Het is op en top zomer, eindelijk wordt het echt zomerweer. De afgelopen weken was daar wel wat anders over te zeggen. Regen, wolken en kou, niet echt het zomerweer. Vandaar ook Nederlanders massaal last-minutes gaan boeken, dat ze op elk moment van de dag kunnen zeggen dat ze direct een vakantie willen boeken of op zoek gaan naar inspiratie voor een reis. Hoe speel je daar op in? Sta jij op elk moment klaar voor de reiziger?

Micro moments

Google noemt het de ‘micro moments’ die je in de gaten moet houden. In een eerdere geschreven blog vertelde blogger Richard al over de micro moments van Google, die een belangrijke rol in de customer journey van de reiziger gaan spelen. Een micro moment wordt omschreven als een ‘moment wanneer mensen een device gebruiken met de bedoeling om direct een antwoord te krijgen op een behoefte’. In een nieuw onderzoek van Google, laten ze zien hoe micro moments de customer journey nog verder ontwikkelt. En vooral, waarom dit extreem belangrijk is voor travel merken om hierop in te spelen.

De micro moments zijn de momenten waarop reizigers keuzes maken en beslissing nemen. Er is uit het onderzoek gebleken dat mensen vaak nog niet eens weten met welke airline ze willen vliegen, in welk hotel ze willen overnachten of welke activiteiten ze willen doen op plaats van bestemming. Pas in die micro moments worden deze beslissingen gemaakt en doordat de meeste zoekopdrachten op mobiel gedaan worden, worden beslissingen steeds sneller gemaakt. En het gebruik van devices stijgt, specifiek voor reis-gerelateerde zoekopdrachten. Uit het onderzoek van Google is gebleken dat meer dan 60% van alle reis-gerelateerde zoekopdrachten van mobiele devices komt.

Knipsel

Travel customer journey 2.0

De snelle beslissingen en keuzes hebben een enorme impact voor marketeers en de hele customer journey. Daarom heeft Google de belangrijkste travel micro moments op een rij gezet, gelijk aan de travel fases.

Google micro moments

Opvallend is dat reizigers in deze fases totaal geen loyaliteit laten zien. Het maakt vaak niet uit bij elke organisatie zij een reis boeken, maar het gaat om informatie die een organisatie vertelt over een bestemming. Het onderzoek van Google laat zien dat 67% van de reizigers liever een vakantie boekt bij een organisatie die informatie verstrekt van de bestemming.

Be there & be useful

En dat is precies waarom de micro moments zo belangrijk zijn! Er is steeds minder loyaliteit voor merken, dus is het voor travel merken van belang dat ze op deze momenten inspelen en er een strategie voor opzetten. Google wijst een strategie aan op basis van twee punten: be there en be useful.

Je kunt niks doen voor de reiziger als je er niet bent. Ga bij je eigen destinatie na waar de micro moments zijn en speel hier op in. Zorg dat je er bent op het moment dat een reiziger snel informatie wilt, of snel een vakantie of hotel wilt boeken. Als je er al bent, moet je relevante content aanbieden. Content die reizigers inspireert om die destinatie te bezoeken, of om juist die roadtrip te maken met auto die ze bij jou huren. Inspiratie is hier de key!

Wat moet je doen in elke fase en hoe pas je deze twee punten van Google toe?

I-want-to-get-away moments

  • Zorg dat je SEO goed in elkaar zit, vooral op mobile. Zoals hierboven beschreven komt het merendeel van de zoekopdrachten van mobiel, daarom is het van belang dat jouw organisatie bij de juiste zoekopdrachten boven in de pagina komt te staan.
  • Probeer reizigers met visuals aan te trekken en te inspireren. Foto’s en video zijn de middelen waardoor een reiziger voor het eerst in contact komt met een bestemming, zorg voor triggers!

Time-to-make-a-plan moments

  • Ook in deze fase speelt SEO een belangrijke rol. Als reizigers een keuze hebben gemaakt voor een destinatie, gaan ze in deze fase concreet zoeken. Uit het onderzoek van Google is naar voren gekomen dat reizigers in deze fase veelal zoeken op termen als “vlucht naar …” of “hotels in …”.
  • Deze zoekopdrachten worden het meest op mobiel gedaan, dus is het belangrijk dat website responsive is!

Let’s-book-it-moments

  • Boekingen op mobiel is voor veel mensen alsnog nieuw. Neem alle zorgen weg die veel mensen kunnen hebben als het gaat om het missen van belangrijke informatie!
  • Probeer het boekingsproces zo makkelijk en snel mogelijk te maken. Geen lange formulieren of eindeloze kliks maar straight to the point!
  • Zorg voor een snelle mobiele site! Net zoals een website responsive moet zijn, moet een mobiele site vooral snel laden.

Google micro

Can’t wait-to-explore moments

  • Zoekopdrachten op bestemming zijn in het afgelopen jaar verdubbeld, zoals “restaurantjes in de buurt” of “activiteiten in de buurt”. Probeer ook hier op in te spelen!
  • De meeste reizigers bezoeken plaatsen waar ze nog nooit zijn geweest. De reizigers zijn op zoek naar informatie over een bestemming, juist deze informatie is van belang van reizigers te helpen om de bestemming te ontdekken!

“Life isn’t lived in years or days or even hours. It’s lived in moments.”

Credits headerafbeelding: Travel Micro-moments