De toekomst van de reiswereld; een bootcamp onder het label van Travel Tomorrow

ANVR heeft sinds vorig jaar een nieuw label, Travel Tomorrow, waarbij de toekomst van de reiswereld met leden, andere partners en stakeholders wordt vormgegeven. Op 18 en 19 oktober wordt er een bootcamp georganiseerd door ANVR in samenwerking met HTRO studenten van TIO. Tijdens deze bootcamp worden een viertal business cases en actuele vraagstukken uit de reiswereld beantwoord. Ook TravelNext is gevraagd om hieraan mee te werken. We spreken met Frank Radstake, projectcoördinator van Travel Tomorrow en binnen ANVR verantwoordelijk voor Consumentenzaken en Sociaal beleid.

Volgende week vindt een bootcamp plaats met HTRO studenten van TIO die voor een aantal partijen in travel een probleemstuk gaan oplossen, vertel daar eens wat meer over?

”Wat wij gaan doen met de bootcamp die we hebben georganiseerd op 18 en 19 oktober, is een viertal problemen formuleren waar verschillende partijen in de sector tegen aanlopen. Een van die onderwerpen is een business case voor TravelNext. Daarnaast worden 2 business cases ontwikkeld voor een middelgrote touroperator en een grote reisagent.

ANVR legt daarnaast een specifieke vraag neer hoe de carbon calculator, waarmee eerder dit jaar in Dallas de sustainable tourism award werd gewonnen, in de praktijk tot een business model ontwikkeld kan worden. De gemiddelde toerist is op dit moment niet heel erg geïnteresseerd in de footprint die zij achterlaten en hoe zij dit kunnen compenseren of verminderen. Wij willen erachter komen op welke manier we de informatie en de rekenmogelijkheid zo kunnen inzetten dat mensen het op een positieve manier kunnen gebruiken. Dat is nog niet zo’n gemakkelijke vraag en het antwoord daarop zal evenmin makkelijk zijn.

De overige bedrijven hebben we nadrukkelijk gevraagd om met een eigen case te komen.”

Waarom werken jullie samen met HTRO studenten van TIO?

”ANVR heeft vorig jaar van het project Travel Tomorrow een nieuw label gemaakt. Onder Travel Tomorrow vallen de samenwerkingen met andere partijen om nieuwe en innovatieve ideeën te ontwikkelen die de sector verder kunnen helpen. Onder dit label is in samenwerking met TIO een aantal vraagstukken gekoppeld uit de sector. Tijdens de bootcamp worden diverse gastcolleges georganiseerd en worden de studenten ook echt aan het werk gezet. Voor studenten is het interessant om theoretische concepten die zij leren tijdens hun studie te toetsen aan échte cases waar échte organisaties in de reiswereld mee te maken hebben. Voor ANVR betekent dit dat we gebruik maken ‘wisdom of the crowd’; een hele groep mensen die kennis heeft van, interesse heeft in én passie heeft voor toerisme. Een win-win situatie.”

Hoe gaat de bootcamp eruit zien?

”Travel Tomorrow is de overkoepelende paraplu. Onder andere Frank Oostdam geeft een presentatie over het Travel Tomorrow rapport. Maar ook Frederieke Wolter van Favoroute zal een inspirerende presentatie geven over beleving en reizen. Daarnaast vragen we de organisaties die de business case hebben aangeleverd om de case toe te lichten. Tevens vragen we of deze vertegenwoordigers gedurende de twee dagen stand-by beschikbaar zijn voor het beantwoorden van vragen of aanvullende documentatie, mocht dit nodig zijn. Vervolgens is het van belang dat het werk van de studenten ter beschikking komt zodat deze ongecensureerd gebruikt kan worden door het bedrijf achter de business case.”

Wie zitten er in de jury?

”Er is geen jury. De bootcamp heeft echter wel een competitie element, dat wordt gefaciliteerd door TIO; de inhoudelijke begeleiding van de studenten wordt vormgegeven voor TIO. Het doel is dat alle partijen die een vraag aanleveren die beantwoord moet worden, die vraag ook beantwoord krijgen. Daarbij is het uitgangspunt om een concrete en toepasbare oplossing te bieden voor het vraagstuk die organisaties misschien niet dezelfde dag, maar wel zo praktisch mogelijk kunnen implementeren. We hopen dat de vier problemen die gedefinieerd zijn, ook zijn opgelost.”

Vind je dat de veranderde reiswereld ook andere eigenschappen vergt van jullie als branche organisatie?

”Een moderne branche organisatie kan en moet meerdere rollen vervullen. De traditionele rol omvat lobby en belangenbehartiging. De informatie voor leden is goed belegd en daar gaan we als ANVR ook zeker mee verder. Tegelijkertijd willen we de leden, onze achterban, helpen met heel andere vraagstukken waar zij mee te maken hebben. Wat we willen bereiken met Travel Tomorrow, is een platform bieden waar bedrijven in de reiswereld aan de slag kunnen met problemen en vraagstukken die hen bezighouden. Dat is een nadrukkelijk nieuwe rol! Travel Tomorrow is met een project als de bootcamp een voorbeeld van hoe je zowel met als voor je leden op het gebied van kennis en kennisontwikkeling met partners en stakeholders tot een heel nieuw werkveld kunt komen.”

Op 18 en 19 oktober vindt de bootcamp plaats en deze is te volgen via TravelNext.

TravelNieuws: ICT, automatisering & online marketing goed voor 21% van de banen in travel

Travel en toerisme  faciliteert wereldwijd 1 op de 11 banen blijkt uit een recente publicatie van WTTC (World Travel Tourism Council). Ook wordt geschat dat de sector met zo’n 4% gemiddeld per jaar groeit in de aankomende 10 jaar.

In Nederland doet Reiswerk onderzoek naar werkgelegenheid in de reisbranche en zo blijkt dat deze enorm is gegroeid.

Werkgelegenheid stijgt ook in Nederland

De werkgelegenheid in de reisbranche is afgelopen jaar gestegen met maar liefst 10% tot ruim 16.000 medewerkers. Dat blijkt uit de onlangs geactualiseerde cijfers van het Reiswerk Dashboard. De cijfers zijn gebaseerd op jaarlijkse arbeidsmarktonderzoek dat Reiswerk uitvoert in de reisbranche. Het is sinds de crisis het tweede opeenvolgende jaar dat de werkgelegenheid in de sector een groei laat zien.

Groeiend aantal vacatures vooral ICT en automatisering

Cijfers uit het Reiswerk Dashboard laten een lichte daling zien van het aantal werkgevers met openstaande vacatures, van 19% in 2014 naar 17% in 2015. Het totale aantal vacatures in de sector is echter gestegen van 2 naar 3,5% van het totaal aantal medewerkers. Het aandeel verkoop-gerelateerde functies is met 13% gedaald naar 44% van het totaalaanbod.

Vacatures op het gebied van ICT en automatisering, (online) marketing/communicatie en logistiek zijn in opkomst en behelzen 21% van het totaal aantal vacatures. “De onderzoeksresultaten bevestigen dat de reisbranche een interessante werkgever voor ICTers, e-commercemanagers en (online) marketeers is. In onze arbeidsmarktcommunicatie richten we ons steeds meer op dit talent,” aldus Rian Verkooijen, arbeidsmarktspecialist bij Reiswerk.

Instroom: jonge professionals

De instroom van medewerkers nam met 10,7% toe tot 26,3%. Dit percentage schommelde na 2009 tussen de 12 en 15,6%. Ruim twee-derde van de schoolverlaters die de reisbranche instromen heeft een hbo-toerisme diploma op zak. Daarnaast is nog altijd 42% van de travelprofessionals jonger dan 35 jaar.

Aantal reisbedrijven groeien door ZRA’s

Ook werd eerder al onderzocht en geconstateerd dat het aantal zelfstandig reisagenten drastisch groeit, dit heeft invloed op het aantal reisondernemingen dat er jaarlijks bijkomt. In 2015 waren circa 3.600 reisondernemingen (ongeacht SGR-/ANVR-lid) in de branche actief. Dit aantal neemt nog steeds toe. De gemiddelde omvang van de bedrijven is wel dalende. Dit komt ondere andere doordat er een steeds grotere groep zelfstandige reisagenten (ZRA’s) binnen de branche actief is.

Alle cijfers zijn hier terug te vinden in het Reiswerk Dashboard.

FIT for future in de travelindustrie: 4 webinars om in je agenda te zetten

Hoe fit ben jij eigenlijk? Over 1 maand introduceert Reiswerk dat zich bezighoudt met het werken aan voldoende toekomstbestendige professionals in de reisbranche, de Reiswerk FITmaand. Met hulp van experts binnen en buiten travel worden er 4 webinars georganiseerd en daar kun je je nu voor inschrijven!

Programma webinars

Webinar 1 FIT for tomorrow – 6 oktober

Frank Oostdam (ANVR Directeur en Voorzitter Reiswerk) beantwoordt deze vraag aan de hand van de onderzoeksrapportage Travel Tomorrow, dat is gepubliceerd voor en door de reisbranche.

Het Travel Tomorrow rapport brengt elk belangrijk detail van innovatie in de reiswereld tot leven:

http://www.travelnext.nl/van-inside-out-naar-outside-in-need-for-speed-in-de-reissector-met-frank-oostdam.html

Webinar 2 FIT for Mobile – 13 oktober

Wat zijn de belangrijkste trends in mobile, social & online communication?

Arjen Schuiten (Senior Business Development Manager bij mGage)vertelt vanuit zijn ervaring en expertise hoe je online communicatie persoonlijk kunt maken. Hoe kun je mobile gebruiken als servicekanaal? En welke kansen biedt mobile jou als Sales of Marketing professional.

Dit is hoe Arjen Schuiten de toekomst van mobile ziet voor de reis- en hospitalitybranche:

http://www.travelnext.nl/mobiele-technologie-in-de-reis-en-hospitalitybranche.html

http://www.travelnext.nl/mobile-travel-wat-gebeurde-er-in-2015.html

Webinar 3 FIT for the Future – 27 oktober

Willem Jan Boot (Pensioenfondsbestuurder) neemt jou mee in deze complexe maar zeer belangrijke materie. Na afloop van dit webinar weet jij hoe je ervoor staat en wat je nu al kunt doen om je overzicht en controle op je financiële ruimte voor later te vergroten.

Webinar 4 Staying FIT – 3 november

Birgit van der Meulen (Loopbaancoach) vertelt je hoe je je werk/privé balans kunt vergroten, het plezier in je werk kunt behouden en/of vergroten en zelf controle kunt uitoefenen op jouw duurzame inzetbaarheid.

De travel werkplek van de toekomst ziet er zo uit:

http://www.travelnext.nl/travel-werkplek-toekomst-ecosysteem-mobiele-werkstations.html

Inschrijven voor de webinars

Schrijf je direct in via deze link voor een van bovenstaande webinars en mocht je vooraf alvast vragen willen insturen waar je graag antwoord op wilt tijdens een van deze webinars, mail ze dan naar info@reiswerk.nl.

Het koninkrijk van de data analisten in de Nederlandse reisbranche #experttalk

In juni kwamen zeven travel e-commerce specialisten in het bijzondere kantoorgebouw van Otravo in Amsterdam-Halfweg bij elkaar voor een expertmeeting. Zij spraken drie uur lang met elkaar over het vak en over de reisbranche. De uitkomsten van deze expertmeeting laten zien hoe IT, data en marketing steeds meer met elkaar verweven raken.

Een kort voorstelrondje:

De volgende E-commercespecialisten namen deel aan de meeting:

  • Sander van Veen, Manager Manager Marketing & E-commerce Otravo;
  • Kim van Steenis, Site Manager SchipholTickets.nl Otravo;
  • Peter Smit, E-Commerce, Marketing & Webdevelopment Pelikaan Reizen;
  • Benjamin Groenewoud, Senior Conversion Specialist Travix;
  • Raoul van der Lee, Manager Analytics Travix;
  • Jennifer Machielse, voorheen E-commercespecialist bij KLM, nu bezig met afstudeerscriptie over KLM en de user experience op de website;
  • John van Diemen, projectmanager E-commerce ANVR.

De meeste deelnemers zijn het vak ingerold en hebben zich het vak al doende eigen gemaakt. Toen zij begonnen was er ook nog geen opleiding die zich specifiek richtte op online marketing. Alleen Jennifer heeft een minor E-commerce gevolgd tijdens haar opleiding aan NHTV in Breda. Ook Kim en Raoul en Sander hebben een toeristische opleiding gedaan, Sander ronde daarnaast nog een studie bedrijfskunde af. Benjamin heeft bedrijfscommunicatie gestudeerd, John marketing en Peter commerciële economie. Benjamin werkte bij een bank voordat hij bij Travix terecht kwam, de rest heeft vooral in de reisbranche gewerkt. Alleen Peter is nieuw in de branche: hij werkt sinds maart vorig jaar bij Pelikaan Reizen en zat daarvoor bij een webshop in de auto-onderdelen.

Het koninkrijk van de data-analisten

Toen Benjamin op zoek ging naar een baan en een vacature voor een E-commerce traineeship tegenkwam had hij nog nooit van de term E-commerce gehoord. Hoe anders is dat zes jaar later. Alle deelnemers zien dat de erkenning voor online marketing de laatste jaren is gegroeid in de reisbranche. Jennifer: ‘Er is de afgelopen jaren steeds meer budget gekomen voor E-commerce en data-analyse.’

Sterker nog, de data-analisten onder de deelnemers ervaren dat ze een bijzondere positie hebben in hun organisatie. Benjamin: ‘Als data-analisten zitten wij nu in een soort koninkrijk. In deze fase in ieder geval: er zijn veel mensen die nog niet zo goed weten hoe het moet, omdat ze de technische kennis niet hebben en de tools niet kennen.’

Die constatering wordt breed gedeeld in de groep.

Daarnaast zijn de data-analisten zich er ook van bewust dat een deel van hun werk straks door algoritmes zal worden overgenomen. Al geloven ze niet dat ze daarmee op termijn overbodig worden. Raoul: ‘Ik ga zekere algoritmes toevoegen aan handelingen die vaak voorkomen. Ook om het schaalbaar te maken. Maar er blijven altijd zaken waar een analist naar moet kijken.’ 

Data

Data en data-analyse zijn voor de komende jaren de grootste uitdaging waar de E-commercespecialisten in de reisbranche voor staan. Sander: ‘Hoe gaan we om met die enorme hoeveelheid data en wat gaan we er vervolgens mee doen?’

Daarnaast is er nog het probleem dat wij als consumenten data nog een beetje eng vinden. Het beeld van data-analyse is gekleurd door wat Benjamin het “Zalando-effect” noemt: de retargeting. Je hebt een paar schoenen bekeken op een site, misschien heb je zelfs gekocht, je bezoekt een andere site en krijgt daar opeens allemaal banners van exact diezelfde schoenen die je op die eerste site bekeken had. Raoul: ‘Als ik zeg dat ik in de E-commerce of bij CheapTickets werk, dan is het eerste waar mensen aan denken die retargeting.’ Sander geeft aan dat heel weinig bedrijven dat echt goed kunnen en dat geldt ook voor travel. ‘Maar wij doen zelf precies hetzelfde, wij blijven consumenten ook vaak met eenzelfde boodschap benaderen. Terwijl we weten dat het niet werkt. Zo houden we een systeem in stand.’

‘Data-analisten kunnen nu veel invloed uitoefenen, omdat zij cijfers kunnen presenteren, waaruit blijkt dat een keuze voor X tot omzetverhoging Y zal leiden.’ Data-analisten zijn in staat om marketingkeuzes met keiharde euro’s te onderbouwen. De traditionele marketing moest veel meer opereren met aannames en vanuit onderbuikgevoelens. Er ligt voor data-analisten dus de kans om een belangrijke rol te pakken. Raoul: ‘Maar je moet het wel aankunnen, want als je er een paar keer naast zit, zijn ze zo het vertrouwen in je kwijt en dat komt niet meer terug.’ 

Iedereen data-analist

Toch zijn de experts realistisch genoeg om te zien dat hun koninkrijk niet blijvend zal zijn. Ze zijn het erover eens dat elk bedrijf straks een technologiebedrijf zal zijn. Sander: ‘Binnenkort is er geen verschil meer tussen on- en offline marketing. Dan zal alles data gedreven zijn en zal alles gebaseerd zijn op klantgedrag.’ Benjamin: ‘Elk bedrijf wordt een soort softwarebedrijf en iedereen wordt in meer of mindere mate een data-analist, of zou dat moeten worden.’ Naast deze verbreding van E-commerce ziet Benjamin tegelijkertijd ook een trend naar specialisatie. ‘Vijf jaar geleden had je een webanalist en die deed de implementaties, de conversies, het testen en het analyseren. Dat zie je nu steeds specifieker worden. Aan de ene kant is E-commerce een olievlek die zich uitbreidt, anderzijds worden functies daarbinnen steeds specifieker.’ Raoul merkt daarbij op dat functies dan wel specifieker worden, maar dat er geen aanwas is van nieuwe specialisten.

De meeste deelnemers zijn het vak ingerold en hebben zich het vak al doende eigen gemaakt. Toen zij begonnen was er ook nog geen opleiding die zich specifiek richtte op online marketing. Alleen Jennifer heeft een minor E-commerce gevolgd tijdens haar opleiding aan NHTV in Breda. Ook Kim en Raoul en Sander hebben een toeristische opleiding gedaan, Sander ronde daarnaast nog een studie bedrijfskunde af. Benjamin heeft bedrijfscommunicatie gestudeerd, John marketing en Peter commerciële economie. Benjamin werkte bij een bank voordat hij bij Travix terecht kwam, de rest heeft vooral in de reisbranche gewerkt. Alleen Peter is nieuw in de branche: hij werkt sinds maart vorig jaar bij Pelikaan Reizen en zat daarvoor bij een webshop in de auto-onderdelen.

Als het om de verkoop van vliegtickets gaat, is er nog iets anders aan de hand. Als Benjamin zegt dat hij bij CheapTickets werkt, krijgt hij vaak een reactie over cookies. Benjamin: ‘Het zijn dynamische prijzen en mensen snappen niet dat een vliegtuig bestaat uit meerdere buckets en dat als het ene bakje vol zit, een ticket een tientje duurder wordt. Mensen denken dat de prijs omhoog gaat, omdat ze geïnteresseerd zijn in die tickets.’ En daarom gooien ze hun cookies weg. Kim: ‘Dat beeld wordt in de media ook steeds zo gepresenteerd en daarmee in stand gehouden.’ 

Ontwikkelingen in het vak

Naast data en data-analyse zien de experts nog een paar belangrijke ontwikkelingen in het vak. Dat is ten eerste personalisatie. Jennifer: ‘Het implementeren van de data in je systemen, daarmee personaliseren en op het juiste moment andere content brengen. En dat laatste is het moeilijkste, daar lopen diverse spelers in de reisbranche tegenaan.’ Sander ziet datzelfde probleem: ‘Wij kunnen op dit moment onvoldoende data naar boven krijgen om in te spelen op iemands individuele behoefte binnen zijn customer journey. Voor de één beginnen de Wereldweken van KLM op 1 december en voor de ander is dat 4 maart. We willen het allemaal wel, maar we kunnen het nog niet. En de vraag is of, als we het wel kunnen, de klant dan accepteert dat we het doen.’

Bovendien leidt het ene probleem soms onvoorzien tot andere problemen.

‘Het is zaak om een verdienmodel te vinden op een deel van de customer journey.’

De marges in de reisbranche zijn echter erg klein en dat maakt het schier onmogelijk om je merkpropositie helemaal om te gooien en twee jaar te kijken waar het schip strand. En dan kom je dus in een vicieuze cirkel terecht. Want doordat je je niet onderscheidt, verkoop je minder met minder marges etc. etc. Als je die cirkel wilt doorbreken, zul je toch het lef moeten hebben om het roer om te gooien.

Wat Sander betreft ligt de focus te veel op conversie. ‘Het mooie van travel is dat iedereen het hele jaar, elke dag, bezig is met reizen of vakantie. Toch praten we het hele jaar niet met de consument, totdat het 27 december is. En dat doen we omdat we het allemaal zo doen in de branche.’ Jennifer kan dat beamen: ‘Het is over het algemeen not done om daar aan te tornen. Het is binnen de reisbranche heel moeilijk om een disruptie te realiseren. En zo wordt het jarenlang in stand gehouden.’ Sander doet dan ook de oproep aan de branche om niet zo te kijken naar de concurrentie. ‘De consument bepaalt uiteindelijk wat hij doet en bij wie hij zijn tickets of reis boekt. Blijf dus bij je eigen kernwaarden en ga elkaar niet nadoen. En wees dus ook niet bang voor elkaar. Als blijkt dat je steeds achter het net vist, moet je nadenken over wat je toegevoegde waarde nog is. Hoe hard dat ook is.’

Verbondenheid met IT

De experts zien elk reisbedrijf een technologiebedrijf worden. Ze zien ook dat IT en marketing steeds dichter bij elkaar komen. Ze voelen zich de schakel tussen business en development.

Het herkennen van klanten over meerdere kanalen heen wordt bijvoorbeeld bemoeilijkt omdat mensen hun cookies weggooien, omdat ze denken dat ze daarmee prijsstijgingen voorkomen. Benjamin: ‘Het percentage nieuwe klanten dat uit e-mail komt ligt op circa 30%. Maar dat is dus onmogelijk, want nieuwe klanten kunnen per definitie niet uit e-mail komen.’

Naast personalisatie is onderscheidend vermogen belangrijk. Als je geen onderscheidend vermogen hebt, verlies je het per definitie. Maar daar stuiten we op een manco in de reisbranche en dat is dat veel reisbedrijven hetzelfde verkopen. Benjamin: ‘Veel reisbedrijven zijn over de hele customer journey actief en proberen alles te doen. Dan word je in alles een klein beetje goed, maar je wordt nergens echt goed in. En dan is er altijd een speler die ergens beter in is en dan verdien je dus net niets. Airbnb en Booking.com focussen zich op een klein deel van de customer journey en zijn daar heel goed in. De klant gaat sowieso meer aan cherry picking doen en zoekt bij de ene partij zijn inspiratie, boekt bij een ander zijn ticket en boekt bij een derde partij zijn hotel.’

Nog meer weten? Klik hier om te lezen wat deze e-commerce specialisten nog meer te zeggen hadden!

Kennissessie internetrecht voor toerisme & hospitality: 6 februari

Op veler verzoek starten we op 6 februari 2015 met een kennissessie juridische zaken en recht in toerisme en hospitality. Zo langzamerhand is niet meer bij te houden wat juridisch gezien wel- en niet mag. Met deze kennissessie heb je toegang tot de kennis, kunde en privé adviezen van expert, blogger en ICT-jurist Arnoud Engelfriet waarin alle belangrijke zaken met betrekking tot recht en social media & internet aan bod komen! Het programma zorgt ervoor dat je de nieuwste ontwikkelingen binnen dit kennisgebied leert toepassen voor je eigen organisatie.

Arnoud Engelfriet

Arnoud Engelfriet (geboren 1974) is ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde. Hij specialiseert zich in internetrecht, waarmee hij zich al sinds 1993 bezighoudt. Hij is partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht in Amsterdam. Zijn website IusMentis.com is een van de uitgebreidste sites in Nederland over internetrecht, technologie en intellectueel eigendom.

Met zijn dagelijkse blog bereikt Arnoud maandelijks meer dan 30.000 lezers. Van 1999 tot 2008 werkte Arnoud als IP counsel bij Philips Intellectual Property & Standards. Zijn werkzaamheden omvatten onder meer de juridische kant van open source software. In 2008 trad Arnoud toe tot ICTRecht en hielp het bedrijf groeien naar de 14 mensen tellende nichefirma die het vandaag de dag is. Arnoud is een veelgevraagd spreker over alle onderwerpen met betrekking tot internetrecht. In 2011 werd hij parttime docent aan de Vrije Universiteit en een vaste auteur bij het juridisch Tijdschrift voor internetrecht. Hij is actief op tientallen internetfora en websites. Zijn zomervakanties besteedt hij als begeleider van kinderkampen.

Inschrijven

Wat kun je verwachten?

  • een interactieve kennissessie waarbij je op de hoogte blijft van de nieuwste juridische ontwikkelingen
  • de mogelijkheid om privé cases voor te leggen
  • enthousiaste collega professionals uit de reiswereld
  • perfecte netwerk mogelijkheden
  • toegang tot de TravelNext community business borrel voor onderlinge kennisdeling
  • maximaal 15 plaatsen beschikbaar

LET OP: Om op 6 februari toegang te krijgen tot de kennissessie en de privé sessie, dien je jezelf voor 15 januari 2015 te registreren als deelnemer.
Klik hier om je direct in te schrijven

Programma

13.00 – 15.00 Cursus juridische aspecten toerisme & hospitality, social media en internet
15.30 – 17.30 Juridische privé sessie: Per 2 personen 15 min. mogelijkheid om cases voor te leggen

– Parallel begint de aansluitende TravelNext community business borrel, om 16.30 uur –

16.30 Ontvangst
17.00 – 18.30 Powersessies Recht & Reisbranche
18.30 – 20.00 Netwerkborrel met pizza: gelegenheid om te netwerken met collega professionals uit de reiswereld

Praktisch

Datum: 6 februari 2015
Tijd: 13.00 – 17.30 of inclusief borrel tot 20.00 uur
Locatie: Breda, Mgr. Hopmansstraat 1, NHTV

Schrijf je nu in voor deze Kennissessie Internetrecht:

 

 

Heb je vragen over de kennissessie Internetrecht? Neem dan contact met ons op via info@travelnext.nl.