De twee aanwezige Nederlandse airlines op eTravel vorige week, Transavia en KLM, presenteerden beiden over de nieuwe weg die zij zijn ingeslagen door alle technologische innovaties te bouwen op een nieuwe API architectuur. Ook Schiphol meldt deze week dat hun API-platform de basis is voor de luchthaven van de toekomst. Tijd voor wat updates dus.

Transavia zet vol in op digitalisering: de komende vijf jaar wil de airline uitgroeien tot de beste digitale airline van Europa. Centraal in deze ambitie staat de uitrol en het beschikbaar stellen van API’s (een standaard interface die verschillende applicaties in staat stelt onderling te kunnen communiceren). De eerste open API’s van Transavia zijn inmiddels gereed, maar wat Paul de Raad betreft (VP Marketing & E-Commerce) beschikt straks elk onderdeel van hun core process over een eigen API.

Transavia API

Hierboven is te zien welke diverse onderdelen Transavia onderscheid en welke API’s men in de toekomst kan verwachten. Binnen deze digitalisering van de customer journey staan bij Transavia vijf thema’s centraal:

  • Self-service
  • Social
  • Relevant
  • Open
  • Commercieel

Open is key

Met name het thema ‘Open’ wordt dik onderstreept: Transavia stelt hun API’s expliciet ter beschikking aan hun partners, maar ook aan willekeurige ontwikkelaars en hoopt hiermee innovatie te stimuleren. Er zijn tal van mogelijkheden te bedenken met de API’s voor het verrijken van traditionele zoekopdrachten naar vliegtickets: “de bestemming (nu nog bijna altijd het uitgangspunt) hoeft niet meer leidend te zijn.

Denk aan het invoeren van een (gewenste) reisperiode gekoppeld aan een bepaalde sneeuwhoogte, temperatuur, hoogte van golven voor windsurfers. ”Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt deze informatie koppelen aan informatie van onze API’s en relevantere resultaten krijgen” legt Paul de Raad het publiek uit. Hij geeft ruiterlijk toe dat dit niet eens de meest spannende voorbeelden zijn maar dat hij juist veel verwacht van externe partijen die, met andere inzichten met de data aan de slag gaan.

Met API klaar voor de toekomst

Door samen met externe partijen de Transavia data aan externe databronnen te koppelen hoopt Transavia interessante nieuwe proposities op de markt te kunnen brengen. Ook denken zij met hun hun API architectuur moeilijk bereikbare markten te kunnen bedienen en sneller in te kunnen spelen op veranderingen in de markt.

Back End = Front End

Moedermaatschappij KLM presenteerde op eTravel15 hoe de weg naar hun vernieuwde mobiele app (verwachte lancering juli) eruit heeft gezien. Ook hier spelen API’s een centrale rol. Een 95 jaar oud bedrijf betekent immers ook een sterk verouderde software architectuur op veel vlakken. Het mobile team kwam er al snel achter dat de uiteindelijke functionaliteit van de app altijd slechts zo goed zouden zijn als de backend die erachter zit.

Onder het motto “make it awesome or not at all” is daarom besloten eerst deze ‘legacy’ systemen compleet op de schop te gooien en een flexibele API structuur neer te zetten. Hiermee komt alle benodigde informatie flexibel beschikbaar en vormt de backend in elk geval geen belemmering meer voor KLM om de ultieme app te bouwen. Om aan te geven dat de API’s een belangrijk onderdeel van de app zijn: de ontwikkeling hiervan duurde twee jaar, waarbij in de app zelf ‘slechts’ één jaar tijd zit.

KLM app

Terug naar de basis

KLM wil de huidige app vooral mensvriendelijker maken. Daarom heeft het bedrijf de app ontdaan van alle mogelijke opsmuk en er is puur uitgegaan van een aantal basisfunctionaliteiten. Less=more. Dat heeft ervoor gezorgd dat deze ervaringen “awesome” zijn en met minimale (inter)actie zijn uit te voeren. Zo kan een gebruiker van de nieuwe KLM app niet heel veel meer dan vluchten zoeken, boeken, inchecken en relevante reisinfo tonen, maar dan wel knettergoed.

Be where the customer is

Nog een belangrijk design principe bij KLM is relevantie. Toon info die voor de klant op dat moment relevant is. Weet je dat vanuit de data dat de klant binnenkort een vlucht gepland heeft? Toon dan direct het incheckscherm bij het openen van de app door deze gebruiken. Dit lijken volstrekt logische zaken, maar frequent flyers van KLM weten dat de huidige app hierin sterk tekort schiet. Met behulp van ibeacons bij de gates en je eigen vluchtinfo, herkent de app ook als je op Schiphol bent voor bijvoorbeeld een transfer (goed voor 70% van alle passagiers van KLM). Bij het openen van de app wordt dan ook direct de plattegrond met route getoond.

Ook voor KLM biedt de vernieuwde API architectuur een reeks aan mogelijkheden voor toekomstige toepassingen. De nieuwe app is nog maar het begin. Nu ook Schiphol met een API platform komt, lijkt de vaderlandse luchtvaartsector klaar voor de toekomst.

Credits header afbeelding: Gareth Patterson (CC)