Het eerste bloggershuis van Nederland staat in Den Haag, aan het strand. Inmiddels hebben al een aantal influencers er een nachtje mogen doorbrengen. In een eerdere blog kondigden we al aan dat we dit concept vanuit alle kanten zouden bekijken. We spreken met de organisatie en de eerste bloggers die dit initiatief mochten uitproberen. Hoe krijg je het voor elkaar dat er in zo’n bloggerhuis toch authentieke en positieve content gecreëerd wordt, zonder te pushen?

Haags Bloggershuis: Alles op maat

”Allereerst sprak ik met Mieke Smid, communicatie, pers & PR bij Den Haag Marketing. Want, hoe zet je zoiets op? Een samenwerking met bloggers, nationaal, internationaal en dan ook nog voor iedere blogger iets bijzonders proberen neer te zetten. Een beleving op maat waarborgen voor iedere blogger, om goede content voor Den Haag te creëren, hoe doe je dat?”

”In het huisje liggen verschillende dingen die we vanuit gesprekken met de blogger, met behulp van vragenlijsten, naar boven proberen te halen. Dit vinden ze terug in het huisje aan het strand. We geven ze veel tijd voor zichzelf, tijd om op pad te gaan. En elke blogger heeft wel een wens, bij Mohsin was wel duidelijk dat we hem blij konden maken met een meet & greet, we regelden de locatie en helpen hem een handje, hij mocht gewoon die avond zelf invullen, dat was zijn eigen moment en dus onbetaalbaar. Marloes, is geweest, die wilde graag hotspots verkennen in de stad en is met een local op pad geweest, een Haagse blogger gespecialiseerd in Haags winkelen en hotspots uit de stad, die zelf ook over hotspots schrijft.”

Hoe ga je die vragenlijst opstellen?

”We zijn bij elkaar gaan zitten en wilden een verrassende vragenlijst maken. We hebben vragen opgesteld over guilty pleasures, mooiste ervaring op een reis, een persoonlijke foto die veel voor ze betekent, of er gekke dingen zijn die ze met ons willen delen, of ze fan zijn van iemand, een idool hebben, dat soort dingen. Daar halen we drijfveren en leuke weetjes uit en daar doen we wat mee. Zo hoorden we van Mohsin dat hij dol is op Redbull, dus vulden we de hele koelkast van het bloggershuisje met Redbull, heel simpel. Bij Marloes hadden we gelezen in een van haar bio’s, dat ze gek is op hardlopen, maar het liefst wel altijd met roze nagellak, dus we hebben roze nagellak gehaald.”

Hoe heeft het zo’n vlucht gekregen, dit Bloggershuis?

”Tijdens het bloggersevent op de vakantiebeurs hadden we zo’n fantastische kick-off, binnen een week hadden we al meer dan 100 aanmeldingen. En toen dachten we, dit moeten we goed aan gaan pakken, want het is begonnen als iets wat op mijn professionele wishlist stond, al jaren en nu werd het groot.. We dachten zeker wel dat het potentie had, omdat in Nederland een dergelijk project nog niet gedaan is (bloggershuisjes – red. ).”

”Je hebt een plan in je hoofd, maar hoe ga je dat vertellen en uitwerken? Den Haag ligt als stad aan zee en dat weten heel veel mensen gewoon niet. Een beter huisje had ik dan ook voor dit project niet kunnen wensen, dat huisje staat aan zee, dus dat verhaal over een stad aan zee, dat redden we wel. En er zijn nog heel veel meer verhalen te vertellen; strandsporten, eten en drinken (verse vis), cultureel aanbod:het Meisje met de Parel van Vermeer, Mondriaan hangt ook hier, dus eigenlijk hebben we naast de generieke travelblogger, ook op de niches gezeten. Festival, cultuur, kunst, reisverhalen, het is een bewuste mix van generieke en niche bloggers.”

Kijk je naar statistieken van bloggers?

”Statistieken zijn niet leidend, maar we hebben de luxe dat we zoveel aanmeldingen hebben ontvangen dat we bij het uitnodigen konden kijken naar de grotere bloggers. Maar omdat je die mix wilt tussen reis influencers en niche influencers, moet je automatisch rekening houden met verschillen in bereik. Een niche is per definitie vaak kleiner, maar daar zit vaak wel heel veel interactie. Dus zo hebben we én blogs met heel erg veel bereik én blogs die op de passie zitten, heel veel interactie met volgers en waar je misschien ook sneller conversie uithaalt van mensen die denken, nu wil ik ook Den Haag eens bezoeken.”

”We hebben een overzicht waar alles in staat, bloggers op thema, op land en toen keken we naar de mix van welke periode hebben we, en welke blogger hebben we dan nodig; wat is het aanbod in de stad en welk verhaal zien wij daarbij? Festivals, sporten, lifestyle, welke blogger, nationaal en internationaal, dus dat was echt een ongelofelijke puzzel.”

Wat willen jullie er daarna mee doen?

”Bloggers die er nu in zitten zijn echt wel druk bezette bloggers, dit project geeft echter heel veel inzichten; hoe ze werken, wat je met de content kunt doen, wat voor content er allemaal naar boven komt, wat er in de stad ontstaat, locals die aanbieden om bloggers mee op pad te nemen. We kunnen eventueel wat in de toekomst met dezelfde bloggers, maar ook met bloggers die het niet zijn geworden, ze zijn wel heel geschikt voor de stad, dus we zullen nog meer met bloggers gaan doen, de komende tijd.”

”We werken met een klein team aan dit project en doen er veel moeite voor: alles moet goed zijn. We zijn erg enthousiast en vinden het ook allemaal gewoon te leuk, maar het is echt pionieren en af en toe idioot hoeveel tijd we er met elkaar aan kwijt zijn: alles is op maat en we gaan elke keer naar het huisje om te personaliseren, we doen boodschappen voor de bloggers richten de social media in, houden persoonlijk contact met de bloggers voor, tijdens en na het verblijf. In totaal draait het bloggershuis circa 10 weken en dat is qua spreiding rondom het seizoen ideaal, maar ook qua werkdruk, haha!

Travelvalley’s Marloes als reisblogger in het huisje

Als tweede sprak ik met Marloes de Hooge van het bekende reisblog TravelValley (het zusje van Dutch Cowboys). We waren benieuwd naar een personal experience. Waarin ze ons kon laten zien hoe dit bloggershuis eruit ziet, en waarin zij vertelt waarom de omstandigheden passen (of niet) als je anno 2016 een blogger een goede stadsexperience wilt geven. Wat is het uitzicht, hoe voelt ze zich als blogger, kan ze alles delen, kreeg ze instructies of juist niet? Wat viel haar op, als je het met andere (pers)reizen vergelijkt. Kun je dit überhaupt met persreizen vergelijken?

Waarom denk jij dat dit werkt/niet werkt? 

”De zee heeft een bijzondere aantrekkingskracht op mij. Als kind maakten de weekenden op de camping in Domburg al diepe indruk, want na iedere klim over de hoge duinen was daar de zee en was ik blij. Dus als er dan een mailtje in je mailbox belandt met de vraag of je zin hebt om in een huisje aan zee te komen ‘wonen’ om zo de stad Den Haag te ontdekken, dan komt al een beetje van dat geluksgevoel naar boven drijven.”

”Vorige maand, tijdens misschien wel de mooiste voorjaarsdagen die we tot nu toe gehad hebben, was het Haagse bloggershuisje van mij. En zo voelde het ook echt, alsof het míjn huisje was. Een persoonlijk ontvangstcomité, een met een mand vol Haagse lekkernijen en andere leuke persoonlijke cadeautjes – zoals een van mijn eigen reisfoto’s aan de muur – en een op maat gemaakt programma voor de komende dagen. Meteen laat Den Haag Marketing zien wat ze willen bereiken met het bloggershuisje: het creëren van een unieke, persoonlijke ervaring. Gasten moeten zich er thuis voelen en dat is een schot in de roos.”

Hoe voelde het om als blogger in een speciaal huisje te zitten?

”Het huisje is een plaatje om te zien. Beheerder Jeroen vertelt me dat de huisjes precies zó ver uit elkaar staan, dat je voor het raam kunt staan en je de buren niet ziet. En dat geeft een heerlijk ontspannen gevoel. Voor bloggers is er goede WiFi in het huisje en MiFi voor in de stad. Het is zo’n fijne plek om te zijn, dat je eigenlijk helemaal vergeet dat achter de duinen ook nog die mooie stad ligt. Het stadsgevoel is hier namelijk even helemaal weg. Maar dit is ook Den Haag, het is de stad én het strand en Den Haag Marketing heeft de ultieme manier gevonden om een goede stadsexperience te geven. Genieten aan zee, met de stad op een kwartiertje rijden.”

Persreis?

”Het is dan wel een persreis, zo voelt het niet echt. Er is namelijk een programma, je hebt dus ‘verplichtingen’ maar omdat het programma zo op maat is gemaakt voelt dat helemaal niet als een verplichting. Het is namelijk hoe ik zelf de dagen ook zou indelen. Den Haag Marketing is met dit concept wat mij betreft een voorbeeld voor andere steden. Voor iedere blogger wordt een persoonlijk programma gemaakt – dat gaat overigens in overleg, aan de hand van een grappige vragenlijst. Individuele persreizen zijn vaker op maat en passend bij mijn persoonlijke wensen, maar mijn eigen foto’s aan de muur, een bikini die past, mijn favoriete snoepjes en alleen maar activiteiten die ik zelf ook zou doen, dat heb ik niet vaker meegemaakt. Ze voegen er wat extra’s aan toe, je voelt je welkom en thuis. En je wilt ook eigenlijk niet meer weg.

Als Den Haag Marketing in staat is om iedere gast op deze manier in de watten te leggen – en dat kunnen ze heel erg goed denk ik – dan gaat het ze prachtige content over de stad Den Haag opleveren. En dat is waar het ze om gaat. ”

Mohsin op Wereldreis over Den Haag en influencers

Ook Mohsin mocht als kersverse mediapersoon/reiziger, een nachtje in Den Haag doorbrengen. Deze bekende Facebooker heeft sinds de oprichting van zijn Facebook Pagina Mohsin op Wereldreis, zo’n 33.000 fans binnen de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap. Voor Mohsin is het nieuw om na zijn eigen wereldreis, die hij deelde op Facebook, ook voor destinaties en de reiswereld te werken. Een frisse blik van hem met als context dit project in Den Haag, daar was ik benieuwd naar.

Hoeveel berichten van fans kreeg jij binnen en wat doe je ermee?

”Ik krijg veel berichten binnen via Facebook. Die allemaal over reizen gaan. Priveberichten met vragen en lange lappen teksten, met verhalen dat ik de mindset van mijn volgers heb kunnen veranderen. Maar bijvoorbeeld ook hele concrete vragen; ‘ik ben bereid om komende zomer uit Europa te gaan, kun je mij helpen’. Ik probeer iedereen wel te beantwoorden, ik bekijk telkens hoe specifiek ze zijn. Ik ben heel laagdrempelig, soms krijg ik een reactie ‘wow hij reageert gewoon’ dat verwachten de volgers soms niet eens. Tijdens mijn meet & greet die Den Haag Marketing had georganiseerd, stonden mensen gewoon op mij te wachten, dat vond ik echt bizar, omdat ze aan het einde en foto’s wilden maken. Ik weet niet of jij dat weet, maar in de reiswereld is dit vrij uniek denk ik.”

Jij hebt nu de luxe dat bedrijven of destinaties jou gaan benaderen?

”In de reisbranche krijg ik nog niet echt verzoeken. Maar ik realiseer me wel dat ik een influencer ben in een onontdekte doelgroep. Een niche doelgroep die heel erg ambitieus, en reislustig is, doelgroep die de wil nú heeft, die benieuwd is naar het onbekende. Dan is het voor reisorganisaties wel een kans om het ‘onbekende’ onder de aandacht te brengen. Filipijnen en Zuid-Afrika heb ik keihard op de kaart gezet, zo blijkt uit de comments die ik kreeg, dat is ongelofelijk.”

Hoe zou jij jezelf gaan positioneren in de reiswereld?

”Als open en eerlijke influencer richting mijn zelf opgebouwde community. Wat ik hen zeg, (een soort van) nemen zij dan ook aan. Het is haast een begrip geworden, ‘hoe krijg ik mijn moeder ervan overtuigd dat ik op wereldreis moet gaan’. Mensen snel kunnen inspireren is de kracht. Mensen willen graag de volgende vakantie nog op reis gaan, dat maakt dat last-minute reizen wel interessant is.”

