Ben jij verantwoordelijk voor de marketing binnen jouw reisbedrijf? En ben je ook verantwoordelijk voor het laten groeien van het aantal boekingen? Mooi. Lees dan zeker verder, want we gaan het hebben over hoe je content beter kunt laten werken voor jouw doelstellingen.

Grote kans dat je valt binnen één van deze typeringen wat content betreft:

  1. Je werkt voor of bent eigenaar van een ‘ad hoc’ bedrijf. Er is nog geen duidelijke strategie en als je een blog hebt op je site (wat? Heb je nog geen blog?) dan is de frequentie van publicatie sporadisch dat het bijna tot niet bijdraagt aan de verkoop. Je verstuurt af en toe een mail naar je volledige mailinglijst, maar alleen als je de tijd hebt.
  2. Je werkt voor of bent eigenaar van een ‘verkopen-verkopen!’ bedrijf. Je hebt wel een strategie, maar deze is vooral gericht op verkoop van je product of dienst. Blogs en Facebookposts gaan over aanbiedingen en last-minutes. Je stuurt regelmatig prijsgebaseerde aanbiedingen via de mail naar je volledige mailinglijst.

Klinkt bekend?

Als je tot de ‘ad hoc’ groep behoort, zit je behoorlijk in de problemen. Zeker als je nog geen blog hebt. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat bedrijven die blogs schrijven 126% procent meer groei in leads hebben dan bedrijven die dit niet doen. En in een onderzoek van het Content Marketing Institute zeggen 88% van de marketeers dat ze sterk tot zeer sterk afhankelijk zijn van contentmarketing voor verdere groei van hun business.

Dus als het idee van contentmarketing en bloggen totaal nieuw voor je is, stel ik voor dat je eerst deze blognog leest.

Als je tot de ‘verkopen-verkopen’ groep behoort, heb ik goed nieuws voor je. Niet omdat je het op dit moment wél goed doet, maar omdat je de rest van dit artikel interessant zult vinden. De meeste grote en bekende reisbedrijven vallen vaak nog binnen de ‘verkopen-verkopen’ groep. Zij zien content als een manier om huidige klanten te benaderen en misschien iets te doen aan brand loyalty als een extraatje.

Dit is een extreem kortzichtige benadering. Goede content die bijvoorbeeld ook een leer of inspiratiedoel heeft zou een vast onderdeel moeten zijn van je marketingstrategie. Content is king zogezegd. Content kan je helpen om leads, boekingen en uiteindelijk blije gasten te krijgen en te behouden. In dit artikel leg ik uit hoe dat werkt.

Vijf fases van de klantenreis

Ten eerste zul je naar de verschillende fases van de klantenreis moeten kijken. Bij Blogs4Travel typeren we hiervoor vijf fases:

  • Suspect – iemand die latent jouw merk of bedrijf ziet en die past binnen je target customer en op termijn een klant zou kunnen worden.
  • Prospect – een suspect die op wat voor manier dan ook interactie is aangegaan met je merk of bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een inschrijving op je nieuwsbrief, een like op Facebook of een download van een whitepaper.
  • Qualified prospect – een prospect waarmee je ook interactie hebt. Dit kan door middel van een chat of door een conversie op Facebook. Hierna begrijp je hun wensen en behoeftes beter en kun je hen typeren als een hot lead.
  • Opportunity – De qualified prospect komt in de volgende fase. Als er een aanvraagformulier wordt ingevuld of wanneer er met de klantenservice wordt gesproken over de aankomende boeking of aanschaf. Je hebt een duidelijk beeld van zaken als budget, reisdata, etc.
  • Customer – Dit gebeurt zodra de boeking of conversie heeft plaatsgevonden of als er een aanbetaling is gedaan.

Lees hier verder en ontdek welke stappen je moet ondernemen om je bezoekers aan te spreken.