De eerste zorg van iedere hotelier is het creëren van een fantastische beleving voor zijn gasten. Maar om dit mogelijk te maken zullen de kamers toch écht eerst gevuld moeten worden. Iets wat in de hedendaagse online marketingwereld van review websites, opkomende en afnemende social media, OTA’s en meta search engines niet altijd even gemakkelijk bij te houden is. Zeker voor de vaak kleinere onafhankelijke bedrijven.

De afgelopen tijd kwamen we dan ook berichten tegen van verraste hoteliers die schijnbaar plotseling, en zonder dat ze zich hiervan bewust waren, op websites als Trivago te vinden en te boeken waren.

“Het is ook moeilijk uit te leggen wat metasearch nu precies is”, aldus Johannes Thomas (Managing Director Trivago) tijdens een panel discussie over metasearch op de ITB in Berlijn dit jaar. Dit geldt voor consumenten, die zo nu en dan Trivago opbellen met vragen over hun boeking, maar zeker ook voor de hoteliers voor wie de online vermarkting van hun product slechts één van de vele taken is.

Dus alhoewel Trivago inmiddels best een grote naam in de online reiswereld is geworden, en ook binnen Nederland als een van de meest bekende hotelvergelijkingssites wordt herkend vroegen wij Fee Naaijkens (Industry Manager Nederland en België bij Trivago) hoe dit precies zit. Wat is nu precies de rol van Trivago? Hoe komen die hotels op hun website terecht? Wat is hiervan de waarde voor de hotelier en welke rol kan Trivago spelen bij het helpen van onafhankelijke hoteliers in het verbeteren van hun online concurrentiepositie?

Meta search engine

Trivago is een zogenoemde meta search engine, vergelijkbaar met zoekmachines als Google en Bing. Het bedrijf focust zich op het in kaart brengen van kamertarieven vanuit een grote verscheidenheid aan bronnen op het web. Hun visie is dat de resultaten en prijzen van hotel- en boekingssites gemakkelijk online vergelijkbaar moeten zijn en op die manier met elkaar moeten concurreren. Hierbij bieden ze de aanbieders mogelijkheden om hun hotelaanbod te promoten. Het is dus mogelijk om net als SEO of SEA voor Google door middel van Trivago Hotel Manager je vindbaarheid in de zoekmachine te optimaliseren.

OTA’s als Booking.com en Expedia zetten dan ook een deel van hun hotelaanbod op Trivago en betalen middels CPC of wanneer een gebruiker doorklikt naar hun website en eventueel een boeking plaatst. Hiermee hebben we eigenlijk meteen het mysterie van de plotseling verschenen hotels opgelost: voor OTA’s is Trivago namelijk een interessant kanaal en advertentieplatform. Op zich is daar natuurlijk helemaal niets mis mee. De OTA betaalt tenslotte de CPC kosten en zorgt op die manier voor extra boekingen voor het hotel.

Het wordt interessant wanneer we kijken naar de mogelijkheden voor de hoteliers om de weergave van hun eigen hotel op Trivago aan te passen. De hotelier heeft dus zelf de regie over de kwaliteit en relevantie van de informatie die over zijn hotel in de Trivago zoekmachine wordt vertoont.

Hotel Manager

Het registreren van het hotel op Trivago biedt toegang tot hun Hotel Manager dienst. Hiermee kunnen hoteliers de foto’s en informatie continue aanpassen aan de seizoenen, evenementen of feestdagen bijvoorbeeld.

Dit kan er toch voor zorgen dat het hotel relevanter of interessanter wordt gevonden in vergelijking met andere aanbieders! Volgens Fee Naaijkens hebben de bijgehouden hotels dan ook een significant hogere CTR dan hotels die dat niet hebben.

Direct Connect

Behalve dat de OTA’s in de vorm van een CPC model betaalde clliks binnenhalen, is het ook mogelijk voor de onafhankelijke hoteliers om zelf deel te nemen aan diezelfde CPC biedingen. De hotels kunnen dus naast de OTA’s als booking.com en Expedia, óók hun prijs vermelden en betalen per click.

Hiermee concurreert het hotel dus direct met bijvoorbeeld Booking.com, maar heeft ook budget hiervoor beschikbaar, omdat er na de resulterende klik verder geen commissies meer hoeven worden afgedragen.

Een interessant samenspel – iedereen wint?

Het lijkt erop dat Trivago een manier gevonden heeft om zijn eigen dienst en positie in de markt te versterken en tegelijkertijd voor alle partijen interessante voordelen te bieden:

  • Trivago bouwt samen met de hoteliers aan unieke, waardevolle content en levert diensten aan de hoteliers en adverteerders die bijdragen aan hun bottom line.
  • Hoteliers hebben gratis en betaalde mogelijkheden tot hun beschikking om hun hotel(s) optimaal te laten presenteren. Kamerprijzen van het hotel zelf kunnen eveneens naast de prijzen van de OTA’ s worden geplaatst, als de hotelier kiest voor Direct Connect en daarmee dus adverteert tegen een CPC-tarief.
  • De OTA kan meer clicks en conversies verwachten wanneer hoteliers hun hotel informatie relevanter en interessanter maken voor de consument.
  • En de consument vindt de beste prijs door hotels en prijzen van verschillende aanbieders te vergelijken op één plek.

Wint op deze manier inderdaad iedereen?

Auteur: Rob Simons, E-tourism coordinator, lecturer marketing NHTV Breda University of Applied Sciences