De reisindustrie heeft een groot online platform met veel deelnemers zoals touroperators, destinatiemarketingbureau’s, travelbloggers enzovoort. Online zijn is makkelijk, maar een influencer worden is moeilijk en daaruit je geld verdienen is nog moeilijker. Hoe kun je winst halen uit je online profilering? En hoe kan de industrie samenwerken om de online voordelen voor iedereen te optimaliseren?

Shane Dallas, ook wel bekend als The Travel Camel, is avonturier en social influencer en bracht in zijn presentatie op het bloggersevent Money Making een overview van hoe industrie en influencers beter met elkaar kunnen samenwerken om voor beiden het meeste voordeel eruit te halen.

Storytelling sterkste vorm van communicatie

Een verhaal vertellen is de meest krachtige manier van communiceren. Dat geldt voor reisverhalen vanuit de industrie, maar ook voor de influencers die de verhalen voor die industrie gaan vertellen. In overeenstemming met wat trendwatcher Tom Palmaerts zei, de generatie van nu is de slash generatie. Influencers noemen zichzelf blogger, maar kernactiviteiten zoals interviewen, fotograferen, beursbezoek, kennis op doen en social media kanalen met volle overgave beheren, hebben geen directe naar bloggen. Oftewel, bloggen of blogger zijn, is geen alles omvattend begrip wat alle activiteiten perfect zou kunnen samenvatten.

Een goed voorbeeld daarvan is de website (blog) van Legal Nomads. De website is een verzameling van media-uitingen en het daadwerkelijke blog is er slechts maar een klein deel van. Er is een webshop, ze heeft een boek geschreven en ze schrijft glutenvrije foodgidsen. Die diversiteit op 1 website (blog) is interessant voor reismerken en organisaties omdat er langdurig via diverse mediakanalen samengewerkt kan worden.

legal nomads TravelNext

Influencer identiteit

  • Een vraag voor bloggers: What do you call yourself 
  • Een tip voor bloggers: Find your voice, not your niche

Shane benadrukt dat het voor een online influencer (en dus ook voor de reisindustrie) belangrijk is dat deze weet wat zijn of haar persoonlijke verhaal is. Oftewel, the voice van de influencer. ‘Tell a story you can tell’, die is namelijk uniek en de brands in de reisindustrie weten daardoor direct met welke persoon zij te maken hebben voor hun komende projecten en campagnes.

Waarom werkt social media soms wel/niet?

Het geheim, dat eigenlijk geen geheim is omdat we het allemaal weten, is engagement. Toch ontrafelde Shane een drietal geheimen, oftewel kernzaken die engagement verhogend en stimulerend zijn wanneer je travel content deelt via social media kanalen.

1. Genuine: Je moet authentiek zijn. Door niet alleen over jezelf praten. In andere situaties, als je geen producten of reizen zou verkopen/aanprijzen zou je ook niet alleen maar over jezelf praten.

2. Responsible: De kracht van content delen via social media ligt in de mate van verantwoordelijkheid die je neemt.

Do: Altijd door blijven gaan. Of het nu dag, nacht, kerstmis of nieuwjaarsochtend is. Je hebt geen vakantie, dat bestaat niet op sociale media.

Don’t: Het slechtste wat je dan ook kunt als influencer, maar ook als industrie is een social media bericht inplannen, en pas een paar uur later naar de reacties kijken. De interacties beginnen direct na het moment van posten!

3. Compelling: Bedenk structureel bij elke uiting hoe je de aandacht kunt aantrekken van het volgende pubiek. Dat verschilt dus ook weer per influencer. Zorg nu ook dat je je eigen verhaal kunt vertellen. Die is het meest betrouwbaar en interessant.

Belangrijk voor bloggers: ‘Bloggers are not your audience!’ In 9 van de 10 gevallen zijn de reacties op een blog van andere travelbloggers. Maar dat is het publiek niet waar je je als influencer op richt!

Belangrijk voor de industrie: ‘Your target group are people looking for travel and holidays!’ Hoewel deze quote op de influencers (bloggers) gericht is, kan ook de industrie hier veel van leren. Geef een duidelijke instructie, en wees altijd duidelijk dat jouw klanten en potentiële klanten, de mensen zijn die op zijn naar reizen en de producten die jij aanbiedt. Aan het bereiken van de doelgroep bloggers hebben travelbloggers en de industrie niets!

Maar, als bloggers met elkaar samenwerken levert dat weer wel wat op. Zij kunnen elkaars content delen, en dat vergroot het bereik en het engagement. Twee bloggers kunnen dus samen meer bereiken dan 1.

Hoe bouwt een blogger zijn of haar business

Als industrie willen we graag dat, wanneer we een goede blogger of influencer hebben gevonden, deze zo vaak mogelijk op reis gaat voor ons, om goede content te maken. Maar let op: een blogger/influencer kan niet continu op reis zijn. Het kan wel, maar het is zeer onwenselijk.

Je kunt onmogelijk je business bouwen als je voortdurend op reis bent

Er is dus met andere woorden, rust (tijd) nodig om aan een sterk business model te werken. Dat betekent dat:

  • de industrie een blogger niet continu moet claimen
  • en een blogger niet continu overal ja op moet zeggen.

Buitengewone revenue opties

De standaardproducten die een blogger kan aanbieden op zijn of haar blog zijn natuurlijk advertorials, advertenties, en product (reis) reviews. Maar ook daar liggen nog meerdere kansen in wat een influencer voor reisaanbieders kan betekenen.

Product opties zijn:

  • Boeken
  • Foto’s
  • DVD’s
  • of een affiliate programma

Service opties zijn:

  • Consults
  • Tours
  • Presentaties
  • en ambassadeurs.

Vanuit de kennis die een influencer heeft, kan een influencer veel meer voor een organisatie betekenen dan in eerste instantie gedacht zou worden. Maar waarom zou een influencer waarmee je als bedrijf veel samenwerkt, niet eens een training komen geven op jullie social media afdeling. Of mee vergadering in jullie strategische marketing overleg? Fungeren als ambassadeur voor jullie producten tijdens beurzen en events? Ga met elkaar dit gesprek aan!

Wat je moet weten voor de organisatie van persreizen

Kennis van een goede persreis klinkt eenvoudig en voor de hand liggend. Toch zijn er anno 2016 toch echt een aantal primaire basisbehoeften die een persreis op zijn minst zinvol maken:

  • Op zoveel mogelijk plaatsen WiFi toegang (WiFi is de zuurstof van travelbloggers)
  • Plan altijd vrije tijd in
  • Geef tours en uitstapjes (experiences) op basis van behoeften, dat kan betekenen dat er verschillende programma onderdelen zijn waaruit een blogger kan kiezen
  • Voor meer diversiteit aan content biedt je dus ook bewust verschillende opties aan

Wat je moet weten voor een goede campagne

Je kunt de blogger voor een goede campagne opzet natuurlijk ook vragen om kennis te delen. Bedenk samen welke marketing acties bedacht kunnen worden. Vraag of je de blogger mag inzetten voor het schrijven van content van meerdere productpagina’s.

Framing: blogger en bedrijf zijn als een schilderij

Zie je een schilderij zonder lijst, dan mis je iets. Maar zie je een lijst zonder schilderij, dan mis je nog veel meer. Het schilderij en de lijst samen zijn pas een finished product. Hetzelfde geldt voor de bloggers en de industrie: pas samen zijn zij succesvol en compleet.

the travel camel TravelNext framing

De belangrijkste les

Als laatste sloot Shane af met 1 belangrijke les, voor zowel de bloggers als de bedrijven die graag met hen willen samenwerken. Zijn persoonlijke purpose is ’to inspire others to take the road less traveled’ #TRLT (The Road Less Traveled). En #TRLT Chat is een waar fenomeen geworden op Twitter. Onder deze hashtag worden discussies online gevoerd om elkaar te inspireren op reis te gaan. Reizen is emotie. En aan ons als industrie en influencers de taak om mensen die bijvoorbeeld bij de bank werken te inspireren het Noorderlicht te gaan zien of giraffen te kussen in Afrika. Onze purpose, is ons succes:

Our success is measured by the number of travel dreams we create.