In het kader van haar recovery-strategie voor het incoming-toerisme zet de Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) gericht in op digitale tools die een intensieve communicatie met de klant ondersteunen. De focus ligt daarbij op brand awareness en inspiratie. Welke vorm de communicatie met de klant ook aanneemt – van empathiecampagnes tijdens de lockdowns in internationale markten via digitale events en workshops voor de reisbranche tot toegespitste productcampagnes – met behulp van conversational interfaces en oplossingen met kunstmatige intelligentie (zoals chatbots), machine learning en predictive analytics worden digitale kansen consequent benut.

Samen met de toeristische marketingorganisaties van de deelstaten en vele andere projectpartners geeft de DZT de aanzet tot innovatief, verantwoordelijk datagebruik en de ontwikkeling van een sterke data-infrastructuur om zo de datacompetentie van de Duitse toeristische sector te vergroten. In het project komen alle actiepunten van de nieuwe datastrategie van de Duitse regering terug.

Petra Hedorfer, bestuursvoorzitter van de DZT: “Analisten gaan er unaniem vanuit dat het internationale toerisme in 2021 begint te herstellen van de coronacrisis. Nu is het zaak de brand awareness voor het vakantieland Duitsland een boost te geven en met anticyclische marketing de vraag naar ons aanbod te leiden. Digitale formats en technologieën bieden ons aanvullende opties om de communicatie met de klant doelgericht uit te bouwen, onze contacten met de internationale toeristische sector te intensiveren en nieuwe inzichten te delen met onze partners binnen het Duitse toerisme. We hebben de crisissituatie van 2020 benut om ons digitale profiel aan te scherpen. Nu gaan we er samen voor zorgen dat het Duitse incoming-toerisme sterker uit de coronacrisis komt.”

Open data-/knowledge graph-project

Vanwege de toenemende technologische en commerciële uitdagingen die de wereldwijde platformeconomie opwerpt, is het belangrijk dat het toeristische aanbod van het vakantieland Duitsland op alle digitale kanalen ook vindbaar is en gericht bij klanten onder de aandacht kan worden gebracht met op kunstmatige intelligentie (KI) gebaseerde oplossingen. Dit betekent dat de datacontent van alle actoren in de toeristische waardeketen verzameld, semantisch gestructureerd en via de verschillende interfaces toegankelijk moet worden. Daarmee ontstaan tegelijk aanvullende kansen voor nieuwe bedrijfsmodellen, bijvoorbeeld in het start-upsegment. Om de internationale concurrentiepositie van organisaties en bestemmingen te verstevigen, zet de DZT nu extra vaart achter het open data-/knowledge graph-project voor de Duitse toerismesector. De eerste use cases worden in het tweede kwartaal van 2021 gerealiseerd.

Virtuele events

Ook in 2021 zullen digitale formats een stevige stempel drukken op de communicatie binnen de internationale reisbranche. Vandaar dat de DZT met alle buitenlandse vertegenwoordigingen meewerkt aan de ITB Berlin NOW, die van 9 tot 12 maart plaatsvindt. Tijdens de internationale toerismebeurs brengt de DZT belangrijke spelers uit alle herkomstmarkten met elkaar in contact, met het doel strategieën en projecten te ontwikkelen om de coronacrisis te boven te komen en de internationale markt in 2021 nieuwe impulsen te geven, en samen een visie voor de toekomst te formuleren. In het kader van haar duurzaamheidsstrategie organiseert de DZT parallel aan de ITB NOW op 12 maart de Dag van het Barrièrevrije Toerisme. Het is de eerste keer in tien jaar tijd dat het evenement virtueel plaatsvindt. Ook de grootste incoming-beurs voor het vakantieland Duitsland, de Germany Travel MartTM (GTM), zal zich vanwege de actuele ontwikkelingen in de coronapandemie en de positieve ervaringen van vorig jaar opnieuw online voltrekken. De virtualGTM vindt dit jaar plaats van 27 tot 29 april.

Digitale oplossingen versterken communicatie met de klant

Niet alleen voor de communicatie binnen de branche, maar ook voor die met eindklanten komt de DZT met aanvullende virtuele formats. Zo zorgen door KI ondersteunde chatbots ervoor dat potentiële bezoekers al in de inspiratie- en planningsfase een hogere servicekwaliteit kan worden geboden. En voor de marketingactiviteiten op sociale media zet de DZT naast virtual reality, augmented reality en mixed reality onder andere ook gamification in, om met name jongere mensen te bereiken en te inspireren tot een vakantie in Duitsland.