Op 14 januari waren we getuige van een van de mooiste programma’s op de Vakantiebeurs Vakdagen: Bloggers en de reiswereld. Een bomvolle zaal waar geen persoon meer bij paste was het resultaat! Zelfs na afloop werd er bij de meet & greet nog volop doorgekletst en werden bloggers, marketeers en eindbeslissers vele malen wijzer van elkaar door gesprekken en discussies. Bloggen is aan! In één overzicht de high-lights en natuurlijk de presentaties van Melvin Böcher (Traveldudes), Lenneke Loman (DFDS Seaways) en Edward Suares (CTBE).

Martin van Kranenburg nam zijn rol als dagvoorzitter serieus. Hij begon met de vraag: ‘wie zit er allemaal op Twitter’? Gelukkig, het merendeel van die handen ging omhoog! Omdat er maar liefst een serie van drie keynotes, een break-out sessie en een meet & greet op het programma stond, was er geen tijd te verliezen. Dankzij Travel Writers Manifest, Verkeersbureau.info en Travelbloggers.nl hebben we aandachtig genoten van een zeer dynamische ochtend!

Melvin Böcher

Melvin is oprichter van Traveldudes. Zijn passie en enthousiasme ligt in het samenbrengen van goede reisbloggers, marketeers en eindbeslissers. ROI is zijn expertisegebied en volgens hem zetten eindbeslissers nog teveel van hun budgetten in op print en niet op online engagement.

Bloggen wordt volgens Melvin nog teveel gezien als een goedkoop alternatief voor exposure. Maar de werkdruk van een fulltime reisblogger  is vergelijkbaar met die van een persoon die een groot magazine runt! Het gaat bij online engagement zowel om de immediate maar ook juist om de long-term value; print campagnes verdwijnen tussen het oud papier terwijl blogs eeuwig online blijven. Tenminste, als reisbloggers er door hun opdrachtgevers wel normaal voor betaald worden. Hij laat aan de hand van een aantal reisblogger cases zien dat de mediawaarde van een blogcampagne zelfs 2 miljoen zou zijn, als je het zou vertalen naar printopbrengsten.

Lenneke Loman

Lenneke is e-commerce manager bij DFDS Seaways. DFDS Seaways is enorm actief binnen de bloggerswereld, sponsort blogger events en werkt nauw samen met ze om hun merk bekender te maken bij vakantiegangers. Ze begon haar presentatie met drie redenen waarom je zou samenwerken met bloggers: want, we moeten in de industrie van selling naar telling, van push naar pull en van fake naar real.

In de prachtige video waarin een aantal Nederlandse travelbloggers hun blogs zullen herkennen, zie je wat het samenwerken met travelblogs en bloggers, DFDS Seaways aan exposure en content heeft opgeleverd. Een interessant en verrassend kijkje in de keuken met cijfers van (indirecte) boekingen die bloggers voor DFDS hebben binnengehaald.

Edward Suares

Edward Suares is Marketing Director van het CTBE. Er is de afgelopen jaren veel samengewerkt met bloggers om een unieke #mijncuracao belevenis neer te zetten. Lifestyle experience, in plaats van vakantie, daar gaat het om! Inmiddels zijn er 14.000 gezinnen ‘onderhouden’ en de doelstelling is om te groeien naar 15.000, 16.000 of misschien wel 20.000 gezinnen.

Bekende bloggers zoals Monique van Loon (Culy.nl) en Anna Nooshin (NSMBL) hebben gewerkt aan campagnes voor Curaçao. ”Een merk is namelijk al lang niet meer wat we de klant zeggen dat het is, het is wat de klant zegt wat het is”. En wat content schrijven betreft: als het uit je hart komt is het goed.

Foto credits: Verkeersbureau.info (Twitter)