Natuurlijk geeft de reisindustrie liever niet airlines de schuld voor elk klein foutje wat er gemaakt wordt. Maar sinds er meer en meer geld in rekening wordt gebracht voor het meenemen van (hand)bagage en reizigers op hun beurt bij sommige airlines ongewenst creatiever worden om veel bagage mee te nemen, loopt het snel uit de hand.

Trends in technologie en productdesign vertalen zich ook door naar reisproducten zoals reiskoffers en bagage tassen. De ontwikkelingen lopen uiteen van USB poorten, ingebouwde opladers en locatie beacons, tot aan zelfrijdende koffers. Ondertussen staan reizigers nog steeds voor de uitdaging hoe zij zoveel mogelijk bagage voor zo weinig mogelijk mee kunnen krijgen naar hun bestemming.

Veel leveranciers uit de retail, willen zich buigen naar de tech-savvy consument, terwijl de markt laat nog steeds een gedifferentieerd beeld van reizigers zien. Voldoende ontwikkelingen in de wereldwijde reissector laten zien dat leveranciers van koffers, reistassen en devices een steeds belangrijkere rol spelen in de wereld van reizigers en de manier waarop zij reizen in hun beleving.

De toekomst van toegevoegde waarde: Capgemini

De consumentenmarkt en de ontwikkelingen die daaruit volgen worden volgens het Future Value Chain Rapport van Capgemini onder andere beïnvloed door deze factoren:

  • Sociale ontwikkelingen (zoals vergrijzing)
  • Urbanisatie
  • Sustainability
  • En veranderend consumentengedrag zoals de digitale lifestyle & personalisering.

Ook de service industrie, zoals reisbranche (en zeker luchtvaart) heeft hier indirect veel mee te maken, onder andere door stijgende inkomens en het groeiende aantal reizende mensen (mobiliteit). Daarnaast groeit de behoefte aan entertainment en vooral comfort.

In het rapport is gekeken naar de trends die relevant zijn voor de totale reisbeleving van thuis tot aan de bestemming, oftewel, de reis zelf.

Ontwikkeling: De geïnformeerde consument

De toenemende en voortdurende uitwisseling van informatie tussen bedrijven en consumenten en daarnaast de hogere mate van transparantie, dragen bij aan een steeds beter geïnformeerde consument. Aan de andere kant betekent dit ook dat er een groeiende behoefte ontstaat in het volledig begrijpen van producten en services. Er wordt daarom veel geluisterd naar experts maar ook naar peers. Een tegenvallende ervaring of beleving van een consument wordt om diezelfde reden ook sneller verspreid en heeft direct al een grotere impact.

Ontwikkeling: De mobiliteit van de consument

Consumenten besteden meer tijd aan reizen; zowel aan woon-werk verkeer als in hun vrije tijd. Diensten en services waar zij gebruik van maken moeten overal toegankelijk zijn en passen bij het mobiele bestaan (dus ook makkelijk mee te nemen). Mensen reizen voor langere tijd en plakken leisuretijd achter businesstrips bijvoorbeeld.

Ontwikkeling: Personalisering voor de consument

Er is een groeiende vraag naar gepersonaliseerde producten en services. Er is minder bereidheid om concessies te doen bij het kiezen van producten en juist meer bereidheid om via open/sociale netwerken aan tips voor producten en services te komen. Er is interesse voor unieke producten en daarnaast voor ‘social influenced’ producten, goedgekeurd door peers.

Ontwikkeling: Entertainment voor de consument

De experience wordt net zo belangrijk als het product zelf. Het aantal mensen dat games speelt en online naar entertainment zoekt groeit aanzienlijk. Bovendien wordt het comfort van entertainment sterker gewaardeerd op onconventionele plekken.

Bring your own device

Hoe speel je in de reisindustrie in op deze ontwikkelingen die van toegevoegde waarde zijn voor de consument? En wat levert het de reisindustrie zelf op? Een voorbeeld:

Een veelgehoord thema dit jaar is bring your own

Eigen devices

Als je nu een vlucht boekt bij American Airlines is het advies wat je als passagier meekrijgt ‘bring your own tablet‘. In hun nieuwe Boeing 737’s zijn de back-seat televisie/entertainment schermen volledig weggelaten in het ontwerp. Passagiers kunnen daar middels een telefoon, tablet of laptop dus zelf content streamen uit het aanbod van muziek, video en series via het on-board systeem in het vliegtuig. Mocht dat niet bevallen, dan kan de passagier daarnaast nog zelf op internet gaan, daar zitten op dit moment wel extra kosten aan verbonden. Het werd in januari 2017 geïntroduceerd.

Door het streamen van content met behulp van wireless systemen, hebben passagiers een ruime keuze aan content en binnen de vliegtuigen hoeven de schermen niet geoptimaliseerd te worden aangezien passagiers hun eigen devices meenemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de beeldkwaliteit. De schermen aan boord voldoen vaak niet aan de wensen die passagiers thuis wel gewend zijn. Net als andere trends zijn ook de media & entertainment trends van invloed op de ontwikkelingen in travel.

Meer capaciteit

Zonder de schermen in de stoelen, kunnen de vliegtuigen uitgerust worden met slankere stoelen, wat betekent dat de capaciteit van het vliegtuig omhoog gaat zegt de bekende Airline blogger Cranky Flier in een interview.

Wifi of bluetooth

Zodra airlines beroep doen op de devices van de passagiers, moeten zij erop voorbereid zijn dat er voldoende outlets zijn om de devices op te laden. Idealiter in elke rij en bij elke stoel een oplaadpunt, maar nog essentiëler is dat zij allemaal werken.

Brand shifts: oplossen van problemen vanuit product?

De reisindustrie is een interessante markt voor veel leveranciers van consumentenproducten. De bekende problematiek die al jaren aanwezig is bij reizigers, gemixt met (technische) productkennis resulteert steeds vaker in een nieuwe oplossing voor een geconstateerd probleem vanuit productdesign.

Thule: bring your life

Thule (Zweden) is een typisch reismerk. Sinds 1942 maken zij producten voor actieve gezinnen en enthousiaste buitenmensen; echte avonturiers en reizigers dus. De ambitie is om mensen dichterbij hun eigen dromen te brengen en daarvoor in producten te voorzien waarmee mensen alles veilig, makkelijk en stijlvol kunnen vervoeren; ‘bring your life’ noemt Thule het zelf.
Bring your board.
Bring your bike.
Bring your skis.
Bring your love.
Bring your passion.
Bring your dreams.
Bring your life.
In de loop der jaren is hun aanbod aanzienlijk uitgebreid en ontwikkelen zij niet alleen producten voor de echte buitenmensen, maar ook voor businesstravellers en ‘gewone reizigers’. Slim, want Thule staat van oudsher bekend om degelijke producten van sterke materialen en het slim en efficient vervoeren van spullen.
Vanuit die sterke merkpropositie is gedacht aan de huidige problematiek op het gebied van reizen en consumentenwensen; veel meenemen met weinig ruimte. Zo zijn de Subterra carry-on koffertjes ontworpen met een compressie-paneel om zoveel mogelijk spullen mee te nemen, in het zelfde formaat als een regulier carry-on koffertje die door de meeste airlines goedgekeurd is. Ook behoort tot die lijn bijvoorbeeld een rugzak met een laptop sleeve; voor business en leisure travelers die 1 stuk handbagage willen inchecken of los willen vervoeren.
Op Instagram wordt dit beeld (minimalistisch en smart design) vormgegeven in samenwerking met diverse influencers, magazines en reizigers.
(Tekst gaat verder na afbeelding)

AKG: Tuned for travelling

Ook AKG Audio (Amerikaans), leverancier van headphones, microfoons en geluidmaterialen (oorspronkelijk gericht op muziekstudio’s en muzikanten, radio en televisie) begeven zich met hun kennis over studio geluidskwaliteit langzaam in de wereld van reizigers en nieuwe consumentenbehoeften. Ook hier is vanuit een sterke merkpropositie, weliswaar in een totaal andere niche, nagedacht over reizen, entertainment en de wensen die mensen hieraan stellen.

(Tekst gaat verder na afbeelding)

Zo heeft het merk speciaal een lijn ontworpen voor reizen met het vliegtuig, openbaar vervoer en andere urban omgevingen. De onderscheidende feature hiervan (N60 nc wireless) is gericht op noise cancelling; het omringende storende omgevingsgeluid van bijvoorbeeld het gebrom van een vliegtuig door middel van technologie uitschakelen. Oftewel tuned for traveling zoals het merk zelf zegt, werkend op bluetooth en dus ook geschikt als een ‘bring your own device’ voor een telefoon, tablet of laptop. De hoofdtelefoon is bovendien invouwbaar en scheelt de reizigers dus in pakruimte. De hoofdtelefoon moet 15 uur mee kunnen zonder stroom, dus ook aan de langere vluchten waarbij nog niet altijd in iedere stoel USB poorten aanwezig zijn om devices op te laden, is gedacht.

Productontwikkeling op het gebied van reizen groeit hard

Voordat de techie trend met zelfrijdende koffers en bluetooth connecties helemaal de nieuwe standaard is, krijgt de reisindustrie dus voorlopig te maken met de toevoegingen van gimmicks aan bagagetassen/koffers en devices wat reizen leuker en/of makkelijker maakt voor de consument: business, casual of travel.

De markt groeit hard

De markt van leveranciers van bagagetassen, koffers en gadgets groeit wereldwijd met zo’n 7 tot 8 % op jaarbasis. Zolang die merken bewust bezig zijn met wat er in de reisindustrie gebeurt, zal dit alleen nog maar verder toenemen.

De reisindustrie heeft de innovaties in productdesign nodig. Niet omdat mensen anders niet zouden reizen, maar om de drama’s die zich helaas nog dagelijks afspelen op airports en in cabines met overvolle bagagevakken, voor zowel reiziger als vervoerder iets dragelijker, slimmer en sneller te maken.