• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

In de toekomst zonder televisieschermen in het vliegtuig?

20 februari 2017 door Lobke Elbers

De back-seat schermen die lange tijd onderdeel zijn geweest van het in-flight entertainment systeem maken zich op voor een retour bij veel vliegtuigen volgens experts. Deze schermen worden langzaam aan vervangen door content gestreamd door de devices van passagiers zelf, met behulp van een wireless service. Voor airlines betekent het weglaten van deze schermen een besparing op kosten en tijd om tegemoet te komen aan de steeds veranderende kijkgewoonten van passagiers en consumenten in het algemeen. Mensen zijn steeds meer ‘attached’ aan hun eigen tablets en smartphones.

Content streamen = lichter

Door content te streamen via draadloze systemen hebben passagiers een grotere keuze in content. Airlines hoeven geen schermen meer aan te bieden omdat passagiers hun eigen devices aan boord mee brengen.

Cijfers van hoeveel airlines er op dit moment uitgerust zijn met de capaciteiten om zelf content te streamen via de schermen zijn niet te vinden. Maar de meeste nieuw ontworpen vliegtuigen hebben dit niet meer.

Het niet doorzetten van vliegtuigen met inflight entertainment systemen kan naar schatting zo’n 10% van de totale ontwikkelkosten voor een vliegtuig schelen.

Daarnaast maakt elke kilo op een vlucht uit. De schermen en de systemen die aangebracht moeten worden in vliegtuigen voor het in-flight entertainment maken wel degelijk een verschil voor het brandstof verbruik. Zonder de schermen, kunnen de vliegtuigen uitgerust worden met slankere stoelen, wat betekent dat de capaciteit van het vliegtuig omhoog gaat zegt de bekende Airline blogger Cranky Flier vorige week in een interview.

‘Bring your own device’

Door het streamen van content met behulp van wireless systemen, hebben passagiers een ruime keuze aan content en binnen de vliegtuigen hoeven de schermen niet geoptimaliseerd te worden aangezien passagiers hun eigen devices meenemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de beeldkwaliteit. De schermen aan boord voldoen vaak niet aan de wensen die passagiers thuis wel gewend zijn. Net als andere trends zijn ook de media & entertainment trends van invloed op de ontwikkelingen in travel.

Als je nu een vlucht boekt bij American Airlines is het advies wat je als passagier meekrijgt ‘bring your own tablet‘. In hun nieuwe Boeing 737’s zijn de back-seat volledig weggelaten in het ontwerp. Passagiers kunnen daar middels een telefoon, tablet of laptop dus zelf content streamen uit het aanbod van muziek, video en series via het on-board systeem in het vliegtuig. Mocht dat niet bevallen, kan de passagier daarnaast nog zelf op internet gaan, daar zitten op dit moment wel extra kosten aan verbonden. Het werd vorige maand geïntroduceerd.

Nieuwe methode is uitdaging voor tevredenheid passagier

Aan de andere kant is Wi-fi aan boord nog steeds een populaire ontwikkeling. Maar, zodra airlines beroep doen op de devices van de passagiers, moeten zij erop voorbereid zijn dat er voldoende outlets zijn om de devices op te laden. Idealiter in elke rij en bij elke stoel een oplaadpunt, maar nog essentiëler is dat zij allemaal werken.

Attitude

Als een passagier in een stoel zit waarbij het opladen niet mogelijk is, is de attitude jegens de airline een gevaar op zich. Een slechte ervaring als deze, kan vergeleken worden met een tegenvallende hotelkamer en dat is onwenselijk. Zeker als door de hoge activiteit van het device, telefoons, tablets en laptops alleen maar meer opgeladen moeten worden.

Streaming en privacy

Ook het aanbieden van nieuwe films, komt door een streaming service wel in het geding. Meestal krijgen airlines een voorsprong op nog niet voor consumenten gereleasede filmcontent, maar zodra dit toegankelijk is voor streaming, zullen airlines hier toch mee moeten wachten. Aangezien passagiers anders illegaal content kunnen downloaden en opslaan.

In een interview zegt de directeur van Routehappy (gespecialiseerd in luchtvaart, data en web-apps) dat zo’n 90% van de passagiers op ‘new release’ klikt wanneer zij content kijken op de schermen. Daarnaast zit er nog een andere keerzijde aan. Te denken aan de ethische vraagstukken en in-flight etiquette wanneer iedereen kan surfen of streamen. Wat is een mede-passagier aan het kijken? En is bijvoorbeeld Game of Thrones dan al verantwoord?

Gerelateerde Berichten

  • De nieuwe beacon technologie en de invloed op de vervoerswereld in travel

    Beacons niet alleen op airports van voor ons verre bestemmingen (zoals New York JFK Airport…

  • De toekomst van de luchtvaart

    Op ReisPortals kan je een uitgebreid artikel lezen over trends in de luchtvaart. De markt…

  • iBeacon meets online trends in content marketing #SMWRdam

    De droom van iedere online marketeer is 1 op 1 marketing, rechtstreeks van merk naar unieke…

Categorie: Technologie Tags: content, IFE, inflight entertainment, luchtvaart, streaming

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

NHTV Vakantiebeurs TripAdvisor technologie KLM hotels instagram travel Airbnb Expedia Google Facebook Booking.com onderzoek Social Media reizen destinatiemarketing TUI reviews mobiel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring