Wat zijn de veranderende consumentengedragingen, nieuwe technologieën en trends die de marketing in 2020 zullen verstoren? Google-medewerkers delen hun voorspellingen om aan het begin van dit nieuwe decennium je een concurrentievoordeel te geven op het gebied van marketing.

1. Snackable videocontent

De enorme groei van video-sharing apps onthult nieuwe manieren waarop consumenten omgaan met content – en het soort content dat blijft hangen. Ruw. Slim. Creatief. Snackable. Maar wat moeten marketeers doen als de aandacht van de gebruiker steeds korter wordt?

Een manier om vooruit te komen is door het vertellen van verhalen in advertenties opnieuw vorm te geven, met behulp van kortere formats, evenals het gebruik van machine learning om variaties van het verhaal te tonen. De verhalen moeten uitnodigen tot engagement. Sommige merken, waaronder Lego en Nike, hebben dit al met succes gebruikt op YouTube.

2. Spraakassistenten

Spraakassistenten worden volgend jaar veel belangrijker voor klanten om met je merk in aanraking te komen. Eind 2021 zullen er meer dan 1,6 miljard mensen zijn die regelmatig gebruikmaken van spraakassistenten en hun interesses zullen niet alleen gericht zijn op het vragen naar de tijd of het sturen van een e-mail.

Als consument evolueren we naar een conversatie-economie, een economie waarin spraakassistenten thuis een belangrijke rol zullen spelen. Door in te spelen op de emoties en behoeften van klanten op het moment van de interactie, zullen merken in staat zijn om meer directe en moeiteloze ervaringen te creëren.

3. Digitale marketing transformatie

Technologie heeft ons leven onherkenbaar veranderd. Wat we vroeger konden verwachten van de meest hoogwaardige diensten, verwachten we nu van elke dienst of elk product. Digitale marketing transformatie is vandaag de dag de sleutel tot succes en we verwachten dat het in 2020 een nog sterkere trend zal worden.

Samen met BCG hebben we een digitaal raamwerk ontwikkeld, zodat bedrijven hun huidige niveau van digitale volwassenheid kunnen meten en een ontwikkelingsplan kunnen opstellen. Aan het begin van het jaar hebben we dit raamwerk samen met Raiffeisenbank in Rusland getest. Elders in de wereld heeft Samsonite het met succes toegepast op zijn eigen model.

4. Inclusive marketing

De consument van vandaag wil meer dan productinformatie van merken. Wat ze echt eisen is het perspectief van het merk op onderwerpen die er toe doen – en hoe ze er positief aan bijdragen. In 2020 zal de visie van een merk op onderwerpen als diversiteit, klimaatverandering en duurzaamheid nog belangrijker worden.

Consumenten verwachten bijvoorbeeld dat ze van verschillende kanten gehoord worden en daarom moeten we rekening houden met identiteit, cultuur en representatie.

5. Mobiele klantenervaring

In 2020 zullen consumenten ook een soepele ervaring verwachten op alle kanalen, inclusief mobiele apparaten. De conversiepercentages op mobiele telefoons lopen momenteel echter achter op die op de desktop. Marketeers die de mobiele trend willen blijven volgen, kunnen:

  1. Investeren in nieuwe technologieën zoals AMP & PWA.
  2. Ervaringen op maat aanbieden op het zoekgedrag van de consument.
  3. Geavanceerde meettechnieken toepassen om de customer journey beter in kaart te brengen.
  4. Gebruikmaken van geautomatiseerde biedingen om de waarde van campagnes te maximaliseren.

6. Merk transparantie

Een meerderheid (60%) van de generatie Z – degenen die tussen 1995-2005 zijn geboren – zegt de wereld te willen veranderen. En deze nieuwe generatie heeft alle middelen om te leren over de merken waarmee ze zich bezighouden. In Frankrijk gebruikt een op de zes mensen Yuka, een barcode-scan-app die producten beoordeelt op hoe gezond ze zijn.

Het kan de consument niet schelen of 77% van de merken is verdwijnen. Voor merken kan het dus een competitieve differentiëring zijn om in 2020 transparant te zijn over hun rol in de maatschappij en te benadrukken waar ze van plan zijn in te investeren om nog beter te worden.

7. Personalisatie op schaal

We naderen een nieuw tijdperk waarin de traditionele marketing wordt hervormd door machine learning. Marketeers worden steeds slimmer in het gebruik van klantervaring en personalisatie op schaal, omdat machine learning kan helpen om de customer journey te begrijpen, de betrokkenheid te vergroten en waarde toe te voegen op sleutelmomenten.

Door op verantwoorde wijze gebruik te maken van deze informatie kan marketing persoonlijker, menselijker en omnichannel worden. Het vermogen om machine learning te begrijpen en aan te passen maakt een uiterst individuele en relevante betrokkenheid van de consument mogelijk. Autofabrikant Škoda heeft deze technologie bijvoorbeeld met succes gebruikt om hun videoadvertenties op schaal te personaliseren.

8. Zoeken visualiseren

Dit jaar is het 20 jaar geleden dat Google Images werd uitgevonden (met dank aan Versace, JLo, en de jurk die ‘het internet brak’). Consumenten vertrouwen steeds meer op beelden bij het zoeken naar antwoorden, het beslissen welke diensten of producten ze willen kopen, of zelfs bij het zoeken naar inspiratie. Zozeer zelfs, dat van 2016 tot 2018 de ‘beeldzoeker’ op mobiel met meer dan 60% is gegroeid.

De juiste combinatie van tekst en beeld kan een enorm resultaat opleveren. In 2020 zullen we blijven experimenteren met het visualiseren van Search om marketeers en adverteerders te helpen hun campagnes aan te passen en te laten groeien in dit visuele tijdperk.

9. Data-gedreven marketing

Marketeers zullen zich meer en meer richten op machine learning en automatisering om bedrijfsresultaten te leveren. Waar het in het verleden mogelijk was om goede resultaten te behalen met regelgebaseerde marketing, werkt het vandaag de dag steeds minder. Consumenten verwachten boodschappen die tegemoetkomen aan hun persoonlijke behoeften.

Adverteerders die machine learning gebruiken om hun eigen gegevens te activeren, kunnen met behulp van voorspellende modellen hun biedingsstrategieën nauwkeuriger sturen. Dit maakt een focus op de meest waardevolle conversies mogelijk, voor een beter rendement op de reclame-uitgaven en meer inkomsten tot gevolg.

10. Creatieve campagnes

Heb je een van de eerste TV-reclames gezien? Het was een omgezette radio-advertentie. De geschiedenis herhaalt zich als we lange tv-reclames zien die zijn omgezet als online video. In werkelijkheid hebben campagnes die creatief worden geleid een grotere kans om een impact te maken.

In 2020 zal er een sterkere focus zijn op creative-first-strategieën, gebaseerd op de inzichten van de consument. Deze aanpak zorgt voor meer flexibiliteit en een betere meting – en ruimte voor creativiteit. Het kan ook worden aangepast om relevante advertenties op het juiste moment aan de juiste mensen te laten zien, met mogelijkheden voor bètatesten en metingen ter plaatse. Kijk voor creatieve inspiratie naar de videocampagne van Nescafé Dolce Gusto.

__________________________________________________________________________________________

Dit artikel is geschreven door: Zarina de Ruiter
Zarina de Ruiter is hoofdredacteur van Think with Google EMEA. Op Think with Google vind je gegevens, trends, toekomstgerichte perspectieven en een kijk achter de schermen bij digitale campagnes – in verschillende sectoren, op verschillende platforms en voor verschillende doelgroepen.