Cheqqer.nl, TUI’s online-reizigersplatform dat gaat concurreren met Zoover, Expedia en TripAdvisor, is live in bèta.
Op de site zijn al meer dan 85.000 reviews verzameld: ‘Dat hebben we gedaan via de site Ditwasmijnvakantie.nl‘, vertelt programmadirecteur Gijs van den Broek.
Couleur locale
Nederland heeft de primeur wat betreft de lancering van Cheqqer. De site, die tevens plaats gaat bieden aan reviews over restaurants en excursies, wordt binnenkort in veel andere landen gelanceerd, maar zal overal een couleur locale aannemen. Van den Broek: ‘We willen geen content gaan vertalen, uit respect voor de reviewer. Een Amerikaan heeft ook hele andere vakantiebehoeftes dan een Nederlander.’
‘Passieve databases’
Cheqqer wil zich verder van de concurrentie onderscheiden door verregaande personalisatie op basis van klantprofielen. Van den Broek: ‘We willen straks alleen maar relevante content aanbieden op individueel niveau. De meeste reviewsites in de reisbranche zijn toch vooral passieve databases.’
Cheqqer community
In welk tempo de klantprofielen leidend worden op Cheqqer.nl, wil Van den Broek niet zeggen. Ook over de binnenkort te lanceren ‘Cheqqer community’, die volgens de site toegang biedt tot tal van functionaliteiten, wil Van den Broek niks kwijt. Duidelijk is wel dat reizigers naar dezelfde bestemming straks kunnen zien wie ze in den vreemde kunnen treffen.
Editorial content
Over andere aanstaande features op Cheqqer.nl zegt van den Broek: ‘We gaan werken met 360-graden foto’s en live streams waarop reizigers het actuele weer kunnen volgen. Ook gaan we bestaande editorial content van externe partijen via Cheqqer.nl ontsluiten. Of we dat doen via Toeristiek? Dat kan ik niet zeggen. We zijn met verschillende partijen in gesprek.’
Onafhankelijk
Van den Broek benadrukt dat Cheqqer.nl ‘absoluut onafhankelijk’ is van TUI Travel PLC: ‘We zijn helemaal objectief en staan open voor alle partijen in de branche. We zullen reviews altijd één-op-éen doorplaatsen, tenzij er bijvoorbeeld schuttingtaal wordt gebruikt.’ De objectiviteit is onder meer worden gewaarbord door een vaste cpc-vergoeding voor de kliks naar alle participanten.
Eén reactie
Zie ook artikel op http://www.hyped.nl/details/20090604_cheqqernl_gelanceerd_door_tui/
Meestal worden vergelijkingssites opgezet om vooral hoog te scoren in zoekmachines. Bij Cheqqer.nl lijkt dat minder het geval. De titels van de pagina’s zijn daarvoor te onverstandig gekozen. Zo heeft de homepage de titel “Cheqqer – CheqqerPublicWebsite – Cheqqer: Home”. Die titel zal ook in Google verschijnen en wij schatten de kans dat iemand daarop klikt op nihil. Ook de pagina’s voor de individuele locaties zijn allerminst geoptimaliseerd.