Frankrijk is in 2015 het meest besproken vakantieland op social media. Er werden ruim 30.000 berichten geplaatst over het land in combinatie met vakantie, de meeste berichten werden geplaatst in de maand juli. In juli praatten Nederlanders het meest over vakantie, in september het minst.

Buzzcapture onderzocht hoe en wanneer we het afgelopen jaar over vakantie hebben besproken.

Wanneer praten we over vakantie?

In juli worden ruim 300.000 berichten geplaatst over vakantie op online en social media. In september ligt dit getal met iets meer dan 100.000 berichten vele malen lager. Na een rustige winterperiode neemt het aantal berichten over vakantie in februari weer toe. Vanaf mei stijgt het volume weer en in augustus neemt het volume over vakantie weer af:

buzz-vakantie

Wanneer boeken we vakantie?

De voorpret van de vakantie begint op het moment dat we de vakantie boeken. Dit doen we niet in juli, maar in februari. In die maand worden de meeste berichten gevonden over vakantie in combinatie met het woord geboekt:

buzz-vakantie-geboekt

Frankrijk meest besproken vakantieland

In Nederland is Frankrijk het meest besproken vakantieland van 2015:

buzz-vakantie-landen

Oostenrijk populair in winter

Het zal niemand verbazen, maar Oostenrijk wordt gedurende de winter vaker als vakantieland genoemd dan in de zomer. Landen als Frankrijk en Griekenland pieken juist gedurende de zomer. Italië, Spanje en België kennen een minder grote piek in de zomer.

buzz-wanneer-besproken-landen

Waar worden vakanties besproken?

Vakanties worden niet alleen op social media besproken. Er zijn ook duizenden blogs en fora in Nederland waar mensen vakanties met elkaar bespreken. Dit zijn niet de fora specifiek over vakanties, maar fora als Viva, zwangerschapspagina.nl en motor-forum.nl.

Op deze fora werd het afgelopen jaar het meest over vakanties gesproken:

buzz-fora-top-10

Corendon meest besproken aanbieder

Wanneer we inzoomen op alle berichten over vakantie in combinatie met de grootste aanbieders van Nederland blijkt Corendon het meest besproken. Hierbij zijn de eigen uitingen van de aanbieders niet meegenomen:

buzz-aanbieders

In een reactie zegt Corendon: “Wij zien het als een groot compliment dat wij de meest besproken vakantieaanbieder zijn op social media. Het is een populaire vorm van communicatie en voor ons een goede manier om op een informele wijze in contact met de vakantieganger te zijn”, aldus Daisy Homoet-Mijnals, PR Manager van Corendon. Corendon inspireert met informatie over bestemmingen en accommodaties en wij vragen onze volgers ook naar vakantieverhalen en meningen”. In de vakantieperiodes en gedurende het boekingsseizoen ziet Corendon een stijgende lijn in de activiteit en betrokkenheid van hun achterban. “Wanneer het boeken van vakanties in alle hevigheid losbarst, zijn veel van onze volgers op zoek naar inspiratie. Ook worden er directe vragen gesteld met betrekking tot aanbiedingen, extra informatie over vluchten en overige praktische vakantievragen.”

In 2015 heeft Corendon verschillende campagnes gelanceerd, waarvan er een aantal erg succesvol waren. Daisy: “De uitschieter was toch wel het Prijzencircus waarbij we vele prijzen weggaven. Deze campagne was ingezet als bedankje voor onze volgers vanwege het groeiende aantal likes op Facebook en de gewonnen Zoover Awards.”

Dit artikel verscheen eerder op Buzzcapture, en is geschreven door Jaap van Zessen, social media analist bij Buzzcapture.

Credits headerafbeelding: Damian Gadal (CC)