Virtual Reality (VR), het concept bestaat al sinds 1920 en werd voornamelijk bij astronauten en in wetenschappelijk onderzoek gebruikt. VR is populair binnen de gaming industrie, maar langzaam verschuift het naar een manier van content maken voor diverse industrieën. Nadat Facebook in 2013 Oculus Rift overnam, is het wachten op een snelle doorbraak binnen de consumentenindustrie. Binnen twee jaar wordt een miljoenenverkoop verwacht. Wij spraken met Avinash Changa, een van de belangrijkste Nederlandse VR pioniers van het eerste uur, over VR en het toepassen van VR binnen de reisindustrie.

Virtual Reality en de verschillende invullingen van het begrip

VR is een technologie waarmee je de gebruiker letterlijk het gevoel geeft in een andere wereld te zijn: een virtuele realiteit die je met headset en bril beleeft. Bijna alle VR producties op dit moment zijn videogames. Daarnaast bestaat een klein segment uit gefilmde content; het gaat hier dan doorgaans om ‘gewone’ 360-graden video’s. Dat wil zeggen dat je rond kunt kijken in de virtuele omgeving, maar vaak niet volledig naar beneden of boven, wat de ervaring vergelijkbaar maakt met een panoramische foto zoals je die met je smartphone kan maken. In enkele gevallen kun je wel omhoog kijken of zelfs omhoog én omlaag, maar zelden tot nooit krijg je een virtuele ervaring met diepte.

3D ervaring

Wanneer je de stap naar 3D maakt, ga je naar een echte ervaring toe. Dit wordt relevant voor de reisindustrie als de stap gemaakt wordt naar een echte bestemmingservaring, in plaats van een bestemmingsfilm. Als je bovenaan een waterval staat, wil je de hoogte en de indrukwekkende schaal van die waterval ‘voelen’ i.p.v. alleen maar zien. Deze ervaringen creëert WeMakeVR en dat onderscheid hen ook van anderen.

WeMakeVR en hun unieke positie

WemakeVR brengt mensen ‘moments of joy´, je ziet mensen blij en verwonderd zijn. Veel mooier kan het niet volgens Changa. “Wij willen de techniek relevant maken voor de massa, voor je tante, oma, vader, moeder, etc. De ervaring mag niet alleen blijven hangen in de ‘wow factor’ van de gaming en/of muziek- en entertainment industrie. Wij zijn, naast entertainment, op zoek naar toepassingen die levensverrijkend zijn en willen daadwerkelijk iets betekenen voor de wereld. Wij werken samen met universiteiten, uitgeverijen, gezondheidszorg en andere sectoren om te kijken naar de toepassingen binnen hun industrie. Een mooi voorbeeld in de gezondheidszorg is de chirurg in opleiding. Een chirurg in opleiding kan zich opgeven om bij een operatie mee te kijken, maar hier is vaak een lange wachtrij voor. Stel dat een student mee kan kijken via VR. De student kan dan allereerst zelf bepalen wanneer hij/zij de operatie kijkt. Maar nog belangrijker, je kunt het vanuit de verschillende invalshoeken (en meerdere malen) bekijken: vanuit de chirurg, de dokter, de anesthesist. Hierdoor verandert de manier waarop wij met kennis en educatie omgaan, én de kwaliteit van de chirurgen gaat omhoog. Op deze manier wordt VR ingezet in het belang van de maatschappij”.

WeMakeVR zijn pioniers in VR. Al ruim 2,5 jaar zijn ze bezig met VR waardoor ze voorlopen op andere bedrijven. Hiervoor zaten ze al in de digitale content productie en kregen hierdoor als één van de eersten een Oculus Rift bril om mee te testen. Al vrij snel werd duidelijk dat ze hier echt iets nieuws mee konden doen. Echter ontbrak voor hen de echte fotorealistische beleving. Dus gingen ze hier zelf mee aan de slag. Waar velen dachten dat het niet mogelijk was, bleken ze een succes in handen te hebben. Changa heeft letterlijk aan de keukentafel een eerste model gemaakt: een VR camera die 360 graden horizontaal en verticaal kon meebewegen mét 3D beleving. Het prototype van dit model is getest op de Amsterdamse grachten en werkte uitstekend!

“Alles in mijn leven komt bij WeMakeVR samen. Het lijkt bijna of ik gemaakt ben om dit te doen. Ik denk dat wij oprecht de wereld veranderen” – Avinash Changa

Created with GIMP

VR devices en storytelling

Voor een optimale VR beleving voor de gebruiker, heb je een goed werkend VR apparaat nodig. Een optimaal VR apparaat bestaat uit drie elementen:

  • Beeld: een klein, licht, betaalbaar scherm met hoge resolutie voor in een headset.
  • Motion tracking: de wereld die je ziet moet zich gedragen als de echte wereld. Het beeld moet op de juiste manier meegaan. Voorheen gaf dit vaak vertraging waardoor je misselijk werd.
  • 3D beeld: dit geeft de echte ervaring. Voorheen was een 3D effect meer een gimmick zoals in de bioscoop. Nu voegt het echt iets toe en biedt het werkelijk een echte ervaring.

Naast het VR apparaat is de productie van de video zelf nog belangrijker! Het virtuele verhaal bestaat namelijk uit verschillende verhaallijnen en het schrijven van het verhaal gaat anders dan bij het maken van een traditionele film. De beeldtaal moet van begin af aan opnieuw ontwikkeld worden.

Een regisseur is gewend om het verhaal in kaders te vertellen. De hoofdrolspeler gaat iets vertellen, vervolgens ga je je daar dan op focussen. De camera volgt de acteur en er wordt naar een ander shot geknipt als er iemand binnen komt. De regie ligt letterlijk in handen van de regisseur.

