De Amerikaanse smartphone markt is erg interessant om te bekijken aangezien zij vaak
(vooral de millennials generatie) voorloopt en vooraan staan bij de ontwikkeling op smartphone gebruik. Het is interessant om te kijken wat voor invloed het heeft op deze generatie. Millennials daar kunnen als graadmeter genomen worden voor hoe het is
gemiddeld gezien in de wereld. Als we specifiek naar een ander land zouden kijken dan kan het het algemene beeld misschien verkeerd weergeven. Daarom vormt een studie naar smartphone gebruik in de VS een inspiratiebron waar we in travel weer wat mee kunnen.
Met als doel te ontdekken in welke mate het digitale aspect hun levensstijl van invloed is op hun leven in het algemeen en de lifestyle-keuzes van deze generatie, is dit onderzoek uitgevoerd. Het resulterende verslag geeft inzicht in de verschillende groepen Millennials, hun koopgedrag en hoe deze gewoonten van invloed zijn op de geestelijke gezondheid van deze generatie en hoe zij persoonlijke keuzes maken. Details uit dit rapport geven onder andere inzicht in het ritme van het persoonlijke leven van Millennials en hoe hun smartphonegebruik van invloed is op hun dagelijks leven.

Heroverweging customer journey? Mobiele momenten!

Zoals de customer journey vaak als heilige graal wordt gezien om gedrag van reizigers (zoekers en boekers) te voorspellen, zo weinigzeggend is deze journey wanneer we kijken naar de momenten waarop de mobiel erbij gepakt wordt. Google noemde dit eerder al de micro moments, oftewel de momenten waarop mobiele devices gebruikt worden. Op die momenten kan telkens gevraagd worden: sta jij als reisorganisatie op elk moment klaar voor de reiziger?

Uit onderstaande grafiek blijkt dat de momenten waarop millennials mobiel online gaan zeker wel te voorspellen zijn. Vaak doelloos en zonder concrete urgentie om iets op te zoeken of een behoefte te vervullen.

chart17-momenten-van-smartphone-gebruik

Romantiseren van de relatie: ook voor travel

Romantiek speelt een belangrijke rol in de relatie van de millennial en hun smartphone. Wanneer millennials van peers (of hun geliefdes) de volgende zaken verwachten, zouden reismerken in hun mobiele communicatie ook meer de rol van maatje (geliefde) aan kunnen nemen. Een aantal cijfers:

  • Ondanks hun eigen dwangmatige gedrag ergert 57% van de Millennials zich aan hun partner als het langer dan verwacht duurt om te reageren op hun berichten.
    Waarom zou dit niet ook gelden voor mobiel contact met travel merken?
  • 1 op de 3 Millennials stelt dat het gebruik van social media hun romantische relaties beter heeft gemaakt. Echter, ongeveer 20% stelt ook dat hun verwachtingen van een relatie veranderd zijn als gevolg van het gebruik social media.
    Het gebruik van emoticons, tekst en beeldberichten maakt de relatie via social media nog meer betrokken en intenser. 

smartphone-relationship

Het romantiseren van de relatie gebeurt volgens veel millennials dus vooral online. Bedrijven kunnen daar complementair aan zijn. Begin dit jaar kwam Facebook met meer emoticons om als reactie te geven onder de berichten en daarbinnen analyseerde TravelNext hoe travel merken daarop reageerden.

emoticons-facebook

Als merk is het helemaal niet meer raar om emoties te tonen middels emoticons, teksten en video’s die online gedeeld worden. Andersom betekent dit dat fans van reismerken hun gevoel bij een bepaalde post online en via hun mobiele device beter kunnen uiten. Hierdoor kunnen travel merken nog beter de gevoelens en behoeften aanvoelen  van hun publiek om daar vervolgens weer iets mee te kunnen doen.

De rol van de emoticon is daarbij ongekend, in het romantiseren en verstevigen van de relatie. Zo is de wow emoticon de next level emoticon van een ‘gewone like’ en de love reactie in plaats van de like geeft nog iets meer diepgang en betekenis. De ‘sad’ emoticon geeft merken meer inzicht in wat hun volgers verwachten van hun content en geeft inzicht in je merkreputatie, aldus Belvilla en D-rtgroep in een eerder artikel.

Het zijn dus tools die millennials dagelijks richting peers en geliefden gebruiken in hun communicatie en maakt het soms ook makkelijker om te kunnen communiceren. In diverse livechats zoals via Twitter kun je ook emoticons gebruiken (deze zijn echter wel beperkt), ook Instagram, en natuurlijk Whatsapp in de reisbranche lenen zich voor die meer geromantiseerde (en emotionele) vorm van communicatie met fans, klanten, reizigers (hartjes, vlaggen van landen, duimpjes omhoog, smileys, etcetera).

social-emoticons-communicatie

Wat geeft druk?

Er bestaat een aantal factoren die millennials ondanks de benefits van hun smartphone, ook druk geven. Een van die factoren die druk geven en direct te maken heeft met travel, is de druk die zij voelen om continu updates te geven van wat zij doen en waar zij naartoe reizen of op welke bestemming zij zijn.

Een derde van de Millennials rangschikt FOMO (fear of missing out) nog steeds als een van de meest vervelende dingen aan het bezit van een smartphone. Vrouwen zijn overweldigend goed vertegenwoordigd in deze statistiek, met vier keer zoveel vrouwen die FOMO melden als de belangrijkste klacht in verband met het bezit van een telefoon.

Degenen die lijden aan FOMO, lijken de meest productieve smartphone-gebruikers, waarbij de helft van hen gelooft dat hun smartphone hun leven heeft verbeterd door het te vergemakkelijken. Zij zijn ook de minst ‘luie’ groep.

druk-wegnemen-millennials-smartphone

Op wie moet je dan inspelen? Compulsieve smartphone-gebruikers hebben een hekel aan de hoeveelheid tijd ze besteden aan hun smartphones. Ze vinden ook dat het hen luier maakt, en geloven niet dat hun leven vergemakkelijkt, zoals veel van de andere groepen millennials.
Nog een aantal interessante feiten:
  • Mensen met kinderen, overtroffen de rest: zij zijn met 42% het meest bezorgd over de hoeveelheid tijd ze besteden aan hun smartphones.
  • Vrouwen voelen zich meer belast door de hoeveelheid tijd die ze besteden aan hun smartphones, met 35% van hen die er een hekel aan hebben, in tegenstelling tot slechts 23% van de mannen.
  • Drie keer zo veel mannen zeggen dat het hen slimmer heeft gemaakt, in vergelijking met vrouwen (16% versus 5%).
  • Eén op de drie Millennials (35%) controleert hun telefoons ten minste twee keer per uur.
  • Daarbij is het zo dat 20% van de Millennials niet kan bijhouden hoe vaak ze hun telefoons controleren en zeggen dat het zeker meer is dan 10 keer per uur.

Waar kun je nu mee aan de slag?

Het is wel duidelijk dat een strategie gericht op millennials en hun smartphone gewoonten begint met een aantal belangrijke kernwaarden, waarbij stap 1 content is, stap 2 user experience en stap 3 in het persoonlijke contact blijft.

  • Content
    Vier blogs die je helpen om een betere contentstrategie op te zetten voor millennials en hun smartphone gebruik:
    1. Blog: De data journey als (mobiele) contentstrategie; door millennials wordt het belangrijk gevonden dat ze het idee hebben dat ze ‘slimmer zijn geworden’ door smartphone te gebruiken. Kies voor leuke informatieve content die via mobiel eenvoudig toegankelijk is (verpreiden via social media dus).
    2. Technologie op leerzame wijze integreren in het product. Blog: hotel start met content aanbieden waar je slimmer van wordt. Zo wordt het gebruik van smartphones en andere mobiele devices in een keer wel nuttig voor de gebruiker, maar blijf je de benefits houden van het directe (mobiele) contact als reisonderneming of hotel.
    3. Blog: Connected zijn via experiences door smartphones. De inzet van moderne technologie als ibeacons om aan de ene kant persoonlijk in contact te zijn met reizigers en gebruik te maken van hun content, om aan de andere kant ook van toegevoegde waarde te zijn voor de millennial reiziger.
    4. Cijfers en statistieken bewijzen de kracht van virtual reality. Blog: Consumenten kopen door VR, de rol van mobiele video content voor travel en de aansluiting op diverse doelgroepen.
  • User experience
    1. Blog: Een multi-channel strategie voor millennials verhoogt de user experience door op het juiste moment in te spelen op de FOBO trend, fear of being offline. In dit blog lees je hoe je onderdeel kunt zijn van de customer journey van deze groep millennials aan de hand van een case van Generator Hostels.
  • Persoonlijk contact
    1. Blog: redenen om app-care te gebruiken in de communicatie met millennials. Gebruik van emoticons is een aspect, maar dit gaat nog veel verder.
    2. Ter inspiratie een ontwikkeling die eraan komt. Blog: iMessage als doorbraak in mobiele klantcommunicatie, hoe ziet het mobiele klantcontact landschap eruit als wij geen apps meer nodig hebben om met klanten (millennials) te communiceren?

Heb jij nog aanvullingen?