• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Startup interview: het social enterprise business model van Doozze

12 januari 2015 door Lobke Elbers

TravelNext volgt Startups en deze keer vertelt Rob Simons over de start van Doozze. Kijk hier om meer te lezen over deze rubriek of meld je aan als startup door te mailen naar lobke@travelnext.nl.

Hoe werkt Doozze precies?

Individuele reizigers zoeken steeds meer naar manieren om lokale culturen en levensstijlen van dichtbij te ervaren en deze unieke belevenissen te delen met hun vrienden en familie. Alleen zijn juist het soort reiservaringen die in deze behoeften voorzien vaak kleinschalig en moeilijk te vinden op het internet. Reizigers komen dan ook vaak op plekken terecht waar het blijft bij een oppervlakkige kennismaking met een lokale cultuur.

Tegelijkertijd zijn er wereldwijd duizenden prachtige plekken bij bewoners thuis, waar precies deze originele, authentieke en culturele reiservaringen gevonden kunnen worden! Echter weten deze initiatieven vanwege een gebrek aan voldoende markt én marketing kennis hun doelgroep niet of nauwelijks te bereiken.

Op Doozze worden deze unieke homestays in samenwerking met onze lokale partners gepresenteerd en wordt de reiziger geholpen bij het vinden en boeken van deze reisproducten.

Hoe is het idee voor Doozze ontstaan?

Tijdens onze eigen reizen merkten we dat authentieke reiservaringen bij lokale gemeenschappen thuis hetgene was waaruit we veruit de meeste voldoening haalden. Er gebeurt iets heel bijzonders bij het simpelweg delen van elkaars levensstijlen. Door bijvoorbeeld een overnachting en een paar maaltijden te delen, leer je een cultuur en haar mensen in het bijzonder écht kennen. En het zijn juist deze ontmoetingen die ervaringen en herinneringen voor het leven opleveren!

Meer reizigers en lokale gemeenschappen in staat stellen om op deze manier met elkaar in contact te komen vormde dan ook de basis voor het idee achter Doozze.

Welke visie heeft Doozze?

Doozze thinks that a rich life is one shared with others.

Wij geloven dat je een homestay niet alleen moet zien als een slaapplek, maar als een plek om diversiteit te ontdekken door het uitwisselen van ervaringen, verhalen en levensstijlen. Dit verrijkt niet alleen het leven van de reiziger, maar ook dat van de lokale gemeenschap.

Een belangrijk aspect in deze visie is dat het delen niet alleen gaat over de reiservaring of levensstijl, maar dat juist ook de financiële winst eerlijk gedeeld wordt. Om dat te bereiken is Doozze een ‘social enterprise’, waarbij wij winst voor iedereen nastreven; voor zowel Doozze en de reiziger, maar vooral ook de lokale partners en gemeenschappen!

In de praktijk betekent dit dat we minimaal 50% van onze netto winst herinvesteren in lokale projecten. Dit heeft als doel de lokale gemeenschappen en partners te ondersteunen zodat zij in de toekomst zelfstandig en aan de hand van hun eigen lokale behoeften, de toeristische ontwikkelingen in hun gemeenschap kunnen managen. Wij doen dit niet alleen, maar samen met onze stichting, Doozze Sparks en onze lokale partners.

Wat zijn de succesfactoren?

De grootste succesfactor van Doozze is het zijn van een ‘social enterprise’. Door te werken via het gedachtegoed van sociaal ondernemen zijn we op drie verschillende manieren succesvol, voor zowel reiziger als lokale host:

  1. Een eerlijke prijs:

Slapen in een lokale homestay is niet duur. Wij vinden het daarom extra belangrijk dat de lokale partners wel een eerlijke prijs ontvangen voor hun diensten. Wij vragen hen dan ook niet om laagste-prijs-garanties of hoge commissies. Sterker nog, ze betalen helemaal niets voor de boekingsverzoeken via Doozze. Dit zorgt ervoor dat alle inkomsten van het toerisme direct ten goede komen aan de lokale partners en gemeenschappen. Dit is transparant, gemakkelijk en fair.

  1. Unieke reiservaringen:

Doozze biedt reizigers de mogelijkheid om in unieke bestemmingen over de hele wereld te verblijven en de lokale levensstijl van dichtbij te ervaren. Tegelijkertijd ondersteunen we projecten die ervoor zorgen dat deze bestemmingen leefbaar blijven voor de lokale bevolking en dat zij hun unieke karakter behouden.

  1. Het uitwisselen van levensstijlen:

Via ons platform stimuleren wij het uitwisselen van levensstijlen, met als doel reizigers en lokale bevolking een unieke ervaring te geven die bijdraagt aan sociale ontwikkeling wereldwijd en een grotere kennis over verschillende culturen.

Wat is het business model?

Bij Doozze geloven wij in een gezond social enterprise model waarbij de klantwaarden en de sociale impact elkaar versterken. Financiële winst is hierbij een middel en niet het hoofddoel. Vanuit deze gedachte is daarom ons business model zo ingericht dat wij lokale partners geen extra kosten opleggen voor het plaatsen van homestays op Doozze. Reizigers betalen een redelijke vergoeding van 15% aan Doozze bovenop de overnachtingsprijs voor de contactlegging met de lokale partner. Wij staan voor transparantie en dit percentage komt overeen met marktconforme commissies voor bemiddelingsdiensten die de klant normaal niet ziet. Maar bovenal wordt dit geld gebruikt om de sociale impact voor zowel reiziger als host te vergroten. Namelijk door het platform en de marketing te optimaliseren, te herinvesteren in projecten die bijdragen aan het behoud van de bestemmingen en cross-culturele ontmoetingen en interactie te bevorderen via onze stichting Doozze Sparks.

Bestaan er al soortgelijke concepten?

Doozze is op dit moment het eerste en enige travel platform in zijn soort wat werkt volgens een social enterprise model. Doozze onderscheidt zich door zowel de ervaring van de reiziger als de ontwikkeling van de host voorop te plaatsen. Doozze biedt reizigers hetzelfde gemak bij het online boeken van een homestay als andere platformen zoals bijvoorbeeld Booking.com of Airbnb. Echter, de unieke plekken die wij aanbieden zijn op andere platformen niet te vinden. Dit heeft als voornaamste reden dat de lokale bevolking in deze bestemmingen vaak niet over de juiste kennis en vaardigheden beschikt om accommodaties online te beheren en om reserveringen af te handelen. Doozze faciliteert zodoende een nieuwe product-markt combinatie.

Wat willen jullie met Doozze over een jaar bereikt hebben?

Op dit moment faciliteren wij zo’n 50 hosts in Thailand, Vietnam en Colombia om hun unieke overnachtingsplekken aan te bieden. We zijn nu in gesprekken met partners in 10 andere landen en over een jaar hebben wij naar verwachting 500 plekken in 15 landen, in Azië, Latijns Amerika en Afrika. Daarnaast streven wij er naar om via onze stichting Doozze Sparks te kunnen beginnen met het ondersteunen van de eerste projecten voor lokale gemeenschappen.

Even verder dromen, waar staat Doozze over 5 jaar?

Het zou fantastisch zijn als Doozze over 5 jaar is uitgegroeid tot een wereldwijde community van geëngageerde reizigers, hosts en partners die gezamenlijk voortbouwen aan onze uiteindelijke missie, namelijk het delen van levensstijlen mogelijk maken voor iedereen, over de hele wereld.

Tijdens de Vakantiebeurs Vakdagen op 13 en 14 januari is Doozze onderdeel van de trendpresentatie door Tessa aan de Stegge over verblijven bij locals en lokaal reizen.

Gerelateerde Berichten

  • Startup travel bloggers: welk verdienmodel is duurzaam?

    Het zal niemand zijn ontgaan: het internationale netwerk van communicatiebureaus IPREX heeft een onderzoek uitgevoerd…

  • social travel
    Social Travel vs Normal Travel [Infographic]

    Social travel is 'here to stay'. Steeds meer reizigers zijn mobieler en gaan meer om…

  • Airbnb neemt social startup Localmind over

    Airbnb heeft gisteren bekend gemaakt dat ze een nieuw familielid hebben. Ze hebben de Localmind…

  • Startup travel bloggers: welk verdienmodel is duurzaam?

    Het zal niemand zijn ontgaan: het internationale netwerk van communicatiebureaus IPREX heeft een onderzoek uitgevoerd…

  • social travel
    Social Travel vs Normal Travel [Infographic]

    Social travel is 'here to stay'. Steeds meer reizigers zijn mobieler en gaan meer om…

  • Airbnb neemt social startup Localmind over

    Airbnb heeft gisteren bekend gemaakt dat ze een nieuw familielid hebben. Ze hebben de Localmind…

Categorie: E-commerce Tags: Doozze, social enterprise model, social travel

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Travel trend 2015 volgens Tessa aan de Stegge #connectwithlocals - TravelNext schreef:
    14 januari 2015 om 06:38

    […] Doozze is gericht op het verbinden van onafhankelijke reizigers met unieke homestays en community stays in Azië en Zuid-Amerika. Lees in deze blog het interview met Rob Simons over het social enterprise business model van Doozze. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

NHTV Airbnb destinatiemarketing travel Vakantiebeurs Social Media Expedia Google TUI KLM onderzoek mobiel technologie reviews Booking.com instagram reizen TripAdvisor Facebook hotels

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext