Bedrijven uit de reisbranche zijn de mooiste bedrijven. Het zijn immers bedrijven die het mooiste mede mogelijk maken: reizen. Maar mooie bedrijven zijn helaas niet automatisch ook bekende bedrijven. Daar is actie voor nodig. Heeft jouw bedrijf een missie waar meer mensen van mogen weten? Neem dan deze PR-tips ter harte.

Door Suzanne van Duijn en Chantal Schram van PR-cursus.nl 

Mooie dingen doen is een ding. Zorgen dat anderen ook op de hoogte zijn van deze mooie dingen is een tweede. Maar hoe bereik je een nieuw publiek? Hoe zorg je dat jouw doelgroep je weet te vinden? Zichtbaar zijn is het toverwoord. En gelukkig kan je daar zelf voor zorgen.

  1. Start met je eigen kanalen #1: Blog

Het mag anno 2019 duidelijk zijn dat bloggen geen tijdelijke hype is geweest. Online is het nieuwe offline, en dus doet elk zichzelf respecterend bedrijf er goed aan een blogpagina op de website te zetten. Plaats regelmatig updates – in ieder geval elke maand. Dit houdt je website vernieuwend en dat is dan weer goed voor je vindbaarheid in Google. Bloggen is een ideale manier om je expertise te tonen en je bestaande volgers weer naar je website te trekken.

  1. Start met je eigen kanalen #2: Social media

Hopelijk vind je dit ook een inkoppertje: social media zijn niet meer weg te denken. Niet alleen om privéfoto’s op je persoonlijke accounts te delen, maar juist ook om zakelijk in te zetten. Deel blogposts, houd volgers op de hoogte van nieuws binnen je bedrijf, en reageer vooral ook op posts van anderen. Laat zien wie jullie zijn. Zo bouw je relaties op en zet je volgers om in klanten. Je potentiële klant ziet immers graag wie er achter een bedrijf zit en koopt graag van personen in plaats van een instantie (bron). Blijf on top of mind en post minimaal een keer per week iets op het voor jou meest relevante kanaal (oftewel: daar waar jouw doelgroep zit).

PR-tips
Foto: Anouk Fotografeert
  1. Benader de media

Bloggen en social media zijn goed voor je zichtbaarheid, maar vooral onder je bestaande doelgroep. Natuurlijk bereik je ook ‘nieuwe’ mensen als volgers jouw berichten liken, maar lang niet zoveel als je bereikt met een ‘externe publicatie’. Dankzij een externe publicatie, bijvoorbeeld een interview met jou in de krant, bereik je uiteraard veel meer mensen dan met een blog op je eigen website. De media benaderen is dus het devies.

  1. Stel een medialijst op

Maar hoe benader je de media? Het begint allemaal met het vinden van de juiste mediatitels. Dat zijn de media die het beste aansluiten bij jouw bedrijf en jouw doelgroep. Verkoop jij reizen aan Nederlandse gezinnen met een hoog inkomen? Dan zijn bijvoorbeeld De Volkskrant, LINDA en Happinez goede media voor jou. Zet ze in een Excel (jouw medialijst) en zoek de bijbehorende redacteuren en e-mailadressen erbij. Zo is de basis van jouw PR gelegd en houd je makkelijk het overzicht.

  1. Start met pitchen

Als je medialijst af is, kan je beginnen met pitchen. Dit komt erop neer dat je de media gaat benaderen met een persoonlijke mail. Je hoeft dus geen persbericht te hebben om een journalist aan te schrijven. Stel jezelf en je bedrijf simpelweg even voor, en bied jezelf aan als expert, mocht de journalist ooit iemand zoeken voor een interview. Zo weten de media van jouw bestaan af en zullen ze heus contact opnemen als ze je nodig hebben. Soms duurt dat maanden – of zelfs jaren – maar wat in het vat zit verzuurt niet. Bovendien heb je nu vast wat oppervlakkige mediarelaties, mocht je wel eens een persbericht hebben. Net als op je social media kanalen geldt ook hier: bouw relaties op.

Foto: Anouk Fotografeert
  1. Verstuur je persberichten persoonlijk

Een persbericht uitsturen is alleen een goed idee als je ‘echt’ nieuws hebt. Waar het ook vaak fout gaat, is dat een persbericht naar de verkeerde media wordt gestuurd. Bovendien boek je sneller succes als je een persbericht niet als massamail in één keer verzendt, maar juist persoonlijk uitstuurt. Kortom, wees kritisch bij het schrijven van persberichten, zoek per bericht de juiste media bij elkaar (uit je medialijst) en benader deze het liefst zo persoonlijk mogelijk.

  1. Schrijf een gastblog

Gastblogs zijn blogs die je niet schrijft voor je eigen website, maar voor andere platforms. Zo zijn wij zelf auteur voor Frankwatching en schrijven we regelmatig voor deze website over PR. Dit geeft ons expertstatus en levert ons niet zelden nieuwe klanten op. Voor jouw bedrijf is waarschijnlijk een heel ander medium weer relevant. Kijk wederom goed welke media goed worden gelezen door jouw doelgroep, en pitch daar jouw idee voor een gastblog. Maak een gastblog nooit te commercieel, maar zorg voor een win-win. Waardevolle content voor het medium, mooie publiciteit voor jou. Check bijvoorbeeld deze blog van Better Places voor LINDA over reizen naar Lombok. Tip: zoek eveneens de actualiteit op voor extra relevantie.

Meer weten over zichtbaarheid en PR? Kijk voor meer informatie op PR-cursus.nl.