Glamping.nl: contentmarketing in een nichemarkt

Glamperen in een safaritent in Nederland, overnachten in een Skylodge in Peru of toch naar de sterren kunnen kijken vanuit je airlodge in Toscane? Het is allemaal mogelijk, want Glamping (wat staat voor Glamorous Kamperen) is een trend die in 2017 definitief is doorgebroken. Niet gek dus dat de website Glamping.nl inmiddels meer dan 250 bestemmingen en accommodaties heeft opgevoerd. “Glamping is inmiddels een eigen vorm van vakantie vieren en het aanbod groeit nog steeds.” Zegt Richard Otten, eigenaar van Blogs4Travel, de organisatie achter Glamping.nl. Op TravelNext een kijkje in de keuken bij een bedrijf dat op een slimme manier aanbod en content met elkaar verenigd in een groeiende nichemarkt.

Lees verder Glamping.nl: contentmarketing in een nichemarkt

Kunstmatige intelligentie binnen de reis- en hotelindustrie

Het lijkt erop dat de ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie (AI) een kantelpunt hebben bereikt vanwege het feit dat AI dermate al vervlochten is in ons dagelijks leven met digitale assistenten zoals Cortana van Microsoft of Siri van Apple. Zo zijn er steeds meer bedrijfstakken die interesse hebben om te profiteren van de mogelijkheden van AI. Wel concludeert Michael Toedt (2017) dat de reisindustrie er nog weinig gebruik maakt van de mogelijkheden die AI biedt.

Lees verder Kunstmatige intelligentie binnen de reis- en hotelindustrie

Het Vakantiepark van de Toekomst: Trends, ontwikkelingen én 5 learnings voor travel marketeers

De Vakdag “Het Vakantiepark van de Toekomst” vond 8 juni plaats in De Efteling. Tijdens deze eerste editie van dit evenement kwamen de trends en ontwikkelingen in de vakantieparken en leisure branche uitgebreid voorbij.

Het bleek een inspirerende dag vorige week donderdag. In het Efteling Theater lieten bijna 400 ondernemers en marketeers zich bijpraten over de laatste vakantiepark ontwikkelingen. Op het podium stonden diverse sprekers om een case, nieuwe insights of succesverhaal te delen. Daarnaast was er een beursplein en was er voor alle bezoekers de gelegenheid om een rondleiding te volgen door het compleet nieuwe vakantiepark Efteling Loonsche Land.

Namens TravelNext was ik aanwezig en aangezien ik zowel actief ben in travel (Rondreis.nl) als in leisure (Parkvakanties) deel ik graag de key insights van deze vakdag voor marketeers in beide sectoren.

Vakantieparken: blijf investeren

Trendwatcher en organisator van de vakdag Hans van Leeuwen kondigde vooraf al aan: “Het gevecht om de consument is keihard. Enkel wie in staat is zijn aanbod dusdanig te vernieuwen, kan op voldoende klandizie rekenen”.

Dat het bij de bungalowparken al lang niet meer alleen om een bed en een zwembad draait bleek ook uit de verschillende presentaties. Parkgasten willen meer en meer verrast worden en zoeken avontuur of juist veel luxe. Geen standaard vakantie dus, maar een bijzondere ervaring om mee naar huis te nemen.

De Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst in het Efteling Theater (foto: Parkvakanties)

De presentatie en rondleiding door het nieuwe Efteling Loonsche Land vakantiepark was tekenend. Bij dit park draait alles om de belevenis “één met de natuur”. Slapen doe je boven, op of onder de grond in vakantiewoningen gemaakt van natuurlijke materialen. Er zijn aparte themakamers en er is een bijpassend restaurant met streekproducten en een eigen moestuin.

Het nieuwe Safari Resort Beekse Bergen van Libéma doet er nog een schepje bovenop door mensen tussen de wilde dieren te laten slapen in luxe lodges, safari-tent of boomhut. Vakantiepark Beerze Bulten (de latere winnaar van de “Het Vakantiepark van de Toekomst 2017” trofee) zet juist meer in op familyfun met een spectaculaire uitbreiding van hun “Giga Konijnenhol” indoor speelparadijs. En ook bij Center Parcs kwam vorige maand naar buiten dat er flink geïnvesteerd wordt in verblijfsaccommodaties en nieuwe attracties.

Zorg dat je wat unieks te bieden hebt om de consument mee te verleiden en creëer herinneringen on the spot.

De tendens is duidelijk: investeren is noodzakelijk voor een toekomstbestendig vakantie- of bungalowpark. Zorg dat je wat te unieks bieden hebt om de consument mee te verleiden en creëer herinneringen on the spot.

De prognose van het aantal overnachtingen in Nederlandse vakantieparken ziet er overigens rooskleurig uit, echter is dit wel met name te danken aan de toename van het buitenlandse bezoek.

5 learnings voor travel marketeers

Hoe vertaalt bovenstaande ontwikkeling zich naar het dagelijkse werk van de online (travel) marketeer? De vakdag gaf de volgende insights die ook voor de hoteliers, OTA’s en destinatie-marketeers direct toepasbaar zijn.

1. Vertel jouw verhaal

Als een rode draad liep dit door de presentaties en gesprekken tijdens de vakdag: zorg voor een unieke belevenis en verpak dit in een goed verhaal. Oftewel: storytelling. Niet nieuw, maar nog té weinig toegepast daar waar het wel steeds belangrijker wordt.

Je verkoopt geen slaapplek, maar een beleving. Neem de bezoeker mee in de historie, een origineel interieur of thematisch concept. Voer jouw verhaal integraal door in de organisatie: zowel in de online als offline communicatie. Let hierbij ook op de details. Social media leent zich ook uitstekend om jouw “story” te delen. De gast zal zich verbonden voelen en de kans op een boeking wordt hierdoor vergroot. De bijzondere beleving leidt bovendien eerder tot een herhaalbezoek én levert meer mond-tot-mondreclame op.

2. Verkoop de omgeving

Voortbordurend op bovenstaande: betrek de regio in jouw verhaal. Mooie natuur, plaatselijke cultuur, bijzondere bezienswaardigheden of gave activiteiten: laat bezoekers zien wat er in de buurt te doen is. Voor vakantiegangers vormt de regio an sich steeds meer dé trekpleister.

Maak de omgeving dus onderdeel van jouw aanbod. Gebruik hiervoor woord en beeld en doe dit goed zichtbaar. De eigen website is dé aangewezen plek, maar ook hier geldt: gebruik alle kanalen. Het draagt bij aan de authenticiteit van jouw verhaal en die onvergetelijke ervaring voor de bezoeker. Het biedt bovendien kansen voor nieuwe partnerships.

Het duurzame vakantiepark Landal De Reeuwijkse Plassen, mét unieke ligging. (foto: Parkvakanties)

3. Contact met de klant: persoonlijker + vriendelijker

Allicht voor de hand liggend, maar een punt waarop bij veel reisorganisaties nog veel te halen valt: klantvriendelijkheid. Want: oprechte betrokkenheid heeft de meeste impact op de klanttevredenheid. Met name persoonlijk contact is cruciaal voor de ervaring van de consument. In veel gevallen moet dit vriendelijker of zelfs “menselijker” zoals Hans van Leeuwen tijdens het welkomstwoord van de vakdag verklaarde. Ook Gerrit-Jan Hagedoorn, eigenaar van Vakantiepark Beerze Bulten, benadrukte dit tijdens zijn presentatie treffend: “Het begint met een glimlach”. Lees ook: Het glimlach denken voor de reisbranche.

Vakantie moet voor de gasten een aaneenschakeling van geluksmomentjes zijn en de medewerkers spelen hierbij een belangrijke rol. Het centraal stellen van de klant dient echter tijdens alle contactmomenten met de klant een hoofddoel te zijn. Van website tot customer support. Stel jezelf constant de vraag: Hoe ervaart de bezoeker dit? En: Wat kan ik doen om deze ervaring te verbeteren? Zorg niet alleen voor een optimale gebruikerservaring op je website, maar reageer ook vlot en adequaat bij vragen of opmerkingen op social media.

Kijk ook om je heen: zijn er nieuwe ontwikkelingen of tools die de communicatie met de klant kunnen verbeteren? Zo vertelde Iwan Groothuis, directeur van Vakantiepark De Krim op Texel, dat ze goede reacties krijgen op het gebruik van berichtenservice WhatsApp.

4. De conversie: overtuig de bezoeker

Dus: Een gebruiksvriendelijke (uiteraard cross-device) website waarop je jouw verhaal vertelt op een aantrekkelijke (visuele) manier is essentieel. Maar: Hoe zorg ervoor dat er ook daadwerkelijk geboekt wordt? Deze vraag stond centraal tijdens de workshop “Het effect van neuromarketing” van Martin van Kranenburg.

Met behulp van heldere voorbeelden zette Martin 6 principes van Robert Cialdini (oud-hoogleraar psychologie en marketing) uiteen. Het doel van de principes is het overtuigen van de bezoeker om zo de conversiekans te verhogen. Erg fascinerend en voor iedere travel marketeer zinvol om (weer) te bestuderen / toe te passen.

De 6 principes zijn door Martin in aparte blogs op TravelNext al mooi toegelicht dus ik volsta hier met de links naar deze artikelen.

  1. Sociale bewijskracht
  2. Autoriteit
  3. Schaarste
  4. Commitment en consistentie
  5. Sympathie
  6. Wederkerigheid
Presentatie van Vakantiepark Beerze Bulten. (foto: Parkvakanties)

5. Trends? Duurzaamheid en luxe

Twee zaken die meer dan eens ter sprake kwamen tijdens de vakdag: duurzaamheid en de toenemende behoefte van gasten aan luxe en comfort.

Duurzaamheid speelt internationaal en ook bij bij de Nederlandse reisorganisaties een steeds belangrijkere rol en doet nu ook definitief zijn intrede bij de bungalowparken. Het is veelzeggend dat veel parken (waaronder bijna alle Landal GreenParks) inmiddels beschikken over een Green Key: het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche. Vakantieparken zien, naast het commerciële gewin, steeds meer het voordeel in van duurzame oplossingen.

Respect voor mens en omgeving staat wellicht niet bovenaan het wensenlijstje van de consument, het geeft ze wel degelijk een goed gevoel. Daarnaast: de gevolgen, zoals bijvoorbeeld het eten van lokale streekproducten, worden als zeer positief ervaren. Hier kun je als marketeer uiteraard prima op inspelen (storytelling!).

Dat vakantiepark-gangers anno 2017 op zoek zijn naar meer luxe en comfort is een feit. Er ligt voor veel vakantieparken een uitdaging om hun aanbod hierop aan te passen. Verouderde onderkomens een restyle geven en/of nieuwe accommodaties toevoegen is aan de orde van de dag. Voor marketeers liggen hier ook weer kansen, want de likeability van die nieuwe boomhut of luxe safaritent is aanzienlijk.

Vakantieparken over 10 jaar

“Het Vakantiepark van de Toekomst” was een boeiende vakdag. Het gaf een inkijkje in de wereld van vakantieparken en zette een aantal nuttige zaken (weer) op scherp.

Ik ben benieuwd hoe deze markt er over 10 jaar uitziet. Wat denk jij?

De tweede editie van de Vakdag “Het Vakantiepark van de Toekomst” wordt gehouden op 12 juni 2018 in Recreatiepark TerSpegelt, Eersel.

Save the date: Het Vakantiepark van de Toekomst

Ondernemers en marketeers in de reisbranche opgelet: Op donderdag 8 juni vindt de Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst plaats in De Efteling, Kaatsheuvel.

De traditionele camping verdwijnt en transformeert naar een vakantiepark. Luxe, avontuur en beleving: de vakantieganger is bereid meer te betalen en wil steeds meer verrast worden. Dit biedt nieuwe uitdagingen en kansen. Recreatiebedrijven die zich echter niet snel aanpassen en innoveren worden razendsnel ingehaald door de concurrentie. Een ontwikkeling die zich in de gehele reisbranche en ook internationaal steeds meer laat zien. Verrassingsreizen, volgeboekte écht originele accommodaties (al dan niet via Airbnb) en op maat samengestelde themareizen: de doorsnee vakanties verliezen terrein.

Hoe verandert dit typisch Nederlandse expert-product de komende jaren? En welke learnings kunnen de Nederlandse travel marketeers hier uit halen? Op deze en meer vragen zullen we volgende week antwoord krijgen.

Wat wordt het Vakantiepark van de Toekomst?

De bungalowsector is volop in ontwikkeling: zowel in binnen- als buitenland is deze miljarden industrie nog altijd in opmars. Maar er dreigt een overaanbod en prijserosie ligt op de loer. Hans van Leeuwen, initiatiefnemer van de vakdag, licht toe: “Het gevecht om de consument is keihard. Enkel wie in staat is zijn aanbod dusdanig te vernieuwen, kan op voldoende klandizie rekenen en is daarmee wat minder gevoelig voor het kortingsinstrument. Het resultaat: de voortdurende opmars van het zogenaamde ‘glamping’, tot zelfs hotels aan toe die op de camping verrijzen. De consument is steeds vaker op zoek naar een verrassende manier van verblijf, storytelling en een bijzondere belevenis. Die beleving maakt het verschil; een standaard speeltoestel is verleden tijd.”

Bijzonder overnachten bij Landal Beach Villa’s Hoek van Holland (foto: Parkvakanties)

Van succesverhalen tot online marketing workshops

Tijdens de vakdag zullen inspirerende sprekers uit binnen- en buitenland ervaringen delen en vertellen hoe zij het Vakantiepark van de Toekomst inrichten. Zo geeft Libéma een kijkje in de keuken van de realisatie van haar nieuw te realiseren Safari Resort Beekse Bergen, vertelt Iwan Groothuis hoe een noodcamping kon uitgroeien tot een vakantiepark met maar liefst 8 exploitaties op Texel en gaat De Beerze Bulten-eigenaar Gerrit-Jan Hagedoorn in op de enorme verbouwing van Giga Konijnenhol tot heus Family Entertainment Center van het Vijf sterren camping & vakantiepark.

Naast de sprekers biedt de vakdag diverse (interactieve) workshops met praktijkvoorbeelden en antwoorden op vragen als: “Is er nog toekomst voor de vaste gast?”, “Hoe zet je de horeca in voor de ultieme gastbeleving én commercieel succes?” en “Hoe ziet het ideale vakantiepark er voor kinderen uit?”.

Ook interessant: rasmarketeer Martin van Kranenburg vertelt hoe je op basis van het toepassen van neuromarketing je conversie met minimale aanpassingen schrikbarend kan verhogen.

Verschillen vakantieparken en pretparken worden steeds kleiner

Waar bungalowparken zich moeten concentreren op het bieden van die unieke belevenis voor de vakantieganger, zijn het de pretparken die steeds meer inzetten op overnachtingsmogelijkheden.

Bouw van de nieuwe glijbanen bij vakantiepark Hof van Saksen
Bouw van de nieuwe glijbanen bij vakantiepark Hof van Saksen (foto: Parkvakanties)

Zo opent de Efteling dit jaar haar tweede bungalowpark “Loonsche Land”, met hotel en zelfs een groepsaccommodatie. En in het Belgische De Panne, bij Plopsaland, verrijst dit jaar een heuse camping naast het pretpark. Andersom opent vakantiepark het Hof van Saksen dit najaar haar vernieuwde zwembad met drie spectaculaire glijbanen, waaronder de grootste indoor waterglijbaan ter wereld.

Conclusie: de verschillen tussen vakantiepark en pretpark vervagen. Kamperen of louter overnachten in (verouderde) bungalows is verleden tijd. “Traditionele markten veranderen en nieuwe concepten dienen zich aan. Ook het aantal toetreders groeit en door verbreding zitten we met zijn allen in dezelfde vijver te vissen.” aldus Hans van Leeuwen.

Aanmelden

Benieuwd naar deze ontwikkelingen of één van de vele onderwerpen van deze dag? Er zijn al ruim 300 aanmeldingen, maar er zijn nog enkele kaarten beschikbaar. Aanmelden kan via de website van Het Vakantiepark van de Toekomst.