In januari 2015 schreef ik de veelgelezen blogpost op TravelNext ‘ Wat heb ik geleerd van een jaar samenwerken met bloggers?’ Anderhalf jaar en vele samenwerkingen verder heb ik nog veel meer geleerd en die inzichten deel ik graag met je.
Samenwerkingsvormen met bloggers
Samenwerken kun je natuurlijk op allerlei verschillende vormen. Zelf heb ik dit mogen ervaren op de volgende projecten:
- Een community van bloggers
Voor Vakantieboulevard bouwde ik een community op van bloggers die op frequente wijze blogte op het platform. Op Marketingfacts leg ik uit hoe je zo’n community opbouwt. Een community gaat sowieso om een lange termijnstrategie en je moet dan ook zeker een jaar uittrekken voor je een community als een huis hebt staan. Het begint uiteraard met een goede aannemer en fundering. Daarna kun je door bouwen met de draagmuren en starten aan het voeg- & metselwerk. Uiteindelijk is het noodzakelijk om de huisregels op te stellen en bewoners voor je huis te werven. Als je uiteindelijk zover bent kan het dak erop en kun je de housewarming gaan organiseren. Onderhoud is uiteraard noodzakelijk op de langere termijn.
- Blogtrips
Voor meerdere regio’s heb ik inmiddels bloggers op pad gestuurd om hier daadwerkelijk een ontdekkingsreis te maken. Blogtrips kun je op verschillende manieren organiseren: een groepsblogtrip of een individuele blogtrip. Bij de groepsblogtrip stuur je (internationale) bloggers samen met begeleiding en hetzelfde programma op pad. Bij een individuele trip gaat een blogger zelfstandig (met of zonder programma) op pad. De keuze voor een groepstrip of individuele trip is helemaal afhankelijk van het soort blogger of het doel van de content.

Met een groep internationale bloggers ging ik op pad in Duitsland en België om een stuk af te leggen van Liberation Route Europe.
- Gesponsorde content
Steeds meer (grote) bloggers bieden advertentieruimte aan op hun platformen. Hierbij gaat het om meer dan alleen een betaalde link, maar een stuk unieke content over je bedrijf. Bijvoorbeeld doordat ze een uniek verhaal uitlichten waardoor het merk beter in de spotlights komt. Het kan ook een winactie zijn, promotie van een video of achtergrondverhaal. De relatie die je bij gesponsorde content aangaat is vaker wat afstandelijker. Vaker alleen per e-mail of een enkel telefoontje.
CiaoTutti plaatste meerdere sponsored articles over Vakantieboulevard om zo het platform onder de aandacht te brengen.
- Merkambassadeursschap
Als laatste samenwerkingsvorm kun je natuurlijk gaan voor merkambassadeursschap op de langere termijn. Helaas heb ik zelf hier nog geen case-ervaring bij.
Lessons learned
Cijfers zeggen veel, maar niet alles
Dat een blogger of influencer veel volgers op Instagram heeft of veel maandelijkse bezoekers op de website heeft zeggen niets. Je moet goed kijken waaruit de cijfers zijn opgebouwd. Komt 80% van het webverkeer op 1 artikel uit of zijn er juist veel herhalingsbezoekers? Komt het bezoek via Google binnen of enkel via social media? Blinkt de blogger uit in een onbekender social medium zoals Pinterest, Tumblr of Snapchat? Welke foto’s krijgen veel likes op Instagram of Facebook en is er interactie? Is er een bepaald patroon? Komt er conversie uit de aanbevelingen?
Zo zijn er veel vragen die je kunt stellen over de cijfers.
Goede voorbereiding voorkauwen
Niets aannemen is wel wat ik heb geleerd. Zo kun je ook niet aannemen dat bloggers zelf op zoek gaan naar de social media accounts en hashtags, de adressen en telefoonnummers van bedrijven die in de blogtrip zijn opgenomen of een routebeschrijving naar het hotel. Geef tips dat een TOMTOM meenemen wel handig is of kledingadvies. Vraag of er dieetwensen zijn. Verwerk alles in een uitgebreide briefing en stuur deze op tijd naar de blogger.
Reële tegenprestaties/verwachtingen
Het is niet reëel om van een blogger te verwachten dat hij/zij iedere maand een blogpost aanlevert zonder enkele tegenprestatie. Of dat hij/zij afreist naar een bestemming tegen een gratis hotelovernachting maar wel vlogs, een fotoreportage en social media verslag moet doen. Als je een goede samenwerking wilt aangaan moet je dus werken aan de tegenprestaties. En welke het beste zijn, hangt af van het doel wat je met de samenwerking hebt, wat je kunt bieden en welke waarde heeft dit voor jouw organisatie en voor de blogger. Kun je interessante trainingen bieden, een bijzondere meet en greet of een droom verwezenlijken?
Wees eerlijk en transparant
Het lijkt bijna een inkopper. Eerlijkheid en transparantie zijn de sleutel voor een goede samenwerking. Wees eerlijk over de doelen die je vanuit het bedrijf hebt. Gaat het om de bekendheid vergroten, content voor jouw bedrijf creëren of puur linkbuilding. Wees duidelijk waarom je de blogger juist hiervoor wilt inzetten. Als je een samenwerking met meerdere bloggers aan gaat moet je ook iedereen hetzelfde bieden. Niet de ene die om een reiskostenvergoeding vraagt het wel geven, de andere die het niet vraagt niet.
Persoonlijk
Inmiddels kennen veel bloggers mij persoonlijk, omdat ik hen op events heb ontmoet. Communiceer, als je mensen wilt benaderen, vooral uit een persoonlijk account.
Zorg dat e-mails die je verstuurt een persoonlijke noot bevatten. Je kunt op social media zo zien, of iemand op reis (is geweest) en begin vooral je mail niet met ‘Beste blogger’.
Tips voor bloggers
Uiteraard heb ik ook genoeg tips voor bloggers om de samenwerking te verbeteren.
- Reageer op je e-mail
Het liefst zou ik pleiten om niet meer te mailen, maar helaas past dat niet in de communicatiecultuur. En ik wil je beste de uitnodiging met voorwaarden Whats’appen of DM’en… Als je op reis bent en minder goed bereikbaar bent zet dan net zoals je op kantoor doet een out of office aan. Dit kun je natuurlijk ook standaard doen om verwachtingen voor je ‘lakse’ mailgedrag sturen.
- Datum check; CHECK CHECK CHECK
Als je ja zegt tegen een datum, check dan echt zeven keer dubbel of je echt op deze datum kan. Vergis je niet in de datum; praktijkvoorbeelden: ”oh ik dacht dat het augustus was”, ”oh het begon toch op zaterdag en niet op vrijdag”, ”oh ik kan toch niet”. Het veranderen van een programma op datum kan vaak niet zomaar omdat jouw komst is afgestemd op de beschikbaarheid van hotelkamers en restaurants.
- Publicatie bij samenwerking
Uiteraard wil je je nieuwste blog of vlog direct de social media ether in slingeren. Bij een samenwerking is het vaak wel zo netjes dat je voor aanvang toch nog even een berichtje stuurt dat hij er aankomt. Zo kan jouw contactpersoon alle betrokken partijen ook vooraf informeren en hoeven ze het niet via social media te vernemen.
- Mediakit op site: up-to-date?
Als je cijfers en je mediakit op je site hebt staan, check dan in ieder geval iedere maand nog even of deze info klopt. Ontzettend veel bedrijven gaan af op deze statistieken.
Hoe kwam ik aan deze inzichten?
De vorige blogpost schreef ik als e-commerce manager bij WestCord Hotels. Een half jaar later startte ik als zelfstandige. In de tussentijd had ik ook World-of-Blogs.nl al gelanceerd. Bij Vakantieboulevard bouwden we de bloggerscommunity van inmiddels bijna 60 bloggers op. Voor Liberation Route Europe organiseerde we de eerste internationale blogtrip. Momenteel werken we met bloggers samen voor Regio Arnhem Nijmegen, Gelderse Streken en Connect Limburg. Daarnaast deed ik met mijn eigen reisblog ook meer ervaring op.
6 reacties
Goed verhaal dit, serieus!
Kleine opmerking over “Reageer op e-mail”.
Tsja, dat zouden bloggers wel willen, maar 99% van de e-mails zijn nietszeggende PR-berichten en/of verzoeken van PR-bureaus om gratis content te plaatsen in ruil voor helemaal niets. Terwijl het PR-bureau wel lekker geld vangt van de opdrachtgever. Dáárom reageren bloggers niet op de meeste e-mails is onze ervaring.
Bedankt Joost voor je reactie. Wat is jouw blog?
Het gaat zeker niet altijd om berichten die klakkeloos verstuurd worden, maar persoonlijke uitnodigingen.
Eindelijk een goed artikel over samenwerken met bloggers. Dank je wel!
Vooral het punt over bezoekersaantallen. Bedrijven lijken soms wonderen te verwachten, maar ze realiseren zich niet dat die tienduizenden bezoekers vooral op ‘oude’ content komen. Dus nee: 45k unieke bezoekers betekent niet dat elke dag 1,5k bezoekers het nieuw gepubliceerde blog van die dag lezen. En als dat wel zo zou zijn, dan moet je je als bedrijf ook afvragen of het de juiste blogger is. Er is dan duidelijk iets mis met de vindbaarheid in zoekmachines.
Ik zou bedrijven/verkeersbureaus/pr-bureaus wel willen oproepen om tijdig duidelijkheid te geven over data van persreizen. Kijk niet raar op als je 2 maanden voor de zomervakantie bij ons een ‘nee, we zitten vol’ krijgt. Je bent dan echt te laat (ja, zelfs bij ons met een team van meerdere bloggers). Zeker bij familytravelbloggers met schoolgaande kinderen speelt dat, maar ik kan me voorstellen dat reisbloggers met een baan in loondienst ook hun vrije dagen moeten plannen. Dit geldt ook voor het laten weten van het programma. Bespreek op tijd een concept, dan heeft de blogger nog inspraak en kan de blogreis meer op maat zijn. Dat levert betere (en meer) blogs op. Een avond van tevoren het programma mailen is dus echt te laat. Je ontneemt de blogger dan tevens de kans om zich goed voor te bereiden en in te lezen.
Dankjewel voor je goede aanvullende tips!
Goed stuk! Dat op tijd uitnodigen gaat inderdaad nogal eens mis. Ik heb gewoon een baan naast mijn blog en kan dus niet 3 dagen van te voren ineens een dag (laat staan een paar dagen) vrij maken. Het gebeurt echt dat je op zo’n korte termijn uitgenodigd wordt. Waarschijnlijk is mijn blog “te klein” en mag ik de gaatjes dichten ofzo.