Force Field en Oculus nemen je mee terug naar de Gouden Eeuw

‘Meeting Rembrandt’ neemt je mee naar het Amsterdam van de Gouden Eeuw. Je beleeft belangrijke momenten uit Rembrandt’s leven samen mét hem. Waaronder de totstandkoming van de fameuze ‘Nachtwacht’.  Dit alles is totstandgekomen door een samenwerking tussen Oculus Studios en de Amsterdamse virtual reality studio Force Field.

Oculus, de Amerikaanse fabrikant van de VR bril ‘Gear VR’, vroeg Force Field een VR ervaring te ontwikkelen, die laat zien hoe ongelooflijk levendig VR kan zijn op een mobiel apparaat. Deze Gear VR maakt het namelijk mogelijk om met een Samsung mobiele telefoon VR te ervaren. Force Field plaatste opnames van echte acteurs in gedetailleerde 17e eeuwse VR omgevingen waardoor er een erg realistische kijk terug in de tijd wordt gegeven.

“Een van de mooiste dingen, die je kunt doen met VR is de geschiedenis tot leven brengen”, vertelt Arthur Houtman, CEO van Force Field. “Het voelt alsof je er daadwerkelijk bij bent op het moment dat geschiedenis wordt geschreven. Je hebt interactie met Rembrandt in zijn atelier en in zijn huis en hij vertelt jou waarom zijn werk zo controversieel was in die tijd.”

‘Meeting Rembrandt: Master of Reality’ is gratis te downloaden in de Oculus Gear VR store.

Het effect van een 360° video bekeken met een VR bril op bestemmingsimago & reisintentie

Het gebruik van Virtual Reality (VR) is een veel besproken onderwerp in het toerisme. Het kan worden ingezet als marketing tool dat door de meeslepende ervaring video marketing naar een hoger niveau pusht. Toch, ondanks het potentieel van VR video, zijn er maar weinig toeristische bedrijven die dit toepassen (Explorista Media, 2015; Sheivachman, 2016). Waarom? Waarschijnlijk omdat er een groot gebrek is aan onderzoek naar de effecten van deze VR video’s en er dus veel onduidelijkheid heerst. Al te beginnen bij het feit dat Virtual Reality ervaringen in het toerisme eigenlijk 360° video’s zijn. Om duidelijkheid te verschaffen ben ik voor mijn afstudeerscriptie bij NHTV gaan onderzoeken wat nou echt de effecten van zulke 360° video’s zijn en wat het verschil is tussen het gebruik van de Samsung Gear VR en Google Cardboard. Voor dit onderzoek ben ik genomineerd voor de ‘Tourism Innovation Thesis Award’.

Lees verder Het effect van een 360° video bekeken met een VR bril op bestemmingsimago & reisintentie

Virtual Reality & mixed reality: ”coastiality” is in leisure normaal, die kennis delen we graag

We wilden graag weten hoe het in de leisure industrie gesteld is met virtual reality en augmented reality. Deze industrie loopt op dat gebied voor op de reiswereld. Nadat we online zagen dat de wereld gek werd van het bericht dat Six Flags en Samsung op 26 februari samen de ”mixed reality” coaster gaan lanceren die The New Revolution Galactic Attack gaat heten, dachten we dat het tijd was om de allerlaatste innovaties door te nemen. Er wordt namelijk al veel meer geëxperimenteerd binnen pretparken met virtual reality, meer nog dan in travel (daar lijkt de trend van VR vooral nog in China te zitten). We vroegen het Goof Lukken, trendwatcher & go-to expert op het gebied van innovaties op het gebied van leisure & attractieparken binnen de gastvrijheidsindustrie.

Eigen achtbanen en eigen content

In Europa is MACK media begonnen met het additioneel creëren van VR experiences op bestaande achtbanen. VR is de toekomst attractieparken en de eerste concrete testcases komen nu naar voren zegt Goof. ”De eerste toepassingen van wat nu zien, is de toevoeging van een VR experience op een bestaande achtbaan, een kiddy ride achtbaan. Om zo voor een aantal mensen, een andere ervaring te bieden. Mack, bouwt naast VR (vanuit hun mediatak) ook rollercoasters, ze hebben ook Europa-park en dat werkt eigenlijk als een Showroom. Zij innoveren op het gebied van nieuwe achtbanen en testen die in de real life markt. Vanuit hun mediapoot ontwikkelen ze 3D en 4D films, alleen maar eigen content dus.” Twee jaar geleden zijn daar de eerste 2 achtbanen mee uitgerust. Er is zelfs een nieuw begrip voor coasters met een additieve virtuele realiteit: Coastiality.

Additioneel betalen?

Een coaster waarbij je de keuze hebt om een extra experience te krijgen; VR wordt vaak additioneel aangeboden, waar je met een kleine toelage de experience kunt ondergaan. Het probleem daarbij is echter, dat er ergens in het proces, op een moment, tijd wordt verloren. De VR bril moet opgezet worden, de content moet goed geladen zijn en als de ride terugkomt van het ritje, moeten de gears in goede staat weer worden teruggebracht om schoongemaakt of opgeladen te worden. In de operations zit daar een grote uitdaging zegt Goof. Daarom kiezen pretparken er vaak voor om niet de hele achtbaan met VR uit te rusten, de capaciteit is er nog niet op geënt. Bij de achtbaan moet er een werknemer staan die de upselling doet, de pre seating doet moet voorbereiden en dan moet er ook nog eens bij de helft van de trein een VR bril opgezet worden. Natuurlijk snapt ook logischerwijs niet iedere pretparkganger hoe dat moet. ”Praktisch gezien is het nog een hele challenge om dit optimaal te krijgen.”

De content en innovatie

Goede VR content heeft doorgaans hoogwaardige kwalitatieve software nodig om goed te kunnen draaien. Meestal zijn dit stevige pc’s om de beeldkwaliteit optimaal te laten zijn. ”Het probleem zit hem vooralsnog in de innovatie op het gebied van de hardware. Computers en harde schijven zijn niet gebouwd om over de kop te gaan, dus moet de hardware, zoals een VR bril, of een ander augmented reality device dat wel zijn. Weer en wind, daar moet het tegen bestand zijn, net als stevige schokken, airdrops en loopings. Daarom is de extra experience die we bij enkele achtbanen zien, nog niet augmented. Op dit moment is de video (virtual reality) de extra laag die binnen leisure wordt toegevoegd aan de beleving.”

Tijdens de laatste beurs van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA) kwamen de volgende aspecten en vraagstukken van VR in bijna elke presentatie naar voren;

  • Het missen van het sociale component
  • De technische kwaliteit van de content
  • De content zelf is belangrijk er dan medium
  • Er moet continu content geboden worden tijdens de customer journey. Dit kan zowel promotioneel als praktisch (uitleg) en op andere momenten in de customer journey.

Op dit moment heeft de Efteling een app ontwikkeld waarbij Albert Heijn klanten Efteling verhalen in augmented reality kunnen beleven. Echter blijft in de Nederlandse pretparken zelf de innovatie nog even uit. Zo liet Toverland weten toch niets te zien in een virtual reality achtbaan en ook de Efteling denkt er zo over.

Walibi durft het daarentegen wel aan en lanceert op 14 april een attractie met virtual reality beleving. Het wordt een spookhuis waarbij bezoekers virtual reality brillen op krijgen.

De tegenhanger of extra aanzet tot innovatie?

  • Samsung heeft een eigen simulator stoel ontwikkeld die redelijk stabiel is en een extra ervaring aan virtual reality kan geven . Het kan voor attractieparken nieuwe capaciteit genereren, maar een snelle doorstroom en ervaring is dan wel belangrijk. Mensen gaan in de stoel zitten en krijgen dan de bril op. Dit zou ook in travelstores gebruikt kunnen worden voor de experience van een jeepsafari in Afrika bijvoorbeeld.
  • De huidige exploitatie van achtbanen is geënt op een hoge capaciteit. Een additionele VR experience gaat altijd ten koste van iets. Er moet meer personeel staan, iemand die de upselling kant moet doen, de VR brillen moet uitreiken, ophalen, opladen en laten reinigen. Ook voor travelstores betekent dat hier rekening mee gehouden moet worden. Wie zorgt ervoor de juiste content op het juiste moment? Wie is er om de klant te helpen bij de experience?
  • De vraag die zowel in leisure als bij travel actueel is, is hoe bedrijven in deze industrie toch iets kunnen verzinnen, waarbij VR een rol speelt en tegen vrij simpele kosten een ervaring geboden kan worden. Je kunt namelijk ook kiezen voor thematisering in pretparken en travelstores.
  • Gecontroleerde belevingen zien we steeds vaker terug. Audiovisuele technieken en virtual reality toepassingen in gecontroleerde (afgesloten) ruimtes die in 1 fase het hele verhaal (al dan niet met virtual reality) kunnen vertellen. De hardware is weggewerkt in de ruimte en er kunnen allerlei additionele technieken aan toegevoegd worden zoals geluiden, geuren, maar ook een zuchtje wind toevoegen of een klein beetje water sproeien. Een zelfde soort toepassing zien we al een tijdje bij The Void, die nu ook een samenwerking hebben met Merlin Entertainments, de grootste exploitant van themaparken zoals Sealife, Legoland en Madame Tussauds.

Moderne belevingstheorie en attractieparken

Wanneer we puur kijken naar belevingstheorie en VR, dan zijn er de vaak de volgende overeenkomstige kenmerken:

  • Storytelling is VR, het verhaal wordt middels VR overgebracht
  • VR is vaak een add-on op een achtbaan of een retailstore(zoals in travel)
  • VR biedt kansen voor gamification
  • Het sociale component in de beleving blijft een uitdaging
  • Net als de capaciteit
  • Een verdere uitwerking van bijvoorbeeld de hololens moet daar een uitkomst voor bieden in de toekomst.

Het sociale aspect binnen VR staat hoog op de agenda. In de echte wereld beleef je een achtbaan ritje niet alleen, net als dat je een vakantie vaak samen met gezelschap ervaart. Het sociale component is lastig. Je wilt zien met wie je dit moment beleeft. In sommige gevallen zijn je medemensen ook zichtbaar in jouw eigen virtuele realiteit door een avatar.

Uiteindelijk is de mix van audivisuele decors, live entertainment, VR en AR de ultieme droom vanuit storytelling perspectief.

Post exposure fase en de rest van de customer journey

In de post exposure fase kennen we al redelijk wat toepassingen van VR. Maar hoe leuk is het om tijdens de experience met een 360 graden camera live de beelden die jij ziet, te delen met thuis. Daarom zou VR over de gehele guest journey (en niet alleen over de promotiemomenten) moeten worden uitgesmeerd, zegt Goof. Welke content is relevant voor wie op welk moment? Zo kan er ook nog nagedacht worden over originele content in de hotel kamer. Een faciliteit waar je bij aankomst op je hotelkamer kunt kijken waar je naartoe moet voor het zwembad, de spa, de zee, enzovoorts. In themaparken worden al tijden foto’s en video’s verkocht van jouw achtbaanrit. Waarom zou dit ook niet met vakantievideo’s kunnen als aandenken aan je reis.

Pop-up time

Wat in de leisure industrie daarnaast op dit moment helemaal hot is, is natuurlijk de rondtrekkende Harry Potter tentoonstelling, inclusief Meet & Greet en een kleine merchandise shop. Het zijn als het ware Traveling Exhibitions en hebben veel weg van een pop-up pretpark. Reisorganisaties kunnen hier van leren! De experience wordt daadwerkelijk naar de mensen toegebracht. En dit is dan nog wel een fictief onderwerp. Kun je nagaan als we dit gaan doen met echte bestemmingen en vakanties.

Lessen voor Europa: Chinees virtual reality shopping platform voor travel: Zanadu Travel VR

De eerste VR travel concept store in de wereld, staat, hoe kan het ook anders, in China. Het is de grootste ‘reiswinkel’ van China; Zanadu en werd augustus vorig jaar al gelanceerd. Het is van oorsprong een online travel agency, maar heeft een bezoek aan hun stenen shop de moeite waard gemaakt. De store heeft een selectie van virtual reality video’s van reizen. Inmiddels is ook hun eigen VR platform flink uitgebreid, met zowel in de store, als op de website, veel content.

Digital only in de stores

Wat de store uniek maakt is de focus op de ‘luxury travel experience’ voor de sophisticated Chinese reizigers en dat alles digitaal is gemaakt. Zanadu werkt hiervoor samen met airlines, hotels, cruise maatschappijen en tal van andere additieve diensten. Het Zanadu VR concept brengt 360 graden virtual reality video’s samen met mobiele ontwikkelingen, e-commerce en social media.

Het aanbod van ’s werelds meest mooie hotels, destinaties en activiteiten die bij Zanadu boekbaar zijn, worden in de store zelf aangeboden met Samsung Gear VR. De getoonde reizen tijdens de video’s, kunnen na afloop via de app en de website geboekt worden.

Virtual reality is de gimmick fase voorbij in China

De winkel is thematisch ingericht als een cyberspace. De concept store is ingericht met een VR experience stage in het midden en daaromheen staan 20 destinatie cubes met daarin digitale reisgidsen waar je doorheen kunt bladeren. Na de VR experience, kunnen gasten hun reis boeken (voltooien) in deze cubes. Via de gidsen kan er gezocht worden naar hotels, privé villa’s, maar ook naar korte trips, luxe packages en luxe cruises.

