Waarom de reisbranche vraagt om hoger opgeleiden

Het aantal hoger opgeleiden in de reisbranche neemt toe. Die trend blijkt uit de meest recente arbeidsmarktcijfers van Reiswerk. Een groeiend aantal functies in de reiswereld vraagt om een hbo- of wo-niveau. De voortgaande technologische ontwikkeling in de reisbranche is terug te zien in zowel de (bij)scholingsbehoefte van de medewerkers zelf als van de werkgevers in de branche. Ondanks de dynamiek van de afgelopen jaren is het werkplezier nog steeds één van de belangrijkste kenmerken van het werken in de reisbranche voor zowel medewerkers als werkgevers in de reiswereld.

In 2016 heeft 37% van de werkenden in de reisbranche een hbo- of wo-achtergrond. In 2008 was dat nog 27%. Het aantal hbo-ers en mensen met een universitaire opleiding in de reisbranche is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Steeds meer functies in de reisbranche vragen om een hbo- of wo-niveau. Het aandeel academici in de reisbranche is de afgelopen 8 jaar dan ook verdubbeld. Uit de cijfers van 2016 blijkt dat slechts 7% van de studenten met een mbo-toerisme opleiding binnen 1,5 jaar na afstuderen een baan vindt in de reisbranche. Bij de hbo-opleidingen toerisme is dat 14%.

Technologie gedreven

Die groei van het aandeel hoger opgeleiden lijkt voort te komen uit een andere ontwikkeling die indirect uit de recente arbeidsmarktcijfers te halen is. De sector wordt steeds meer gedreven door technologie. Negentig procent van de vacatures betreffen functies in verkoop, marketing/E-commerce en IT. Juist die laatste twee categorieën vacatures zijn ook het meest moeilijk te vervullen voor de reisondernemingen.

Dat de reisbranche steeds meer technologie gedreven wordt blijkt ook uit de scholingsbehoefte bij professionals die werken in de reisbranche. Online marketing, e-commerce en social media zijn de onderwerpen waar de grootste ontwikkelbehoefte bestaat. Ruim een derde van de werkgevers in de reisbranche noemt opleiding en training als het belangrijkste thema voor de komende jaren. Dat geeft aan dat de veranderingen en dynamiek in de reisbranche ook de komende jaren door zal gaan.

Werkplezier

Ondanks al die dynamiek is de branche in staat geweest om het kenmerk dat al jarenlang als het belangrijkste kernmerk van het werken in de reisbranche wordt genoemd hoog te houden: 73% van de medewerkers in de sector noemt werkplezier als één van de belangrijkste waarden van het werken in de reisbranche. Bij de werkgevers staat werkplezier op de tweede plaats. Zij vinden klantgerichtheid en service de belangrijkste cultuurwaarde van hun bedrijf. Daarnaast vinden werkgevers

een open werksfeer en respect en vertrouwen in medewerkers erg belangrijke waarden. Dit komt opvallend overeen met de waarden die medewerkers noemen: naast werkplezier zijn dat vrijheid en zelfstandigheid, een veilige en vertrouwde werksfeer en de samenwerking met collega’s.

Voor IT-ers zijn vrijheid en verantwoordelijkheid belangrijke waarden. Zij hebben uitdaging nodig en de ruimte om zelf met oplossingen te komen. Die vrijheid en die verantwoordelijkheid krijgen ze ook bij veel reisbedrijven. Dat blijkt uit de enquêtes die Reiswerk onder werknemers in de branche gehouden heeft.

KLM en GetYourGuide slaan handen ineen

Dankzij het nieuwe samenwerkingsverband tussen KLM en GetYourGuide, het grootste online boekingsplatform voor rondleidingen en activiteiten, kunnen KLM-passagiers nu direct via de KLM-kanalen meer dan 30.000 rondleidingen en activiteiten boeken op ruim 2.500 bestemmingen wereldwijd. Reserveren kan direct nadat de passgier een vlucht heeft geboekt, is ingecheckt, tijdens de vlucht, of op ieder ander geschikt moment. De meeste rondleidingen en activiteiten van GetYourGuide kunnen minder dan 24 uur van tevoren worden geboekt. Digitale tickets en een simpele scan van de QR-code, garanderen toegang tot de attractie. Mobiele gebruikers worden met pushmeldingen door GetYourGuide op de hoogte gehouden over hun geboekte rondleidingen en activiteiten. Deze nieuwe service wordt de komende weken uitgerold via de verschillende KLM-kanalen.

Van prio-toegangstickets voor de Eiffeltoren of duiken met haaien in Kaapstad tot het geweldige panoramische uitzicht van het Empire State Building in New York: vanaf vandaag biedt KLM klanten wereldwijd de mogelijkheid om rondleidingen en activiteiten van GetYourGuide te boeken via KLM op Messenger, KLM.com, de KLM app en op KLM-vluchten via het portal.

“Om ons wereldwijde aanbod aan rondleidingen en attracties toegankelijk te maken voor reizigers van over de hele wereld, zoeken wij partners die tegelijkertijd een vinger aan de pols van de klant en hun blik op de toekomst gericht houden. KLM is met haar streven naar digitale innovatie de onbetwiste leider in de luchtvaartindustrie en we kijken er dan ook naar uit om onze klanten gezamenlijk geweldige reiservaringen te bieden.” Tao Tao, COO van GetYourGuide

KLM wil zijn waar haar klanten zijn en biedt hen daarom de mogelijkheid om verschillende relevante producten en diensten te boeken gedurende de reis. Deze samenwerking laat zien dat beide ondernemingen zich inzetten om mee te gaan met de verwachtingen van hun klanten, die hun reizen flexibel en digitaal willen kunnen plannen.

“Door onze klanten de rondleidingen en activiteiten van GetYourGuide aan te bieden, in combinatie met andere relevante diensten zoals huurauto’s en hotels, geven we hen de mogelijkheid hun hele reis samen te stellen via hun favoriete KLM-platform. De activiteiten kunnen geboekt worden vanaf een aantal weken voor vertrek tot zelfs nog tijdens de vlucht. In GetYourGuide hebben we de juiste partner gevonden met het meest complete aanbod aan rondleidingen en activiteiten. Iedereen kan heel gemakkelijk digitaal boeken en dat past perfect bij de innovatieve stijl van KLM”, aldus Pieter Groeneveld, Senior Vice President Digital Air France – KLM

 

TravelXL speelt in op Generatie Y met SnapTrip

Steeds meer mensen zien door het onoverzichtelijk aanbod ‘de bomen in het reisbos al lang niet meer. Hierdoor neemt de vraag naar objectieve adviezen en vergelijkingen bij de reisbureaus weer flink toe. Uit recente onderzoeken blijkt echter dat vooral de ‘millennials’, de generatie Y die tussen 1981 en 2000 werd geboren, individueel en flexibel en overwegend online een vakantie wil samenstellen. Met het initiatief van SnapTrip wil TravelXL ook deze doelgroep overtuigen dat het moderne Travelcenter niet alleen offline maar ook online alle voordelen biedt.

SnapTrip biedt de mogelijkheid om zelf je ideale (pakket)reis samen te stellen. Je kiest je bestemming, de vlucht op de tijd die jij wilt, hotel en/ of huurauto gecombineerd voor een zeer voordelige prijs. Door dit zelf met SnapTrip samen te stellen, bespaar je direct. SnapTrip is van toepassing op zonvakanties, verre vakanties en citytrips. Zoals de naam al aan geeft, als je niet gelijk je reis ‘snapt’, bestaat de kans dat deze hierna niet meer voor een gelijke prijs te boeken is.

Het grote voordeel van de TravelXL SnapTrip is dat op basis van de eigen voorkeuren en budget een reis samengesteld en direct geboekt kan worden. Hierbij is er een keuze uit meer dan een miljoen vluchten waaronder alle gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen zoals KLM en Emirates maar ook van lowcost airlines zoals Transavia en EasyJet, meer dan 800.000 hotels( van 3 – 6*sterren) en honderden autoverhuurders. De SnapTrips zijn met name bedoeld voor de individuele, wat eigenzinnige zelfboekers.

 

Thomas Cook bundelt krachten met Expedia

Thomas Cook klanten krijgen straks, in vergelijking met de huidige situatie, toegang tot 60.000 extra hotels, in steden wereldwijd en in Europese autovakantiebestemmingen omdat de reisorganisatie een strategische alliantie is aangegaan met Expedia. Expedia wordt de bevoorrechte hotelaanbieder van Thomas Cook voor het complementary segment van citytrips en autovakanties. Expedia stelt daarbij haar reserveringsplatform ter beschikking voor alle verkoop van citytrips en hotel-only aanbod via de Thomas Cook distributiekanalen in Europa.

Expedia zal haar toonaangevende technologie aanwenden voor hotelreserveringen van citytrips en autovakanties – hetzij enkel het hotelverblijf, hetzij als onderdeel van een dynamisch citytrippakket – via de belangrijkste websites, contact centers en kantoren van Thomas Cook en via de open distributie. Daarbij kan Thomas Cook dankzij deze overeenkomst haar kernaanbod aan zonvakanties wereldwijd aanbieden via de Expedia websites en zo haar distributiebereik verruimen.

“De combinatie van Expedia’s hotelportfolio met online toptechnologie zal het Thomas Cook citytrip- en hotel-only aanbod voor onze klanten verruimen en betekent meteen een belangrijke stap voorwaarts in onze strategie naar winstgevende groei. Door onze krachten te bundelen met een speler als Expedia, met wereldwijd bereik en specifieke expertise, is Thomas Cook in staat om haar systemen en processen verder te vereenvoudigen”, aldus Thomas Cook Chief Executive Officer, Peter Fankhauser

Door deze tweede fase in de reorganisatie van het hotelaanbod binnen het complementary segment af te ronden, kan Thomas Cook zich weer focussen op het versterken van haar kern reisaanbod. Daarnaast kan Thomas Cook haar klanten hierdoor een ruimer hotelaanbod en een verbeterde reserveringservaring bieden. De overeenkomst zorgt er ook voor dat Thomas Cook haar eigen business kan vereenvoudigen. Deze overeenkomst is een katalysator om de operaties van Thomas Cook te stroomlijnen over de 16 thuismarkten.

TravelNext verder onder TravelPro

Vanaf vandaag is Vakblad TravelPro officieel de eigenaar van TravelNext. Gisteravond zijn de contracten ondertekend. Aanwezig waren Frank Radstake van Reiswerk, Jos van der Sterren van NHTV en Tom & T.J. van Apeldoorn van TravelPro.

TravelPro is hét vakblad voor de Nederlandse reisbranche en verschijnt in een twee-wekelijkse frequentie. Het magazine heeft als doelgroepen medewerkers, managers en directies van reisbureaus in Nederland, zelfstandig reisagenten, alsmede medewerkers en management van lucht- en scheepvaartmaatschappijen, touroperators, hotels, verkeersbureaus en andere aan de reiswereld verbonden bedrijven. Met TravelNext kan TravelPro een nog bredere doelgroep aanspreken.

“TravelNext is een mooie toevoeging aan ons portfolio. Met dit nieuwe platform kunnen we een nog bredere doelgroep bedienen. We blijven nauw samenwerken met Reiswerk en NHTV, maar we gaan wel onze eigen draai eraan geven”, aldus T.J. van Apeldoorn.

Foto v.l.n.r. Frank Radstake, Jos van der Sterren, Tom van Apeldoorn, T.J. van Apeldoorn