Hans Bouwknegt is docent bij de Academy for Digital Entertainment aan de NHTV en afkomstig uit de media industrie. Hans Bouwknegt bestudeert vraagstukken als: wat is het effect van digitalisering op de samenleving? Hoe kun je de kanalen internet, televisie, games, tijdschriften, radio, en telefonie zinvol inzetten in een creatief concept? En hoe ziet het medialandschap er over 10 jaar uit?

Van virtuele supermarkt tot de Philips Vital Signs App
Hans opent zijn presentatie met enkele voorbeelden van de ervaringen die ze hebben opgedaan met een virtuele supermarkt. Hij stipt ook de recente ontwikkeling aan dat AH alle kennis (persoonlijke data) die ze hebben van klanten nu ook daadwerkelijk gaan inzetten om aanbiedingen op maat te kunnen versturen. Erg indrukwekkend is de Philips Vital Signs App. Een app die kan meten hoe snel je ademhaling is en je hartslag kan meten.

Ubiquitous Media
Marc Weiser beweerde al eind jaren 80 dat de toekomst van computers lag in het onzichtbaar verwerken van allerlei computer contact punten. De computer zou letterlijk onzichtbaar helemaal om ons heen worden georganiseerd. Veel van wat er nu gebeurt is in lijn met Weisers visie. Eigenlijk draait het bij ubiquitous media om de volgende vraag. Hoe krijg je de juiste informatie bij de juiste persoon in de juiste omgeving en dan liefst ook nog in de juiste gebruikerscontext. Om dit voor elkaar te krijgen spelen drie aspecten een belangrijke rol:

1. Er is een conceptueel aspect: Hoe creëer je een duidelijk herkenbaar, maar ook heel veelzijdig gebruiksportfolio?
2. Er is een heel nadrukkelijk technologisch aspect: welke technologieën gaan ervoor zorgen dat we inderdaad overal media en informatie hebben?
3. En, last but not least, is er een cruciale rol weggelegd voor data. Immers, we spreken wel over media, maar in feite hebben we het over een grote digitale database met beelden, geluiden, tekst, enzovoort die alleen op een intuitieve manier ontsloten kan worden als er veel data over de gebruiker is.

Google travel
Albert Heijn’s strategie is volledig in lijn met die van Google. Google’s filosofie is dat je simpelweg moet meten wat de consument wil. Opvallend is volgens Hans Bouwknegt wel dat waar AH’s nieuwe strategie groot nieuws was in Nederland, we ons toch minder druk lijken te maken over al de nieuwe posities die Google inneemt. Toch is het principe totaal vergelijkbaar. Google volgt haar gebruikers al jaren lang nauwgezet, waardoor het telkens positie kan innemen in gebieden die eigenlijk helemaal niets met hun core business te maken lijkt te hebben. Google heeft banklicenties over bijna heel de wereld om te anticiperen op mirco payments per telefoon, zit in de energie via hun smart meters, en heeft ook positie ingenomen in de reisbranche middels Google travel.

Nieuwe media verrijkt traditionele media
Nieuwe technologieën hebben wel invloed op traditionele media, maar dan in de zin van verbetering. Bekende voorbeelden zijn de 3d technologieën die een enorme invloed op film hebben, en de tablet die een enorme boost hebben gegeven aan het leesgedrag. Met andere worden, de vorm is wel veranderd, maar de activiteit helemaal niet zo drastisch als we soms denken. Het is zelfs zo dat de iPad het omslaan van pagina’s probeert na te bootsen, zodat je zoveel mogelijk het gevoel hebt een boek te lezen. Dit fenomeen: het constant recyclen van media is ook wel bekend onder de noemer Remediation.

“Personal data is the new oil of the Internet and the new currency of the digital world”