Het concept opent de deur voor de toekomst van travel en nieuwe points of sale (digitaal wordt offline gebracht). De travel retail industrie in China snapt dat VR geen gimmick is, maar een nieuwe tool om reizen te verkopen en betere travel content te bieden. Daarnaast wordt alle content ook nog eens aangeboden binnen hun eigen Wechat channel. De content binnen Wechat loopt uiteen van het Zanadu travel life magazine, tot aan traditionele video’s en VR video’s.

VR platform

Aangezien in China Youtube, Instagram, Facebook en Twitter geblokkeerd zijn, wordt alle VR content naast Wechat ook op de eigen website van Zanadu gedeeld. Van tal van bestemmingen, hotels en experiences zijn narratieve verhalen (in de vorm van virtuele video’s) te bekijken op het platform. Er zit een duidelijke structuur in en wat we in Nederland (bijna) nooit zien in VR, is dat er mensen gefilmd worden. Wat dat betreft staat VR in Nederland nog zeer in de kinderschoenen. Het wordt hier juist nog teveel als gimmick gezien.

Op het platform staat allerlei content. Zo ook festivals, zoals het bekende Burning Man zijn vastgelegd in virtual reality. De video is echt af. Muziek, script, verhaal en opnieuw weer mensen in de video. Het is echt de moeite waard om zelf de video te bekijken.

Zelfs advertorials op Zanadu (bijvoorbeeld met Maserati) worden in VR gemaakt. De video heet Into the Wildness en het concept is geschreven voor een ‘weekend getaway’. Een weekend trip op een rustige plek weg van de stad, in Zhejiang. De video is vrij zoetsappig, maar toch grappig.

Bekijk hier alle VR video’s die door Zanadu op het platform zijn geplaatst. Zanadu heeft als vernieuwende OTA, inmiddels een eigen VR tak opgezet (Zanadu Studio), waarbinnen zij in samenwerking met hun klanten, werken aan VR content om reizen te promoten.

Entertainment in 2017; vermaakt worden door reisorganisaties

Ieder bedrijf heeft zijn eigen verantwoordelijkheid binnen de customer journey. Mooi gezegd, maar weten we dan eigenlijk van elkaar wel welke verantwoordelijkheid wij nemen? Onlangs interviewde ik de nieuwe directeur van Transavia, Erik-Jan Gelink die daar zo zijn eigen ideeen over heeft. Maar hoe kan die verantwoordelijkheid genomen worden als we niet eens van elkaar weten wat we aanbieden. Laat staan dat we weten wat de reiziger het liefst zelf heeft. Wordt daar weleens aan gedacht?

Klassiek pushen

Een klassiek voorbeeld van het letterlijk pushen van content vind ik het inflight entertainment. Vaak wordt gedacht dat het aanbod inflight entertainment (one size fits all met wat keuze opties) voldoende is voor reizigers. Bij veel luchtvaartmaatschappijen is er niet eens entertainment. Reizen en dan met name vluchten zijn een heel andere soort tijdsbesteding voor een consument. Maar is hier eigenlijk wel eens echt goed over nagedacht? Het offline moeten gaan, jezelf 4 uur of langer vermaken. Wat als er kids aan boord zijn. Lege batterijen en accu’s. Zo modern is het allemaal nog niet.

Het valt mij op dat vaak andere websites (publishers) reizigers van tips voorzien voor tijdverdrijf of goed voorbereid op reis te gaan. Bij reisorganisaties blijft dit vaak bij de mededeling dat je hun app kunt downloaden om op de hoogte te blijven en in sommige gevallen krijg je een gratis reisgids aangeboden voor op de bestemming. De fun blijft echter achter. Zelf behoor ik tot de doelgroep generation Y. En vaak ik zie ik er best tegenop als ik een vlucht van een paar uurtjes zonder wifi of enige vorm van entertainment tegemoet ga. Met mij, zijn er nog veel anderen. Dit betekent dat je echt van tevoren moet nadenken hoe je die uren wilt opvullen.

Gaming, entertainment en ander tijdverdrijf; we hebben de tijd

In een periode waarbij games en de populariteit daarvan door het plafond gaan, fotografie apps en live video chats zoals Instagram en Snapchat blijven groeien en aan terrein winnen, is het toch best karig dat reisorganisaties die vliegtickets en vluchten aanbieden daar bij voorbaat al niets mee doen. Het lijkt inderdaad alleen om selling te gaan van de stoel, maar verder wordt er niet echt serieus gekeken naar welke klant en welk profiel zij nu uiteindelijk hebben binnengehaald. Er wordt vaak over personalisering gepraat, maar tot op heden valt het nog best wel tegen.

Hoe leuk en interessant zou het zijn als een reisorganisatie eigen suggesties deed voor apps en games die zij te gek vinden, of waarvan zij denken dat je daarmee je vlucht wel door kunt komen? Een eigen spotify lijst (waar HUSK in 2014 al mee begon) aanbieden op basis van interesse die lang genoeg is voor de duur van de vlucht die je offline kunt beluisteren? Een powerbank met korting op de luchthaven kunt krijgen zodat je genoeg batterij hebt voor je hele vlucht. Zo moeilijk en ingewikkeld is het echt allemaal niet.

Juist tijdens reizen is er de tijd, heel veel tijd om onze aandacht te trekken. Om ons enthousiast te krijgen over de reis die we gaan maken. Om een persoonlijk gevoel bij je merk te krijgen. Om van toegevoegde waarde te zijn voor ons. Ik ben benieuwd wie er als eerste durft op te staan en zich in het diepe gaat gooien. Business value toebrengen.

X, Y of uniek?

Het maakt onze generatie en die daarna komen namelijk echt niets uit of we nu met bedrijf X of Y op reis gaan. Vaak weten we het zelfs niet eens meer omdat alles zo op elkaar lijkt. Er worden daarnaast vaak rare associaties gelegd tussen bedrijven waarbij mensen denken dat zij boeken en met welke organisatie zij daadwerkelijk op reis gaan. Merken worden vergeten in de jungle van reisorganisaties, OTA’s, affiliates, publishers enzovoort. In plaats van op merk te zitten, moet er meer op concept en content niveau gedacht worden.

De enige reisorganisatie die nog steeds groeiend succes boekt met een onderscheidend en herkenbaar concept is srprs.me. Als ik college geef aan HTRO studenten die nog veel jonger zijn, is dit vaak de reisorganisatie waar ze vaak een duidelijke mening of een gevoel bij hebben. De rest, mwoa.

Gogo is van oudsher een merk dat jongeren associëren met fun. En ook daar wordt nagedacht over hoe je de doelgroep, je reiziger betrokken houdt. Snapchat bleek voor hen een succes, eigen reisreporters die destinaties gingen promoten ook.

Diversificatie is personalisatie

Diversificatie en de uitdaging daarvan is een makkelijk op te lossen kwestie voor een merk met een specifieke doelgroep, dat klopt. Maar diversifcatie voor een merk met meerdere doelgroepen is juist de uitgelezen kans om het grote publiek nog beter aan je te binden.

  • Krijgt iedere boeker dezelfde e-mail (tone of voice, lay-out en look en feel)?
  • Krijgt iedere boeker dezelfde tips om te doen?
  • Krijgt iedere boeker dezelfde klantenservice om vragen aan te stellen?
  • Wil iedere boeker geholpen worden door iemand die ouder is of jonger of van dezelfde leeftijd is?
  • Wil iedere boeker pushnotificaties van jou ontvangen als ze jouw app hebben geïnstalleerd?

Zo veel is duidelijk. Er is nog voldoende te diversificeren. Het is slechts het topje van de ijsberg. Sinds 2014 zijn we nog niet zo heel veer verder met personalisering. Terwijl het wel in de meeste rapporten als major ontwikkeling van de reisindustrie genoemd wordt.

2017 is het jaar van de vele verwachtingen. Verdere uitzet van AI, conversational interfaces, proximity marketing waarbij leisure, activiteiten en vervoer door technologie complementair is aan travel. Maar er dient eerst wat te veranderen in die hele strategie en aan de mindset.

Digitale realiteit, waar VR een mooi voorbeeld van is, is allang geen gimmick meer. Maar de reiswereld vindt het niet meer onderscheidend genoeg omdat ‘het al is gedaan’. Een onjuist idee dat zo jammer is, want er kunnen alleen maar meer verhalen verteld worden. Verhalen en educatieve narratieven, van plaatsen die eeuwenoud zijn en die juist een bestemming weer reuze interessant kunnen maken.

Reismerken stoppen toch ook niet met Google Advertising en Facebook advertenties omdat dat niet meer origineel is? Sterker nog, er wordt elk jaar enkel meer geld naartoe gebracht.

Ik hoop dat we dit jaar weer een aantal prachtige cases zullen zien van bedrijven die proberen weer het eigen wiel opnieuw uit te vinden. Wat is het bestaansrecht? Is dat bestaansrecht maakbaar? Luister naar al die doelgroepen en laat ze meedenken. Het is nodig. Echt! En om te voorkomen dat reisorganisaties straks met een bak met ‘technologische tools’ zitten (waarvan ze niet weten wat ze ermee moeten) zoals Niki van Wijk zo mooi samenvatte op het ANVR Congres, moet er gepraat worden om te beslissen welke tools jouw organisatie wilt inzetten en voor wie.