Op de Vakdagen vliegen de trends je om de oren. Meer vakanties, deeleconomie, duurzaamheid. Albert Boswijk, Isabel Mosk en Elke Dens gingen onder leiding van trendwatcher Lieke Lamb in discussie over de digitale trends van de toekomst. Artificial intelligence, virtual en augmented reality en robots zijn daarbij drie trends die travel gaan beïnvloeden. 

Artificial Intelligence

Artificial Intelligence. Letterlijk vertaald betekent het kunstmatige intelligentie die op basis van (big) data gestuurd wordt. Het meest bekende voorbeeld is wellicht de ultraslimme computer Watson die een quiz in enkele seconden kan oplossen.

In travel hebben we met veel data te maken en via het smartphonegebruik weten we meer dan ooit te voren.

Door data juist te combineren en interpreteren kun je bijvoorbeeld aan ‘crowd control’ doen. Heel concreet betekent dit dat je toeristen in Amsterdam realtime kunt laten weten hoe druk het is bij de verschillende musea.

Uitdagingen met Artificial Intelligence zijn er nog genoeg. Het panel stipt onder andere aan dat het nog ontbreekt aan de juiste mensen die opgeleid zijn om de data te interpreteren maar ook om te zetten in daadwerkelijke ontwikkelingen en verbeteringen. Daarnaast is er nog geen natuurlijke rolverdeling; moeten toeristische ondernemers of de overheid dit oppakken. Kansen zijn er genoeg met onze start-up scene van bollebozen. 

Virtual reality & augmented reality

Virtual en augmented reality kunnen in travel een wezenlijke bijdrage leveren aan de toeristische experience. Hierbij gaat het volgens Albert Boswijk vooral om het oriëntatieproces maar ook juist het memorygedeelte. Door virtual reality kun je je experience herbeleven en verrijken.

Augmented reality kan je helpen om in onbekende plekken te laten navigeren. Isabel Mosk benadrukt de kans voor destinaties die voor een beperkte doelgroep bereikbaar zijn. Ze denkt daarbij aan Noord-Korea, Antarctica en ook Nepal voor de aardbevingen. Ze stipt hierbij een voorbeeld aan van The North Face die het gebied in Nepal liet zien.

Vanuit de zaal komt het voorbeeld van Round.me waarbij je op de wereldkaart letterlijk kunt rondkijken. Uitdagingen bij virtual reality zijn er ook genoeg. Volgens het panel zit het voornaamste probleem momenteel in de hardware. Nieuwe en budgetvriendelijke virtual reality brillen voor de consument met betere kwaliteit en beleving zullen het traject versnellen.

Robotisering

Ook robots gaan we in travel meer en meer terugzien. Enerzijds is dat nu al op airports waarbij deze robots een deel van de safety security kunnen overnemen.

Op twee locaties van Aloft Hotels in de USA is SIRI leidend in het besturen van de hotelkamer. Op elke kamer ligt een iPad, waarmee je met Apple’s virtuele assistent als gast van alles kunt regelen; zoals de temperatuur en roomservice (gelinkt aan de Aloft app). Daarnaast kun je door SIRI aan te spreken, lokale attracties ontdekken, surfen op internet en muziek afspelen. Na elk bezoek wordt de iPad gereset voor de volgende gast.

In Japan is er het Henn-na robothotel, waar de robot letterlijk je gastheer is. We zien al steeds meer hotels en hostels met minder persoonlijk contact. Bijvoorbeeld bij het ophalen van sleutels bij recepties. Dit kan al met codes of zelfs op basis van je telefoon. Zeker de millennial generatie kan hier volgens het panel prima mee overweg. De uitdaging bij robots zal de bonding zijn. Kan een robot ook empathisch worden? Verder zal het gidsen via een robot bijvoorbeeld in een onbekende stad maar tijdelijk zijn, tot dan de augmented reality glasses weer verder ontwikkeld zijn.

De grote vraag voor de toekomst zal zeker zijn: Zullen artificial intelligence, augmented en virtual reality en robots gaan blenden zodat de reisexperience beter wordt?