De ramen in je kantoor staan straks weer wagenwijd open, je agenda is leeg omdat je hele netwerk van juli tot begin september op vakantie is en ook je eigen collega’s zijn vooral druk met het verzinnen van originele out-of-office teksten en het uitdelen van raketjes. Kortom, het is zomer én het ideale moment om de effectiviteit van je social media aanpak te meten en deze eventueel te herzien!

In 3 stappen door je Social Media

Controleer de effectiviteit van je social media aanpak in drie stappen als reismerk:

Stap 1: Social Media Strategie

De basis van jouw social media aanpak is de social media strategie. Wat zijn de marketingdoelstellingen en wie is de doelgroep? Sluiten deze nog steeds aan bij je huidige mediamix en behaal je via deze media de gewenste resultaten? Het laatste kun je alleen meten wanneer er duidelijke KPI’s zijn afgesproken, zoals het aantal interacties op een bericht, het gemiddelde maandelijkse engagement percentage, het aantal clicks naar de website of een combinatie van deze.

Al te vaak worden social media niet goed onderhouden door een gebrek aan tijd. Hoewel tijd absoluut een rol speelt, ligt de ware aard van het probleem bij focus en prioriteit. Een strategie bepalen is keuzes maken. Een social media strategie betekent dat je kiest voor één of meerdere social media kanalen. Is er onvoldoende mankracht in huis of budget om het beheer uit te besteden, maak dan scherpere keuzes.

Een merk schiet niets op met drie half onderhouden media die door gebrek aan tijd niet of nauwelijks rendabel zijn. Prefereer één effectief medium dat bijdraagt aan de beoogde doelstellingen dan drie half onderhouden media die alleen maar tijd kosten en waarvan de aanpak weinig oplevert. Zie bijvoorbeeld Iamsterdam, die zich beperken tot Facebook, Twitter en YouTube.

Stap 2: Social Media Audit

In een social media audit onderzoek je de huidige social media aanpak en vergelijk je die met concurrenten, zodat je een beter beeld krijgt van hoe succesvol je op social media bent. Een audit bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Maak een overzicht van al je social media kanalen
  • Controleer deze profielen op hun gelijke look & feel: omschrijving (bio) en uitstraling (header- en profiel foto). Je wilt immers dat de consument je herkent, wat voor platform je ook gebruikt.
  • Scroll door de berichtgeving van de afgelopen maanden en beoordeel of er een consistente lijn zit in de berichtgeving. Bekijk welk type berichten wel of niet aansloegen bij je fans en volgers en neem die kennis mee wanneer je content gaat ontwikkelen in stap 3.
  • Bereken of de doelen uit de social media strategie worden behaald.
  • Selecteer vier tot vijf belangrijke concurrenten en vergelijk jouw kanalen met hen op grond van hun profielen, berichten, omvang van de community en engagement.
  • De resultaten van de social media audit geven verhelderende inzichten en kansen om jouw social media profielen en –aanpak te optimaliseren.
Stap 3: Contentplan

Het contentplan is een maandelijkse verzameling van berichten die de diverse thema’s van het merk belichten. Het idee achter een contentplan is dat je vooraf kunt werken aan een evenwichtige mix van informerende en inspirerende boodschappen, die worden gepresenteerd in een gevarieerde mix van content types; foto’s, video’s, blogs, infographics, etc.

Een zomervakantie is het ideale moment om content te plannen voor de toekomst, zodat je straks – wanneer de prioriteiten weer verschuiven naar campagnes, nieuwe productlanceringen en andere belangrijke zaken – je social media kanalen niet stilvallen. Plan een middag en verdiep je in het volgende:

  • Orden de beeldbank: sorteer bestaande beelden op een logische en overzichtelijke volgorde die aansluit bij de thema’s die je hanteert in het contentplan. Zo bespaar je in de toekomst veel tijd bij het zoeken naar bruikbare beelden.
  • Verzamel beelden: Google naar hoge kwaliteit gratis fotografie in tientallen gratis beeldbanken en ontdek geweldige user generated content met hashtags in Iconosquare en op locatie via Worldc.am. Voor infographics moet je kijken op Daily Infographics.
  • Verzamel informatie intern: lees je eigen aanbod van brochures, plaatsgevonden interviews, webteksten en andere content die in de afgelopen jaren is gepubliceerd en noteer alle wijsheden, interessante feitjes en quotes die je tegenkomt en orden die volgens dezelfde structuur van thema’s. Al deze informatie kun je later weer vertalen naar interessante content, die je wilt delen met je fans.
  • Verzamel informatie extern: lees nieuwsbrieven, blogs, onderzoeken en andere vakinformatie waar je al tijden niet aan toe kwam, maar vergroot ook je social media effectiviteit door kennis bij te spijkeren via blogs en podcasts van bijvoorbeeld Postplanner en Social Media Examiner
  • Bereid actualiteiten voor: nationale- en feestdagen kun je ruim van tevoren voorbereiden en bekijk ook welke andere dagen een mooi moment zijn om op in te haken voor de reiswereld via de inhaakkalender.

Wanneer je alle bovengenoemde stappen hebt doorlopen en je hebt nog tijd over, denk dan eens na hoe je de toerist die deze zomer bij jou binnenloopt kunt veranderen in een fan, volger, social check-in of gebruiker van jouw geclaimde hashtag? Een simpele reminder van de mensen bij de receptie of een kleine gift in ruil voor een check-in kan al genoeg zijn om jouw bezoekers om te zetten in kleine online marketing bijdrage.

Heb je dergelijke acties al voorbereid, verdiep je dan eens in de laatste apps en media. Het eerste bedrijf dat binnen zijn branche succesvol een campagne lanceert met Virtual of Augmented reality, Snapchat, Periscope of iBeacons wint zijn investering ruimschoots terug in gratis p.r. en mediawaarde. Het is nu nog relatief nieuw en dus nieuwswaardig!

Maar misschien is deze laatste stap iets om over na te denken op een strand met een raketje.

Fijne zomer! Steven

Credits header afbeelding: Thulborn-Chapman Photography  (CC)