Je bent marketeer van de mooiste destinatie, het hipste hotel, het meest betoverende pretpark of de meest bijzondere vakantie en je bent overtuigd van de kracht van online video. Je weet ook dat YouTube ’s werelds op één na grootste zoekmachine is. 1+1=2, tijd om je eigen YouTube kanaal op te zetten dus. Hoe doe je dat eigenlijk? In deze blogpost leg ik uit hoe je eenvoudig je eigen YouTube kanaal opzet en laat ik enkele goede voorbeelden van branchegenoten zien die je zijn voorgegaan.

Het opzetten van je eigen YouTube kanaal

  1. Link Google Plus met YouTube kanaal en kies je naam
    Dit gaat vrij simpel. Zorg ervoor dat je aangemeld bent op je Google Plus account en ga naar YouTube. Klik rechtsboven op je naam en kies voor ‘mijn kanaal’. Vervolgens krijg je een pop-up waar je kunt kiezen voor de optie om een bedrijfsnaam te gebruiken. Vervolgens kun je je bedrijfsnaam vastleggen.Google is momenteel bezig met het uitrollen van de optie om je Google Plus bedrijfspagina te koppelen aan je YouTube kanaal, waardoor de koppeling maken eenvoudiger wordt. Wanneer dit beschikbaar is zal ik deze blogpost updaten.
  2. Zorg dat je kanaal er goed uit ziet
    kanaal instellen
    Je kanaal er goed uit laten zien is natuurlijk geen probleem in de reis- en gastvrijheidsbranche. Mooie afbeeldingen heb je immers genoeg. Nadat je een aantrekkelijke bannerafbeelding hebt toegevoegd, kun je een kanaalpictogram toevoegen (bijvoorbeeld een logo, stadswapen of vlag).
    wijzig pictogramDoor in je kanaal op het tabblad ‘over’ te klikken kun je links toevoegen die op je bannerafbeeldingen te zien zijn. Naast een link naar je website, kun je hier ook je andere sociale kanalen linken.
    links toevoegen
  3. Wel of geen advertenties?
    Aangezien het genereren van inkomsten door middel van advertenties van derden die bij je video’s waarschijnlijk niet je doel is, kun je er voor kiezen (via het tabblad ‘geavanceerd’) om geen advertenties weer te geven bij video’s waarvan je zelf de rechten bezit.geen advertentiesMocht je er voor kiezen wel advertenties weer te laten geven, dan is het verstandig om te proberen hier zelf een graantje van mee te pikken. Door in je kanaal op instellingen te klikken kun je de functie ‘inkomsten genereren’ inschakelen.

Voorbeelden

Efteling

eftelingEen goed voorbeeld van hoe je online video optimaal in kunt zetten, is de Efelting. De Efteling heeft zelfs een eigen YouTube presentator, Benten. Elke vrijdag is er een nieuwe video van Benten te zien en verder geeft het YouTube kanaal een inkijk in het leven in de Efteling.

Visit Brasil

visit brasil youtubeHet YouTube kanaal van Visit Brasil is niet alleen vanwege de schitterende video’s van het land een bezoekje waard. Ze hebben namelijk een zoekmachine in hun kanaal geïntegreerd die je op basis van je antwoorden op 4 vragen (wanneer ga je naar brazilië, hoe lang blijf je, met wie ga je en waarin ben je geïnteresseerd) een lijst met video’s als ‘reisadvies’ krijgt. Helemaal te gek voor reizigers in de inspiratiefase. Ook het YouTube kanaal van Tourism Australia heeft een soortgelijke functie.

Fox Vakanties

fox vakanties youtubeSanne bakker schreef eerder al dat je als destinatie meer moet doen met fotocontent van je bezoekers. Dit geldt natuurlijk ook voor (online) video en het YouTube kanaal van Fox Vakanties is een goed voorbeeld van hoe je user generated content, user generated video’s in dit geval, in kunt zetten. Naast hun eigen reisreportages hebben ze namelijk ook aparte afspeellijsten per land waar video’s van reizigers te zien zijn. De video’s van reizigers laten zien hoe mooi de ‘echte reizen’ zijn en zijn een zeer krachtig overtuigingsmiddel, zeker in combinatie met de eigen meer professionele reisreportages.

Credits afbeelding: Rego – d4u.hu (CC)