“Bij VR bepaalt de gebruiker waar hij naar kijkt. Wat gebeurt er als de gebruiker naar links kijkt? Dan mist de gebruiker het verhaal rechts… Als regisseur moet je het verhaal anders gaan vertellen. Je gaat namelijk niet van A naar B naar C, want je weet niet waar de gebruiker kijkt. Je hebt te maken met multi-layered storytelling. Als schrijver moet je over meerdere lagen van je verhalen nadenken. WeMakeVR is daarom niet perse gefocust op het ontwikkelingen van de techniek. Er zijn genoeg partijen die met goede en betaalbare VR devices gaan komen. Tevens heb je de cardboard wat een laagdrempelige vorm is om met VR in contact te komen. WeMakeVR richt zich juist op het maken van goede films en op het trainen van andere filmmakers. Iedereen kan films maken, maar niet iedereen is een goede filmmaker.”

wemakevr experience

wemakevr view

“3D in VR-films staat nog in de kinderschoenen en is een flink stuk complexer om te produceren dan gewone 360 graden video’s. Dat is dan ook de reden waarom er nu veel 360 graden video’s worden geproduceerd. Dat wordt steeds makkelijker. Ik ben ervan overtuigd dat op de lange termijn, de echte 3D beleving in VR-films de standaard wordt in VR-belevingen”, aldus Changa.

WeMakeVR biedt ook andere filmmakers een platform waar zij zelf content op kunnen plaatsen en verspreiden via WeShareVR.

De impact van VR op de reisindustrie

“VR gaat een revolutie zijn in de reisindustrie. Maar VR, in de vorm van 360 graden video’s wordt nog vaak ingezet als gimmick. Dat is zonde want VR is geen hype, het kan op de langere termijn echt iets betekenen. De meeste bestemmingen hebben de missie om meer awareness te krijgen over hun bestemming zodat er meer toeristen komen. Dit kan veel efficiënter dankzij VR. Wat als een reisjournalist de VR app van een bestemming kan downloaden om de 10 mooiste plekken van de bestemming te zien (zonder ernaartoe te gaan) en dit zo vaak kan ervaren als hij/zij wil? Of juist op plekken kan komen waar je normaal gesproken niet zo snel komt? Bijvoorbeeld met de helikopter op de kop van de Tafelberg of 1,5 meter van een leeuw vandaan in een nationaal park! Je creëert hiermee een ervaring die normaliter bijna niet te realiseren is”, aldus Changa.

Er liggen veel kansen in de reisindustrie:

  • Bij het boeken van een reis, zou je de bestemming, het hotel en het strand kunnen ervaren voordat je daadwerkelijk boekt. Hoe ziet een bestemming er in het echt uit? En wil je na deze VR-ervaring er daadwerkelijk naartoe reizen? De verwachting van de consument komt hierdoor dichterbij de daadwerkelijke ervaring van de reis. Als je in de VR-video ziet dat er bijvoorbeeld een grote vuilnishoop naast je hotel staat, dan kun je nog voor een ander hotel kiezen. En het hotel zal er dan wellicht alles aan doen om dit te veranderen.
  • Voor de hotelbranche kan het meer boekingen opleveren of juist een upsell mogelijkheid zijn van de kamers. Als je de kamer die je boekt in VR ziet en je krijgt vervolgens de junior suite te zien met een aanbieding voor een upgrade, dan zet je het in als sales tool.
  • In ecologisch toerisme kun je als organisatie laten zien dat je echt duurzaam bezig bent. Stel je bent een park of een bestemming dat maar een x aantal toeristen toelaat. Vier jaar lang film je het park of de bestemming, zo ervaar je als gebruiker in 5 minuten hoe het de afgelopen jaren eraan toe is gegaan. Zo kun je echt laten zien dat je je duurzaam aan het ontwikkelen bent!

toerisme stills wemakeVR

toerisme stills wemakeVR beach

“Voor de reisindustrie liggen er mooie kansen met VR-video. Juist omdat dit om een belevingsindustrie gaat. Regelmatig krijgen wij vanuit deze industrie de vraag: hoeveel mensen gaan de VR-video’s zien? Als de VR-video gaaf is dan gaan mensen die app echt wel downloaden. Tegenwoordig is een cardboard, waarmee je VR-video’s met je mobiel kunt kijken, overal verkrijgbaar. De New York Times gaat de cardboards zelfs aan hun abonnementhouders verspreiden voor het gebruik van hun app.

Je moet als bestemming of reisorganisatie het lef en de visie hebben om dit te gaan doen en erin te willen investeren. Het is duidelijk dat het veel PR waarde met zich meebrengt als je een van de eersten bent die deze echte realtime VR-video ervaring gaat creëren. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het is om iets te maken wat er nog niet is of wat nog nieuw is. Na verloop van tijd moet je meer investeren in een verhaallijn. Als toeristisch bedrijf zou je hier nu op in moeten springen omdat er een primeur te claimen valt. Het maken van een VR-video start bij 10-20k en kan oplopen tot een ton afhankelijk van wat je wilt.

Belangrijk is dat het op lange termijn relevant moet zijn. Bij WeMakeVR gaat het ons om de content en de ervaringen die wij bieden. Op het moment dat je realiseert wat VR kan betekenen, dan gaat er wereld van mogelijkheden open. Wij willen iets doen wat de kwaliteit van het leven verbetert. Dan doen wij iets goed. Zakelijk gezien, maar ook als iets dat zinnig is voor de maatschappij en in de toekomst.”

Wil je Avinash Changa horen spreken over Virtual Reality, kom dan a.s. donderdag naar de DutchVRDays.