In het Skift Manifesto worden op bijzondere wijze stellingen geformuleerd over de reiswereld anno 2020. Je kunt het ermee eens zijn of oneens, maar het biedt een ander perspectief over de toekomst van 5 jaar. 

Het herdefinieren van de reisbranche hoe zij kijkt naar zichzelf, en hoe het zich projecteert in het grotere geheel (de wereld buiten het reizen). Het 25 pagina tellende manifest brengt een heleboel thema’s die actueel besproken zijn de afgelopen drie jaar en een aantal lessen die de reiswereld daaruit geleerd heeft, het consumentengedrag, digitale gewoonten en de invloed daarvan op reizen. TravelNext heeft een aantal stellingen geselecteerd en we horen graag van jou: eens of oneens! En waarom?

Het grotere geheel is belangrijker dan micro-ontwikkelingen

Trendlines in plaats van headlines. De rol van de reiswereld moet vanuit een groter geheel bekeken worden. Trends die belangrijk zijn voor de reisbranche en daar direct op inspelen. Het Travel Tomorrow Rapport is hier een goed voorbeeld van.

stelling 1

Andere rollen, andere educatie

Internet en social media zorgen voor enorme veranderingen in werkzaamheden die er vooral in toerisme en hospitality zijn. In het kader van nieuwe skills die aangeleerd moeten worden zullen we een verschuiving in toekomstige travel banen zien en zullen studenten anders moeten worden opgeleid. Niet meer denken in MBO, HBO en Universitaire functies, maar strategisch beleid, de behendigheid en uitvoering van technologie (en social media) en de inzet van marketing in de reiswereld. Denken dus vanuit functies, in plaats van leerprofielen.

stelling 2

In Azië kunnen we ons voorbereiden op wat hier komen gaat

De Chinese millennials vormen binnen korte tijd de belangrijkste toeristische stroom voor Nederland en Europa. Maar qua technologie en social media is het Aziatische continent al vele malen verder, mede dankzij de enorme groei (ook in toerisme) van het gebruik van Chinese social media kanaal WeChat. Maar ook de platformen Alitrip/Alibaba zijn zich als Aziatische marktplaats met de wereld van reizen gaan bemoeien. Mobiele ontwikkelingen voeren de boventoon in het voorbeeld dat zij geven voor de totale reisindustrie.

stelling 3

De kracht van de boodschap zit niet in de boodschap maar in je kanaal

Begin vorig jaar startte de toeristische industrie ook met Whatsapp als communicatiekanaal. Maar wat betekent dat dan voor de tijden? Je kunt niet je bereikbaarheid via Whatsapp aanpassen naar kantoortijden, Whatsapp betekent instant messaging en boodschappen en informatie uitwisselen. Dat laat zich niet leiden door tijd. De vraag van de consument blijft centraal. Hoe ver we op dit moment in travel zijn met beacon technologie, belooft een andere manier voor communiceren met onze klanten. De message economy is geboren vanuit technologie, die de klant in staat stelt om boodschappen te ontvangen naar keuze en wanneer hij maar wilt. En nog belangrijker: die relevant zijn voor dat moment.

stelling 4

Millennials zijn de ‘agenda setters’ voor de reiswereld

De term agenda setting komt voort uit de ontwikkeling van invloedrijke media die de publieke opinie bepalen en vertegenwoordigen. Millennials kunnen als individu en als collectief gezien worden als de ‘agenda setters’ oftewel richtinggevers voor de toekomst, niet alleen voor de reiswereld, maar vooral ook wat moderne reizigers wensen aan reizen en reisproducten. Dit heeft niet alleen effect op hoe we de producten in de reiswereld moeten inrichten, maar ook op de wijze waarop we onze reisproducten aanbieden aan de millennials.

stelling 6

Connectivity als sleutelwoord om als reismerk succesvol in de markt te blijven opereren

Het connecten van reizigers gaat verder dan trends als sleeping, eating  & party with locals. Het daadwerkelijk samenbrengen van kennis, tips en motivaties van reizigers onderling met aandacht voor de omgeving, om uiteindelijk bij te dragen aan bijzondere ervaringen is iets wat hot topic is en waar diverse travel-startups hun bestaansrecht aan ontlenen. Als reismerk gaat dit dus nog veel verder dan alleen het connecten van customers.

stelling 7

Kijk voor alle stellingen in het volledige manifest van Travel 2020.