• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

ITB 2013: De samenwerking met een travelblogger in de praktijk

20 maart 2013 door Alexander Lamprecht

Al eerder heb ik op TravelNext beschreven waarom een DMO wel of niet samen moet werken met travelbloggers. Op de ITB in Berlijn heeft het Reiseblogger Kollektiv samen met actuele opdrachtgevers TUI en het Duitse verkeersbureau in een paneldiscussie aangegeven hoe een daadwerkelijke samenwerking met een travelblogger nou eigenlijk in de praktijk verloopt. Wat erbij komt kijken, welke regels bloggers hebben bij de samenwerking en wat er met de content gebeurt.

ITB panel

Het panel bestond uit Angelika Schwaff (Reiseblogger Kollektiv), Nina Hüpen-Bestendonk (Reiseblogger Kollektiv), Yvonne Zagermann (Reiseblogger Kollektiv), Mario Köpers (TUI Deutschland), Catharina Fischer (Duitse verkeersbureau).

Blogger – van alle markten thuis zijn

De expertise gebieden van bloggers zijn veelomvattend (o.a. SEO specialist, designer, fotograaf, uitgeverij, enz.). Daarnaast beschikken de bloggers van het Reiseblogger Kollektiv over beroepservaring. Het ‘Kollektiv’ geeft meerdere positieve redenen aan om met hen samen te werken. Bloggers zijn namelijk thuis in de nieuwe media, kunnen een viraal effect creëren, zijn bestendig, geven producten een menselijk uiterlijk, richten zich op een doelgroep, zijn experts binnen het kader van hun doelgroep (niche), vervullen een ambassadeurs functie en leveren content.

Travelblogger vs reisjournalist

“Het verschil tussen een reisjournalist en een reisblogger is het feit dat een reisjournalist naar aanleiding van een opdracht handelt, als persoon wel vervangbaar is en objectiviteit vereist”, aldus Yvonne Zagermann van het Kollektiv. 

Een reisblogger daarentegen werkt onafhankelijk, de persoon op zich wordt sterker benadrukt en wordt gezien als figuur waarmee anderen zich kunnen identificeren. Daarnaast is een blog subjectief: de blogger levert content gebaseerd op de eigen belevenissen en ervaringen. Je kunt voor jezelf na gaan wat waardevoller is voor jouw eigen organisatie.

Het Duitse verkeersbureau over de samenwerking

Volgens Catharina draait het bij de samenwerking met bloggers voornamelijk om social content en niet de eigen, van het Duitse verkeersbureau aangeleverde content. Het Duitse verkeersbureau geeft aan welke thema’s relevant zijn en hier zullen de bloggers over schrijven. Het gaat om authenticiteit en deze kunnen bloggers goed overbrengen naar de lezers. In het kader van de Duitse verkeersbureau campagne heeft het Reiseblogger Kollektiv een aantal video’s van de bezienswaardigheden in o.a. München gemaakt. Men wil graag binnen de campagne de hotspots (cafés, winkelen, uitgaan) van Duitsland meer onder de aandacht brengen bij de jongere doelgroep.

TUI’s indruk van de samenwerking

“TUI is aan het vernieuwen”, aldus Mario van TUI. “Als reisorganisatie zijnde wil men weg van de klassieke reis. Men ziet een aantal klassieke communicatie kanalen verdwijnen en nieuwe kanalen opkomen. Men wil graag beter inspelen op deze (nieuwe) doelgroepen. Dit wil TUI doen met behulp van de nieuwe media kanalen. Bloggers passen hier erg goed bij vanwege hun storytelling kwaliteiten en de authentieke verwoording. Bovendien werkt TUI aan een nieuw business model. Normaliter worden voor de opdrachten met bloggers alleen de reiskosten vergoed en wordt er alleen van hen content verwacht op hun eigen blog. Nu willen wij dat bloggers naast de eigenlijke opdracht ook content gaan aanleveren voor het TUI blog. Dit willen we dan vergoeden, we willen hiermee een langdurige samenwerking met de bloggers aan gaan.”

Het portfolio is van belang

Op de vraag waarom ze specifiek hebben gekozen voor het Reiseblogger Kollektiv geeft Catharina aan: “Het portfolio van het ‘Kollektiv’ is groot en aantrekkelijk. Er zit veel variatie in en dat is wat we zochten.” Mario van TUI geeft ook aan al eerder in contact te komen te zijn met de bloggers van het Reiseblogger Kollektiv via het portfolio.

De ethische code

Omtrent de ethische principes hebben Duitse bloggers, waaronder ook de bloggers van het ‘Reiseblogger Kollektiv’ een ethische code  (Nederlandse vertaling is hier te vinden) geformuleerd. Het betreft een code in hoe bloggers dienen om te gaan met afspraken met partijen die hen vragen deel te nemen aan reizen: Berichten zijn persoonlijk en subjectief, geen samenwerking kan hier verandering in brengen en content leveren aan commerciële websites doen zij niet gratis. Aan de code hebben 63 bloggers zich aangesloten.

Bloggers Scene in Europa

Volgens Angelika (Reiseblogger Kollektiv) is bloggen in Duitsland vrij populair: “Echter blijft Amerika aan koppositie staan, net als de afgelopen 7 jaar. De rol van social media lijkt in Engelstalige landen groter. De reisbranche beseft dit nog niet op deze manier, de fashion branche in Duitsland is hier al verder in gegroeid”.

Return of investment voor de reisblogger

Volgens het Reiseblogger Kollektiv staat het salaris van een reisblogger nog niet gelijk aan een regulier maandsalaris. De meeste bloggers hebben daarnaast nog een andere baan om rond te kunnen komen.

Blog selectiecriteria

Aantal fans; de kwaliteit; de opmaak van het blog; de vraag of de blogger ingaat op de kernthema’s en niches is relevant voor Mario (TUI). De grote massa is niet zo relevant, maar het richten op die niches maken het des te interessanter om met travelbloggers te werken. Voor het Duitse verkeersbureau geldt hetzelfde.

Content voor eeuwen?

Het argument dat content voor altijd staan blijft kan positief en negatief uitpakken. “Om te voorkomen dat verouderde content bij zoekopdrachten naar boven komt, actualiseren wij onze content met een zekere regelmaat.”, aldus Yvonne.  

Belang van SEO

Op de vraag: “welk belang SEO heeft bij het schrijven van content” geeft het Bloggers Kollektiv aan, dat het binnen hun werkwijze meer om storytelling gaat en niet zozeer om SEO. Als de opdrachtgever daarom vraagt bepaalde SEO elementen mee te nemen worden deze wel meegenomen. De bloggers van het ‘Kollektiv’ bezitten deze expertise.

Ik ben benieuwd naar jullie mening omtrent deze case! Wat zijn de ontwikkelingen in Nederland? Bestaat er ook een ethische bloggers code in Nederland? Jullie input is welkom!

Gerelateerde Berichten

  • eTravel World: de volgende stap in blogger relaties #ITB2014

    Bloggen was op #itb14 weer een hot topic. Deze workshop belicht de status quo van…

  • Travel Bloggers Clinic: Travel bloggen is serious business!

    Op 10 april was ik één van de laatste gelukkigen die een kaartje had weten…

  • Hoe destinaties succesvol kunnen zijn in de wereld van bloggen

    Op vrijdag 9 maart  2012 heeft een paneldiscussie bestaand uit Keith Jenkins (Travel Blogger), Katja…

Categorie: Destinatiemarketing, Social media Tags: bloggen, duitse online markt, DZT, itb 2013, travel bloggers, TUI

Over Alexander Lamprecht

Alexander Lamprecht is sinds 2011 werkzaam in de online marketing en blogger voor TravelNext. Alexander werkt als online marketeer bij TMI, dé detacheerder in de Zorg en daarnaast is hij werkzaam als docent Technopreneurship en Duits bij de Saxion Hospitality Business School. Verder is Alexander ZZP’er met het bedrijf: ALectury, gespecialiseerd in vertalingen, Duitse taalcursussen voor Nederlandse ondernemers en het geven van advies voor toeristische bedrijven bij (online) marketing vraagstukken. Met zijn Duitse roots, zijn passie voor toerisme en e-marketing wil Alexander bijdragen zijn kennis via de TravelNext blog te delen.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. eTravel World: de volgende stap in blogger relaties #ITB2014 - TravelNext schreef:
    18 maart 2014 om 10:12

    […] public relations en er werd een beeld geschetst over hoe men vervolgstappen kan zetten (hier mijn blog van #itb13). We laten de experts van de grote bedrijven en de bloggers zelf aan het woord, zij […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel TUI Google reviews Vakantiebeurs onderzoek destinatiemarketing Facebook travel Social Media reizen TripAdvisor Airbnb Expedia technologie NHTV Booking.com hotels instagram KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext