Het winnende idee dat in de Dragons Den door studenten is gepitcht aan TUI en Transavia, tijdens de Reiswerk Studenten Challenge 2017 in Marrakech krijgt een vervolg. Vanuit cross-industry innovation is er een idee bedacht dat zowel voor TUI als Transavia interessant genoeg is om samen met de studenten verder uit te werken. Op het hoofdkantoor van Transavia, kwam de groep studenten bij elkaar samen met TUI en Transavia om het concept verder te bespreken.

Transavia en TUI stellen nu officieel tijd beschikbaar om samen met het team dat het meest innovatieve concept heeft bedacht, te onderzoeken hoe het idee verder uitgedacht en uitgewerkt kan worden. De inventieve millennials zijn door hun gedachtegoed voor beide organisaties een zeer interessante doelgroep. Niet gek dus dat de organisaties enkele nieuwe inzichten gaan gebruiken en meenemen terug naar hun organisaties. Dit leidt mogelijk tot een innovatief en nieuw concept dat daadwerkelijk in de reisindustrie geïmplementeerd gaat worden, gericht op een brede doelgroep van reizigers in samenwerking met deze twee partijen.

Augustus: design sprint experiment

In de derde week van augustus gaat een deel van de studenten (die dan beschikbaar zijn) in één week fulltime aan de slag met een serieuze verdieping van het concept. Het concept draait vooral om experience en beleving tijdens een aantal punten in de traveler journey. Geïnspireerd op het Google Ventures principe, wordt een designsprint experiment gefaciliteerd. Vincent Thamm (Innovation Lead bij Transavia) is facilitator tijdens deze week. De vraagstukken die er nu liggen worden tijdens die week gevalideerd op in ieder geval het design aspect.

In scratch

Hoewel er al een stevige basis van het concept ligt door de game tijdens de Reiswerk Studenten Challenge, wordt er tijd besteed aan het onderzoeken van het ‘probleem’ waar het concept een eventuele oplossing voor biedt. Uitzoomen en vanuit de oplossing naar het probleem kijken. De oplossing wordt uiteindelijk gevalideerd in een digitaal prototype van het concept.

Het leren van de sprintmethode binnen de travel industrie is voor de studenten een goede ervaring. Het idee is dat conventies die overheersen in de reisindustrie doorbroken worden en out of the box wordt voortgeborduurd op wat er nu al ligt wat afkomstig van de studenten naar aanleiding van de Reiswerk Studenten Challenge. Om een concept te valideren en keuzes te maken, is deze vijfdaagse sprint in het leven geroepen met volle betrokkenheid en ondersteuning dus van TUI en Transavia.

Binnen de TUI & Transavia sprint worden de volgende fases doorlopen; sketch, decide, test & pitch.

Sketch

In de sketchfase wordt de mogelijke oplossing bekeken vanuit 1 belangrijk punt in de customer journey. De groep studenten gaat uit elkaar en bedenkt (schetst) diverse varianten. ‘Het is net een museum’, zegt Vincent (Transavia), gezamenlijk kijk je naar de schetsen en wordt er aan de hand van feedback besproken wie het heeft bedacht en wat er mee wordt bedoelt. De uitdaging zit in deze fase vooral in het feit dat het uit de schets alleen al duidelijk moet zijn wat het de reiziger gaat opleveren. Studenten hebben zelf al een en ander aan schetsen aangeleverd tijdens de Dragons Den, er zal in deze fase nog naar eventuele alternatieven gezocht worden.

Decide

Vervolgens kiest iedereen de oplossing die het beste past bij wat de studenten en TUI & Transavia met hun idee willen bereiken. Soms worden hier 2 oplossingen tot 1 oplossing gecombineerd, afhankelijk van de input uit de sketchfase.

Design

De sketches worden met behulp van een designer verwerkt tot een digitaal prototype.

Test

Vervolgens wordt er op locatie getest met het echte publiek, de reiziger. Er worden vragen voorbereid en bij het afnemen van de interviews net zolang doorgevraagd totdat er bepaalde antwoordpatronen van de doelgroep(en) ontstaan. Een patroon ontstaat wanneer reizigers in 2 of 3 opeenvolgende interviews dezelfde soort antwoorden geven.

Pitch

De sprintweek eindigt met een pitch, met de visie van het concept als uitgangspunt. Aan de hand van de pitch wordt gekeken hoe het concept met de feedback naar een hoger niveau getild moet worden. Het doel is om tot een werkend prototype te komen dat geïmplementeerd kan worden in diensten en producten voor reizigers.

Briefings

Iedere dag worden de beslissende stakeholders (onder andere TUI en Transavia) op de hoogte gehouden van het proces. Tijdens de week zijn er uiteraard ook de benodigde experts vanuit beide organisaties op de vloer om dit proces bij te wonen en kennis te bieden vanuit onder andere de functiegebieden innovatie & business development.

TravelNext volgt de vervolgstappen van het winnende concept in samenwerking met TUI en Transavia.