@Leisure | de Do’s van Bert Wiggers
Bert Wiggers bekend van Intermediair, Ilse media (o.a. Startpagina, nu.nl en kieskeurig) zit nu 100 dagen bij @Leisure. Wat hij in die 100 dagen heeft ervaren is het tempo en de snelheid van werken. Noodzakelijk om te overleven in de huidige reisbranche. In zijn presentatie geeft Bert Wiggers zijn persoonlijk verhaal over de do’s voor het succesvol ondernemen op internet.

Do 1: Eat your own dog shit.
Do 2. Analyseer je waardeketen.
Do 3: Praat met je concurrent.
Do 4. Praat met “rare mensen”.
Do 5. Vertel je tante wat je doet.
Do 6. Investeer het meest na de launch.
Do7. Maak elke maand een deal.
Do 8. Vertrouw alleen op cijfers.
Do 9. Communiceer direct met de klant.
Do 10. Zoek vrienden.

Do 1: Eat your own dog shit. Wat gebeurt er met de klant. Je moet altijd eerst zelf het klantenproces ingaan. Ook intern. Een middag meeluisteren met het call center geeft je meteen een goede indruk wat er echt af speelt.

Do 2. Analyseer je waardeketen. Vraag je af waar je per deal in de keten geld kan verdienen: impression, clickthru, lead en sale. Telkens opnieuw afwegen waar je waarde toevoegt. Wat internet doet is het rationaliseren van de keten.

Do 3: Praat met je concurrent. Hoe zit jij erin? Hoe denk jij daarover? We zitten allemaal in een markt die ontstaat. Een gesprek met je concurrent, daar moet je altijd tijd voor vrijmaken.

Do 4. Praat met “rare mensen”. Het liefst wekelijks praten met mensen die uitzonderlijke ideeën hebben. Het geeft enorm veel inspiratie. Gun jezelf die ruimte.

Do 5. Vertel je tante wat je doet. Hou het simpel, eenvoudig (KISS), wees duidelijk in je claim, doe één ding goed. Het gaat niet om het uiterlijk het gaat erom of de site het doet. Weet wat mensen willen. En haal alle ruis eromheen weg.

Do 6. Investeer het meest na de launch. Een site is geen project maar een organisme. Elke site en subsite vreet energie. Houd focus in je organisatie. Liever minder dan meer business units.

Do7. Maak elke maand een deal. Onderzoek nieuwe business modellen. Durf te verliezen want twee van de tien werken.

Do 8. Vertrouw alleen op cijfers. Eigen statistieken eerst. Tel je bezoekers en tel wat ze doen. Weet tot in detail hoe de statistieken worden opgebouwd. Ken zelf de interne fouten van het systeem. En doe dat elke dag.

Do 9. Communiceer direct met de klant. Zorg dat e-mails binnen 12 uur worden beantwoord. Lees dagelijks blogs en reviews. Luister mee in call centers, lees e-mails. Laat dagelijks verslagen maken van klantcontacten. Wees persoonlijk en maak altijd je afspraken waar.

Do 10. Zoek vrienden. Werk met partners. Deel risico’s, deel opbrengsten. Probeer een “bedrijvenbende”. Maak een netwerk en deel die informatie.