De rol van bloggers bij het promoten van ons buurland: de destinatie Duitsland

Gedurende de tweede vakdag van #ITB2016 is meer op de vraag ingegaan: hoe verleidt Duitsland Toerisme reizigers om naar Duitsland te komen? Bij Toerisme Duitsland is Jan hoofdverantwoordelijk voor social media marketing. Het team rondom Jan heeft maar één gezamenlijke missie, namelijk het promoten van de destinatie Duitsland wereldwijd. De rol van bloggers of influencers helpen zeer goed bij het vervullen van deze missie.

Hoezo samenwerken met bloggers of ook influencers?

Het verhaal moet authentiek zijn, het moet van vrienden komen. Dan vertrouwen we ook daarop. Bij Toerisme Duitsland heeft men veel vertrouwen in bloggers. Zo worden periodiek zelfs social media kanalen zoals Instagram door bloggers gemanaged. Influencers zijn voor destinaties ook zeer interessant omdat ze een community hebben opgebouwd en op deze manier gelijk over een groot bereik beschikken.

Ook hier het belang van storytelling

Zoals ook in mijn eerdere blog van #ITB2016 aangegeven zijn mensen liefhebbers van verhalen en schenken hun volle geloof in authentieke verhalen. Verhalen worden verteld en gedeeld in sociale netwerken en op het mobiel.

Praktijkcase: ‘Faszination Natururlaub in Deutschland’ of ook ‘Discover your favourite spot’

Voor 2016 heeft Duitsland Toerisme het doel gezet om de rond 130 natuurgebieden in Duitsland voornamelijk te promoten met de campagne Faszination Natururlaub. Met behulp van een destination finder kunnen potentiële Duitsland reizigers hun voorkeuren aangeven om op deze manier hun droom-natuurdestinatie in Duitsland te vinden. 

Schermafbeelding 2016-03-20 om 11.53.27

Het team van Jan werkt voor deze campagne ook intensief met influencers of bloggers samen. Dit heeft meerdere redenen zoals Jan uitlegt: wel speelt daarbij de authenticiteit van de verhalen een belangrijk rol. Daarnaast wordt gekeken naar het vertrouwen dat blogger en influencer in hun eigen community genieten. Dit garandeert een vrij hoge geloofwaardigheid van het verhaal. 

In totaal stuurt het social media team van Jan in totaal 16 Facebook pagina’s aan, vier Twitter accounts en globale profielen op Pinterest, YouTube en Instagram.

Voor de campagne zijn in totaal 50-70 influencer reizen gepland. Bloggers zullen daarbij hun favoriete natuurspot in Duitsland kiezen en daarover verslag maken.

Op basis van welke criteria kiest Duitsland Toerisme zijn bloggers?

Jan geeft aan dat voor de selectie van bloggers en influencers vaste criteria gelden. Naast kwantitatieve beoordelingscriteria zoals engagement en bereik van de blog wordt ook gelet op kwalitatieve elementen zoals de samenstelling van een community. Afhankelijk van de markt, het thema en de doelgroep zijn er verschillen op te merken welke blogger of influencer de beste match is voor het project. Ook wordt gelet op de betrouwbaarheid van de blogger en hoe deze een relatie opbouwt met lokale partners. Daarnaast wordt goed gekeken naar het creatieve concept dat een blogger indient om in aanmerking te komen voor de campagne. Het is zeker lastiger voor bloggers met een zeer klein aantal followers gekozen te worden voor een project, omdat het bereik toch een belangrijke beoordelingsfactor voor een toelating vormt. Jan geeft wel aan dat het niet helemaal onmogelijk is, dus een blogger met een zeer innovatief idee of andere hoogwaardige troef kunnen altijd een kans maken.

Transmediale storytelling is key

Duitsland Toerisme kiest bewust ervoor om meerdere unieke kanalen in te zetten, waarin elk kanaal voor andere doeleinden wordt gebruikt. Op deze manier wordt Snapchat ingezet om te berichten over de ‘achter-de-schermen-scenes’ en om de momenten die men op het ogenblik direct beleeft te delen. Daarnaast zullen de influencers de locals direct benaderen en vragen wat hun opinie is over de destinatie en wat bijvoorbeeld hun lievelingsplekken ter plekke zijn.  

Bloggers krijgen veel speelruimte & locals leveren bijdrage aan authenticiteit

Voor Duitsland Toerisme is het van belang, dat bloggers een authentiek verhaal kunnen schrijven. Vandaar is Duitsland Toerisme eveneens terughoudend wat betreft de inhoudelijke vormgeving van een blog. Influencers krijgen maar een missie, dit jaar is het namelijk: “Discover your Favourite Spot”. Hoe de bloggers hun blogs vormgeven of de insteek willen kiezen voor deze missie mogen ze zelf kiezen. Wat uiteraard vooraf besproken wordt, is wat de blogger van plan is om te doen. Uiteindelijk moet het passen bij Toerisme Duitsland. Het mengen van de locals in het verhaal zal bijdragen om eveneens de authenticiteit van de blogs te verhogen. Locals zijn een goede hulp hiervoor zoals Jan aangeeft. Hoe dit per case eruit zal zien, wordt eveneens met elke blogger individueel aan tafel besproken.

Manieren om bloggers te verleiden

Jan verwoord het zo: 

“WIR GEBEN DEN INFLUENCERN FLÜGEL, DA GEHEN TÜREN AUF. SIE ERLEBEN BEI UNS BESONDERE DINGE. WIR GEBEN IHNEN ALLE FREIHEITEN.” 

Dus met andere woorden: bloggers krijgen een bijzonder kijkje achter de schermen van de destinatie. Iets wat niet mogelijk is voor zomaar iedere toerist. Daarbij gaan ze ook niet teksten achteraf nalezen of aanpassen zoals Jan het aangeeft, ze willen volledig transparant overkomen.

Blogger recruitment in-house bij Toerisme Duitsland

Jan van Duitsland Toerisme benadrukt dat men waarde hecht om direct in contact te komen met bloggers. Op de ITB zijn er jaarlijks een aantal terugkerende netwerkevenementen die het mogelijk maken om als reisorganisatie direct in contact te komen met bloggers, bijvoorbeeld het Travel Massive Event, de ITB Tweet-up en de Blogger Speed Dating. Daarnaast is er bijvoorbeeld in september 2016 nog de Social Travel Summit, georganiseerd door iambassador, een congres in Schotland voor zowel bloggers alsook reisorganisaties. Bij het congres is er voldoende ruimte om te netwerken met toonaangevende bloggers en kennis te putten uit lezingen over recente (online) marketing trends in de reisindustrie. Jan geeft aan dat het team van Duitsland Toerisme vaak naar dit soort evenementen gaat om rechtstreeks in contact te komen met bloggers. Goed geschreven blogs zijn volgens Jan ook veel meer waard als zomaar gekochte links.

Werken jullie als destinatie of reisorganisatie al samen met bloggers? Of juist andere influencers? Wat zijn jullie ervaringen?

P.S. Mijn dank ook nog aan Jan Schmirmund voor zijn extra uitleg en input voor deze blog via de e-mail! Vielen Dank! 

ITB Berlijn 2016: Blog reporting [event]

De reiswereld kijkt deze week weer uit naar dit moment: de Internationale Toerisme Beurs (ITB) in Berlijn, de grootste (online) toerismebeurs ter wereld, opent aanstaande woensdag haar deuren en viert dit jaar de 50e verjaardag!

Er worden boven 10.000 exposanten verwacht die 180 landen vertegenwoordigen op de beurs. Gedurende 9 tot en met 13 maart 2016 komt de globale reiswereld bijeen om het (nieuwe) reisaanbod te presenteren. Gedurende de 50e editie zijn de Malediven het gastland op de ITB.

Het ITB congres en de thema’s

Naast het presenteren van de landen vindt ook het ITB congres plaats, waarbij meer dan 400 sprekers in 200 lezingen de in’s en out’s uit hun vakgebied presenteren. Dit zijn een aantal specifieke thema’s uit een aantal lezingen:

  • Het gebruik van Whatsapp voor een toeristisch bedrijf
  • De inzet van robots in hotels
  • Virtual Reality – een marketing powertool of een bedreiging voor de reisindustrie
  • SEO insights voor de reisindustrie
  • Succesvolle reisvideo’s in het internet
  • Digital Storytelling
  • Blogging
  • De nieuwe mobiele trends

Een aantal sessies van het ITB congres zijn ook hier via live-stream te volgen.

Social centraal gedurende 50e editie ITB

De beursorganisatie lijkt deze editie in zijn geheel het thema social media voor het promoten van de destinatie centraal te stellen. David Reutz presenteert in deze video de eerste ITB Massive Open Online Course om de reisvakwereld voornamelijk van zowel kennis alsook inspiratie rondom de inzet van social media te presenteren. Hier is de directe link naar de gratis MOOC cursus.

Volg TravelNext tijdens de ITB

Natuurlijk is TravelNext ook weer op de ITB te vinden. Houd op twitter de hashtag #travelnext in de gaten. Zoals in eerdere edities zal Alexander Lamprecht @ALectury weer op de beursvloer te vinden zijn. Daarnaast zijn ook Arjan Schuiten @arjenschuiten en Wesley Put @wesleyput vanuit het TravelNext team vertegenwoordigd op de beurs. Zo kun je eenvoudig laten weten over welk topic je meer wilt gaan horen. Ga mee discussiëren en gebruik ook #travelnext!

Tot ITB 2016!

Credits headerafbeelding: ITB Berlijn

ITB2015: TravelNext blog reporting [event]

Vandaag is het weer begonnen: de grootste (online) toerismebeurs ter wereld, de ITB Berlin (Internationale Toerisme Beurs Berlijn) van 4 tot 8 maart. Er worden rond 10.000 exposanten verwacht die 180 landen vertegenwoordigen op de beurs. Dit jaar is Mongolië het partnerland van de ITB. De ontwikkelingen op het gebied van de allergrootste en meest invloedrijke trends zoals de sharing economy, (ontstaan dankzij de revoluties in technologie land) zullen op de beurs uitgelegd en geanalyseerd worden.

Lees verder ITB2015: TravelNext blog reporting [event]

ITB 2014: TravelNext live reporting [event]

Op 5 maart was de kick-off van de ITB 2014 in Berlijn. De plek waar veel reisprofessionals nieuwe kennis en inzichten opdoen en waar je met een rugzak vol inspiratie na 5 dagen weer voldaan van naar huis gaat. Als je gaat tenminste.

Wie, wat, waar ITB 2014

Natuurlijk heeft niet iedereen kaarten kunnen bemachtigen, zijn er teveel deadlines op het werk, hebben collega’s voorrang gekregen om te gaan of wist je niet van het bestaan af. Daarom introduceert TravelNext vanaf a.s. woensdag 5 maart, live reporting door expertbloggers Alexander Lamprecht en gastblogger Hannah Ellens. Gedurende deze dagen zullen zij via Twitter hun inzichten met jullie delen rechtstreeks vanaf ITB Berlijn over de toekomst van travel.

Stel je vragen aan @Alectury of @Hannah_Ellens

Gebruik de hashtag #travelnext

Bekijk hier de Storify van dag 1 ITB2014.

Hannah_Ellens Travelnext ITB 2014

ITB2013: Wat studenten verwachten van hun toekomstige werkgevers in de hotellerie

Gedurende de ITB is men uitgebreid ingegaan op de jonge generatie en hun behoeftes als het gaat om reizen. Annelies Hulshof en Lars Boom zijn in eerdere blogposts ingegaan op de nieuwe generatie reizigers. Echter, hebben ze ook bekeken hoe jongeren die voor de poort van de arbeidsmarkt staan denken over hun toekomstige baan in een hotel.  Lees verder ITB2013: Wat studenten verwachten van hun toekomstige werkgevers in de hotellerie