”Soms krijg ik aanvragen voor samenwerkingen, nog niet binnen de reisbranche, maar dan krijg ik het verzoek om het op de ‘Mohsin’ stijl te doen. Voor het bloggershuisje maakte ik een welcome to my crib in Den Haag, die is meer dan 20.000 keer bekeken. Eigenlijk zeg ik vooral: geef mij vooral vrijheid, dat ik de dingen op mijn manier kan doen, dat is belangrijk, als ik het niet op mijn manier doe, komt het niet aan.”

Wat heb je bij dit project van Den Haag aan marketing gedaan?

”Wat ik heb gedaan, is elke keer dat ik erover schreef, #thisithehague heb benoemd, ik heb ze in mijn meet en greet en posts benoemd, ik heb de activiteit die ze voor me hadden geregeld (gesurfd), en ik heb het huisje benoemd. Ik kreeg heel veel leuke reacties: ‘wauw hier wil ik met mijn vriendinnetje naartoe’, ‘dit is iets voor mijn gezinnetje’, ik denk wel dat er warme leads zijn.”

Vind je dat de reiswereld het ook zo moet aanpakken?

”Of reisbloggers zo te werk moeten gaan als ik, iedereen heeft zijn eigen identiteit. De organisaties kun je niet onderling vergelijken qua samenwerkingen met een blogger of een influencer. Mensen komen mij op straat tegen en wisten door mijn Facebookpagina bijvoorbeeld met hoeveel geld ik op wereldreis was gegaan, mensen weten hoeveel ik op mijn rekening heb, dus ik ben heel persoonlijk met ze geweest. Ze weten ook wie mijn broers en zussen zijn, ik ben altijd persoonlijk geweest waardoor ik een gevoel van vertrouwen heb gecreëerd. Zo’n 70-80% van mijn volgers is Nederlands-Marokkaans. Ongeveer 25.000 vrouwen volgen mij.”

”De spanning en nieuwsgierigheid naar het reizen, of een wereldreis snap ik. Destijds had ik niemand die mij kon vertellen hoe ik dat moest aanpakken, nu hebben zij mij. Dat wil ik teruggeven.”

Hoe zouden reismerken jou kunnen overtuigen als influencer mee te doen aan iets?

”Ik wil mijn eigen creativiteit gebruiken, ik ken mijn volgers en ik weet hoe ik daarmee moet omgaan. Als bedrijven impact willen hebben, of hun product of dienst onder de aandacht willen brengen, dan ben ik voor mijn doelgroep ‘de beste man’ hoe ik het door kan passen naar mijn followers.”

”Bij het kennismakingsgesprek weet ik al of het een match is, daar kom ik niet later pas achter. Ik kan heel realistisch nadenken, en vind het belangrijk om op gevoel beslissingen te maken. Ik heb een X aantal credits, die ik kan gebruiken voor promotie doeleinden. Maar als het iets is wat past, zou ik dat 10 x voor hetzelfde bedrijf kunnen doen.”

Wat is het businessmodel dat je om jezelf heen aan het ontwikkelen bent?

”Ik gebruik mijn wereldreis als input, ik heb veel voorbeelden over diversiteit, waardering, geluk opzoeken, doelen stellen en ik gebruik mijn wereldreis verhaal als voorbeeld, dit is zeker in trek bij jongeren organisaties, scholen en universiteiten. Ik heb me onlangs aangemeld als spreker. Mijn meet & greet met Den Haag Marketing was de eerste, ik heb mijn Facebookpagina gebruikt om te vragen hoe de aanwezigen het vonden. Ik heb heel veel berichten daarop ontvangen. Dat soort recensies gebruik ik ook om organisaties weer te benaderen. Spreken 1 onderdeel is van wat ik wil doen en wil daarnaast mijzelf als social influencer op de markt brengen om met bedrijven en merken samen te werken doormiddel van advertorials, ads, reviews te schrijven. Ik wil hier mijn werk van maken daar ben ik van overtuigd.”

Komende week komt Rebecca Boektje van mytravelboektje.com als bewoner in het Haags Bloggershuisje, eind juni volgen Maartje Diepstraten van Bartsboekje en Nick van Digital Tourism Think Tank.