliswaar betaalbaar voor grote organisaties, de kleinere merken moeten nog altijd het onderspit delven. Tegen The Next Web doet Buffy haar korte verhaal. TravelNext neemt haar concept onder de loep: TagDat.

Machine learning

Een modern reviewsysteem werkt met data, machine learning en vooral een heel simpel design. De app TagDat leert op basis van gebruikersvoorkeuren en eerdere zoekopdrachten, om bij ieder volgend bezoek meer up to date aanbevelingen te kunnen doen.

Gebruikers kunnen op deze manier de meest passende lokale businesses aanbevolen krijgen op basis van persoonlijke voorkeuren (snelheid, authenticiteit, etc). Daarnaast is door het ontbreken van lange tekstuele reviews, voor de gebruikers sneller zichtbaar hoe de locatie is beoordeeld. Hierin is goed nagedacht over de mobiele user experience, waar we helemaal niet houden van lange lappen tekst.

De interactieve kaart laat daarnaast zien welke buurten worden aangeraden en welke worden afgeraden. De best beoordeelde locaties kunnen per regio en per stad bekeken worden. Per locatie wordt de algehele beoordeling (in termen van smileys) weergeven en daarnaast de faciliteiten of eigenschappen die uniek worden bevonden. Ook voor gebruikers die zelf willen reviewen is het proces van beoordelen vele malen sneller met een smiley.

Emoji’s zijn oké

Dat emoji’s een steeds meer geaccepteerde communicatietaal worden in travel, blijkt uit de vele voorbeelden die we recentelijk hebben gezien. KLM die met een emoji chatservice komt, en het daarnaast steeds normaler worden van communiceren met emoji’s op Facebook door de reisbranche. Of het subtiel gebruiken van emoji’s op Whatsapp als onderdeel van de servicestrategie.

TagDat gebruikt emoji’s primair, samen met andere symbolen en keywords in plaats van teksten. Wanneer je bijvoorbeeld een authentiek Japans restaurants wilt vinden, of een venue die vega gerechten serveert, kun je de tag invoeren (die ondersteund wordt met de emoji) en de app laat de gebruiker vervolgens zien in welke buurten je veel aanbod hebt. Dan wordt het in ieder geval ook al iets makkelijker om een locatie/wijk te kiezen.

De app staat sinds vrijdag 31 maart in beta in de appstore voor de nieuwsgierigen. TagDat heeft een investering gekregen waarmee 5 developers worden aangenomen om het concept verder uit te rollen. One to watch dus!

TripAdvisor; Wat is de waarde van reviews?

Beoordelingswebsites, hoe gaat het daar eigenlijk mee? In deze blog zullen we dieper ingaan op de grootste reiswebsite en beoordelingswebsite ter wereld, namelijk TripAdvisor en hun stand van zaken. TripAdvisor beschikt over zo’n 300 miljoen onpartijdige reizigersbeoordelingen over meer dan 4,9 miljoen (!!!) accommodaties, restaurants en attracties. Welke ontwikkelingen maakt de beoordelingswebsite door en wat is nu nog de toegevoegde waarde van beoordelingswebsites?

TripAdvisor en de overname van HouseTrip

Binnen TripAdvisor zijn ze hard bezig om gezamenlijk meer aanbod te genereren voor de reizigers op het gebied van vakantie. Een van de laatste en grootste ontwikkelingen die TripAdvisor de laatste tijd heeft doorgemaakt op dit gebied is de overname van HouseTrip, een Londense verhuurorganisatie van accommodaties. HouseTrip is toegevoegd aan een rijtje dat eerder uit vier organisaties bestond, namelijk Flipkey, HolidayLettings, Niumbia en VacationHomeRentals.com. De organisaties in dit rijtje zijn allemaal op zichzelf staande websites die door TripAdvisor worden gebruikt om het aanbod van vakantieverhuur aanbiedingen te vullen op de website. TripAdvisor claimt zo’n 770.000 vermeldingen van deze vier bestaande websites. TripAdvisor schrijft én krijgt hierdoor dus niet alleen reviews over de eigen accommodaties, restaurants en attracties maar ook van die van andere verhuurders. Niet zo gek dat het aantal reviews zo enorm hoog is en dus ook blijft stijgen.

Het doel van TripAdvisor is ook om reizigers in de toekomst te blijven voorzien van het best geselecteerde aanbod, daarbij gaat het om de kwaliteit van de huizen, ongeacht bestemming en budget. Ook HouseTrip is in de ogen van de voorzitter van TripAdvisor een toegevoegde waarde: ‘HouseTrip biedt onze reizigers waardevolle keuzes, met name voor Europa.’ In de toekomst zal het rijtje van de ‘op zichzelf staande websites’ niet blijven bij vijf organisaties, het doel is om ook hierin te groeien.

Speciale tarieven voor leden op Tripadvisor

De CEO van TripAdvisor heeft nog meer plannen om TripAdvisor nog een extra boost te geven. Zijn idee is namelijk om hotelketens als Hilton, Mariott, Hyatt and InterContinental Hotels Group te vragen om speciale ‘boek- direct tarieven’ aan te bieden voor loyaliteit leden op de website TripAdvisor. Het is niet gek dat TripAdvisor zo ver wil gaan, leden maken dan een boeking op de website van TripAdvisor en niet meer op de website van het desbetreffende hotel en dit levert Tripadvisor alleen maar meer op. Niet alleen opbrengsten, maar dus ook extra aanbod en extra reviews. Maar zover schijnt het allemaal nog niet te komen, hotels willen namelijk niet gebruik maken van een tussenpartij zoals TripAdvisor omdat er dan dus niet wordt geboekt op hun eigen website en zij kosten moeten gaan delen.

Logisch dat hotelketens hier niet in mee willen gaan. Waarom zou je als grote hotelketen een tussenpersoon gebruiken om je hotels te verkopen?

Wat is de toegevoegde waarde nog van TripAdvisor?

Zoals al eerder beschreven staat beschikt TripAdvisor op dit moment al over zo’n 300 miljoen reviews op de eigen website. Maar wat zeggen die reviews nu eigenlijk en wat voor waarde heeft het nog voor TripAdvisor?

Eerder schreef Rens Dietz van Coosto op TravelNext een artikel over de positieve reacties op reviewsites. Hij ging daar dieper in op de totstandkoming van deze reviews en waarom reviews op beoordelingswebsites zo positief zijn. Daarin haalde hij een aantal belangrijke en opvallende punten aan die ook voor TripAdvisor van groot belang zullen zijn.

Zo beschreef hij dat het niet gek is dat reviews op beoordelingswebsites vaak extreem positief zijn. Mensen nemen op een beoordelingswebsite namelijk veel meer de tijd om een goede review te schrijven dan op ieder ander social media kanaal, omdat zij anoniem blijven. Dit zal voor TripAdvisor ook een zeer grote rol spelen. Ook op TripAdvisor moeten mensen namelijk inloggen om een review te plaatsen. Iemand zal dit alleen doen wanneer ze het ook echt de moeite waard hebben gevonden. Vooral nu met de uitbreiding van het aanbod zal het voor TripAdvisor steeds belangrijker worden dat reviews positief zijn, ook op de eigen website maar ook over de accommodaties van ‘anderen’. Hoe vaker mensen positief zijn over het aanbod, hoe eerder andere partijen zich willen aansluiten bij de community van TripAdvisor…

Welke waarde wordt er gehecht aan reviews?

Zoals ook al in eerdere onderzoeken is beschreven hechten mensen nog steeds erg veel waarde aan online reviews. Mensen hechten veel meer waarde aan beoordelingen van anderen dan een beoordeling van de organisatie zelf, en dat is niet heel gek. Beoordelingen van anderen worden bekeken vanuit een ander oogpunt door de consument. Vaak worden ze gezien als onafhankelijk en toetsbaar.

In april is er een onderzoek gepubliceerd naar de impact van TripAdvisor in de travel industrie. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat 10% van de wereldwijde travel industrie beïnvloedt wordt door TripAdvisor. Daarnaast is ook naar voren gekomen dat het aanbod van TripAdvisor en de reviews zeker invloed hebben op beslissingen van reizigers. De inhoud van TripAdvisor geeft reizigers op basis van recensies en foto’s van anderen het vertrouwen om een vakantie te boeken. Reviews van reizigers, foto’s en beoordelingen helpen daarnaast ook om kleinere en minder bekende bestemmingen op de kaart te zetten. Door het verstrekken van uitgebreide en vertrouwde reviews verbetert TripAdvisor de beslissingen van reizigers, de ervaringen en daarmee ook de kwaliteit (verwachtingsmanagement) van de reizen.

Reviews en social media?

Deze reviews zijn uiteraard niet alleen te vinden op de beoordelingswebsites zelf, maar ook op social media. Social media kanalen worden steeds vaker ingezet als een ‘beoordelingswebsite’ en de daadwerkelijke websites worden misschien wat vaker achterwege gelaten. Mensen plaatsen steeds vaker hun mening over een bepaald product of dienst op social media en deze gaan vaak niet onopgemerkt voorbij. Op Facebook heb je bijvoorbeeld de pagina ‘Klantenservice’, hierop worden de grappigste en meest hilarische reviews geplaatst met daarop altijd een uitstekende reactie.

Als we het hebben over reviews op social media, is een van de meest recentste reviews die van rapper Lil’Kleine naar KLM. Via Twitter uitte hij zijn mening over de airline, en dat zorgen nog al voor wat reacties.
Review tweet Lil'Kleine

Zo zie je maar dat beoordelingswebsites niet langer (ondanks de volumes) de uitsluitende websites zijn waar reviews op worden geschreven, maar dat social media het steeds vaker over gaat nemen. En dit zal zeker ook voor TripAdvisor gelden! Reviews krijgen een steeds een andere betekenis; de betekenis van het delen van een mening op welk medium dan ook.

Waar staan de beste hotels van Nederland? De online reputatieranglijst!

De beste hotels van Nederland (volgens online reviews) staan in Roermond. Volgens data van vergelijkingssite Trivago, is net als ieder jaar de gastvriendelijkheid en service voor iedere stad van levensbelang om een succesvolle toeristische positie te houden. Een klantvriendelijke bestemmingsreputatie helpt reizigers bij het kiezen en daar is deze reputatieranglijst een afspiegeling van.

Gemiddelde reputatie voor lokale hotels

Het feit dat een bestemming laag scoort wil niet zeggen dat hier geen goede of zelfs uitmuntende hotels te vinden zijn. Als een bestemming scoort op de ranglijst wil dat zeggen dat de hotels gemiddeld gezien lager scoren dan bij andere bestemmingen het geval is. Het percentage laagscorende hotels zal rond deze bestemming dus hoger zijn. Goede hotels zijn er uiteraard ook; je zult er echter net iets beter naar moeten zoeken.

Er is onderscheid gemaakt tussen de beste hotels op provincie niveau en op stadsniveau.

Beste hotels per bestemming

In de ranglijst voor provincies komt Friesland als beste uit de bus, gevolgd door Overijssel en Utrecht. Noord-Holland komt op de laatste plaats.

Nederlandse provincies best scorende hotels Trivago - TravelNext

Beste hotels per stad

Roermond komt dit jaar het beste uit de bus, gevolgd door Sneek op de tweede plaats. Amersfoort was vorig jaar de beste Nederlandse hotelstad en eindigt dit jaar op de derde plaats.

De nederlandse hotelreputatie ranglijst per stad Trivago - TravelNext

Beste hotelstad als onderdeel van je online marketing

Hoteliers in een van de best scorende steden/bestemmingen, kunnen hun voordeel doen met het artikel dat we vorig jaar op TravelNext publiceerden. Daarin vroegen wij Nico de Jong, online marketingspecialist bij Stichting Citymarketing Amersfoort om 7 tips. In die tips is te lezen hoe zij de titel beste hotelstad van Nederland een jaar lang onder de aandacht hebben gebracht.

Amsterdam onderaan als hotelstad door Airbnb boost?

Opvallend is, dat Amsterdam vorig jaar laatste was op de lijst beste hotelsteden, en nu tevens laag eindigt op plek 26. Gisteren verscheen in Het Parool een onderzoek naar het aandeel Airbnb woningen in onze hoofdstad.

1 op de dertien woningen wordt verhuurd

Bijna één op de dertien woningen in het meest toeristische gebied rond de Dam is te huur via Airbnb. Uit onderzoek blijkt dat ook in de hippe buurten rond de binnenstad het percentage woningen op het verhuurplatform enorm is.

Aibnb percentage Amsterdam
Bron: Laura van der Bijl, Het Parool (9-2-2016)

Hoe duurder de buurt, hoe meer Airbnb

Het onderzoek wordt toegelicht aan de hand van bevindingen na een analyse van de 9700 Amsterdamse woningen die in september vorig jaar op het verhuurplatform stonden. Een van de onderzoekers, Maarten Hogewij, concludeert dat hoe duurder de buurt is, hoe meer mensen hun huis verairbnb’en. ‘Dat geldt eigenlijk alleen niet voor de chique buurten in Zuid. In buurten waar de inkomens het snelst zijn gestegen is buitenproportioneel veel Airbnb te vinden.’

Door Airbnb dichterbij authentieke ervaringen dan bij hotels

Met andere woorden, er ontstaat ineens een enorme kwaliteit aan kamers en appartementen waar toeristen voor aanzienlijk minder geld en meer beleving, via Airbnb kunnen overnachten in opkomende buurten. Airbnb zelf verkondigt altijd ‘authentieke ervaringen’ te willen bieden. Volgens een van de onderzoekers blijkt dat ook uit de Amsterdamse advertenties die hij analyseerde. ‘De nabijheid van hippe barretjes wordt zeer belangrijk gevonden. De Turkse supermarkt op de hoek wordt eigenlijk nooit vermeld.’

Natuurlijk bieden deze gegevens geen 1 op 1 verklaring voor het laagscorende Amsterdam. Immers, de cijfers uit de reputatieranglijst zijn gebaseerd op hotelratings en niet op stadsniveau, en bovenstaande kaart geeft het aandeel Airbnb woningen weer. Zwart is het niet, maar 1 op de 13 woningen als potentiele hotelkamer spreekt aardig tot de verbeelding. Het feit dat het aanbod groeit, en meer mensen voor Airbnb kiezen in hippe steden zoals Amsterdam, zou ervoor kunnen zorgen dat toeristen minder gebruik maken van hotels, en dus hotels minder (goed) reviewen in vergelijking tot een Airbnb ervaring. Nader onderzoek zou dit echter verder moeten uitwijzen.

Succes hotels vooral voor Friesland en Zuid-Holland

In de reputatieranglijst wordt duidelijk dat steden in Friesland en Zuid-Holland het in het algemeen goed doen. Delft, Dordrecht, Den Haag en Rotterdam zijn allemaal in de top 10 te vinden, en ook Sneek, Harlingen en Leeuwarden staan stuk voor stuk hoog in de lijst.

 Credits headerafbeelding: PatternPictures (CC)

Reviews voor vluchten gelanceerd op TripAdvisor: dat belooft positief sentiment voor airlines

Dachten airlines een hele tijd buiten schot te kunnen blijven qua reviews? Het is sinds deze week mogelijk voor consumenten om via TripAdvisor airline reviews te plaatsen en te lezen.

Naast Facebook reviews ook ‘echte’ reviews

Dat airlines vooral succesvol proberen te zijn op social media is niet erg nieuw. Klantenservice, reviews, inspiratie en webcare via Facebook: KLM en Qatar Airways zijn er daadwerkelijk ‘groot’ mee geworden.

Uit onderzoek van Coosto is gebleken dat reviews op reviewsites aanzienlijk positiever zijn. Op blogs en fora zijn mensen minder positief dan wanneer zij aanwezig zijn op een reviewplatform. Wanneer het sentiment van de verschillende kanalen wordt bekeken, kun je uit onderstaande afbeeldingen (afkomstig uit eerder onderzoek van Coosto) afleiden dat dat sentimentverschil dus enorm is. reviewsites

Hetzelfde is te zien wanneer sentiment over het algemeen specifiek voor TripAdvisor wordt bekeken:

tripadvisor sentiment

Positief sentiment voor airlines

Het gevaar voor airlines is natuurlijk, dat, zoals afgelopen jaar en het jaar daarvoor, grotere vliegrampen gebeuren met grotere airlines, de reviews haast niet te voorspellen te zijn, wat daarmee gaat gebeuren. Hoewel de airline nog zo positief bekend kan staan, naarmate er meerdere ongelukken gebeuren, zal in de reviews dit ook zichtbaar zijn.

We zullen dit op TravelNext in samenwerking met onze partners verder gaan onderzoeken.

Wat wordt er beoordeeld?

Op alfabetische volgorde kan de consument op TripAdvisor nu diverse airlines zoeken om beoordelingen te bekijken of te plaatsen. Airlines mogen in ieder geval niet beoordeeld worden op:

  • Commentaar over pakket componenten zoals eten of aangesloten hotelovernachting
  • Flightmiles en footprints
  • Inkoop
  • Service die direct gaat over de luchtvaartmaatschappijen

Wat dan wel? De luchtvaartmaatschappij mag beoordeeld worden door een reiziger die in de afgelopen 12 maanden met de maatschappij heeft gereisd. Daarbij moet rekening gehouden worden met dat de beoordeling daadwerkelijk neerkomt op de daadwerkelijke luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert. Op TripAdvisor zelf staan de volledige review eisen.

KLM heeft inmiddels haar eerste 16 reviews binnen.