• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Augustus Travelmaand #1 – Efteling heerst op social media

6 augustus 2014 door Rens Dietz

In augustus zijn veel Nederlanders met hun hoofd bij vakantie en andere vrijetijdsbestedingen. En wij ook. Wij vragen ons namelijk af hoe organisaties in de vrijetijd business presteren op social media. We lichten iedere week een andere leisure-branche uit. Hierin vergelijken we hoe de organisaties worden besproken op sociale media én hoe ze zelf social inzetten. Deel 1 van dit vierluik: attractieparken.

Consumenten houden van attractieparken

We hebben de twintig grootste attractieparken met elkaar vergeleken in het afgelopen halfjaar (1 februari 2014 t/m 31 juli 2014). De manier waarop de attractieparken worden besproken is redelijk vergelijkbaar: mensen zijn lovend over de attractieparken. Er worden veel sfeerbeelden gedeeld en het overall sentiment is erg positief. Het meest besproken attractiepark is de Efteling, met afstand gevolgd door Walibi Holland, Attractiepark Slagharen, Duinrell en Safaripark Beekse Bergen.

Pretpark social

Hoe zetten de attractieparken social in?

Met deze enorme hoeveelheid aan (positieve) berichten, is het interessant om te zien wat de attractieparken zelf doen met de online buzz. Er zijn nog Twitterloze–attractieparken (ongetwijfeld een strategische beslissing) en attractieparken die op Facebook hun URL nog niet hebben geclaimd. Ook worden er klachten genegeerd of op vreemde wijze beantwoord. Overigens lijkt er geen kwade wil in het spel: ook complimenten worden vaak niet beantwoord of gedeeld. Desalniettemin zijn dat gemiste kansen. Verder valt op dat er Facebookpagina’s zijn waar flink meer mensen zijn geweest (en dus hebben ingecheckt), dan dat ze likes hebben. Met betrekking tot het creëren van een fanbase liggen hier absoluut nog kansen.

Is het dan slecht gesteld met het social media gebruik bij attractieparken? Zeker niet. Er zijn leuke en relevante winacties, velen hebben een grote fanbase opgebouwd en bezoekers worden actief geïnformeerd. Ook zien we veel foto’s die worden gedeeld en enorme webcare-activiteiten. De vijf attractieparken die wat ons betreft hun social media accounts het beste inzetten zijn:

pretpark_meest bespr

De Efteling wordt het meest besproken en daar gaan zij erg goed mee om. Met leuke updates lokken ze veel reacties uit en mensen die over hen praten beantwoorden ze met een wedervraag. De accounts zien er gelikt uit en ze hebben veruit de grootste fanbase. Zie hieronder enkele voorbeelden. Attractiepark Slagharen zet social ook zeer actief in, zowel in updates als in reacties en zowel op Twitter als op Facebook. Na deze twee springen ook Walibi Holland, Julianatoren en Avonturenpark Hellendoorn in het oog. Voor allemaal geldt dat zij zelf actief zijn en daarmee een flink bereik creëren.

Enkele voorbeelden van goede posts van de Efteling:

Post 1: #friendshipday, zie volledige post hier

Post 2: een gedeelde status update van een Efteling bezoeker, zie volledige post hier

Post 3: Joris en de Draak en De Vliegende Hollander, zie volledige post hier

efteling1

Heb jij ook (leuke) ervaringen met attractieparken op social media? Deel ze dan hieronder!

Gerelateerde Berichten

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • Augustus Travelmaand #4 – Amsterdamse musea domineren sociale media landschap

    In de laatste aflevering van de Augustus Travelmaand kijk ik naar musea in Nederland. En…

  • Augustus Travelmaand #3 – Landal Greenparks scoort op social

    Vakantieparken in Nederland blijven populair. Hoewel velen tijdens de zomermaanden kiezen voor een vakantie in…

  • Social media (Youtube)

    Social media is een actueel onderwerp. Elke marketeer is op zoek naar interactie met zijn…

  • Augustus Travelmaand #4 – Amsterdamse musea domineren sociale media landschap

    In de laatste aflevering van de Augustus Travelmaand kijk ik naar musea in Nederland. En…

  • Augustus Travelmaand #3 – Landal Greenparks scoort op social

    Vakantieparken in Nederland blijven populair. Hoewel velen tijdens de zomermaanden kiezen voor een vakantie in…

Categorie: Social media, Webanalytics Tags: @Leisure, coosto, efteling, social

Over Rens Dietz

Rens is medeverantwoordelijk voor de Marketing & Communicatie bij Coosto. Coosto is een social media monitoring en webcare tool. Coosto indexeert sociale netwerksites, nieuwssites, blogs en fora. Coosto gebruikt daarvoor een speciaal ontwikkeld en uniek webarchief dat dagelijks wordt aangevuld met miljoenen berichten vanuit meer dan 390.000 bronnen. Hierdoor is het eenvoudig om online ontwikkelingen te volgen en onderzoeken.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Webcare inzet van touroperators - TravelNext schreef:
    5 september 2014 om 11:41

    […] wil ik ook graag met jullie delen op deze blog. Zie het als een toegift van Augustus Travelmaand; 1, 2, 3, […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Booking.com hotels TUI technologie Expedia Social Media destinatiemarketing instagram onderzoek Facebook Vakantiebeurs TripAdvisor KLM reizen Airbnb mobiel reviews travel Google NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext