Op maandag 12 oktober gaf Clarissa Baker van de Universiteit van Central Florida een gastcollege op NHTV over ‘The Transmedia World of Harry Potter’. Ze was te gast bij de NHTV-track Attractions & Theme Parks Management.  In  dit college bleek nogmaals het grote succes van de intellectual property (IP) van Harry Potter voor de attractieparken van Universal studios en de kracht van transmediale storytelling.

Na de beroemde boeken en films kwamen er al snel fansites zoals Dreuzels en Mugglenet (zie onderstaande afbeelding), games, en zelfs universiteiten die zich met het culturele fenomeen van Harry Potter bezig gingen houden. Inmiddels is er meer dan 7,7 biljoen dollar verdiend met de verhalen van Harry Potter.

Blog Transmedial Storytelling - Dreuzels en Mugglenet

Themagebied in Universal Studios

Toen Universal Studios zich echter ging bezighouden met de ontwikkeling van een special themagebied in het park Islands of adventure kreeg het verhaal een transmediale lading. Niet alleen werd het verhaal meer in boeken, films and games verteld, het bestond ook echt. In Universal Resort Orlando kunnen gasten nu een bezoek brengen aan Hogwarts (het dorp en het kasteel dat een belangrijke rol speelt in de boeken en films). De spectaculairste attractie is een vlucht met Harry en zijn vrienden (een zeer innovatie rollercoaster).

Blog Transmedial Storytelling - website

Authenticiteit van het verhaal uitgebreid in 4d

In veel zaken is het attractiepark dicht bij de content van J.K. Rowling gebleven. Dit moest ook wel gezien de strikte eisen die de schrijfster had. Maar ook de invloed van de fans mag niet worden onderschat. Zij zijn de beste kenners van details en werden in de ontwikkeling van het nieuwe themagebied dan ook sterk betrokken. In sommige gevallen werd het verhaal ook in 4d uitgebreid. Restaurants die in de film of boeken maar beperkt beschreven werden, zijn in Orlando zo authentiek mogelijk na gebouwd en maken het verhaal weer meer compleet.

Inmiddels is er een tweede gebied (London en Diagon Alley) in het resort ontwikkeld.

Blog Transmedial Storytelling - website 2

De trein uit het boek verbind nu de twee parkdelen (de beide gebieden liggen immers in twee attractieparken van Universal) . De parken kenden sinds de opening van de Harry potter gebieden, een stijging van 45% in bezoekersaantallen. Ook in de trein wordt nu storytelling toegepast. Naast de vertaling in de werkelijke wereld speelt interactie ook een belangrijke rol in de storytelling. In de beide attractieparken kunnen bezoekers niet alleen een kijkje nemen in de wereld van Harry Potter, maar er ook in participeren. Gasten kunnen er zelfs bepaalde dranken proeven zoals het beroemde butterbeer.

Online platform

Ook online is de Pottermania nog lang niet uitgedoofd. Inmiddels is er Pottermore, een platform dat nieuwe content, roleplaying en fans voorziet van een encyclopedie over het fenomeen.

Blog Transmedial Storytelling -Pottermore

De regie voor zowel de online presence als de offline storytelling rond Harry Potter ligt bij de schrijfster J.K. Rowling. Zij heeft nu bijna het maximale uit haar Intellectuele Property  (IP) gehaald.  De komende 10 jaar zal het verhaal van Harry Potter verder verankerd worden in de Westerse maar ook de Oosterse cultuur.

De kracht van transmediale storytelling

Uit het succes van deze transmediale storytelling valt te leren dat er niets gaat boven een sterke content. Het verhaal moet mensen raken. Hoe sterker deze content  is, hoe meer kansen er zijn om er een sterk merk van te maken. Vaak begint een dergelijk merk met een zeer traditionele (offline) vorm van storytelling (een boek, legende of verhaal). Vervolgens volgt de online community vorming en komt de content in de vorm van films, fansites en games naar voren. De online community zorgt ervoor dat de customer experience nooit ophoudt, zowel voorafgaand aan het bezoek aan het attractiepark wordt hij helemaal meegenomen in de wereld van Harry Potter. Maar ook achteraf gaat de customer experience door de storytelling van het online platform. Opvallend aan deze case is dat men er voor kiest een nieuwe lifecycle aan de hoofdfiguur  te geven middels de online media (Pottermore).

Clarissa Baker is een doctoraal student in ‘the Texts and Technology program at the University of Central Florida in Orlando. Haar huidige PhD onderzoek  bekijkt de integratie van transmediale storytelling door attractie- en themaparken.  Ze is ook Professor at Seminole State College of Florida.

Credits headerafbeelding: Dave Catchpole (CC)