• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

10 Conversie Killers voor websites

24 september 2007 door Martin van Kranenburg

Veel zelfstudie, website analyses bij klanten en docent ervaring vanuit de trainingen van de leergang online marketeer bij Lectric en de conversie workshops van Marketingfacts vormen de basis voor een persoonlijke Top 10 Conversie Killers. De Top 10 beoogt geen volledige lijst te zijn maar meer stof tot nadenken of een handige korte checklist:

1. Webpagina’s die nergens toe leiden, de pagina’s zonder call to action. Vaak prachtige pagina’s met veel tekst en plaatjes waar onderaan de pagina bezoekers niet worden aangespoord tot verdere actie. Bij elke pagina zou je de vraag moeten stellen: wat wil ik dat de bezoeker gaat doen als hij deze pagina heeft gelezen, of liever gezegd gescand.

2. Webpagina’s die niet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Eén blik op de url structuur geeft direct al inzicht of de webbouwers hier rekening mee hebben gehouden.

3. Websites die niet toegankelijk zijn voor Firefox 2.0, of andere veel gebruikte browserversie zoals IE6.0 en IE7.0. Vooral Firefox blijkt nog vaak voor problemen te zorgen.

4. Zeer ongebruiksvriendelijke boekingsformulieren. Op deze meest waardevolle pagina’s haken nog veel bezoekers onnodig af. Nog steeds veel formulieren met veel onnodige velden.

5. Het ontbreken van een 404 pagina. Zeker voor grotere sites met veel pagina’s is dit een must. En waarom niet? Het kost namelijk niet meer dan 2 uur om een 404 pagina aan te maken. Gek toch dat de postbank nog geen 404 pagina heeft en van Google had ik wat meer creativiteit verwacht. Zoek je inspiratie voor een leuke 404 pagina, surf dan eens naar het 404 Research Lab.

6. Een onduidelijke homepage waarbij niet direct ziet wat je hier kan vinden. En waarbij de belangrijkste producten en diensten niet prominent direct in het oog springen. De verkoop begint direct al op de homepage dus toon het belangrijkste eerst.

7. Muziek op de website waarbij de stopknop ook nog eens verstopt zit. Zeker tijdens kantooruren waarbij al je collega’s direct met je meekijken (en gestoord worden) als je op een site komt waar meteen een muziekje begint te spelen.

8. En met stip op 8: de slechte performance. Na 2 tot 3 seconden ga je toch echt andere dingen doen en dan is de sluit button snel gevonden. Voor marketeers zijn hier handige tools voor zoals Watchmouse, Moniforce of IP Label die je hier inzicht in geven.

9. Interne zoekmachines die niet of zeer slecht werken. Doe het goed of doe het niet. Het blijkt toch moeilijk voor veel website eigenaren om slecht presterende onderdelen die er eenmaal opstaan er alsnog af te halen.

10. Het niet of niet structureel meten van de statistieken. Conversie verbeteren kan alleen als je structureel inzicht hebt in de resultaten. Alleen dan kom je in het ritme van meten, weten en verbeteren.

Gerelateerde Berichten

  • Beoordelingscriteria voor websites

    Een veelvoud aan factoren bepalen of een website succesvol is of niet. Het succes wordt…

  • Recessie = focus op conversie

    Dinsdag 12 mei mag ik weer samen met Ewald Verhoog een training conversietips geven vanuit…

  • E-mailmarketing bij Airbnb: conversie én community

    Airbnb is een opmerkelijke speler in de reisbranche. Ze zijn misschien wel de belichaming van…

Categorie: E-commerce, Webanalytics

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Social Media KLM TripAdvisor Google hotels onderzoek reizen Vakantiebeurs Airbnb reviews Booking.com technologie mobiel NHTV Expedia TUI destinatiemarketing instagram travel Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext