Snapchat. Dé booming app die zich de afgelopen tijd heeft ontwikkeld tot een van de populairste apps, met name onder de jongere generatie. We kunnen niet meer om Snapchat heen en de app biedt veel meer kansen dan van tevoren gedacht werd.
Wie nog steeds denkt dat Snapchat niet ingezet kan worden als marketingkanaal in de reisbranche heeft het mis. Snapchat is tegenwoordig niet meer alleen bedoeld voor jongeren die diverse selfies naar elkaar sturen. Liselore Stap schreef eerder al een interessant stuk op TravelNext over hoe toeristische bestemmingen Snapchat inzetten als marketingkanaal en ook Jaap Hoogesteger kwam met een interessant artikel over op welke manier een organisatie als GoGo Snapchat inzet. Dit artikel gaat in op de vraag hoe iedere tak uit de reisbranche Snapchat kan inzetten als marketingkanaal.
Snapchat in de reisbranche: How to use?
Velen van jullie zullen vast weten wat Snapchat doet en kan, maar toch nog even ter verduidelijking. Snapchat heeft de mogelijkheid om real life foto’s en video’s (max. 10 seconden) te delen met je vrienden op Snapchat. Snapchat biedt dus altijd actuele content!
‘Snapchat gaat over realtime reality’
Travelbloggers en Snapchat
Drew Goldberg is travelblogger en bewijst met zijn strategie het tegendeel. Drew Goldberg is eigenaar van de travelwebsite Hungry Partier en hij zet sinds een tijd Snapchat in als marketingkanaal en doet dit ook nog eens uiterst succesvol. Hij is begonnen met Snapchat om op die manier een band op te bouwen met zijn fans en om interactie te creëren met zijn volgers. Op dit moment heeft hij al zo’n 12.0K volgers op zijn Snapchat account. Hij behaalde in zo’n twee maanden tijd 3000 extra volgers.
Hij stuurt zijn fans zo’n 10-15 snaps op een dag en deelt in die snaps interessante verhalen over wat hij zo al meemaakt op een dag. Daarnaast stelt hij zijn volgers ook interessante vragen om hen zo aan te moedigen om te reageren, en creëert hij op deze manier dus interactie. Op deze manier is Snapchat dus een ideaal kanaal, om een persoonlijke band op te bouwen met het Snapchat publiek.
Walibi en Snapchat
Campagnes kunnen ook starten op Snapchat. Een briljante manier om de aandacht van je fans te trekken, en te houden. Walibi Holland is hier een goed voorbeeld van en is zo’n Snapchat campagne gestart om hun fans op de hoogte te houden van de bouw van een nieuwe achtbaan. Zij geven door middel van Snapchat zogenaamde ‘sneak peeks’ van de bouw van een nieuwe attractie. Op deze manier triggeren zij hun fans om hen ten eerste te volgen op Snapchat en ten tweede om hen natuurlijk naar het park te krijgen wanneer het zover is.
In dit voorbeeld staat een pretpark Walibi centraal, maar het gebruik van ‘sneak peeks’ kan ook gebruikt worden in de reisbranche. Laat als touroperator iedere dag/week een stukje van een nieuwe reis (bestemming) laat zien of laat iedere week een stuk van een nieuw product. Op die manier blijft het ‘spannend’ voor je fans en trigger jij hen om jou te blijven volgen.
Unicef en Snapchat
Ook Unicef is een grote organisatie die gebruik heeft gemaakt van Snapchat als marketingkanaal. Zij gebruikten het echter niet om een band op te bouwen of ‘sneak peeks’ te geven, zij hebben Snapchat juist gebruikt om een kijkje te geven achter de schermen van Unicef. Interessant en exclusief, je ziet niet iedere dag wat er ‘aan de achterkant’ van een dergelijke organisatie gebeurt.
Zo heeft Unicef Snapchat ingezet om het leven van 80.000 kinderen te laten zien die moesten vluchten vanwege de oorlog in Nigeria. Gedurende het maken van Snapchats nodigde Unicef het publiek, hun volgers, ook uit om vragen te stellen en ze kennis te laten maken met de harde realiteit.
Dit ‘kijkje achter de schermen verhaal’ is niet alleen voor Unicef interessant, maar kan ook toegepast worden in de reisbranche. Wie wil er nu niet een keer een dagje meelopen op het kantoor van KLM? En wie vindt het nou niet interessant om eens een kijkje te nemen achter de schermen bij een grote touroperator?
Conclusie & Tips
In mijn ogen zijn de interessantste mogelijkheden voor de reisbranche en Snapchat hierboven beschreven. Hieruit blijkt dat het ook spannend of juist realistisch kan zijn! Voor de reisbranche zijn er naar mijn mening drie interessante opties om Snapchat te gebruiken, naar aanleiding van de interessante voorbeelden die hierboven zijn beschreven:
- Gebruik Snapchat als kanaal om een band op te bouwen en interactie te creëren
- Gebruik Snapchat om ‘sneak peeks’ te geven en op die manier je volgers te blijven triggeren
- Gebruik Snapchat om je volgers ‘een kijkje achter de schermen’ te geven
‘Snapchat is een medium waarmee je jouw bedrijf een gezicht moet geven’
Voor Snapchat is het net als voor ieder ander kanaal belangrijk dat je een strategie bedenkt achter het kanaal. Dus wat ga jij laten zien op Snapchat aan jouw doelgroep en met welk doel? And last but not least, maar niet minder belangrijk, blijf op Snapchat altijd zoveel mogelijk uitproberen. Creatief zijn op Snapchat is een must!
Credits headerafbeelding: Adam (CC)
5 reacties
Leuk verhaal Amy met interessante voorbeelden, ga ik zeker nog eens gebruiken in mijn lessen!
Hi. Ik volg veel Amerikaans en dus Engelstalige bloggers op snapchat. Ze reizen de hele wereld over. Echt super om ze te volgen. Nu volg ik de Metro en NOS voor Nederland maar ik ben op zoek naar snapchatters in de reiswereld die alleen in het Nederlands snapchat gebruiken. Ik woon al jaren in Ierland en wil ook graag Nederlands horen ipv altijd maar Engelse snaps te kijken. Mijn snapchat is ‘iflyfriday’ . Ik heb er nog niet veel mee gedaan maar dat komt deze zomer.
Ps. Stuur me een snapchat berichtje zodat ik je kan terug volgen.