De Europese Commissie heeft gisteren besloten om Google een bedrag van € 2,4 miljard op te leggen na het besluit dat Google Shopping in strijd is met de EU-antitrustregels. Het geven van ‘Google Shopping prioriteit’ in zoekresultaten, boven andere prijsvergelijkingsdiensten is namelijk illegaal. Google krijgt negentig dagen om het gedrag te eindigen. De boete is specifiek gericht op Google Shopping en daarbij worden alle producten van de search van de reiziger meegenomen; Google Flights en Google Hotels liggen daardoor onder vuur.

De frustratie over Google in de travel industrie

Google is een grote speler in travel, Google is een grote innovator en tegelijkertijd is Google iets te machtig geworden in horizontal search (alle zoekopdrachten). Tijdens een paneldiscussie op Phocuswright Amsterdam een maand geleden, werd er al gesproken over het reguleren van Google.

In dit panel zaten: Andrea Bertoli (lastminute.com) Michael Buller, Cristoph Klenner (European Technology & Travel Services Association), Michael Simon (Marriott Hotels International) en Tobias Wann (@Leisure Group).

Rol voor Google mag er zijn, wel gelijkwaardig level playingfield

Met een paar kleine aanpassingen kunnen we Google nog steeds toelaten om te blijven innoveren, zodat zij een rol blijven spelen in de travel vertical, maar er moet wel een gelijkwaardig level playingfield zijn, zegt Cristoph Klenner (European Technology & Travel Service Association). ”Anders blijven alleen grote technologie bedrijven over en moeten de kleinere travel organisaties het wellicht betreuren.”

”OP DIT MOMENT LIGT ER VANUIT DE TRAVEL INDUSTRIE EEN PRAGMATISCH VOORSTEL BIJ DE EUROPESE COMMISSIE OVER HOE DE SITUATIE MET GOOGLE HOUDBAAR KAN BLIJVEN. DAARBIJ MOET GOOGLE DE RUIMTE KRIJGEN OM TE BLIJVEN INNOVEREN, MAAR HET LEVEL PLAYINGFIELD MOET HERONTWORPEN WORDEN.”

Google heeft immers haast ongelimiteerde kennis in IT en development in huis.

Innovatie gaat sneller dan bureaucratie

Een actuele discussie is de invloed van Google op de reisindustrie en de afhankelijkheid die vele reisorganisaties dagelijks in hun portemonnee voelen, door de grote bedragen die zij naar Google brengen om op de een of andere manier te adverteren met hun reisproducten.

Regulering werkt dus niet omdat innovatie sneller gaat dan bureaucratie, aldus Andrea Bertoli (lastminute.com) die zich voornamelijk zorgen maakt om de prijstransparantie in de hotelindustrie.

Tobias Wann (@leisure Group) ondersteunt deze gedachte: ”zodra er een mogelijke oplossing bedacht is voor het reguleren van de macht van Google in travel & hospitality, is de issue alweer naar een volgend niveau gestegen. Google heeft wat te verliezen. De grote OTA’s spenderen mega budgetten aan Google en Google wordt dus feitelijk gereguleerd door haar grootste klanten (OTA’s).”

De basis van het conflict vanuit de reisindustrie met Google is op dit moment volgens Michael Buller het feit dat er gepraat wordt over de definitie van slechts één search engine en de eisen waaraan een search engine zou moeten voldoen. Maar dat lost het probleem van Google als machthebber niet op.

Google of Facebook?

Reguleren van een bedrijf als Google duurt volgens de experts in het panel te lang. De innovaties gaan verder en voordat de Europese Commissie (nu in de vorm van een boete) een oplossing heeft gevonden, dient het volgende probleem zich door innovatie sneller aan. De ontwikkelingen gaan sneller het oplossen van de afhankelijkheid, stemt het panel.

”Als het probleem met Google is opgelost, duikelt binnen 3 jaar Facebook wellicht op als grootste ‘probleem’ voor reisbedrijven. Als we naar de data kijken van de tijd die doorgebracht wordt op smartphones, dan is dat zoals de statistieken uitwijzen, voornamelijk op 1 app of website. Facebook verzamelt meer en meer data.”

Facebook is daarentegen als het om legalisering en regulering gaat, redelijk nieuw in de industrie en daardoor wordt het als platform nog weinig onderzocht. Het platform heeft wat dat betreft (nog) niets te verliezen. Maar hoe lang blijft dat zo gaan? Ook zij worden gevoed door hun adverteerders en grote klanten bepalen uiteindelijk ook hier de regulering van de macht die Facebook heeft binnen travel & hospitality.

Wat is jouw mening? Sluit jij je aan bij een van de panelleden? Of heb je juist een totaal andere kijk. Reageer!