In deze vierdelige Pinterest mini cursus bekijken we effectieve manieren om Pinterest in te zetten ter promotie van je bedrijf/merknaam in een online wereld die steeds meer visueel wordt. Na deze serie zullen we binnen de reisbranche kijken naar succesvolle praktijkvoorbeelden.

In de vorige aflevering gaven we een introductie op Pinterest, met daarin tips voor het opzetten van een account en de belangrijkste redenen om Pinterest te gebruiken. Deze keer kijken we naar manieren om volgers en verkeer op te bouwen en te vergroten.

Beginnen met volgers opbouwen

Pinterest is een online tool voor het ontdekken en delen van informatieve, praktische en inspirerende beelden. Hoewel het opbouwen van volgers altijd tijd, kwalitatief hoge content en voortdurende moeite kost, zijn er een aantal eenvoudige manieren om je publiek op Pinterest beter te leren kennen.

Een van de beste manieren om dat te doen, is door jouw publiek eerst meer over jouzelf te laten weten. Hier een aantal praktische tips:

Wees selectief

Zorg er vooral in het begin voor dat je een aantal borden hebt opgezet die je goed vult met zorgvuldig gecureerde content. Geef je eerste bezoekers de kans door je borden heen te bladeren en zich een beeld te vormen van waar elk bord precies voor staat. Pin niet zomaar alles wat los en vast staat, maar denk goed na over waar elk van je borden precies voor moeten staan.

 Wees persoonlijk

Net als de ‘over mij/ons’ pagina op je website, is het op Pinterest belangrijk je bedrijf te onderscheiden met een persoonlijk verhaal. Als een bezoeker zich ook op persoonlijk vlak met je kan verbinden, is de connectie veel makkelijker gemaakt. Denk aan het tonen van smaak in stijl, eten en humor, maar geef bezoekers bijvoorbeeld ook een kijkje achter de schermen van je bedrijf.

Wees consistent

Hoe vaker je je content onder de aandacht van je volgers kunt brengen, hoe vaker je de kans hebt om gezien en herkend te worden. Dit wil niet zeggen dat je continu een stroom van Pins moet plaatsen, maar als je op gezette momenten (wanneer jouw publiek online is, start bijvoorbeeld met 2 keer per dag) 5-10 Pins plaats, zorg je voor een regelmatige stroom van jouw content in de profielen van je bezoekers.

 Wees deelbaar

Door ervoor te zorgen dat de content van je website gemakkelijk te delen is door bezoekers, verhoog je de kans dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Installeer de ‘Pin it’ knop, nodig bezoekers uit je te volgen via je nieuwsbrief (en maak ook daar je content ‘Pinbaar’), plaats widgets in de zijbalk van je website (dit kan je hele Pinterest account zijn, maar ook een specifiek bord of een enkele Pin).

pin1

Verschillende mogelijkheden om je bezoekers te laten weten dat je op Pinterest te vinden bent

Kies het Juiste Type Bord

Er zijn drie verschillende soorten borden die je kunt gebruiken om je Pins op Pinterest weer te geven, elk met hun eigen kenmerken. Denk er goed over na wat het doel van je bord precies is:

Geheim board (secret board)

Maak een bord geheim als je het uitsluitend voor persoonlijk gebruik wilt houden, als je het bord eerst goed wilt vullen met Pins om later in een keer publiek te maken, of als je samen met anderen aan een project werkt. Zodra je een geheim bord publiek maakt, kun je niet meer terug.

Groep bord (group board/contributor board)

Op een groepsbord kun je samenwerken met andere pinners die je aan het bord toevoegt. Om iemand te kunnen toevoegen, moeten ze jou eerst volgen. Je kunt alleen bijdragen aan een groepsbord als je ook het bord blijft volgen. Het voordeel van het bijdragen aan groepsborden is dat je jouw content in een keer aan een groot publiek kunt tonen.

Bord met kaart/ plaats pins (map board/board with place pins)

Denk er goed over na of je een kaart aan je bord toevoegt of niet. Vanwege de grote kaart komen de Pins aan de zijkant (desktop versie) van het bord te staan en is het minder makkelijk door de stroom foto’s bladeren. Bij de mobiele versie komt de kaart bovenaan de pagina, met de Pins eronder en heb je hier wat minder last van.

pin2

Plaats Pins met kaart, ontwikkeld via Foursquare  

Kies het Juiste Type Pin 

Naast het zorgvuldig cureren van content, is het natuurlijk erg belangrijk dat je zoveel mogelijk je eigen content ontwikkelt en deelt via Pinterest. Maar waar bestaat een goede Pin nu precies uit?

Over het algemeen zijn er drie typen Pins op Pinterest te onderscheiden:

  1. De ‘Actie’ Pin

Dit is een Pin waar mensen gelijk meer over willen weten, zoals een ’10 beste tips voor een budget vakantie’ of ‘5 cadeautips voor reizigers’… Op dit soort afbeeldingen (waar vaak tekst op staat) wordt meestal gelijk geklikt en daarna is er een grote kans dat de afbeelding wordt gedeeld of op een eigen bord Re-Pinned. Je kunt bij dit soort Pins ook denken aan speciale (kortings-)acties of wedstrijden met een tijdslimiet.

  1. De ‘Nog Te Doen’ Pin

Dit zijn Pins waar de volger wel de intentie heeft om het te gaan doen, maar die iets meer tijd kosten of waar iets anders voor nodig is om het uit te voeren, zoals recepten en knutselprojecten, maar bijvoorbeeld ook infographics. Het kunnen ook producten zijn die de volger graag zou kopen. Deze Pins worden meestal opgeslagen als favoriet, of Re-Pinned naar een bord waarop wensen/’nog te doen’ lijstjes te vinden zijn. Hier komen Pinners meestal later terug, dus er kan zeker op geklikt worden, maar meestal niet direct.

  1. De ‘Droom’ Pin

Het woord zegt het al, dit zijn Pins waar mensen bij weg kunnen dromen omdat het mooie afbeeldingen zijn. Het wekt een bepaalde emotie bij ze op, niet perse een motivatie om tot actie over te gaan. Het kan een tropische vakantiebestemming zijn, een grappig plaatje of een inspirerende boodschap/quote. Deze Pins worden meestal Re-Pinned naar eigen borden en hebben de kans vaak gedeeld te worden (maar er wordt minder op geklikt).

Hoewel je natuurlijk een goede mix van al deze Pins op je borden wilt hebben, zijn de Pins die mensen tot actie doen overgaan toch waar je je waarschijnlijk het meest op wilt richten, omdat die voor verkeer naar je website/webshop/blog zullen zorgen. 

Zorg bij deze Pins voor een duidelijke ‘Call To Action’, door het toevoegen van tekst zoals ‘klik hier’, ‘download’, ‘win nu’, enz. Geef ook niet gelijk alles in de Pin weg, maar wek nieuwsgierigheid op en verwijs voor meer informatie naar de website. Vergeet ook niet in de beschrijving van de Pin naar je website te verwijzen!

pin3
Een Actie Pin, Nog Te Doen Pin en Droom Pin

Nu je meer weet over het gebruik van verschillende type borden en Pins, kun je gerichter aan de slag met het opzetten en onderhouden van je account. Maar natuurlijk is het belangrijk goed voor ogen te hebben waarom je precies Pinterest wilt gebruiken. Wat hoop  je er op de lange termijn mee te bereiken? Daarover binnenkort meer. 

In de volgende aflevering zullen we kijken naar het bepalen van een Pinterest strategie.