• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Geld verdienen met influencers? Shane Dallas (the travel camel) tijdens #vb16

14 januari 2016 door Lobke Elbers

De reisindustrie heeft een groot online platform met veel deelnemers zoals touroperators, destinatiemarketingbureau’s, travelbloggers enzovoort. Online zijn is makkelijk, maar een influencer worden is moeilijk en daaruit je geld verdienen is nog moeilijker. Hoe kun je winst halen uit je online profilering? En hoe kan de industrie samenwerken om de online voordelen voor iedereen te optimaliseren?

Shane Dallas, ook wel bekend als The Travel Camel, is avonturier en social influencer en bracht in zijn presentatie op het bloggersevent Money Making een overview van hoe industrie en influencers beter met elkaar kunnen samenwerken om voor beiden het meeste voordeel eruit te halen.

Storytelling sterkste vorm van communicatie

Een verhaal vertellen is de meest krachtige manier van communiceren. Dat geldt voor reisverhalen vanuit de industrie, maar ook voor de influencers die de verhalen voor die industrie gaan vertellen. In overeenstemming met wat trendwatcher Tom Palmaerts zei, de generatie van nu is de slash generatie. Influencers noemen zichzelf blogger, maar kernactiviteiten zoals interviewen, fotograferen, beursbezoek, kennis op doen en social media kanalen met volle overgave beheren, hebben geen directe naar bloggen. Oftewel, bloggen of blogger zijn, is geen alles omvattend begrip wat alle activiteiten perfect zou kunnen samenvatten.

Een goed voorbeeld daarvan is de website (blog) van Legal Nomads. De website is een verzameling van media-uitingen en het daadwerkelijke blog is er slechts maar een klein deel van. Er is een webshop, ze heeft een boek geschreven en ze schrijft glutenvrije foodgidsen. Die diversiteit op 1 website (blog) is interessant voor reismerken en organisaties omdat er langdurig via diverse mediakanalen samengewerkt kan worden.

legal nomads TravelNext

Influencer identiteit

  • Een vraag voor bloggers: What do you call yourself 
  • Een tip voor bloggers: Find your voice, not your niche

Shane benadrukt dat het voor een online influencer (en dus ook voor de reisindustrie) belangrijk is dat deze weet wat zijn of haar persoonlijke verhaal is. Oftewel, the voice van de influencer. ‘Tell a story you can tell’, die is namelijk uniek en de brands in de reisindustrie weten daardoor direct met welke persoon zij te maken hebben voor hun komende projecten en campagnes.

Waarom werkt social media soms wel/niet?

Het geheim, dat eigenlijk geen geheim is omdat we het allemaal weten, is engagement. Toch ontrafelde Shane een drietal geheimen, oftewel kernzaken die engagement verhogend en stimulerend zijn wanneer je travel content deelt via social media kanalen.

1. Genuine: Je moet authentiek zijn. Door niet alleen over jezelf praten. In andere situaties, als je geen producten of reizen zou verkopen/aanprijzen zou je ook niet alleen maar over jezelf praten.

2. Responsible: De kracht van content delen via social media ligt in de mate van verantwoordelijkheid die je neemt.

Do: Altijd door blijven gaan. Of het nu dag, nacht, kerstmis of nieuwjaarsochtend is. Je hebt geen vakantie, dat bestaat niet op sociale media.

Don’t: Het slechtste wat je dan ook kunt als influencer, maar ook als industrie is een social media bericht inplannen, en pas een paar uur later naar de reacties kijken. De interacties beginnen direct na het moment van posten!

3. Compelling: Bedenk structureel bij elke uiting hoe je de aandacht kunt aantrekken van het volgende pubiek. Dat verschilt dus ook weer per influencer. Zorg nu ook dat je je eigen verhaal kunt vertellen. Die is het meest betrouwbaar en interessant.

Belangrijk voor bloggers: ‘Bloggers are not your audience!’ In 9 van de 10 gevallen zijn de reacties op een blog van andere travelbloggers. Maar dat is het publiek niet waar je je als influencer op richt!

Belangrijk voor de industrie: ‘Your target group are people looking for travel and holidays!’ Hoewel deze quote op de influencers (bloggers) gericht is, kan ook de industrie hier veel van leren. Geef een duidelijke instructie, en wees altijd duidelijk dat jouw klanten en potentiële klanten, de mensen zijn die op zijn naar reizen en de producten die jij aanbiedt. Aan het bereiken van de doelgroep bloggers hebben travelbloggers en de industrie niets!

Maar, als bloggers met elkaar samenwerken levert dat weer wel wat op. Zij kunnen elkaars content delen, en dat vergroot het bereik en het engagement. Twee bloggers kunnen dus samen meer bereiken dan 1.

Hoe bouwt een blogger zijn of haar business

Als industrie willen we graag dat, wanneer we een goede blogger of influencer hebben gevonden, deze zo vaak mogelijk op reis gaat voor ons, om goede content te maken. Maar let op: een blogger/influencer kan niet continu op reis zijn. Het kan wel, maar het is zeer onwenselijk.

Je kunt onmogelijk je business bouwen als je voortdurend op reis bent

Er is dus met andere woorden, rust (tijd) nodig om aan een sterk business model te werken. Dat betekent dat:

  • de industrie een blogger niet continu moet claimen
  • en een blogger niet continu overal ja op moet zeggen.

Buitengewone revenue opties

De standaardproducten die een blogger kan aanbieden op zijn of haar blog zijn natuurlijk advertorials, advertenties, en product (reis) reviews. Maar ook daar liggen nog meerdere kansen in wat een influencer voor reisaanbieders kan betekenen.

Product opties zijn:

  • Boeken
  • Foto’s
  • DVD’s
  • of een affiliate programma

Service opties zijn:

  • Consults
  • Tours
  • Presentaties
  • en ambassadeurs.

Vanuit de kennis die een influencer heeft, kan een influencer veel meer voor een organisatie betekenen dan in eerste instantie gedacht zou worden. Maar waarom zou een influencer waarmee je als bedrijf veel samenwerkt, niet eens een training komen geven op jullie social media afdeling. Of mee vergadering in jullie strategische marketing overleg? Fungeren als ambassadeur voor jullie producten tijdens beurzen en events? Ga met elkaar dit gesprek aan!

Wat je moet weten voor de organisatie van persreizen

Kennis van een goede persreis klinkt eenvoudig en voor de hand liggend. Toch zijn er anno 2016 toch echt een aantal primaire basisbehoeften die een persreis op zijn minst zinvol maken:

  • Op zoveel mogelijk plaatsen WiFi toegang (WiFi is de zuurstof van travelbloggers)
  • Plan altijd vrije tijd in
  • Geef tours en uitstapjes (experiences) op basis van behoeften, dat kan betekenen dat er verschillende programma onderdelen zijn waaruit een blogger kan kiezen
  • Voor meer diversiteit aan content biedt je dus ook bewust verschillende opties aan

Wat je moet weten voor een goede campagne

Je kunt de blogger voor een goede campagne opzet natuurlijk ook vragen om kennis te delen. Bedenk samen welke marketing acties bedacht kunnen worden. Vraag of je de blogger mag inzetten voor het schrijven van content van meerdere productpagina’s.

Framing: blogger en bedrijf zijn als een schilderij

Zie je een schilderij zonder lijst, dan mis je iets. Maar zie je een lijst zonder schilderij, dan mis je nog veel meer. Het schilderij en de lijst samen zijn pas een finished product. Hetzelfde geldt voor de bloggers en de industrie: pas samen zijn zij succesvol en compleet.

the travel camel TravelNext framing

De belangrijkste les

Als laatste sloot Shane af met 1 belangrijke les, voor zowel de bloggers als de bedrijven die graag met hen willen samenwerken. Zijn persoonlijke purpose is ’to inspire others to take the road less traveled’ #TRLT (The Road Less Traveled). En #TRLT Chat is een waar fenomeen geworden op Twitter. Onder deze hashtag worden discussies online gevoerd om elkaar te inspireren op reis te gaan. Reizen is emotie. En aan ons als industrie en influencers de taak om mensen die bijvoorbeeld bij de bank werken te inspireren het Noorderlicht te gaan zien of giraffen te kussen in Afrika. Onze purpose, is ons succes:

Our success is measured by the number of travel dreams we create.

Gerelateerde Berichten

  • Influencers en de industrie: recap van het grootste bloggersevent op de Vakantiebeurs #vb16

    Op 13 januari was TravelNext samen met Travelbloggers.nl en Verkeersbureau.info mede organisator van het grootste bloggersevent…

  • The Social Travel Summit: ’s werelds beste travelbloggers

    Op 15 en 16 april a.s. vindt in Leipzig, Duitsland “The Social Travel Summit” plaats.…

  • 24-02 | Social Media Congres

    Hyves, Facebook, Twitter, Linkedinn: het bekende rijtje. Waarschijnlijk past u het ook allemaal al (deels)…

  • Influencers en de industrie: recap van het grootste bloggersevent op de Vakantiebeurs #vb16

    Op 13 januari was TravelNext samen met Travelbloggers.nl en Verkeersbureau.info mede organisator van het grootste bloggersevent…

  • The Social Travel Summit: ’s werelds beste travelbloggers

    Op 15 en 16 april a.s. vindt in Leipzig, Duitsland “The Social Travel Summit” plaats.…

  • 24-02 | Social Media Congres

    Hyves, Facebook, Twitter, Linkedinn: het bekende rijtje. Waarschijnlijk past u het ook allemaal al (deels)…

Categorie: Online PR en branding Tags: Bloggersevent, money making, reisindustrie, Shane Dallas, the travel camel, travelbloggers, vb16

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Reacties

  1. antonette zegt

    21 januari 2016 om 16:12

    Noorderlicht (ipv Noordelicht :)) Heb trouwens enorm genoten van de presentatie van Shane!

    • Lobke Elbers zegt

      21 januari 2016 om 16:17

      Thanks voor de typo! Wat fijn om te horen, ik heb ook enorm veel lessen geleerd dankzij Shane. Kon je de concrete tips ook voor je eigen werkzaamheden gebruiken/toepassen?

Trackbacks

  1. 5 dagen bloggen vanaf de Vakantiebeurs: recap - I love kamperen schreef:
    19 januari 2016 om 09:30

    […] Dag 1: Bloggersevent met reisbloggers en bedrijven Woensdagochtend heb ik even alle seizoenen in Camping by night bekeken en wat mensen gesproken. Het was al snel tijd om naar het middagprogramma te gaan: een bijeenkomst met andere reisbloggers. Het thema was ‘money making’ en ging over hoe bloggers en bedrijven kunnen samenwerken. Het doel van beide partijen is altijd om de lezers te inspireren. Ik vond het erg interessant en ga zeker aan de slag met de informatie. Het meest inspirerend voor mij was de lezing van social influencer Shane Dallas (the travel camel)  (ook zijn Instagram-account is een aanrader als je van mooie reisfoto’s houdt).  Op Travelnext staat een uitgebreide samenvatting.  […]

  2. Online travel in 2016: dit waren de hoogtepunten en meest gelezen topics | TravelNext schreef:
    28 december 2016 om 10:00

    […] Lees meer… […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Social Media technologie Vakantiebeurs TripAdvisor mobiel Facebook NHTV Booking.com TUI reviews Airbnb Expedia hotels reizen Google instagram onderzoek KLM destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring