• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

In touch with the future | Hans Bouwknegt

10 januari 2012 door Martin van Kranenburg

Hans Bouwknegt is docent bij de Academy for Digital Entertainment aan de NHTV en afkomstig uit de media industrie. Hans Bouwknegt bestudeert vraagstukken als: wat is het effect van digitalisering op de samenleving? Hoe kun je de kanalen internet, televisie, games, tijdschriften, radio, en telefonie zinvol inzetten in een creatief concept? En hoe ziet het medialandschap er over 10 jaar uit?

Van virtuele supermarkt tot de Philips Vital Signs App
Hans opent zijn presentatie met enkele voorbeelden van de ervaringen die ze hebben opgedaan met een virtuele supermarkt. Hij stipt ook de recente ontwikkeling aan dat AH alle kennis (persoonlijke data) die ze hebben van klanten nu ook daadwerkelijk gaan inzetten om aanbiedingen op maat te kunnen versturen. Erg indrukwekkend is de Philips Vital Signs App. Een app die kan meten hoe snel je ademhaling is en je hartslag kan meten.

Ubiquitous Media
Marc Weiser beweerde al eind jaren 80 dat de toekomst van computers lag in het onzichtbaar verwerken van allerlei computer contact punten. De computer zou letterlijk onzichtbaar helemaal om ons heen worden georganiseerd. Veel van wat er nu gebeurt is in lijn met Weisers visie. Eigenlijk draait het bij ubiquitous media om de volgende vraag. Hoe krijg je de juiste informatie bij de juiste persoon in de juiste omgeving en dan liefst ook nog in de juiste gebruikerscontext. Om dit voor elkaar te krijgen spelen drie aspecten een belangrijke rol:

1. Er is een conceptueel aspect: Hoe creëer je een duidelijk herkenbaar, maar ook heel veelzijdig gebruiksportfolio?
2. Er is een heel nadrukkelijk technologisch aspect: welke technologieën gaan ervoor zorgen dat we inderdaad overal media en informatie hebben?
3. En, last but not least, is er een cruciale rol weggelegd voor data. Immers, we spreken wel over media, maar in feite hebben we het over een grote digitale database met beelden, geluiden, tekst, enzovoort die alleen op een intuitieve manier ontsloten kan worden als er veel data over de gebruiker is.

Google travel
Albert Heijn’s strategie is volledig in lijn met die van Google. Google’s filosofie is dat je simpelweg moet meten wat de consument wil. Opvallend is volgens Hans Bouwknegt wel dat waar AH’s nieuwe strategie groot nieuws was in Nederland, we ons toch minder druk lijken te maken over al de nieuwe posities die Google inneemt. Toch is het principe totaal vergelijkbaar. Google volgt haar gebruikers al jaren lang nauwgezet, waardoor het telkens positie kan innemen in gebieden die eigenlijk helemaal niets met hun core business te maken lijkt te hebben. Google heeft banklicenties over bijna heel de wereld om te anticiperen op mirco payments per telefoon, zit in de energie via hun smart meters, en heeft ook positie ingenomen in de reisbranche middels Google travel.

Nieuwe media verrijkt traditionele media
Nieuwe technologieën hebben wel invloed op traditionele media, maar dan in de zin van verbetering. Bekende voorbeelden zijn de 3d technologieën die een enorme invloed op film hebben, en de tablet die een enorme boost hebben gegeven aan het leesgedrag. Met andere worden, de vorm is wel veranderd, maar de activiteit helemaal niet zo drastisch als we soms denken. Het is zelfs zo dat de iPad het omslaan van pagina’s probeert na te bootsen, zodat je zoveel mogelijk het gevoel hebt een boek te lezen. Dit fenomeen: het constant recyclen van media is ook wel bekend onder de noemer Remediation.

“Personal data is the new oil of the Internet and the new currency of the digital world”

Gerelateerde Berichten

  • In touch with the future | Frank Oostdam

    Aangeschoven bij de masterclass over Digital Media Concepts op de Dutch Tourism Expo. De zaal…

  • Masterclass ‘In Touch with the Future’ op Dutch Tourism Expo

    Op 10 januari 2012 organiseren Reiswerk en NHTV internationaal hoger onderwijs Breda een masterclass over…

  • Musea omarmen technologie en een nieuwe generatie

    Bekende musea zullen altijd op de bucket-list van reizigers staan, maar door een toenemende obsessie…

Categorie: Technologie Tags: Hans Bouwknegt, In touch with the future | Hans Bouwknegt

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Expedia TUI technologie KLM NHTV reizen reviews onderzoek Vakantiebeurs mobiel destinatiemarketing Social Media Airbnb TripAdvisor Google hotels Booking.com Facebook instagram

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring