• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

7 PR-tips voor de reisbranche om meer zichtbaarheid te creëren

9 mei 2019 door Suzanne van Duijn

Bedrijven uit de reisbranche zijn de mooiste bedrijven. Het zijn immers bedrijven die het mooiste mede mogelijk maken: reizen. Maar mooie bedrijven zijn helaas niet automatisch ook bekende bedrijven. Daar is actie voor nodig. Heeft jouw bedrijf een missie waar meer mensen van mogen weten? Neem dan deze PR-tips ter harte.

Door Suzanne van Duijn en Chantal Schram van PR-cursus.nl 

Mooie dingen doen is een ding. Zorgen dat anderen ook op de hoogte zijn van deze mooie dingen is een tweede. Maar hoe bereik je een nieuw publiek? Hoe zorg je dat jouw doelgroep je weet te vinden? Zichtbaar zijn is het toverwoord. En gelukkig kan je daar zelf voor zorgen.

  1. Start met je eigen kanalen #1: Blog

Het mag anno 2019 duidelijk zijn dat bloggen geen tijdelijke hype is geweest. Online is het nieuwe offline, en dus doet elk zichzelf respecterend bedrijf er goed aan een blogpagina op de website te zetten. Plaats regelmatig updates – in ieder geval elke maand. Dit houdt je website vernieuwend en dat is dan weer goed voor je vindbaarheid in Google. Bloggen is een ideale manier om je expertise te tonen en je bestaande volgers weer naar je website te trekken.

  1. Start met je eigen kanalen #2: Social media

Hopelijk vind je dit ook een inkoppertje: social media zijn niet meer weg te denken. Niet alleen om privéfoto’s op je persoonlijke accounts te delen, maar juist ook om zakelijk in te zetten. Deel blogposts, houd volgers op de hoogte van nieuws binnen je bedrijf, en reageer vooral ook op posts van anderen. Laat zien wie jullie zijn. Zo bouw je relaties op en zet je volgers om in klanten. Je potentiële klant ziet immers graag wie er achter een bedrijf zit en koopt graag van personen in plaats van een instantie (bron). Blijf on top of mind en post minimaal een keer per week iets op het voor jou meest relevante kanaal (oftewel: daar waar jouw doelgroep zit).

PR-tips
Foto: Anouk Fotografeert
  1. Benader de media

Bloggen en social media zijn goed voor je zichtbaarheid, maar vooral onder je bestaande doelgroep. Natuurlijk bereik je ook ‘nieuwe’ mensen als volgers jouw berichten liken, maar lang niet zoveel als je bereikt met een ‘externe publicatie’. Dankzij een externe publicatie, bijvoorbeeld een interview met jou in de krant, bereik je uiteraard veel meer mensen dan met een blog op je eigen website. De media benaderen is dus het devies.

  1. Stel een medialijst op

Maar hoe benader je de media? Het begint allemaal met het vinden van de juiste mediatitels. Dat zijn de media die het beste aansluiten bij jouw bedrijf en jouw doelgroep. Verkoop jij reizen aan Nederlandse gezinnen met een hoog inkomen? Dan zijn bijvoorbeeld De Volkskrant, LINDA en Happinez goede media voor jou. Zet ze in een Excel (jouw medialijst) en zoek de bijbehorende redacteuren en e-mailadressen erbij. Zo is de basis van jouw PR gelegd en houd je makkelijk het overzicht.

  1. Start met pitchen

Als je medialijst af is, kan je beginnen met pitchen. Dit komt erop neer dat je de media gaat benaderen met een persoonlijke mail. Je hoeft dus geen persbericht te hebben om een journalist aan te schrijven. Stel jezelf en je bedrijf simpelweg even voor, en bied jezelf aan als expert, mocht de journalist ooit iemand zoeken voor een interview. Zo weten de media van jouw bestaan af en zullen ze heus contact opnemen als ze je nodig hebben. Soms duurt dat maanden – of zelfs jaren – maar wat in het vat zit verzuurt niet. Bovendien heb je nu vast wat oppervlakkige mediarelaties, mocht je wel eens een persbericht hebben. Net als op je social media kanalen geldt ook hier: bouw relaties op.

Foto: Anouk Fotografeert
  1. Verstuur je persberichten persoonlijk

Een persbericht uitsturen is alleen een goed idee als je ‘echt’ nieuws hebt. Waar het ook vaak fout gaat, is dat een persbericht naar de verkeerde media wordt gestuurd. Bovendien boek je sneller succes als je een persbericht niet als massamail in één keer verzendt, maar juist persoonlijk uitstuurt. Kortom, wees kritisch bij het schrijven van persberichten, zoek per bericht de juiste media bij elkaar (uit je medialijst) en benader deze het liefst zo persoonlijk mogelijk.

  1. Schrijf een gastblog

Gastblogs zijn blogs die je niet schrijft voor je eigen website, maar voor andere platforms. Zo zijn wij zelf auteur voor Frankwatching en schrijven we regelmatig voor deze website over PR. Dit geeft ons expertstatus en levert ons niet zelden nieuwe klanten op. Voor jouw bedrijf is waarschijnlijk een heel ander medium weer relevant. Kijk wederom goed welke media goed worden gelezen door jouw doelgroep, en pitch daar jouw idee voor een gastblog. Maak een gastblog nooit te commercieel, maar zorg voor een win-win. Waardevolle content voor het medium, mooie publiciteit voor jou. Check bijvoorbeeld deze blog van Better Places voor LINDA over reizen naar Lombok. Tip: zoek eveneens de actualiteit op voor extra relevantie.

Meer weten over zichtbaarheid en PR? Kijk voor meer informatie op PR-cursus.nl.

Gerelateerde Berichten

  • Hotels
    Tips om visueel uit te blinken op TripAdvisor

    Visuele content is belangrijker dan ooit, mensen willen weten waar ze terecht komen en geïnspireerd…

  • TBDItaly: tips om te professionaliseren als reisblogger

    Europa heeft er sinds deze maand een nieuw evenement bij dat de toerisme sector in…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

Categorie: Marketing, Online PR en branding, Social media, TravelNieuws, Trends Tags: blog, cursus, Media, pr, Social Media, tips

Over Suzanne van Duijn

Suzanne van Duijn (1988) is de oprichter en eigenaar van SuusjeHQ, een online bureau voor pr en content. SuusjeHQ richt zich op wereldse bedrijven; veelal actief in travel en/of de sociale hoek. Door middel van goede content en andere free publicity-methoden helpt SuusjeHQ haar klanten aan (online) exposure. Daarnaast organiseert Suzanne regelmatig events, zoals haar pr-workshop voor ondernemers en 'De Reislustige Freelancer' over locatie-onafhankelijk werken. Suzanne is tevens (gast)docent/spreker en runt haar eigen blog Artikel255.nl over leuker werken en meer reizen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Elite zegt

    3 juni 2019 om 16:25

    Zeer leuke tips dit artikel heeft me veel geholpen met mijn werk!

  2. Chantal & Suzanne | PR-cursus.nl zegt

    3 juni 2019 om 16:27

    Dank, Elite! Leuk te horen!

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel destinatiemarketing KLM TripAdvisor NHTV hotels onderzoek technologie reviews Google instagram Booking.com Facebook mobiel Vakantiebeurs Social Media reizen Expedia Airbnb TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring