Al eerder heb ik op TravelNext beschreven waarom een DMO wel of niet samen moet werken met travelbloggers. Op de ITB in Berlijn heeft het Reiseblogger Kollektiv samen met actuele opdrachtgevers TUI en het Duitse verkeersbureau in een paneldiscussie aangegeven hoe een daadwerkelijke samenwerking met een travelblogger nou eigenlijk in de praktijk verloopt. Wat erbij komt kijken, welke regels bloggers hebben bij de samenwerking en wat er met de content gebeurt.

ITB panel

Het panel bestond uit Angelika Schwaff (Reiseblogger Kollektiv), Nina Hüpen-Bestendonk (Reiseblogger Kollektiv), Yvonne Zagermann (Reiseblogger Kollektiv), Mario Köpers (TUI Deutschland), Catharina Fischer (Duitse verkeersbureau).

Blogger – van alle markten thuis zijn

De expertise gebieden van bloggers zijn veelomvattend (o.a. SEO specialist, designer, fotograaf, uitgeverij, enz.). Daarnaast beschikken de bloggers van het Reiseblogger Kollektiv over beroepservaring. Het ‘Kollektiv’ geeft meerdere positieve redenen aan om met hen samen te werken. Bloggers zijn namelijk thuis in de nieuwe media, kunnen een viraal effect creëren, zijn bestendig, geven producten een menselijk uiterlijk, richten zich op een doelgroep, zijn experts binnen het kader van hun doelgroep (niche), vervullen een ambassadeurs functie en leveren content.

Travelblogger vs reisjournalist

“Het verschil tussen een reisjournalist en een reisblogger is het feit dat een reisjournalist naar aanleiding van een opdracht handelt, als persoon wel vervangbaar is en objectiviteit vereist”, aldus Yvonne Zagermann van het Kollektiv. 

Een reisblogger daarentegen werkt onafhankelijk, de persoon op zich wordt sterker benadrukt en wordt gezien als figuur waarmee anderen zich kunnen identificeren. Daarnaast is een blog subjectief: de blogger levert content gebaseerd op de eigen belevenissen en ervaringen. Je kunt voor jezelf na gaan wat waardevoller is voor jouw eigen organisatie.

Het Duitse verkeersbureau over de samenwerking

Volgens Catharina draait het bij de samenwerking met bloggers voornamelijk om social content en niet de eigen, van het Duitse verkeersbureau aangeleverde content. Het Duitse verkeersbureau geeft aan welke thema’s relevant zijn en hier zullen de bloggers over schrijven. Het gaat om authenticiteit en deze kunnen bloggers goed overbrengen naar de lezers. In het kader van de Duitse verkeersbureau campagne heeft het Reiseblogger Kollektiv een aantal video’s van de bezienswaardigheden in o.a. München gemaakt. Men wil graag binnen de campagne de hotspots (cafés, winkelen, uitgaan) van Duitsland meer onder de aandacht brengen bij de jongere doelgroep.

TUI’s indruk van de samenwerking

“TUI is aan het vernieuwen”, aldus Mario van TUI. “Als reisorganisatie zijnde wil men weg van de klassieke reis. Men ziet een aantal klassieke communicatie kanalen verdwijnen en nieuwe kanalen opkomen. Men wil graag beter inspelen op deze (nieuwe) doelgroepen. Dit wil TUI doen met behulp van de nieuwe media kanalen. Bloggers passen hier erg goed bij vanwege hun storytelling kwaliteiten en de authentieke verwoording. Bovendien werkt TUI aan een nieuw business model. Normaliter worden voor de opdrachten met bloggers alleen de reiskosten vergoed en wordt er alleen van hen content verwacht op hun eigen blog. Nu willen wij dat bloggers naast de eigenlijke opdracht ook content gaan aanleveren voor het TUI blog. Dit willen we dan vergoeden, we willen hiermee een langdurige samenwerking met de bloggers aan gaan.”

Het portfolio is van belang

Op de vraag waarom ze specifiek hebben gekozen voor het Reiseblogger Kollektiv geeft Catharina aan: “Het portfolio van het ‘Kollektiv’ is groot en aantrekkelijk. Er zit veel variatie in en dat is wat we zochten.” Mario van TUI geeft ook aan al eerder in contact te komen te zijn met de bloggers van het Reiseblogger Kollektiv via het portfolio.

De ethische code

Omtrent de ethische principes hebben Duitse bloggers, waaronder ook de bloggers van het ‘Reiseblogger Kollektiv’ een ethische code  (Nederlandse vertaling is hier te vinden) geformuleerd. Het betreft een code in hoe bloggers dienen om te gaan met afspraken met partijen die hen vragen deel te nemen aan reizen: Berichten zijn persoonlijk en subjectief, geen samenwerking kan hier verandering in brengen en content leveren aan commerciële websites doen zij niet gratis. Aan de code hebben 63 bloggers zich aangesloten.

Bloggers Scene in Europa

Volgens Angelika (Reiseblogger Kollektiv) is bloggen in Duitsland vrij populair: “Echter blijft Amerika aan koppositie staan, net als de afgelopen 7 jaar. De rol van social media lijkt in Engelstalige landen groter. De reisbranche beseft dit nog niet op deze manier, de fashion branche in Duitsland is hier al verder in gegroeid”.

Return of investment voor de reisblogger

Volgens het Reiseblogger Kollektiv staat het salaris van een reisblogger nog niet gelijk aan een regulier maandsalaris. De meeste bloggers hebben daarnaast nog een andere baan om rond te kunnen komen.

Blog selectiecriteria

Aantal fans; de kwaliteit; de opmaak van het blog; de vraag of de blogger ingaat op de kernthema’s en niches is relevant voor Mario (TUI). De grote massa is niet zo relevant, maar het richten op die niches maken het des te interessanter om met travelbloggers te werken. Voor het Duitse verkeersbureau geldt hetzelfde.

Content voor eeuwen?

Het argument dat content voor altijd staan blijft kan positief en negatief uitpakken. “Om te voorkomen dat verouderde content bij zoekopdrachten naar boven komt, actualiseren wij onze content met een zekere regelmaat.”, aldus Yvonne.  

Belang van SEO

Op de vraag: “welk belang SEO heeft bij het schrijven van content” geeft het Bloggers Kollektiv aan, dat het binnen hun werkwijze meer om storytelling gaat en niet zozeer om SEO. Als de opdrachtgever daarom vraagt bepaalde SEO elementen mee te nemen worden deze wel meegenomen. De bloggers van het ‘Kollektiv’ bezitten deze expertise.

Ik ben benieuwd naar jullie mening omtrent deze case! Wat zijn de ontwikkelingen in Nederland? Bestaat er ook een ethische bloggers code in Nederland? Jullie input is welkom!