Wat zijn de beroepen voor de toekomst in travel en hospitality?

13731

Internet en sociale media zorgen voor enorme veranderingen in de werkzaamheden die er vooral in travel en hospitality zijn. De ontwikkelingen in biotechnologie, nanotechnologie en neuromarketing zijn enorm) en branchevreemde bedrijven worden steeds sterker. Veel oude type beroepen verdwijnen, maar er zijn juist ook nieuwe kansen voor werknemers en onderwijs. In deel 1 hebben we al een viertal nieuwe beroepen genoemd: dank voor de suggesties, we bespreken er nu nog vier beroepen voor de toekomst in travel en hospitality.

In het kader van de Master International Tourism and Events Management hebben Jeroen en Corné Dijkmans meegewerkt door middel van een zelfontwikkelde cursus ICT tools en creativiteit. Vooruitkijkend naar de toekomst van onze reis- en hospitality branches hebben we maarliefst acht mogelijke nieuwe beroepen ontwikkeld die over 6 jaar werkelijkheid kunnen zijn. Wat doen deze mensen in 2020? Dit geeft inzicht in de kennis, houding en vaardigheden die binnenkort gevraagd worden van de eerste vier beroepen. We kijken naar de markt, het is al even 2020.

1          Chinazation officer

Door de problemen tussen Rusland en de VS in 2015-2016 is de invloed van de BRIC landen enorm toegenomen. Chinezen hebben al sinds 2013 zwaar geïnvesteerd in assets in Griekenland, Dubai en sinds 2017 in Frankrijk. Zoals voorspeld door de WTO in 2014 is China wereldwijd de grootste partij geworden voor uitgaand toerisme. Voor business travel zal dit waarschijnlijk binnen twee jaar ook zo zijn. Door enorme verschillen in taal, cultuur en ingezette media heeft ieder bedrijf uit onze branches een ‘chinazation officer’ nodig die specifiek alle processen en communicatie bekijkt van de Chinese invalshoek. Benodigd is kennis van sinologie, kennis van de Chinese media zoals Baidu (zeker na de overname van het oude Facebook) en commerciële vaardigheden.

2          Language setter

Sinds de eenvoudige vertaalpakketjes en apps van 2014 hebben plaats gemaakt voor de EasySpeaker in 2019, is de functie van language setter van belang geworden. De Easy Speaker (als wearable of als micro body implant) maakt het mogelijk om, met de juiste settings, 50 talen probleemloos geautomatiseerd te spreken, gewoon met je eigen – gemodificeerde – stem. De language setter is verantwoordelijk voor de aansturing van het complete proces van content, settings en beheer van de EasySpeakers. De combinatie met de location van de klanten, de regio van herkomst en de actualiteit. De functie is voor een teamplayer die ook goed contact heeft met de afdeling sales en product development. Vereist is een gevoel voor semantiek en talen, algehele productprocessen en sociale vaardigheid.

3          Neuro analyser

Martin Lindstom was één van de grondleggers met zijn buy-ologie boek en theorie: het ook feitelijk scannen van consumenten gedachten voor marketingdoelen is door hem op de kaart gezet. Na de eerste, nu erg amateuristisch aandoende tests met de neurocams is sinds 2019 de neuroscan op grote schaal doorgebroken. In eerste instantie in reguliere winkels in combinatie met beveiligingspoortjes.

 ‘Gedachten van mensen op openbare plaatsen zijn openbare data en mogen voor commerciële processen worden gebruikt.’

De bovenstaande uitspraak van de Hoge Raad in 2018 werd door veel bedrijven geïnterpreteerd als vrijheid om consumenten hun gedachten te scannen en daar een aanbod (of prijs) aan te passen. Ondanks de introductie begin 2018 van de – gratis verkrijgbare – scrambler die het aflezen van gedachten golven onmogelijk maakt, speelt er nogal wat ethiek rond deze functie. Goede kennis van (data) analyse processen, medische kennis en commercieel gevoel zijn van groot belang in deze functie.

4          Social refracturer

Uit de Marketingfacts Jobs monitor in 2013 bleek dat online marketeer de meest voorkomende functie was. Webcare medewerker was toen de meest voorkomende nieuwe functie die nu enorm is uitgegroeid. Door de enorme explosie aan big data en de toegankelijkheid daarvan in 2018 is er uit commercieel perspectief een refracturer nodig die alle query’s en links tussen de databases en live-data beheert. Deze persoon is de missing link naar het individuele productaanbod dat de klant wordt geboden en zorgt voor ontvlechting van de gematchte data na afloop van de reis. Tevens is de persoon verantwoordelijk voor de ingezette media op het juiste moment tegen de hoogste ROI. Kennis van media en techniek van groot belang, net als database beheer. De baan is voor een teamplayer vanwege de spin-in-het-web- functie.

Dit klopt niet?

Snapchat is binnen twee jaar na haar oprichting groter dan FaceBook qua foto traffic. Whatsapp is opgericht in 2009 gekocht door Facebook voor 19 miljard dollar zonder duidelijk business model en vrijwel geen assets, slechts goodwill en rond de 60 medewerkers! De vraag is of we wel ver genoeg out-of-the-box kunnen denken om de impact van dit soort gebeurtenissen op onze branches te kunnen inschatten. Maar misschien heb je zelf ook een vernieuwend beroepsbeeld?

Welke master?

Vanaf 2015 zal het programma van de Master International Tourism and Events Management volledig klaar zijn. De master is een samenwerking tussen Manchester Metropolitan University, CISET toeristisch research instituut van de Universiteit van Venetië, drie Baltische hogescholen en o.a. de Letse Hotel associatie.

Weten welke banen NU actueel zijn? Kijk voor toffe functies op Reiswerk!

Credits afbeelding: Thedigitaldivepodcast

Jeroen Vinkesteijn voorziet nog veel meer nieuwe trends in de toekomst van jobs en practice binnen de branche.

4 REACTIES

  1. […] Ja! Neuromarketing vond ik persoonlijk een erg leuke ontwikkelbehoefte. Oftewel de marketingspecialisatie waarbij je inspeelt op het deel van de hersenen waar consumentenbeslissingen genomen worden. Inzicht helpt de marketeers aan de juiste knoppen te draaien. Aangezien emotie de taal is waarin onze hersens gedachten van waarde coderen moet je als marketeer daarin investeren. Enkele tips uit het rapport van de hand van Karel Smit (Shoppermind): gebruik verleidelijk beeld, verleid met herkenbare symbolen, emoties en beelden die inspelen op de fantasie en demonstreer het gebruik of de consumptie van het product. Dat neuromarketing in travel (zeker in 2020) tot een beroep zal leiden is wel te lezen in deze toekomstgerichte job description: een neuro analyser. […]

LAAT EEN REACTIE ACHTER