Veel zelfstudie, website analyses bij klanten en docent ervaring vanuit de trainingen van de leergang online marketeer bij Lectric en de conversie workshops van Marketingfacts vormen de basis voor een persoonlijke Top 10 Conversie Killers. De Top 10 beoogt geen volledige lijst te zijn maar meer stof tot nadenken of een handige korte checklist:

1. Webpagina’s die nergens toe leiden, de pagina’s zonder call to action. Vaak prachtige pagina’s met veel tekst en plaatjes waar onderaan de pagina bezoekers niet worden aangespoord tot verdere actie. Bij elke pagina zou je de vraag moeten stellen: wat wil ik dat de bezoeker gaat doen als hij deze pagina heeft gelezen, of liever gezegd gescand.

2. Webpagina’s die niet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Eén blik op de url structuur geeft direct al inzicht of de webbouwers hier rekening mee hebben gehouden.

3. Websites die niet toegankelijk zijn voor Firefox 2.0, of andere veel gebruikte browserversie zoals IE6.0 en IE7.0. Vooral Firefox blijkt nog vaak voor problemen te zorgen.

4. Zeer ongebruiksvriendelijke boekingsformulieren. Op deze meest waardevolle pagina’s haken nog veel bezoekers onnodig af. Nog steeds veel formulieren met veel onnodige velden.

5. Het ontbreken van een 404 pagina. Zeker voor grotere sites met veel pagina’s is dit een must. En waarom niet? Het kost namelijk niet meer dan 2 uur om een 404 pagina aan te maken. Gek toch dat de postbank nog geen 404 pagina heeft en van Google had ik wat meer creativiteit verwacht. Zoek je inspiratie voor een leuke 404 pagina, surf dan eens naar het 404 Research Lab.

6. Een onduidelijke homepage waarbij niet direct ziet wat je hier kan vinden. En waarbij de belangrijkste producten en diensten niet prominent direct in het oog springen. De verkoop begint direct al op de homepage dus toon het belangrijkste eerst.

7. Muziek op de website waarbij de stopknop ook nog eens verstopt zit. Zeker tijdens kantooruren waarbij al je collega’s direct met je meekijken (en gestoord worden) als je op een site komt waar meteen een muziekje begint te spelen.

8. En met stip op 8: de slechte performance. Na 2 tot 3 seconden ga je toch echt andere dingen doen en dan is de sluit button snel gevonden. Voor marketeers zijn hier handige tools voor zoals Watchmouse, Moniforce of IP Label die je hier inzicht in geven.

9. Interne zoekmachines die niet of zeer slecht werken. Doe het goed of doe het niet. Het blijkt toch moeilijk voor veel website eigenaren om slecht presterende onderdelen die er eenmaal opstaan er alsnog af te halen.

10. Het niet of niet structureel meten van de statistieken. Conversie verbeteren kan alleen als je structureel inzicht hebt in de resultaten. Alleen dan kom je in het ritme van meten, weten en verbeteren.