Natuurlijk biedt jij je WiFi al gratis aan gasten. Hotels, accommodaties, restaurants ontkomen er gewoon niet aan. Maar er lijkt een heuse trend te zijn ontstaan in het ”betalen met een like of een review” voor de WiFi. Zogenaamde ‘real business in return’. Want door de WiFi aan een element ‘social payment’ te koppelen, kost dat organisaties niets terwijl waardevolle data binnenstroomt. Althans dat is de gedachte. Social WiFi is een van de platforms die er werk van heeft gemaakt bij accommodaties in onder andere wintersportgebieden. Kijk er dus niet raar van op als je straks op de piste voor je WiFi moet betalen met een like of beoordeling. Maar waarom?

Free WiFi is de bottomline voor hospitality

Volgens het platform willen marketeers allemaal hetzelfde; meer in contact komen met hun (potentiële) gasten via social media, real-time feedback ontvangen en daarnaast willen ze allemaal de minimale service bieden die klanten van hen verwachten: gratis WiFi.

En als je daar als klant iets voor moet doen, dan baal je daar misschien heel even van, maar waarschijnlijk doe je het toch. Is het niet om je vakantiefoto’s via Whatsapp te delen, dan is het wel om je timeline te checken, of om tussendoor nog even spoedmails te behandelen voor je werk.

Data stroomt binnen

Bekeken vanuit de aanbieder; die WiFi is er toch, waarom zou je daar zelf geen voordeel uit halen. Persoonlijke data waarmee je later gerichte campagnes kunt opzetten en goed getargette e-mails kunt versturen, stromen automatisch binnen. Net als de followers en de feedback. Likes worden leads. Logins worden reviews.

Commerce en social lopen door elkaar

Social commerce (o.a. reviews & ratings) en social media lopen met een platform als Social WiFi door elkaar. Natuurlijk is er in beide gevallen soms overlap, maar we zijn gewend dat ieder toch een eigen doel heeft en dus ook een eigen strategie. Voor meer reviews kun je met een dergelijk platform een directe social commerce-strategie opzetten en opnemen in je organisatie.

Het bedenken van welke klant je voor welk soort feedback je op welk moment een uitnodiging stuurt is daarmee iets minder willekeurig; je hoeft geen mails meer achteraf te sturen en kunt direct wat met de feedback die je krijgt. Dat is ook waar bijvoorbeeld de Nederlandse startup Oaky mee begonnen is: real-time feedback vragen en deze belonen. De vraag is dus niet meer wanneer de feedback gevraagd moet worden, maar wel hoe en wat je er als bedrijf tegenover stelt.

Basaal, maar het werkt.

Reviews en kwaliteit

Als je al deze zaken op een rij zet, rijst de vraag hoe het zit met de kwaliteit van de likes en de reviews. Er zijn tal van strategische blogs beschikbaar die je inzicht geven in tricks en tips om meer positieve reviews te krijgen in onze industrie. Zijn die creatieve ideeën dan ineens niet meer nodig? Ik denk juist van wel, om het vragen om likes en reviews voor WiFi recht te trekken.

Interne reviews (over je product of je dienst) en externe reviews (zoals merk of bedrijf) blijven bestaan. Alleen gratis WiFi is aan de klant-kant niet genoeg, want ook moet de kwaliteit daarvan goed zijn. Hotel WiFi Test is daar een goed voorbeeld van.

Heb je als klant net een like gegeven voor je WiFi ben je dan niet extra kritisch op die kwaliteit? Of beoordeelt de consument daarna de accommodatie extern niet extra slecht op TripAdvisor, omdat zij de WiFi niet gratis hebben gekregen?

Vraagtekens?

Het is ‘sociaal betalen’ is een trend die in meerdere branches voorkomt. Ook in retail (op webshops online) ben ik het vaak tegen gekomen, zoals bij Welke.nl. Een grote balk ‘aanmelden/login’ hangt voor datgene wat je wilt zien: de producten. Op je pc of tablet is het qua zicht met die balk nog wel te doen, maar zodra je de website via je smartphone opent blijft er weinig meer van de authentieke website over. De vraag is dan of de noodzaak er is om je aan te melden (omdat je iets wilt kopen) of dat het een reden is om nooit meer terug te komen op die website (zoals ik dat heb). Je hangt voor je winkel toch ook geen formulier waar je je eerst moet aanmelden om naar binnen te mogen? Geen goede zet dus en ik mag hopen dat OTA’s ook inzien dat ze het hiermee niet zullen redden.

Wat WiFi betreft voor accommodaties zie ik wel een kans; de gast is immers ‘al binnen’. Die gast vraagt naast standaard vriendelijk personeel, goed eten en een mooie schone kamer nog 1 ding van je: WiFi. En juist die service is op die manier een ‘luxury good’ geworden, een handelswaar. Jij krijgt als gast je WiFi maar je moet er wel iets voor terug doen. Dat ‘iets terugdoen’ zal het probleem niet zijn, maar wat het uiteindelijk oplevert aan langdurige engagement van bijvoorbeeld die gegeven like, daar zet ik vraagtekens bij.