De tijd dat Instagram nog alleen bestond uit mooie foto’s en video’s is voorbij. Het social media kanaal wordt steeds meer ‘het broertje van’, en met alle nieuwe ontwikkelingen die het kanaal heeft doorgemaakt en zeker nog gaat doormaken zal Instagram steeds meer gaan lijken op Facebook. Van een aangepast bedrijfsprofiel op Instagram, tot aan het nieuwe algoritme, tot aan het auteursrecht dat men heeft op Instagram, alles zal in deze blog voorbij komen. Wij noemen het ook wel; een complete Instagram- update!
Uit het social media onderzoek van Newcom Research & Consultancy blijkt dat Instagram (992.000) dagelijks meer gebruikers heeft dan het social media kanaal Twitter (864.000). Dat zegt genoeg over de enorme groei die het kanaal heeft doorgemaakt sinds de lancering van het kanaal in 2010. Deze groei is met name te danken aan Facebook, zij namen in 2012 het social media kanaal Instagram over.
What’s going on?
Zoals hierboven al beschreven, heeft Instagram al ontzettend veel ontwikkelingen doorgemaakt en ziet het er niet naar uit dat zij er inmiddels genoeg van hebben. De grote aanleiding hiervoor is uiteraard hun ‘grote broer’ die maar door blijft knallen, zodat Instagram inderdaad de look-a-like wordt van Facebook. Instagram is sterk bezig om het social media kanaal aantrekkelijker te maken voor bedrijven en organisaties en dat doen zij onder andere met deze ontwikkelingen:
Adverteren op Instagram door de reisbranche?
Instagram- advertising is beschikbaar voor alle adverteerders. Doordat Instagram een onderdeel is van Facebook, geven zij de mogelijkheid gebruik te maken van de specifieke targetingmogelijkheden van Facebook bij het inkopen van advertenties op Instagram. Alle targetingopties die Facebook biedt, zijn ook te gebruiken op Instagram. Verschillende bedrijven binnen onze branche maken ook al gebruik van Instagram- advertising zoals Vliegwinkel.nl en TravelBird.
Naast dat zij deze vorm van advertising hebben toegevoegd, zijn zij ook bezig met het uitbreiden van deze mogelijkheid met Dynamic Product Adds. Dit wordt ook wel dynamic remarketing genoemd. Dynamic Product Ads zijn advertenties met daarin specifieke producten die mensen hebben bekeken op jouw webshop. Ook dit kan weer genoeg kansen bieden voor de travel branche. Bijvoorbeeld; een bezoeker heeft een reis bekeken op jouw website naar Spanje, deze kan dan door middel van Dynamic Product Ads terugkomen in de Instagram- advertising.
Het nieuwe algoritme
Net zoals moederbedrijf Facebook al langer werkt met een algoritmische tijdlijn, heeft Instagram ook een nieuw algoritme geïntroduceerd. De reden waarom zij dit hebben gedaan, is omdat uit onderzoek blijkt dat Instagram- gebruikers zo’n 70% van de updates op Instagram missen. Niet langer worden de meest recente posts bovenaan getoond, maar juist de meest relevante posts. Het algoritme is gebaseerd op diverse componenten; de interesse van de gebruiker in de inhoud, de relatie met de persoon die de inhoud plaatst en de tijd waarop de inhoud wordt geplaatst.
Door de introductie van een nieuw algoritme op Instagram wordt er meer inspanning vereist van bedrijven en organisaties, dit geldt zeker ook voor bedrijven die actief zijn op Instagram binnen onze branche. Interactie en betrokkenheid worden hierbij gezien als key, want interactie wordt het primaire doel van een Instagramstrategie.
Dit is iets wat nu nog compleet ontbreekt binnen de travel branche, dit blijkt uit onderzoek dat is gedaan door E- travel studenten op de NHTV: Deel 1 en Deel 2. Uit dit onderzoek blijkt dat bedrijven in onze branche zeer slecht engagement hebben op Instagram, om dus op te gaan vallen binnen die algoritmische tijdlijn moet hier verandering in komen. Door een interessante en relevante post te creëren voor je volgers, ontstaat er veel eerder interactie en zal je als bedrijf dus ook hoger gerankt worden in het algoritme.
Voor adverteerders was deze nieuwe ontwikkeling een uitvinding, voor hen was het met de chronologische tijdlijn een stuk lastiger om organisch bereik te vergroten en met deze introductie wordt dit probleem voor een groot deel opgelost omdat zij geld kunnen investeren in advertenties. Influencers zijn iets minder enthousiast over de algoritmische tijdlijn, omdat zij het vooral moeten hebben van impressies; zij worden betaald om boodschappen te verspreiden onder hun volgers en zien met deze nieuwe ontwikkeling hun potentiële bereik dalen. Voor onze branche liggen er dus kansen maar ook bedreigingen. Bedrijven en organisaties kunnen inderdaad veel gaan doen met de nieuwe algoritmische tijdlijn, is het niet alleen in de vorm van interactie dan wel in de vorm van advertenties. Voor influencers binnen onze branche, waar we er inmiddels tientallen van hebben, kan het een bedreiging zijn, mits zij goed omgaan met de key succes factor; interactie. Ook van belang om te weten voor organisaties die reeds met influencers samenwerken!
Het vermoeden is dat het Instagram algoritme niet zo’n grote impact zal hebben als het Facebook algoritme heeft, omdat updates op Facebook soms helemaal niet worden getoond op een tijdlijn van een volger. Op Instagram worden alle updates nog gedeeld op een tijdlijn van een volger, alleen wordt er onderscheid gemaakt in relevantie.
Introductie van een aangepast bedrijfsprofiel
Op dit moment heeft iedere gebruiker op Instagram exact hetzelfde profiel, of het nu gaat om een bedrijf of een persoon. Hier wil Instagram verandering in brengen, en zij zijn dus bezig met het ontwikkelen van een bedrijfsprofiel. Met dit bedrijfsprofiel heb je als bedrijf onder andere inzicht in statistieken en wordt het makkelijker om contact met je op te nemen.
Het nieuwe bedrijfsprofiel zal onder andere beschikken over een contactbutton, deze zal naast de zogenaamde volgbutton komen te staan. Naast dat iemand je dus kan gaan volgen, kan een bedrijf ook direct contact met je opnemen. Als gebruiker van Instagram heb je de mogelijkheid het bedrijf te bellen, een route te plannen naar het bedrijf of hen een e-mail te sturen.
Naast die contactbutton, is Instagram misschien wel bezig met het meest belangrijke voor organisaties die actief zijn op Instagram, namelijk inzicht krijgen in de statistieken. De knop voor de statistieken verschijnt naast je naam bovenaan je Instagram- profiel. Via deze knop vind je gegevens over je volgers, waar ze vandaan komen en wanneer ze online zijn. Maar daarnaast kun je uit de statistieken ook halen hoe vaak jouw post is gegenereerd en wat het verloop van je volgers aantallen is.
Voor iedere organisatie/bedrijf zal dit een positieve uitwerking hebben. Vooral dat Instagram inzicht gaat geven in statistieken is voor organisaties heel belangrijk omdat zij eindelijk meer inzicht krijgen in hun volgers en daar dus ook hun content en strategie op kunnen afstemmen.
Video’s van 60 seconden op Instagram
Waar eerder video’s op Instagram maar 15 seconden lang mochten zijn, heeft Instagram er nu voor gekozen dat gebruikers ook video’s van 60 seconden mogen uploaden. Adverteerders op Instagram hadden al eerder de kans gekregen om video’s van langer dan 15 seconden up te loaden. Instagram zag het aantal views op video’s stijgen; het aantal minuten dat gebruikers naar video’s kijken, is het afgelopen halfjaar met 40 procent gestegen.
Voor iedere gebruiker van Instagram, dus ook bedrijven en organisaties biedt deze mogelijkheid meer kansen. Bedrijven en organisaties hebben met deze nieuwe update de kans om een divers en uitgebreid verhaal te delen op Instagram.
Welke rechten heeft een Instagram- gebruiker?
Allemaal leuk en aardig ‘het plaatsen van de mooiste foto’s en video’s’ op Instagram. Maar welke rechten gelden daar eigenlijk voor? Wat mag wel en wat mag niet op Instagram? Soms zijn er van die momenten waarop het lijkt dat het internet helemaal geen rechten kent, maar voor online gelden in feite dezelfde regels als voor offline, en dit dus ook voor Instagram. Hieronder een kleine opsomming van de rechten die gelden op Instagram:
- Iedere foto kent auteursrecht, foto’s van Instagram mogen nooit zomaar overgenomen worden, ook al is het heel makkelijk om deze klakkeloos over te nemen.
- Instagram wordt geen eigenaar van jouw foto’s en jouw informatie, dit blijft privé en zij mogen daar in feite niks mee doen.
- Ook op Instagram geldt het portretrecht. Als je toestemming hebt gekregen of gegeven, mogen foto’s gewoon gepubliceerd worden op Instagram.
What’s next?
Na het beschrijven van al deze laatste ontwikkelingen en aankomende ontwikkelingen hopen wij dat je weer (even) volledig up to date bent met betrekking tot Instagram. Zoals we al eerder schreven ziet het er niet naar uit dat Instagram klaar is met innoveren, dus nu rest alleen nog de vraag: What’s next on Instagram? Bereid je als travelmarketeer alvast voor en zorg dat je een paar stappen vooruit denkt.