Wanneer je 44.000 reizigers en hoteliers naar hun plannen voor 2016 vraagt, krijg je een mooie spiegeling van hoe de reisindustrie er volgend jaar mogelijk anders of vernieuwend uit komt te zien. TripAdvisor onderzocht en deelde de resultaten in zes key travel trends voor de reisindustrie.
In totaal zijn er 7 regio’s ondervraagd (in 32 markten) wereldwijd. TripAdvisor heeft het volume van haar gebruikers ingezet om online een survey af te nemen over de motivaties van mensen om te reizen, hun verwachte bestedingen, de manier waarop ze hun keuzes maken waar ze naartoe willen en willen verblijven.
Omdat de survey internationaal afgenomen is, en een doorsnede geeft van de wereldwijde markt, is dit zeker interessant voor Nederlandse reisbedrijven die zich zowel nationaal als internationaal oriënteren. Het gaat namelijk volledig om de klant anno 2016.
Trend #1 ”Try before you die”
Uit de survey blijkt dat respondenten in alle leeftijden, volgend jaar van plan zijn om iets te ondernemen of te proberen wat zij nog niet eerder hebben gedaan. Dit loopt uiteen van het proberen van een ‘hippe’ cruise tot solo reizen en meer.
- Wereldwijd plant 69% van de reizigers iets nieuws te ondernemen in 2016
- 1 op de 5 reizigers zegt een cruise te willen ondernemen volgend jaar
- 17% gaat solo reizen voor het eerst proberen.
Wat kun je nu met deze cijfers? Persoonlijk denk ik dat de cijfers niet zoveel uitmaken, maar de drie grote trends daarbinnen wel. Je kunt je afvragen binnen je huidige productaanbod of je iéts hebt in je productaanbod wat iemand voor het eerst zou kunnen gaan proberen. Denk daarbij niet alleen aan de reguliere reiziger, maar juist ook aan de wat meer ‘ervaren’ reizigers, die je wel wat spannenders mag voorschotelen. Persoonlijk vind ik Srprs.me nog steeds een van de beste verrassingsconcepten die er binnen de Nederlandse reisindustrie is. Kun je zelf ook iets verzinnen, waarmee je door een kleine aanpassing de funfactor weer terugbrengt?
Denk daarbij ook vooral aan hoe content je daarbij kan helpen. Zo heeft KRAS op haar Beleef! platform bijvoorbeeld de kapitein van de cruises ingezet om het verhaal van zo’n reis te vertellen. Kleine veranderingen kunnen al een groot resultaat hebben.
Trend #2 ”Geld moet rollen want dat is het waard”
Wereldwijd hebben reizigers aangegeven meer te willen spenderen in 2016 dan dat zij tot nu toe hebben gedaan. Goed nieuws toch?
1 Op de 3 reizigers is van plan meer geld uit te geven aan reizen dan zij hebben gedaan in 2015.
- 33% van de reizigers is van plan meer geld te spenderen dan vorig jaar are planning to spend more on travel in 2016 than they did the previous year.
- Onder de personen die hun reisbudget vergroten, geeft 49% aan dat ze doen omdat ze vinden dat zij het zelf, of hun familie dit verdient.
- 31% zegt dat ze meer aan reizen besteden omdat het goed is voor gezondheid en welzijn.
En juist deze zaken zijn perfect om je marketing op in te richten. Een soort van ‘omdat je het waard bent’ strategie. De TUI film, die al een tijdje op de tv schermen en online rondzingt, is hier een goed voorbeeld van. De film laat zien dat je werkelijk een ander mens kunt worden door te reizen.
https://www.youtube.com/watch?v=GNzsiQz5O9E
Hoewel ook ik moest wennen aan de soort hulk vertoning, snap ik nu beter wat het doel is van de reclame. Het moet een bepaald gevoel los kweken.
Trend #3 Destinaties kiezen op cultuur en aanbiedingen
Er zijn grofweg drie redenen/trends te zien waarop reizigers hun vakantiebestemming kiezen.
- Wereldwijd geeft 47% van de reizigers aan dat ze een bestemming hebben bezocht vanwege de cultuur en de mensen in een specifiek land. Verhalen en ervaringen van anderen spelen hier een belangrijke rol in.
- 1 op de 5 reizigers (21%) heeft een bestemming gekozen omdat een hotel een specifiek aanbod of een goede pakketdeal had. Prijs is dus nog steeds belangrijk.
- “TV toerisme” is on the rise: 1 op de 5 reizigers heeft een bestemming bezocht omdat zij het op televisie zagen.
En juist die laatste trend vind ik persoonlijk enorm interessant! Floortje naar het einde van de Wereld, 3 op Reis, 3 op Reis backpack. Stuk voor stuk laten ze allemaal de meest unieke en bijzondere bestemming zien, waar vooral ook op social media, door kijkers veel over gesproken wordt. Ook de doelgroepen die worden aangesproken zijn erg verschillend. Waarom zouden we dat online niet goed kunnen inzetten? Inspelen op wat er op televisie trending is? Ik moest eraan denken dat reisorganisaties en OTA’s hier perfect op kunnen inspelen, door gebruik te maken van realtime marketing. Eerder lieten we in een blog al zien hoe je een tijdelijk event, fenomeen of hype kunt claimen rondom een bestemming kunt claimen, je marketing op te richten en uiteindelijk meer bezoekers naar een bepaalde destinatie te krijgen. Dit kan ook met de hypes die dergelijke televisieprogramma’s creëren.
Trend #4 Cool en connected blijven
Wat zijn de belangrijkste selectiecriteria van een accommodatie?
- Wereldwijd zegt 63% van de reizigers dat air conditioning een must have is. Dat is belangrijker dan ontbijt (40%) of een zwembad (26%).
- 46% zegt dat gratis WiFi op de kamer een must is. Als dat niet geboden wordt, zal er verder worden gekeken.
- 26% van de reizigers zegt dat zij een accommodatie nodig hebben met super snel internet, 11% is bereid daarvoor te betalen.
Al enige tijd is de ‘hotel wifi test’; een tool waarmee de kwaliteit van de WiFi wordt gemeten, geïntegreerd in de grootste zoekmachines zoals TripAdvisor zelf, maar ook Booking en Expedia. Daarmee kun je per accommodatie overzichtelijk zien welke hotels goed scoren en welke niet. Als accommodatie eigenaar is dit dus ook de perfecte test voor jezelf. Voldoe je aan die voorwaarden? En wat heeft het voor een effect op de boekingen?
Trend #5 Hoge kamerprijzen en toch optimistisch
Wanneer we kijken naar de accommodaties, geeft de meerderheid aan dat ze van plan zijn om de kamerprijzen op te hogen, hoger dan afgelopen jaar.
3 van de 4 eigenaren is optimistisch over de opbrengsten in 2016.
- Bijna de helft zegt de kamerprijzen te verhogen in 2016 (47%).
- De meeste accommodaties doen dit om stijgende overhead te compenseren (65%), een derde doet dit vanwege recente renovaties (37%) of vanwege toenemende vraag (35%).
- 3 van de 4 business eigenaren is optimistisch over de opbrengsten in 2016. De meerderheid daarvan zegt dat vanwege het aantal lokale events en conferenties die gepland zijn volgend jaar (65%).
- 91% van de hoteliers ziet directe boekingen als key voor de toekomst van hun onderneming.
Trend #6 Reputatie beheer online
Online aanwezigheid blijft van belang. In 2016, zullen accommodaties net als in 2015 een oog houden op wat er over hen gezegd wordt op het web.
- Online reputatie management systemen zijn nog steeds de grootste investeringen die accommodaties van plan zijn om te doen in 2016, waarbij 59% heeft aangegeven meer te willen investeren dan vorig jaar.
Credits header afbeelding: Shenamt (CC)